SIKERSZTORIK
A Rovatból

Akinek a pénzünket köszönhetjük

Vagyóczky Károly nevét nem sokan ismerik, de munkásságát annál többen: ő tervezte a ma is forgalomban lévő forintbankjegyeket.


Az összes magyar bankjegy jobb alsó sarkában szerepel egy apró betűs felirat. Ha még nem vettétek észre, nézzétek meg most: Vagyóczky K. del. et sc. Utóbbi latin rövidítés, azt jelenti, tervezte és metszette. Nem tévedés, a jelenleg forgalomban lévő papírpénzeink kinézete egyetlen ember munkáját dicséri. A mester több mint három évtizeden át dolgozott a Pénzjegynyomdában, alkotásai pedig a mai napig hatással vannak mindannyiunk életére. Otthonában kerestük fel, hogy nem mindennapi karrierjéről beszélgessünk vele.

- Mikor kezdett el érdeklődni a művészetek, azon belül is a rézmetszés iránt?

- Már gyerekként is nagyon jól tudtam rajzolni, középiskolai tanulmányaimat pedig a Képzőművészeti Gimnáziumban végeztem. Remek tanáraim voltak, így elsőre felvettek a főiskolára is, ahol festő szakra kerültem. Harmadéves koromban jelentkeztem át grafikára, mert nagyon megfogott a műhelyek hangulata, illetve a grafikai technikák szépsége. Miután diplomáztam, nyertem egy hároméves ösztöndíjat, ezt követően kerültem a Pénzjegynyomdába. Bár édesapám is ott dolgozott nyomdászként, de nem az ő közbenjárására vettek fel, az egyik tanárom ajánlott be.

IMG_1006

Úgy mentem oda, hogy vállaltam további öt év tanulóidőt, ami alatt elsajátítottam a rézmetszés fortélyait. Ez egy rettentő bonyolult tudomány, rengeteg türelem és hatalmas koncentráció szükséges hozzá. Egyetlen, néhány négyzetcentiméteres rézlemez megmunkálása ugyanis több hónapig tart, amit azért meg lehet unni, ha például kinéz az ember az ablakon és látja, hogy odakint süt a nap… Én mindenesetre nagyon élveztem a tanulási folyamatot, mert olyan különleges tudásra tehettem szert, amely szinte már feledésbe merült.

Névjegy

Vagyóczky Károly 1941-ben született Budapesten. A Magyar Képzőművészeti Főiskolán tanult 1959-től 1966-ig. Sokszorosító grafikával, alkalmazott grafikával és festészettel foglalkozik, egyéni kiállításai mellett több nemzetközi grafikai kiállításon szerepeltek munkái. Huszonöt évig állt a Pénzjegynyomda művészeti osztályának élén, legfontosabb és legjelentősebb műve az új magyar forgalmi bankjegysor.

A bankjegyek mellett közel 100 bélyeget készített a Magyar Posta számára. 1990 után több száz értékpapírt, részvényt, kötvényt, illetékbélyeget és védettséget igénylő nyomtatványt tervezett. A Veszprém megyei helyi pénzként funkcionáló Balatoni Koronának is ő a tervezője, illetve kivitelezője (bővebben lásd a cikk végén). A Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége elnökségének tagja. 1998-ban a Magyar Köztársasági Érdemrend Kiskeresztjével tüntették ki.

(Forrás: vagyoczkykaroly.hu)

IMG_1007

A millenniumi 2000 forintossal

IMG_0970

- Ezután hogy alakult a pályája? Melyik volt az első bankjegy, amelynek részt vett a tervezésében?

- Az öt év leteltével helyettes vezetői pozícióba kerültem, majd miután 1978-ban a mesterem, Nagy Zoltán nyugdíjba ment, én vettem át a helyét a művészeti osztály élén. Akkoriban teljes generációváltás zajlott le, rajtam kívül más fontos pozíciókba is fiatal szakembereket vettek fel. Az első igazán komoly feladatunk a Bartók Bélát ábrázoló 1000 forintos bankjegy volt 1981-ben, majd a rendszerváltás környékén következett az 5000-es Széchenyivel. Ezekben az években már érezni lehetett, benne volt a levegőben, hogy nemsokára teljesen új bankjegysort vezetnek be. Onnantól, hogy ez nyilvánvalóvá vált, szinte minden energiánkat az előkészületekre fordítottuk.

