KÖZÖSSÉG
A Rovatból

Aki a Cessnával leszállt az autópályán: egy bravúros manőver története

Autópálya-landolás Papp Szabolcs pilóta szemével. Elmeséli, milyen volt az izgalmas leszállás – 1. rész.


Indóház Online

Portálunk is beszámolt arról a múlt hétfői esetről, amikor egy kisrepülőgép kényszerleszállást hajtott végre az M7-es autópálya bevezető szakaszánál. A szerencsésen végződő manőverről most maga pilóta, Papp Szabolcs számolt be az Indóház Online-nak.

A bejegyzést változtatások nélkül közöljük.

Nincs nagy élet Budaörsön, a vitorlastart is kezd bepakolni, jön a rossz idő. A Flycoop egyik kis Cessnája is már a földön, a másik éppen leszáll és egyenest a hangárig gurul. A balülésben egy frissiben sikeresen vizsgázott PPL-növendék, a jobb ülésben az oktatója, Papp Szabolcs.

A győri fiatalember valaha egy 172-es hátsó ülésén végigélvezett sétarepülés után döntötte el végleg, hogy pilóta akar lenni. Hatgyermekes családból származik, de bekerült ama öt jelölt közé, akit államilag finanszírozott képzésre vettek fel Nyíregyházán. Nemrég végzett, meglett a CPL szakszója, márciusban tette le az ATPL-vizsgát, majd a Flycoopnál megszerezte az oktatói jogosítást. Időt gyűjt, aztán egyszer majd nyilván tovább építi a repülőkarrierjét.

repules1

Leszállás után, Budaörsön természetesen...

Most viszont az iho/repülés számára számol be eddigi repülőélete egyik legrázósabb pillanatsoráról. Íme, itt a legautentikusabb beszámoló magától a pilótától, aki átélte, végrehajtotta, aki megoldotta a helyzetet.

– A török sráccal, akivel akkor voltam, előző nap már repültünk egy órát, eléggé kezdő, aznap megint iskolakör-feladat volt. Úgy kezdtük, mint minden más napon: közösen átnézzük a repülőgépet, különösen sok időt fordítunk erre kezdő növendékkel, hogy meg is ragadjon ez benne. Ellenőriztünk mindent, szokásos mód levettünk a mintát a benzinből is, hogy van-e benne víz vagy szennyeződés, ellenőriztük a mennyiségét: minden abszolút rendben volt.

Hét vagy nyolc iskolakört repültünk touch-ang-go-val a 27-es balkörön, semmi jel nem utalt arra, hogy később gond lehet a motorral. Egyébként ez a 152-es Cessna, az IGS, nagyon erős, nagyon jó a sárkánya is, tehát gyorsan emelkedik, jól siklik, szeretjük ezt a repülőgépet.

repules2

Sorakoznak a kis Cessnák, egy még a KBSZ hangárjában, Tökölön van...

Általában nagy fékszárnnyal csináljuk a megközelítést, ekkor a porlasztófűtés be van még kapcsolva, nehogy eljegesedjen a pillangószelep, nehogy ne kapjon megfelelő üzemanyagot a motor, és közvetlenül leszállás előtt a porlasztófűtést kikapcsoljuk. Csinálunk egy teljesen normális leszállást, mintha meg akarnánk állni, azzal a különbséggel, hogy amikor már a földön van a repülőgép, a fékszárnyat visszazárjuk felszálló fokozatra, és teljesen ráadjuk a teljesítményt, tehát nem megállunk, hanem ebből ugyanúgy, mintha már korábban gyorsítottunk volna, felszállunk újra, és megyünk egy új körre.

A nyolcadik felszállásból körülbelül 100 méteren lehettünk, 800 lábon QNH szerint. Ezt azért gondolom, mert általában 700 lábon zárjuk a fékszárnyat, és ez után nem sokkal kezdett egyszer csak a motor dadogni, fulladni. Nem egy jó érzés, nem szeretném hallani többet. Még a légcsavar forgott, de teljesítménye egyáltalán nem volt a gépnek, nem volt ereje. Fékszárnyzárás után szoktam mondani a növendéknek, hogy kicsit szabályozzon vissza, tehát húzzon vissza a gázból, ezt nagy gépeken is így csinálják, jó, ha megszokja a növendék, hogy nem teljes teljesítménnyel emelkedünk. Azt gondoltam egy pillanatig, hogy esetleg a növendék jobban lehúzta a gázt, mint kellett volna, de ránéztem a gázra, meg ellenőriztem is a kezemmel, teljesen be volt tolva, tehát maximális teljesítményen voltunk. Megnéztem a keverékszabályzót, esetleg okozhatott volna gondot az, ha a keverékszabályozó valahogy kirázódik, de dús keveréken volt. A porlasztófűtést is megnéztem, hogy ki van-e kapcsolva, és még a benzincsapot is, bár a benzincsap nincs kéznél, hogy véletlenül valaki elzárja, de bármi megtörténhet: azt is megnéztem, az is nyitva volt.

repules3

Ezt látja a pilóta a 27-es pályáról történt felszállás után, körülbelül 30 méterrel alacsonyabban, mint amikor Szabolcsék motorja leállt: alatta a pálya, más elérhető leszállóhely nincs, előtte viszont ott az a bizonyos felüljáró.

