Így fognak kinézni a tavasszal forgalomba álló mentőbiciklik
Augusztus közepén érkezett a hír, hogy kerékpáros mentőegységek kialakítását tervezi az Országos Mentőszolgálat. Néhány nappal később az első leendő biciklis mentős is bemutatkozott.
Kramarics Tamás egy videóban elmondta, hogy plusz munkaidejében fog kerékpáros műszakot vállalni, főleg jelentős turistaforgalommal rendelkező sétálóutcákban, mint például a Váci utca, a Dunakorzó, vagy a Várnegyed.
Kitért arra is, hogy sajnos az első hírek után nagyon sok félig vagy teljesen téves információ keringett a közösségi médiában. Például szó sincs arról, hogy a biciklik helyettesítenék a rohamkocsikat, sokkal inkább kiegészítik azok használatát – hangsúlyozta.
Két hónappal később jött el a pillanat, hogy bemutassák az első, speciálisan erre a célra beszerzett és felszerelt kerékpárt. A prototípust már tesztelik, pozitív tapasztalatok esetén tavasszal vethetik be élesben is, 6-8 másikkal együtt. Nagyobb rendezvények idején, például augusztus 20-án értelemszerűen nőhet ez a szám, míg csendesebb időszakokban kevesebbre lesz szükség.
Nagy-Britanniában évtizedes múltra tekint vissza a kerékpáros mentés, évente mintegy 17 ezerszer riasztják a kerékpáros mentőket csak Londonban – mondta el a bemutatón Dr. Csató Gábor, az Országos Mentőszolgálat főigazgatója, hozzátéve: nemrég lefutotta a londoni maratont, és ott személyesen is tapasztalta, mekkora potenciál rejlik ezekben az egységekben.
A londoni példák azt mutatják, hogy a riasztások nagyjából 50 százalékára ez a kapacitás is elegendő, nem szükséges teljes mentőegyság riasztása, így humánerőforrástól az üzemenyagig számos területen lehet majd spórolni. Természetesen ha szükséges, továbbra is azonnal a helyszínre fognak küldeni egy hagyományos egységet, de a biciklis egységeknek az is előnyük, hogy sokkal gyorsabban, akár másodperceken belül oda tudnak érni. Első körben Budapesten állnak majd szolgálatba, később pedig, ha minden jól megy, a nagyobb vidéki városokban is.
A szolgálatot mindenki önkéntesen vállalhatja a szabadidejében (plusz juttatásért), ez a rendes beosztását nem érinti, tehát a hagyományos mentőegységek kapacitásai nem fognak csökkenni. A dolgozók leterheltsége persze nőni fog így, ha biciklis műszakot is vállalnak, kötelezővé viszont senkinek nem teszik ezt.

A kerékpárok arculati elemei hasonlóak lesznek a mentőautókéhoz, a fényvisszaverő csíkoknak köszönhetően sötétben is messziről észre lehet venni őket – árulta el Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője. Sziréna ugyan nem lesz rajtuk, de jellegükből adódóan erre nincs is szükség. A szolgálatot teljesítő bajtársak a biztonságuk érdekében olyan sisakot fognak használni, ami jelzést ad le a központnak, ha ütés éri.
Az első biciklit a Groupama Biztosító támogatásának köszönhetően szerezték be, értéke nagyjából 2,6 millió forint, a felszereléssel együtt pedig ennek majdnem a dupláját is elérheti. Emiatt mindegyiket GPS-jeladóval szerelik fel, így ha valaki arra vetemedne, hogy ellopja őket, azonnal a nyomába tudnak eredni.
300 ingyenes életmentő képzést is felajánl a Groupama
Magyarországon évente 7-8 ezer ember veszíti életét kórházon kívül, közterületen, munkahelyen, vagy lakásban hirtelen szívhalál miatt, miközben azonnal megkezdett újraélesztéssel többségük megmenthető lenne. Az esetek többségében meg lehetne menteni a beteget, ha az éppen ott tartózkodó járókelők, munkatársak, vagy családtagok tudnának és mernének újraéleszteni.
Az utakon pedig talán még fontosabb, hogy a gépjármű vezetője magabiztosan tudjon elsősegélyt nyújtani. Egy településektől távol történt balesetben, vagy az egyik utas rosszulléte esetén még nagyobb a jelentősége, ha a sofőr azonnal, még a mentők kiérkezése előtt meg tudja kezdeni az újraélesztést.
A Groupama Biztosító ezért az Életmentők Program néven indított akciót az ország egyik legmodernebb vezetéstechnikai centrumában, az általa több mint 10 éve támogatott Groupama Tanpályán.
A jogosítvánnyal rendelkező érdeklődők a Groupama Tanpálya honlapján regisztrálhatnak gyorsasági sorrendben a még szabad időpontokra, ezt követően vehetnek részt a tréningen.