- Hogy zajlott ez a munka?

- Nagyon sok próbanyomatot csináltunk, amelyek soha nem kerültek forgalomba, de részleteiben gyakorolni tudtuk rajtuk a később alkalmazott grafikai megoldásokat. Aki rézmetszéssel foglalkozik, annak állandóan tréningeznie kell magát, hogy ne essen ki a rutinból. Emellett rengeteg szakértő véleményét kértük ki, a Magyar Tudományos Akadémia és más szervezetek is beleszóltak például az arcok ábrázolásokba, vagy a feliratokba.

A bankjegyeket teljes egészében én terveztem meg, és az előoldalukat én is metszettem. A hátoldalnál az utóbbit a tanítványaim végezték, hiszen az ott szereplő ábrák annyira összetettek, hogy ha nem osztottuk volna meg a munkát, kis túlzással máig se végeztem volna vele. Egy portré megalkotása nagyjából négy és fél hónapomba telt, ha pedig minden kísérőtevékenységet beleszámolok, az egész bankjegysor elkészítése olyan 8-9 évet vett igénybe.

IMG_1024

Kezében a tervezési fázisban készült egyik próbanyomattal. Még több hasonlóért KATT IDE

IMG_1063IMG_1068
Miért rézmetszéssel készülnek a bankjegyek?

Mindenki tudja, hogy a papírpénzekbe rengeteg biztonsági megoldást építenek be, így csökkentve minimálisra hamisítás kockázatát. Ehhez van köze annak is, hogy évszázadok óta egy ritkaságszámba menő művészeti ágat, a rézmetszést használják a bankjegyek megtervezésekor. Ugyanis ezt lehet a legkevésbé utánozni, mivel a metszett vonalak mindig kristálytisztán kivehetőek. Ha a szabályosságuk sérül, az rögtön felfedi, hogy hamisítványról van szó.

A rézmetszésnek két fő fajtája van, a szabad és az akadémikus. A kettő között az a különbség, hogy míg az elsőnél viszonylag kevés nyomat után elkopik a lemez mintázata, a második esetben a vonalakat olyan technikával alakítják ki, hogy bármennyi levonatot lehessen készíteni róla minőségbeli romlás nélkül. A bankjegyeknél természetesen az utóbbit használják, hiszen nem szabad, hogy akár a legkisebb különbség is legyen két tetszőleges példány között.

- Melyik bankjegytervére a legbüszkébb?

- Mindig az volt a legizgalmasabb, amelyiken éppen dolgoztam. De ha választani kell, talán a millenniumi 2000 forintos áll legközelebb hozzám, a portrék közül pedig Széchenyi. Úgy érzem, annál különösen jól sikerült a metszői munka.

vagyoczky_arckep

- Milyen biztonsági intézkedések mellett dolgozott?

- Páncélajtók mögött ültünk, a rézlemezeket pedig trezorokban tárolták, és szigorúan el kellett számolnunk mindegyikkel. Külön személyzetet tartottak fenn arra, hogy a munkaidő kezdetén és végén kiadják, illetve visszavegyék őket, mindent iktatva. Szerencsére amíg ott dolgoztam, nem volt semmilyen biztonsági probléma, nagyon megbízható munkatársak vettek körül. Én rendkívüli módon szerettem csinálni ezt az egészet, bár a feleségem gyakran sérelmezte, hogy még hétvégenként is bent voltam – akadt olyan év, amikor 72 napnyi szabadságot nem használtam fel.

- Hogyan éli meg, hogy gyakorlatilag az ön alkotásaival találkoznak legtöbbször az emberek, napi szinten mennek át szinte mindenkinek a kezén, a neve még sincs benne a köztudatban?