– Mindezt ellenőrizni nem lehetett sok időd…

– Nem is tart olyan sokáig: végignéz az ember a műszerfalon, lenéz a benzincsapra, és gyorsan meg tud róla győződni, hogy ezzel a helyzettel itt valamit kezdeni kell. A gázt visszahúztam alapjáratra, és megpróbáltam újra ráadni a teljesítményt. Alapjáraton úgy tűnt, hogy megy a motor, viszont amint bármilyen teljesítményt adtam rá, kezdett lefulladni. Levettem és megint ráadtam a gázt, többször is, de nem változott a dolog.

– És közben, ha a motor gyengélkedett, nyilván már nem tudtál emelkedni.

– Természetesen nem. Ilyenkor nagyon oda kell figyelni arra, nehogy elkopjon annyira a sebesség, hogy esetleg átessen a gép, és mint egy kő, lehulljunk az égből. Le kell nyomni a gép orrát, süllyedő helyzetbe, hogy a kellő sebességünk megmaradjon. De ha 100 méter magasan lenyomjuk a gépnek az orrát, akkor a gép nagyon hamar egészen a földig le fog süllyedni. Egyrészt távolodtunk a repülőtértől, másrészt egyre közelebb kerültünk a földhöz. Ki kellett nézni valami helyet, ahová le fogunk szállni. Budaörsnél nem olyan egyszerű helyet találni, főleg egy ilyen emelkedésből való kényszerleszállásnál nem sok lehetőség adódik.

repules4

A papírmunkákat is el kell végezni...

– Különösen mióta beépítették a pályának a nyugati részét.

– Így van: mindenhol házak, meg áruházak vannak. Alattam volt az autópálya, ez volt az egyetlen lehetőségem. A tornyot tájékoztattam róla, hogy gond van a motorral, a torony, úgy emlékszem, azt mondta, hogy forduljunk vissza. Azt válaszoltam, hogy nem tudunk visszafordulni, és talán még el tudtam mondani, hogy az autópályára fogok leszállni. Reális esély nem volt arra, hogy visszaforduljunk. Nyilván a torony is úgy értette, hogy az ő részéről nem gond, ha visszafordulunk, tehát szabaddá teszi nekünk a pályát. De erre a magasság, és a nulla motorteljesítmény miatt nem volt lehetőségünk.

– Azért autópályára leszállni nem lehet egyszerű történet. Egyrészt akadályok vannak, másrészt pedig forgalom.

– Láttam, hogy nincsen dugó az autópályán, tehát van reális esély arra, hogy valahova leszálljunk. És onnantól kezdve maguktól jöttek a dolgok. Mindig felmerült egy probléma, amit éppen meg kellett oldani. Amikor lesüllyedtünk, kinéztem a jobb oldalra, és azt láttam, hogy a szárnytól másfél méterre ott vannak a villanyoszlopok, ráadásul még be is lógnak. És ott volt ugye egy felüljáró, a siklópályánk pontosan a felüljáró tetejére mutatott, ami annyit jelent, hogy pontosan nekiütköztünk volna a felüljárónak, ha tartom ezt a normális siklópályát.

repules5

...de előbb kerüljön a hangárba a gép, mert jön a kora délutáni zivatar.

– Megint dönteni kellett…

– Kétféle döntés volt: vagy nekimegyünk a felüljárónak, vagy alatta repülünk át. Ahhoz, hogy felette átrepüljünk, már túl alacsonyan voltunk. Még akkor is próbálgattam a gázzal játszani, azért is nem süllyedtem be jobban, mert még bíztam abban, hátha esetleg beindul a motor, és át tudunk emelkedni fölötte, de ez sajnos nem történt meg. A növendékem azt mondta, hogy neki fogunk menni a hídnak. Nem válaszoltam neki, én ugyanazt láttam, amit ő, de az utolsó pillanatig próbáltam a motort újraéleszteni. És amikor láttam, hogy ha beindulna, akkor sem tudnánk már átemelkedni a híd fölött, akkor nyomtam meg a gép orrát. Láttam, hogy előttem van egy pár autó, de mivel a sebességünk körülbelül megegyező volt, attól nem féltem, hogy utolérjük őket. Hogy mögöttem ki volt, azt nem láttam. Szerencsére elég távol voltak tőlem, nem volt kamion a közelben, így a felüljáró alá be tudtam nyomni a gépet, és azzal a mozdulattal együtt nyitottam teljes fékszárnyat. De ezek ösztönös dolgok voltak, nem gondoltam végig, hogy nekem erre most szükségem van, azért csinálom. Ezek csak úgy jöttek.

