Székesfehérvár mellett rohadnak a MÁV korszerű Siemens motorvonatai
Idén nyáron is folyamatos gondot jelent a Magyar Államvasútak (MÁV) problémás működése. Míg tavaly a kisebb szárnyvonalak bezárása borzolta a kedélyeket, ebben az évben szinte napi szinten olvasni a közösségi médiában és gyakran a hírekben is az elképesztő késésekről, kimaradó járatokról, elromló vagy el sem induló vasúti szerelvényekről. Ahogy arról például korábban mi is írtunk, a július eleji hatalmas kánikulában mintegy 10 ezer (!) vonat késett legalább 5 percet az országban, míg 560 egyszerűen el sem indult.
A Totalcar cikke rávilágít arra, hogy egy másik jelenség is hátráltatja a hazai vasúti közlekedés egy részét. Mint írják:
Ezek a Siemens Desiro kétrészes motorvonatok húsz évesek, és ezzel a hazai dízelmotorvonat-állomány legkorszerűbb tagjainak számítanak. Ennek ellenére a MÁV anyagi forrás hiányában valószínűleg nem tud pótalkatrészt beszerezni a gyártó Siemenstől.
Ezért a dízeljármű-állomány gerincét továbbra is a csehszlovák Bz motorkocsik adják, a korszerű Desirókra tervezett vonatokat is gyakran a régi Bz-knek kell pótolnia. A Desirókat Székesfehérvár mellett sorakoztatják, ahogy a közlekedési portál fogalmaz: a vonatok „rendelkezésre állása kritikán aluli”. Olvasható rajtuk még az is, hogy merre jártak utoljára: volt, amit Balassagyarmatról vontak is, de egykori szombathelyi szakaszról is „pihennek” itt motorvonatok.
A MaxTrain csatorna által forgatott, és a lap által bemutatott szomorú, talán nem túlzás azt állítani, hogy drámai videón azt látni, hogy több járművet donorként kezdtek el használni. Azaz egyszerűen szétszerelik őket, hogy más, még működőképes szerelvényekbe szereljék alkatrészeiket. Valahonnan a vezérlőpult, van, amelyikből a teljes forgóváz hiányzik – írja a Totalcar.
A lap információi szerint az udvaron álló járművek javítása nem azért nem lehetséges, mert nincs hozzájuk alkatrész, hanem azért, mert az üzembentartó MÁV-nak nincs elég pénze a cseredarabok megvásárlására.