- Az elején kicsit furcsa volt, mert akkor még nagyon elevenen élt bennem az egész: az egyik pillanatban ott feküdtek a rajzok, metszetek, próbanyomatok a munkaasztalon, a következőben pedig már kint láttam őket a Fény utcai piacon. Én soha nem dicsekedtem senkinek ezzel, de a szakmán belül persze ismerik a nevem, ahogy az ismerőseim is tisztában vannak a munkásságommal. Büszkeség azért természetesen van bennem, hiszen míg egy festőművész alkotásaival alapesetben legfeljebb néhány ezren találkoznak, az enyéimmel több millióan.

Amikor utazom mondjuk a metrón, a tömeget nézve gyakran eszembe jut, hogy majdnem mindenkinek a zsebében ott lapul a művem. És ez elég jó érzés.

IMG_1052IMG_1057

A II. János Pál Pápa látogatása alkalmából készült emlékbélyeg. Alsó részén az esztergomi látkép került később a 10 ezres hátoldalára

Kit ábrázol valójában a papír 200 forintos?

A bankjegyek megtervezésénél komoly problémát jelentett, hogy a rajtuk szereplő történelmi személyiségek közül többről nem maradt fenn hiteles ábrázolás. Ez volt a helyzet Szent Istvánnal, de vele kapcsolatban azért akadt egy-két támpont (például az úgynevezett kalocsai királyfej a 13. századból), amire támaszkodni lehetett. Károly Róbert esetében viszont semmilyen forrás nem állt rendelkezésre.

Vagyóczky úr szavai szerint a következő történt: „épp a műteremben ültem ceruzával a kezemben, azon tűnődve, hogyan találhatnék megoldást a dologra, amikor egyszer csak bekopogott egy kollégám és barátom, Koltai Ferenc. Nagyon jó megjelenésű fazon volt, karakteres arccal. Ahogy ránéztem, hirtelen megfogott benne valami – szinte gondolkodás nélkül elhatároztam, hogy ő lesz a tökéletes modell.”

koltaif_karolyr

Kicsit persze stilizálta az arcot, a szakáll és a hajviselet is más lett, de a vonások ezzel együtt első ránézésre felismerhetőek. Így alakult, hogy a forgalomból pár éve kivont 200 forintos bankjegyen igazából egy ma is élő személy, a Pénzjegynyomda egykori munkatársa látható Károly Róbertként. Lesz neki egy jó sztorija az unokái számára, annyi biztos...

- Mennyire változtatta meg a szakmáját a számítógépek elterjedése?

- Teljesen más lett minden. Bár a modern technika rengeteg könnyebbséget hozott, ezzel együtt a számítógépes megoldásokban én érzek egyfajta személytelenséget. A hagyományos grafikát jobban szerettem, a maga tökéletlenségével együtt. Igaz, sokszor problémásabb a megvalósítása, de cserébe még a kezem rezdülései is érződnek a végeredményen. Ami számítógéppel készül, az mindenképp sokkal aprólékosabb, tökéletesebb lesz, de úgy gondolom, hogy ez nem feltétlenül erény. Valahogy lélek nélküli az egész, ráadásul ezzel végképp háttérbe szorul az az évszázados grafikai kultúra, amit már az én generációmból is csak alig néhányan ismertünk.

IMG_1044
IMG_1038

- A most bevezetett új 10 ezer forintos is számítógéppel készült már?

- Igen, csak az általam készített eredeti portrét hagyták meg, mert annál még a mai technikával is nehezen lehetne helyettesíteni a rézmetszést. De ezt leszámítva számítógéppel tervezték. A nevem sem ott szerepel rajta, ahol a többi bankjegyen – vagyis a jobb alsó sarokban –, hanem Szent István neve alá került, mint Mányoki Ádámé is az 500 forintoson (az ő munkája a festmény, amiről Rákóczi portréját mintáztam).

- Ki lépett a helyébe a nyomdánál, miután 2003-ban nyugdíjba ment?

- Erről csak egy kis keserűséggel tudok beszélni, ugyanis az a helyzet, hogy amikor én eljöttem, velem egy időben még tíz embert elküldtek arra hivatkozva, hogy nemsokára úgyis jön az euró. Mindannyian fantasztikus, több nyelven beszélő, nemzetközi szinten is elismert szakembernek számítottak, ráadásul nálam jóval fiatalabbak. De nem volt mit tenni: megszületett a döntés, hogy nincs rájuk többé szükség. Nekem volt bent egy nagyon szép műtermem, ahol többnyire alkottam – ahogy kitettem a lábamat, egyből felszámolták, és irodákat alakítottak ki a helyén.