Az interjú második részében főképp a leszállás után történteket osztja meg velünk a fiatal pilóta, a rendőrök meglepetésétől a kollégák öröméig, és persze beszél azokról a gondolatokról is, amelyek az esemény kapcsán óhatatlanul előjönnek: elrontottam volna valamit?

Márványi Péter írása

Hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik, kövesd az INDÓHÁZ oldalát!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEGED
„Arra ébredtem, hogy valaki az előttem lévő sorban kiabál” – szegedi orvostanhallgató mentett életet egy repülőn
A fiatal orvos korábban uszodamesterként is került már éles helyzetbe. Dékáni kitüntetést kapott, amiért életet mentett.


Életet mentett egy repülőúton Szabó András, a Szegedi Tudományegyetem hatodéves orvostanhallgatója – írja a Házipatika. Szabó februárban, egy Gran Canariára tartó repülőjáraton, egy epilepsziás rohamot kapott utason segített, amiért június végi diplomaosztóján dékáni dicséretet kapott.

„A felszállás után hamar elaludtam, majd körülbelül húsz perc múlva arra ébredtem, hogy valaki az előttem lévő sorban kiabál, hogy: »Help!« Csak annyit láttam, hogy az előttem lévő sor teljes szélességében rángatózik, de nem tudtam, mi történt”

– idézi az SZTE Szabót. Amikor a légiutas-kísérők megkérdezték, van-e orvos a gépen, azonnal jelentkezett.

„Légúti akadálya volt, elharapta a nyelvét, illetve a szaturációja nem volt megfelelő”

– részletezte a frissen végzett orvostanhallgató. Egy repülő- és űrorvostan kurzuson tanultak alapján tudta felmérni a helyzetet, így döntötte el azt is, hogy kényszerleszállásra kéri a pilótákat.

A hódmezővásárhelyi fiatal orvos aneszteziológia és intenzív terápia szakágon szeretne továbbtanulni. Korábban már uszodamesterként is mentett életet.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KÖZÖSSÉG
A Rovatból
Egy 18 éves balatonfüredi lány lett idén az Anna-bál szépe – fotók
Soós Kriszta Szonja idén érettségizett, Budapesten tanul tovább, a bálra pedig párjával és családjával érkezett.


Elsőbálozó balatonfüredi lány, Soós Kriszta Szonja lett a 199. Anna-bál szépe. Első udvarhölgye a fővárosi Mihály Angelika, a második udvarhölgye pedig a szintén budapesti Bundschuh Jázmin lett.

A bál 18 éves szépe az idén érettségizett, és Budapesten tanul tovább, a bálra párjával és családjával érkezett. A 21 éves első udvarhölgy iskolai barátjával vett részt az Anna-bálon, míg a 17 éves második udvarhölgy a családjával jött a balatonfüredi rendezvényre, amelyen már másodszor vett részt.

Az est folyamán az idén is a báli közönség szavazta meg a 15 legszebb lányt. Közülük egy szakmai zsűri választotta ki a bál szépét és udvarhölgyeit,

akik vasárnap délelőtt a Kisfaludy Színpadon találkoznak az érdeklődőkkel, majd sétakocsikáznak a városban.

Az első Anna-bált 1825. július 26-án tartották Balatonfüreden, a Horváth-házban, Szentgyörgyi Horváth Fülöp János fogadójában a házigazda leányának tiszteletére.

Az ifjú Anna Krisztina azon az estén ismerkedett meg majdani férjével, Kiss Ernő huszár főhadnaggyal, aki később az 1848-49-es szabadságharc aradi tábornok-vértanúja lett. Emlékére 2003 óta minden évben átadják az őt ábrázoló herendi porcelán huszárszobrot egy olyan embernek, aki sokat tett és tesz Balatonfüred kultúrájáért, szellemi életéért.

via MTI


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KÖZÖSSÉG
A Rovatból
A Sziget arcai: édes hármas guminővel, görög istenek és egy szokatlan páros
A Szigetet nemcsak a koncertek és a különféle előadások színesítik, hanem maga a látogatóközönség is.


