Megérkeztek a Hyundai hibrid és elektromos autói
Sokan azt mondják: az elektromos autózás lesz a jövő. Én alapvetően inkább a kételkedők csoportját erősítem, mert egyelőre az infrastruktúra nem fejlődik olyan ütemben, hogy rövid időn belül realitás legyen a tisztán áram alapú autózás, továbbá a környezetszennyezés kérdése sem megoldott: a német Spiegel című újság például arról ír, hogy egy nagyobb akkumulátor előállítása során annyi káros anyag termelődik, mint amit egy benzin- vagy dízelüzemű autó bocsát ki 200.000 kilométer (!) alatt. Szóval számomra inkább aggályos ez az irány, mintsem megoldás, az viszont egyértelműen látható, hogy a gyártók hisznek ebben a vonalban. Lassan nem lesz olyan márka, aki ne készítene legalább egy hibridet, ha tisztán elektromos még nincs is a kínálatban.

A Hyundai nem rég állt be a sorba, idén mutatta be az Ioniq-ot, ami kezdetben hibrid és elektromos változatban érkezett meg a kereskedésekhez, később pedig plug-in hibridként is elérhetővé vált. A dél-koreaiak autójáról formailag elsőként a Honda Insight jutott eszembe, tehát alapvetően egy konzervatív irányt képvisel a modell, szemben például az új generációs Toyota Priusszal, amelyről egyből leolvasható, hogy a jövőből érkezett. A Ioniq inkább visszafogottabb ennél, mondhatjuk azt is, hogy racionálisabb a forma, bár áramvonalas ívei, méretes légbeömlői azért sokak szívét elcsábíthatja. A kocsi fara kupésan csapott, tolatáskor a kilátást a hátsó ablakot kettészelő spoiler nehezíti. A felnik légellenállás optimalizáltak, ami valószínűleg szintén hozzájárul ahhoz, hogy a modell légellenállási együtthatója mindössze 0,24, ami kiemelkedő mutatónak számít.

Az utastérbe szállva szintén nem a jövőbe lépünk, de a jelen megoldásaiban kiváló helyet foglal el a Hyundai. Sokat fejlődött e tekintetben a márka, egyre szebb a dél-koreai autók belseje is. Hozzáteszem: az Ioniq műszerfalától valami különlegesebbet várt volna az ember, a kijelző ugyan digitális, de annak rajzolata nem a legmodernebb. Az anyaghasználat azonban kellemes, egyedül az irányjelzők keltenek rossz érzést: olyan, mintha egy üres műanyag kart kezelnénk. A vezetői pozíció jó, hátul sem szűkös a hely, bár a második üléssorban azért a fejtérre érkezik néha panasz, ami a csapott farrész miatt érthető is. A hibrid modellben 440 literes a csomagtér, az elektromos változatban azonban 110 literről le kell mondanunk.

A teszthét során a hibrid változat járt nálunk, amely egy 1.6 literes, 105 lóerős szívó benzinmotor és egy 43,5 lóerős villanymotor kombinációjából tevődik össze, a rendszerteljesítmény összesen 141 lóerőt tud. Ebben a változatban nincs tisztán elektromos üzemmód, hiszen az elektromotor mindössze arra használható, hogy támogatást nyújtson a benzin erőforrásnak. A kocsi egyébként 10,8 másodperc alatt futja a 100-as sprintet, ami árulkodik a kocsi teljesítményéről. Nem egy izomgép az Ioniq, de egy hibrid autó nem is a száguldozásról szól, jóval inkább a teljesítmény, a kibocsátás optimalizálásáról, aminek eleget is tesz az autó: nagyjából 5,5 liter körüli fogyasztással jártunk vele vegyes használatban, ami viszont kifejezetten jónak mondható, úgy, mint a gép 79 g/km-es CO2 kibocsátása. A jó fogyasztáshoz jó váltó is kell: a Hyundai a konkurensektől eltérően nem fokozatmentes CVT-t kapcsolt a motorhoz, hanem hatsebességes duplakuplungos váltóval oldotta meg az erőátvitelt, ami vezetési élményben klasszisokkal jobb megoldás.

A Hyundai Ioniq 7.699.000 forintról indul, és már a belépő szinten jár az 5 év, kilométer korlátozás nélküli garancia, pozitívum, hogy a nagyteljesítményű akkumulátorra kiterjesztett, 8 évre vagy 200.000 kilométerre szóló garanciális konstrukció érvényes. Az elektromos változat 9 millióért hozható el a kereskedésekből, a plug-in hibrid pedig 9,4-ről indul.
Egy videó az autóról:
Adatok
Hengerűrtartalom: 1580 cm3
Teljesítmény: 77 kW (105 LE)
Nyomaték: 147 Nm
Széndioxid kibocsátás: 79 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,8 s
Végsebesség: 185 km/h
Tesztfogyasztás: 5,5 l/100 km
A modell alapára: 7.699.000 Ft