IMG_1096

Kicsit úgy érzem, hogy a távozásommal az egész szakmának elkezdődtek a végnapjai. Bár egy tanítványom dolgozik még ott, de a Nemzeti Bank is mintha száműzni akarná a történetéből Horváth Endrét, Nagy Zoltánt és a többi nagy elődömet, akik nélkül az én életművem se születhetett volna meg. Miközben látjuk, hogy az euróval kapcsolatos várakozások mennyire váltak valóra. Nagyon nem tartom helyesnek ezt a hozzáállást, de sajnos már nincs beleszólásom.

A Balatoni Korona

Már nyugdíjazása után, 2011-ben kapott felkérést Vagyóczky Károly egy úgynevezett helyi pénz, a Balatoni Korona megtervezésére. Ennek címletei megegyeznek a forintéval, és 1:1 arányban váltható rá át, például utazási irodákban. Veszprém megye hét településén ma már több száz helyen lehet vele fizetni, az elfogadóhelyek jelentős része 5-10 százalékos kedvezményt kínál azoknak, akik igénybe veszik.

balatonikorona

Mivel a pénzkibocsátás monopóliuma Magyarországon a Magyar Nemzeti Banké, a Balatoni Korona hivatalosan készpénzt helyettesítő utalványnak számít. Forintfedezetét elhelyezték egy bankban, hogy bármikor szabadon átváltható legyen. Kinézet, illetve biztonsági elemek szempontjából viszont szinte semmiben nem különbözik a valódi bankjegyektől. Bevezetésétől azt várták, hogy élénkíti a helyi gazdaságot, segít a pénz helyben tartásában, illetve kuriózumjellege miatt a gyűjtőket is vonzani fogja. Az eddigi tapasztalatok alapján úgy tűnik, beváltotta a hozzá fűzött reményeket.

- Mivel tölti az idejét mostanában?

- Ház körüli munkákat végzek, illetve végre a festészetre is tudok időt szakítani. Amíg dolgoztam, erre szinte semmi lehetőségem nem volt. Főleg tájképeket és csendéleteket festek, olyan ez nekem, mint egyfajta kikapcsolódás. Rézmetszéssel már nem igazán foglalkozom, ahhoz nagy szükség volt azokra a körülményekre, amelyeket a Pénzjegynyomdában biztosítottak. Így egyedül, itthon, kiszolgáló személyzet nélkül nehéz lenne. Februárban nyílik egy kiállításom a Szabó Ervin Könyvtárban, aminek keretében bankjegytervek, festmények, rajzok és rézkarcok is láthatóak lesznek, jelenleg épp ennek az anyagát állítom össze.

Ha tetszett a cikk, oszd meg!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Oroszlánokkal alszik a magyar Maugli, aki már gyerekként rögtön egy anakondát vett magának
Flaskay Dániel jelenleg egy zanzibári vadállatmentő központ állatgondozási igazgatója, és napi rutinjai között szerepel az elefánt-pedikűr és a majompelenkázás is. Nemrég megtámadta egy oroszlán, és végül egy gepárd nyalogatása mentette meg a lábát.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. június 16.



A csillogó szemű, kisportolt testű fiatal srác régen nem gondolta volna, hogy végül a világ számos országában ismert állatszakértő lesz, aki tigriseket nevel és gepárdokat ment. Flaskay Dániel, azaz a magyar Maugli 9 évesen már tudta, hogy állatokkal fog foglalkozni, de mivel hiperaktív gyerek volt, szülei beíratták vízilabdára – ami ugyan jól ment neki, de érezte, hogy valami hiányzik.