Ahogy minden évben, így idén sincs másképp: a nonstop hangzavar mellett vizuális ingerekben is igen gazdag a Sziget. A fesztiválon gyakorlatilag párméterenként érik egymást az izgalmasabbnál izgalmasabb programok. Ezek hangulatához pedig rengeteget ad a gyönyörű díszlet, a különböző színes installációk és az esti fények pompája.

Ami a Sziget esszenciáját adja, az viszont nem más, mint maga a közönség. Amíg a kilencvenes években a punkok Mekkája volt ez, addig manapság már a kisgyerekes családtól a szingli hetvenesig bárki magáénak érezheti a rendezvényt.

Ahogy a címlapfotón is látható, páran bevállalták a kőkeményre lakkozott hajat és a hozzá illő rikító sminket annak ellenére, hogy napokig moshatják majd ki magukból.

Ha fesztiválozásról van szó, akkor a divatról is illik ejteni pár szót. Neonfonatot és extrém sminket a fesztiválon is kérhetünk magunknak, de sokat mutató vagy éppen vicces ruhákkal is könnyen találkozhatunk. Az már valamivel ritkább, amikor valaki minden nap tetőtől talpig más-más extrém szettbe bújik. Találtunk egy szlovák párt, akik pont így tűntek ki a tömegből:

A divatot máshogy értelmezte egy csapat fiatal, akik ókori görög szereléssel fejezték ki tiszteletüket az olimpiai játékok előtt. Ők még józanul is vállalták ezt.

Egy picivel ittasabb srác a guminőjével karöltve keresett résztvevőt egy édes hármashoz, de felbukkantak csinos szoknyás férfiak is.

A kora délutáni órákban egy, a párnáival ácsorgó srác szúrt szemet. Be volt kötve a karja. Azt mondta lehet hogy, eltört, amikor részegen bungee jumpingozott, de a Szigeten megkérdezett dolgozók szerint nem szokatlan, hogy késő este kisebb sor van az elsősegély-sátornál.

A nyári hőségben megtelt a strand is, ahol egy stílusos úriember tűnt ki a tömegből egy fiatal hölgy oldalán. Szokatlan páros. Az óvatos rákérdezés után kiderült, hogy csak barátok, de a kedves lány nyomatékosította, hogy „nem a stricim”, mivel korábban már ezt is megkérdezték tőlük.

Az átlagtól eltérő karakterek megtalálása még a Szigeten is időigényes, de abszolút megérte minden lépés.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KÖZÖSSÉG
A Rovatból
Smile örökre elhagyta a bandát: az ország egyetlen mentőtacsija nem mosolyog többet gazdájára
Az Életjel Mentőcsoport hős kutyáját egy vásári ketrecben szúrta ki későbbi gazdája, aki meglátta benne azonnal, hogy kiváló keresőkutya lehet belőle, több országba is eljuttathatja a gazdáját, és hősies helytállásáról cikkeket írnak majd a lapok.


Sikeres és boldog 13 év után elment Smile, a mentőtacskó. A szomorú hírt a Katasztrófavédelem osztotta meg a közösségi oldalán.

Egy kicsi tacsi pacsi címmel azt írták:

"Smile, az Életjel Mentőcsoport (pontosabban Életjel Mentőcsoport Önkéntes Tűzoltóság) apró, de nem csekély jelentőséggel bíró tagja örökre elhagyta a bandát.

Tulajdonképpen mindig is önálló döntéseket hozott, de megengedte társának, Turi Lacinak, hogy azt higgye, ő a főnök.

Smile 13 évvel ez előtt pontosan tudta, hogy ha elég kedvesen mosolyog ki abból a vásári ketrecből, amelyikben Laci észrevette, akkor még keresőkutya lehet belőle, több országba is eljuttathatja a gazdáját, és hősies helytállásáról cikkeket írnak majd a lapok.

Smile nemcsak a romos, veszélyes terepen, a földi poklokban tudta, mi a dolga, hanem az előkelő fogadásokon, nagykövetségeken, cifra társaságban is elég jól viselkedett.

Most azért elég nagy próbatétel elé állította a gazdáját. Lacinak úgy kellene a továbbiakban mosolyognia bajbajutottra, segítségkérőre, menekülőre, hogy Smile már nem lesz ott mellette, nem segít neki, nem mosolyog vele soha többet.

13 év egy kiskutya életében egy teljes életpálya. Köszönjük, Smile….

(Laci, kezdheted nézegetni a vásárokra hurcolt kutyagyerekeket.)" - áll a bejegyzésben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk