Rubens nem csak nagyfenekű meztelen nőket festett
Ha Rubens festményeire gondolunk, általában nagyfenekű meztelen nők jutnak eszünkbe. A Szépművészeti múzeum legújabb kiállítása azonban leszámol a sztereotípiákkal. A Rubens, Van Dyck és a flamand festészet fénykora című tárlat tíz szekciója megmutatja, milyen sokszínűség jellemzi a flamand mesterek festészetét.

C.a 1628 körül, Olaj, vászon, 137 × 111 cm © Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, Madrid / Scala, Florence
A kiállításon képet kaphattunk Albert és Izabella uralkodásának idejéről a Spanyol-Németalföldön. Láthattunk a flamand művészek Itáliai hatásra készült képeit, bibliai és mitológiai témájú műveket, az ellenreformáció szellemiségét bemutató alkotásokat, csendéleteket, táj-és állatképeket, portrékat, illetve zsánerképeket.
A képek információs tábláit nézegetve hamar feltűnt, hogy a festményeknél gyakran több alkotó neve is szerepel. Mint megtudtuk, a közös alkotás a flamand festészetre jellemző munkamódszer volt: az egyes műfajokra specializálódott művészek együtt közösen dolgoztak a festményen.
Erre egy nagyon szép példa a kiállítottak között A három Grácia című festmény. A képre Rubens festette a nőalakokat, míg ifj. Jan Brueghel csodálatos tájképpel, csendélettel és virágkosárral egészítette ki azt.

A kiállítás egyik legszebb képe Rubenstől Brigida Spinola-Doria képmása. Ez az a festmény amivel a kiállítást reklámozzák. Nem csoda, hiszen színvilága és részletgazdagsága igazán lenyűgöző. Rubens nagy figyelmet fordított a különböző anyagok érzékeltetésére. Szinte érezzük a fehér és aranyszínű szaténruha és a hatalmas, fodros malomkerékgallér tapintását.
A festmény eredeti állapotában még látványosabb lehetett, de sajnálatos módon 1854 és 1886 között – ismeretlen okból - mind a négy oldalából levágtak egy-egy csíkot.

Rubens két feleségéről Isabelláról és Helenáról nem csak portrékat készített. A két nő vonásait felfedezni szinte minden Rubens által festett nőalakban. A Baccháns és bacchánsnő képről is egyértelműen Helena pillant le.

A kiállításon az egyik kedvenc képem Clara Serena Rubens portréja volt, amit Rubens saját lányáról festett. Olyan közelről ábrázolja a lány arcát, mintha az mindjárt kidugná fejét a keretből. Szomorú tény azonban, hogy Clara Serena 12 éves korában meghalt, ami nagyon megviselte apját.

Rubens túl akart tenni Raffaello kárpittervein, ezért a hagyományos vízfesték tervek helyett életnagyságú olajfestményen ábrázolta a terveit. Az olajfesték sokkal változatosabb színhasználatot követelt meg, ami így jócskán megnehezítette a kárpitszövők munkáját.
A kiállítás egyik különlegessége Rubens nagyszabású Decius Mus-sorozatának egyik darabja, A jóslat kinyilatkoztatása, amely mellett a festmény alapján arany- és ezüstszálakkal szőtt szőtt kárpitot is megcsodálhattuk. A két alkotás szinte az egész falat elfoglalja, és további érdekesség, hogy most mutatják be őket először együtt.

A portrészekcióban Van Dyck által festett képmásokat csodálhattunk meg. Itt kapott helyet a Szépművészeti Múzeum egyik legújabb szerzeménye és büszkesége: Stuart Mária Henrietta esküvői portréja.
A kép érdekessége, hogy Van Dyck felnőtt kezeket rajzolt az akkor még csak 9 éves kislánynak, ezzel akarta idősebbnek láttatni a hercegnőt.

Van Dyck nemcsak kiváló portré-, hanem jellemfestő is volt. Erről teljes mértékben megbizonyosodtunk Lord John Stuart és testvére, Lord Bernard Stuart életnagyságú kettős portréja előtt állva. Van Dyck úgy tudta ábrázolni a modellek gőgjét és sugárzó ostobaságát, hogy azok nem találtak kivetnivalót a portréban.

Külön szekció foglalkozik a kor jellegzetes műfajával a csendéletekkel, táj- és állatképekkel. A 17. századi flamand művészek előszeretettel ábrázolták a nagy felfedezések után kitágult világ egzotikus állatait és növényeit.

A tárlaton egy kortárs művel is találkoztunk. Rubens rendszeresen használt antik és reneszánsz elemeket, úgyszólván „kivágta” azokat eredeti kontextusukból, és újfajta összefüggésben helyzete el őket egy-egy képén. Kicsiny Balázst képzőművész Rubenshez hasonlóan kivágott festményeket használt fel Végső vágás a képek birodalmában című szobor-installációjához.

A kiállítás minden szekciójában informatív leírásokat olvashattunk. Ezen túl pedig sok festményhez külön ismertető szöveg is tartozott. A kiállítás azonban egyszerűen túl nagy és átfogó, sajnos a szövegek körülbelül a kiállítás felénél befogadhatatlanná válnak, még egy tapasztalt múzeumlátogató számára is. A remekművek látványa persze olvasgatás nélkül is nagy élmény.
A tárlaton bemutatott 120 festmény és grafika olyan nagy közgyűjteményből érkezett, mint a párizsi Louvre, a szentpétervári Ermitázs, a madridi Prado, a washingtoni és a londoni National Gallery.
A kiállítást 2020 február 16-ig nézheted meg, részletek a Szépművészeti Múzeum honlapján.
Képek forrása: Szépművészeti Múzeum