Aztán 12 évesen megvette első állatát, amely nem a szokásos aranyhörcsög volt, hanem konkrétan egy 3 méteres anakonda. Egy magazin apróhirdetésében látta meg az eladó óriáskígyót, és a szüleinek csak annyit mondott, hogy kimegy a kanálishoz a gyáli otthonuk közelében. Ott találkozott az eladóval, aki egy zsákban adta oda neki az anakondát. Dani izgalmában meg sem nézte az állatot, csak hazaszaladt vele, és az apjának annyit mondott, hogy fogott egy vízisiklót – de persze az apját nem tudta becsapni. Az újdonsült szerzemény ráadásul nem sokat teketóriázott, rögtön két helyen is megharapta a kisfiút, és bár az anakonda nem mérgeskígyó, Dani tudta, hogy az állat nem maradhat nála. Elvitte hát egy állatkeresekedésbe, ahol az eladó nézett nagyokat, de felajánlotta, hogy becseréli neki egy bébi tigrispitonra és egy vörösfarkú boára. Ezt követően már átgondoltabban viszonyult az állatokhoz, kígyótenyésztő vált belőle, és egyre inkább érezte, hogy ez az ő útja.

17 évesen kijutott New Yorkba, egy speciális zoológia képzésre, de mielőtt elkezdte volna a tanulmányait, meg akart tanulni rendesen angolul. Összekötötte a kellemeset a hasznossal, ezért eleinte egy állatkertben önkénteskedett, ahol magabiztos nyelvtudásra tett szert. A kint töltött évek alatt beteljesítette a saját amerikai álmát, és saját állatkereskedést nyitott a spórolt pénzén New Jersey-ben. Csupa szokatlan jószágot, például kígyókat, büdösborzot (amely állítása szerint nem is büdös, viszont jófej) és cukormókust árult, de hét év után eladta az addigra felkapott kereskedést, mivel erős honvágya lett. Amikor hazajött, eléggé depressziós lett, nem tudott magával mit kezdeni, míg végül a felsőlajosi magán ZOO-ban találta meg a boldogságot, ahol olyan szerencséje volt, hogy egy nemrég született fehér tigriskölyköt nevelhetett fel. Nem zavarta a kevés fizetség, hiszen úgy érezte, hogy végre hazatalált.

Onnan a debreceni állatkertbe ment dolgozni, kizárólag a szakmai előrelépés miatt, hogy új fajokkal, például zsiráfokkal és vízilovakkal dolgozhasson. Dani elmondása szerint az utóbbi állat ugyan évi ötezer ember halálát okozza Afrikában, de ugyanannyi idegvégződése van, mint az embernek, és az egyik idős víziló egyenesen imádta, ha a nyelvét vakarta. Flaskay Dániel fontos vezérelve, hogy olyan kapcsolatot alakítson ki a rábízott állatokkal, hogy azok ne féljenek az embertől, hiszen a stressznek sok negatív hatása van – például ezért bújnak el gyakran az állatok az állatkertekben a látogatók elől. Amikor arról kérdezem, hogy mi a titka annak, hogy „állatokkal suttogó” lett, azt feleli, hogy „én őszintén azt gondolom, hogy ez egy velem született tehetség, hogy engem ilyen jól megértenek az állatok, és közel engednek magukhoz, ezt nem lehet megtanulni könyvekből. Természetesen rengeteg türelem és kitartás kell, mire egy állatnak teljesen elnyerem a bizalmát. Hiszem, hogy ha egy állat közel áll a gondozójához, és nem csak a takarmányt dobják be neki, az neki is sokkal jobb!

A következő állomás Görögország volt, ahová az igazgató kiküldte egy konferenciára, mivel annyira bevált az ottaniaknak, hogy maradásra bírták. A tréning egyébként arról szólt, hogy hogyan lehet altatás nélküli vizsgálatra trénelni állatokat: például ha egy vadmacskának meg kell vizsgálni a lábát, akkor ahhoz ne kelljen kockázatos altatást végrehajtani rajta. Az motiválta arra, hogy Görögországban maradjon egy helyi állatkertben, hogy újabb sokféle fajt ismerhet meg alaposabban, a pingvintől a gibbonon át az orrszarvúig és az elefántig. Utóbbiról tudni kell, hogy alapból rengeteget sétálnak a természetben, ezért fogságban muszáj a körmeiket ápolni. Dani megtanította arra az elefántokat, hogy feltegyék a lábukat, és zokszó nélkül tűrjék, hogy reszelik és flexelik a lábkörmeiket. Az itt töltött 3 és fél év után azonban betört a Covid, de ez sem jelentette a pályája végét.

A magyar Maugli – már eleve hihetetlen – karrierje akkor lépett egy új szintre, amikor kapott egy levelet egy Zanzibáron működő menhelytől, hogy pont ilyen tapasztalatú embert keresnek igazgatónak. Először nem vette komolyan a felkérést, de a vadállatmentő központ kitartóan ostromolta őt, és két hónap tárgyalás után Dani végül Zanzibáron találta magát, ahol zsiráfok, elefántok és leopárdok között folytathatta kalandos életét. Teljesen más kultúrához és körülményekhez kellett szoknia ott, infrastruktúra nélkül, de megérte, mert élete legszebb pillanatait ott élhette át.

Pont akkor született ott is két fehér oroszlán, amiket ő nevelhetett fel – mivel az anyjuk elpusztult –, és teljesen egyedül nevelhette fel az ő kis „tündérét”, Zafirát is, a pumakölyköt. Mivel ez a faj is a kipusztulás szélén van, végül őt visszaengedték a vadonba, amitől Dani szabályosan lelkibeteg lett, és máig könnyekig hatódik, ha a közös fotóikat nézi.

Amikor arról kérdezik, hogy mit csinál pontosan Zanzibáron, elmondja, hogy gyakorlatilag egy edukációs túrát vezet az állatok megismerésével és megérintésével, de etikus módon, azaz nála nincsenek begyógyszerezett meg kikötözött állatok. Olyan állatokkal is foglalkozik, amelyek kizárólag Zanzibáron élnek – ilyen a vörös kolobusz majom, amelyet babaként még pelenkázik is –, és olyanokkal is, amelyeket gazdag arab sejkek „selejteznek le” hozzájuk, amikor rájönnek, hogy gepárd nem eléggé domesztikálható cicus.

Egyszer egy elefánt két méterrel odébb repítette a vízbe az agyarával, olyan ereje van, úgyhogy Dániel előszeretettel emlékezteti több százezres rajongótáborát arra, hogy ezek a csodálatos lények mindig vadállatok maradnak – és sajnos egy pár hónappal ezelőtti oroszlántámadás őt is élénken emlékeztette erre. Az történt ugyanis, hogy amikor Dani bement a fehér oroszlánokhoz, csak a nősténnyel foglalkozott, a hím pedig féltékenységből ráugrott hátulról, és belefúrta a karmait, valamint a lábát is elkapta. Ahogy gondozója nem tudott megmozdulni, és megérezte a kétméteres állat erejét, elfogta a rémület, de aztán látta az állat testbeszédén, hogy nem akarja megölni, ezért szép lassan kihátrált a ketrecből.

Az igazán abszurd történet azonban csak ezután kezdődött, mivel Dani félt, hogy elfertőződnek a sebei, a zanzibári kórház felé vette az irányt, amely egy ablak és tető nélküli, rozoga épület volt, az állítólag orvos pedig egy konyhai sütőben fertőtlenített tűvel és cérnával, érzéstelenítés nélkül varrta össze őt öt helyen. A borzalmasan fájdalmas beavatkozás végén az „orvos” adott neki 20 tablettát bármiféle instrukció nélkül, hogy vegye be, de Dani inkább a józan eszére hallgatott, és szerzett antibiotikumot. Attól a háta ugyan helyrejött, de a lába sajnos a gyógyszer ellenére elfertőződött, amitől a legjobban tartott. Ekkor jött neki az a mentő gondolat, hogy a gepárdok nyála sebgyógyításra alkalmas lehet, és bement megnyalogattatni a sebes lábát a gepárdokhoz (amely egyébként állítólag kifejezetten kellemetlen érzés, mert rendkívül érdes a nyelvük felülete). A blöff működött, a lába pedig egy héttel később valóban meg is gyógyult. Utána visszament az oroszlánokhoz, akik ugyanúgy fogadták, mint azelőtt, és az életük visszaállt a régi kerékvágásba.

Arra a kérdésre pedig, hogy ennyi extrém élmény és különféle egzotikus faj gondozása után milyen céljai vannak még, azaz mi van még a bakancslistáján, a magyar Maugli így reagált: „Ez egy olyan szakma, ahol mindig van hova fejlődni, tehát mindig azon leszek, hogy fejlesszem magam, és még többet tudjak segíteni az állatoknak. És nekem is van egy nagy álmom, amivel minden nap nyugovóra hajtom a fejem: egy saját vadállatmenhelyet létrehozni, ahol a világ egész területéről menteni fogjuk az állatokat, és ha lehetséges, vissza is fogjuk őket vadítani, hogy visszakerülhessenek a vadonba! Természetesen lesz olyan állat is, akivel ezt nem lehet majd megtenni, számukra mi leszünk az Utolsó Menedék, ahol stresszmentesen, nélkülözés nélkül élhetik le az életüket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SIKERSZTORIK
A Rovatból
Richárd egy balesetben elveszítette a lábát, teste 70 százaléka megégett – az orvosok már lemondtak róla, ő viszont világbajnokságra készül
Egy tragikus, kis híján végzetes nap az egész életét megváltoztatta, annak ellenére, hogy a sport már korábban is az élete része volt.


Egészen hihetetlen történet Fejes Richárdé, a tizenöt éves fiúé, aki egy brutális balesetet élt túl.

Richárd motoron ütközött egy autóval, mindkét jármű kigyulladt, a benzin pedig ráfolyt a ruhájára, ami miatt teste hetven százaléka megégett. Az orvosok alig láttak esélyt a túlélésére, de valami csodával határos módon mégis felépült – idézi vissza a balesetet a Blikk.

Fejes Richárd, aki egyik lábát elvesztette és testét máig hegek borítják, mégis próbál pozitívan gondolkodni és élvezni az életét. A sportban találta meg a vigaszt, amit a tragédia után sem hagyott abba.

„A barátaimmal fürödtünk egy tóban, és hazafelé tartottam, amikor a növényzettől nem vettem észre egy táblát, és a kereszteződésben egy kilencven kilométer/órás sebességgel közlekedő autó elütött. Harminc métert repültem, a motor pedig kilencven méterre állt meg onnan” – mesélte Richárd a drámai pillanatokat.

„Felkeltem az árokban, tudtam, hogy nagy baj van, de fájdalmat nem éreztem. Még a szüleim telefonszámát is le tudtam diktálni. A tűzoltók kiérkezése után ájultam el, és csak három héttel később ébredtem fel.”

Richárd édesapja, Fejes István éppen akkor ért a helyszínre, amikor fiát ásványvizekkel oltották el. A kocsiban ülő nő, a sofőr felesége locsolta le.

Az aggódó apuka elmondta, hogy fia sarka leszakadt, a sípcsontja, a combcsontja, a keresztcsontja és a szeméremcsontja eltörött, a csuklója pedig megrepedt. Az orvosok szerint az égési sérülések az élettel összeegyeztethetetlenek voltak.

Richárdot először a kecskeméti kórházba vitték, majd négy órával később már Budapesten, a Honvédkórházban volt.

Tízórás műtét során eltávolították a megégett bőrt, amputálták a lábát, és vasakat tettek az ép végtagjába.

Nyolc hétig életveszélyben volt, összesen tizennégyszer operálták meg. Az elviselhetetlen fájdalmak miatt három hétig mesterséges kómában tartották, és csak felébredése után szembesült azzal, hogy elvesztette a lábát.

„Gyorsan elfogadtam, a lényeg az volt, hogy túléljem, nem a lábam számított” – mondta a fiatalember, aki ötévesen kezdett el küzdősportolni, és tizenhárom éves koráig versenyzett. Brazil jiu-jitsuban hat bajnoki címet, diákolimpián első helyezést ért el, és összesen hetvenkét érmet szerzett.

A tragédia óta Richárd felvette a kapcsolatot az őt elgázoló autóssal, akire egyáltalán nem haragszik. Inkább a jövőre koncentrál. Az édesapjával kezdte meg a rehabilitációt és a kemény edzéseket. Majdnem egy évet Kanadában éltek, ahol elkészítettek számára egy méregdrága, speciális protézist.

Azóta több mint negyven kilót szedett magára és kiváló parasportolóvá vált. Fekvenyomásban tavaly megnyerte az Európa-bajnokságot, Grúziában négy aranyérmet szerzett, most pedig már a világbajnokságra készül.

„Több mint százötven kilót ki tudok nyomni, és minden második nap edzek. Nyilván nem kell mindenkinek versenyeznie, de engem a tréningek segítettek átlendülni a mélypontokon”

– tette hozzá.

Nemcsak magára gondol azonban, amikor edz: „Szeretnék erőt adni azoknak, akik hasonló helyzetbe kerültek” – fogalmazta meg másik célját Fejes Richárd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Tanárnak nézték az osztálytársai az ország legidősebb, 71 éves frissdiplomását
Szegedi Dezsőt 68 évesen vették fel a Miskolci Egyetemre. A színművész határozottan emlékszik az első napjára is.


Szegedi Dezső, az ország legidősebb egyetemistája az iskolai élményeiről számolt be az RTL-nek.

A 71 éves Szegedi arról is mesélt a tévécsatornának, hogy milyenek voltak az egyetemi évek, amit ráadásul nappali tagozaton végzett el.

Szegedit 68 évesen vették fel a Miskolci Egyetemre. A színművész határozottan emlékszik az első napjára.

"Első szemeszter, első óra. Mentem a folyosón végig, és fiatalok nézték, hogy ki ez az öreg és következő: jónapot tanár úr, azt hitték, hogy tanár vagyok"

- emlékezett vissza a színművész, aki azt is elmondta: volt, amikor éjszaka kettőig írt beadandót munka mellett.

Szegedi egy ma már nem létező miskolci városrészről, Gordonról írta a szakdolgozatát. Ezzel a kutatómunkával nemcsak emléket szeretetett volna állítani a miskolci roma muzsikosoknak, hanem meg szerette volna azt is mutatni a fiataloknak, hogy tanulni sohasem késő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Megvan a következő magyar űrhajós, az autóiparból emelkedik a csillagok közé Kapu Tibor
44 évvel Farkas Bertalan után megvan a következő magyar űrhajós. Nemsokára a NASA-nál fejezi be kiképzését Kapu Tibor és a tartalékos Cserényi Gyula.


Megvan a végleges döntés a következő magyar űrhajósról – derül ki a külgazdasági és külügyminisztérium közleményéből. A szakértői bizottság végleges döntése alapján Kapu Tibor lehet az az ember, akit Magyarország hosszú évtizedek után ismét a világűrbe küld, míg a tartalék űrhajós Cserényi Gyula lesz, ők fogják elvégezni a kiképzés utolsó fázisát.

A kiválasztott Kapu Tibor 32 éves gépészmérnök, aki eddig leginkább az autóiparban dolgozott, és főleg akkumulátor-fejlesztéssel foglalkozott.

Vele azonos kiképzést kap a 35 éves villamosmérnök, Cserényi Gyula, aki szükség esetén helyettesíti őt, máskülönben a Földről segíti majd a küldetését.

240-en jelentkeztek a küldetésre, akik közül a szakértők végül kiválasztottak négy jelöltet. Ők mindannyian komoly kiképzésen estek át az űrdinamikától kezdve a könnyű repülőgépes pilótakiképzésen át a különböző fizikai tesztekig és tudományos munkákig. Végül közülük választották ki Kaput és Cserényit. Ők ketten hamarosan az Egyesült Államokba utaznak, ahol az amerikai űrkutatási hivatal (NASA), illetve egy szerződés alapján az Axiom Space nevű vállalat fogja biztosítani a kiképzésük utolsó fázisát.

Farkas Bertalan 44 évvel ezelőtt vált az első magyar űrhajóssá, és most küszöbön áll a következő magyar küldetés – magyarázta a bejelentés apropóján Szijjártó Péter miniszter –, a kormányzat ugyanis a tudományos és ipari fejlesztések, vívmányok tökéletesítése érdekében nemzeti kutatóűrhajós programot indított. A magyar űripar a fejlett nemzeti iparágak közé tartozik Szijjártó szerint, a tesztek pedig nagymértékben segíteni fogják a magas hozzáadott értékű, high-tech szektorok, például az egészségtudomány fejlődését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk