175 fát vágnak ki az Etele úton az 1-es villamos meghosszabbítása miatt
Az 1-es villamos Kelenföldig tartó meghosszabbítása miatt a leendő villamos nyomvonalán eltávolítják a fasort – mint arról már lapunk is beszámolt. A munkálatok, így a fakidöntés is a hét elején megkezdődött. Pro és kontra feszülnek egymásnak a városfejlesztési érvek és ellenérvek ennek kapcsán.
A műszaki szemlélet szerint indokolt a fakivágás a biztonságos vonalvezetés érdekében. Zöld aktivisták, több kertészmérnök, tájépítész, és a Facebookon szerveződő, Etele úti FÁK oldal tagjai is úgy vélekednek, hogy minden más fejlesztési szempontnál fontosabb egy olyan ökológiai érték megőrzése, mint az Etele útról eltávolítandó – az aktivisták szerint százhetvenöt fából álló – fasor; ráadásul nem a fakivágás lett volna az egyetlen megoldás. A környéken élők pedig egyszerűen sajnálják a fákat, amelyeket a nyolcvanas években telepítettek ide.
A történet egészen 2014-ig nyúlik vissza, amikor a nyilvánosság is értesült arról, hogy a 1-es villamos vonalának meghosszabbítása miatt az Etele úti fák árnyékát már nem sokáig lehet élvezni. A Magyar Narancs még tavasszal azt írta: több civil szervezet, köztük a Védegylet és a Levegő Munkacsoport is levélben fordult a BKK akkori vezérigazgatójához, Vitézy Dávidhoz, és azt kérték, hogy ne kelljen fákat kivágni az Etele úton. Érdekes, hogy a Népszava szerint korábban Vitézy sem ragaszkodott ennyire a középen épülő villamospályához: 2010-ben, még nem a BKK vezérigazgatójaként, hanem egy városi közlekedéssel foglalkozó egyesület, a VEKE szóvivőjeként úgy vélte, a beruházás miatt nem szükséges feláldozni a fákat, "az Etele út ugyanis elég széles ahhoz, hogy egy plusz egy sávos autóút mellett a villamos is elférjen, a fasor is megmaradjon".
A BKK közleménye szerint a legkisebb rossz elve szerint jártak el. Minden más nyomvonal jóval nagyobb méretű zöldáldozatot követelt volna.
A projekt tervezésekor a zöldfelületek kérdésének külön fejezetet szántak. Ezt figyelembe véve vizsgálták meg a villamospálya elhelyezésének különféle lehetőségeit. Valamennyi változatra igaz volt, hogy a villamos vágányzónája nem kerülhet közvetlenül a fasor mellé egyrészt azért, mert a villamos infrastruktúra építése során a fák gyökérzetének jelentős része elpusztulna; másrészt azért, mert a vágánytól mintegy hat méteres magasságig a fák benyúló lombkoronáját is le kellene vágni. A műszaki érvek és a 2014-ben készült tervezői javaslatok egyértelműen a középen vezetett villamosvágány kiépítése mellett szólnak.
Ha egy másik változat valósulna meg – jegyzi a közlemény –, akkor az út szélén húzódó villamospályák miatt a lakóépületek irányába kellene terjeszkedni, és a villamospálya nagyon közel kerülne a házsorokhoz. Az a megoldás több olyan változást is okozna, amely a környéken élőknek kifejezetten hátrányos lenne, például csökkenne a közútpálya szélessége és a parkolóhelyek száma, miközben így is ki kellene vágni fákat, mégpedig a lakóépületek közvetlen közelében mintegy háromszázat.

Az előkészületek: buszmegálló... (Kemsei Zoltán felvétele)

Az utolsók egyike: a 103-as busz a vilalmos hosszabbításával megszűnik majd, az Etele útra ebben az irányban ki tudja, visszatér-e még (Kemsei Zoltán felvétele)
Az aktivisták azonban ellenpéldákkal érvelnek, Kölnben például, egy forgalmas városrészen a platánfák a villamosmegálló közvetlen közelében vannak.
"Nehezen érthető, miért volt szükség még néhány évvel ezelőtt is kőris- és juharfákat ültetni a »vágási zónába«, amikor már tudható volt, hogy úgysem nőhetnek meg". Ráadásul azt sem értik, hogy a néhány hónapja végzett gallyazások során miért sebkezelték azt a fát, amit a napokban kivágnak. "Nyilvánvaló, hogy ha a lakó azt látja, hogy a fát ápolják, az pedig igyekszik benőni a vágásfelületet, ragaszkodni kezd hozzá, és nehezen engedi, hogy a helyét lebetonozzák".
A BKK jelezte, hogy a lakók nem járnak rosszul, a fákat pedig pótolják. Az Etele út mentén telepítendő fa és cserjeátmérő az engedélynek megfelelően el fogja érni az eltávolított mennyiség másfélszeresét – az összes törzsátmérő: 5935 centiméter. A Bikás park és a Bártfai utcai középperonok között a vágányok nem lettek összehúzva, így lehetőség van arra, hogy azok között is növényeket lehessen telepíteni. Ide szögletes formájúra nyírt fák kerülnek, ugyanis a növények lombozata nem terjedhet túl egy bizonyos határon, nem lóghatnak bele a villamosoknak szükséges térbe.

A nyolcvanas években telepítették a kőris- és juharfasort. A kék szalag a fákon: vajon a kivágást jelöli? (Kemsei Zoltán felvétele)

A középperonok közé szögletes formájúra nyírt fák kerülnek
Összességében közel ötszáz újonnan telepítendő fáról és a tizenegyezer cserjéről számolnak be,
amelyek fenntartásáról a felújítás kivitelezője gondoskodik majd három évig. Elvégzik a környező zöldfelületek teljes felújítását is az Etele út mentén, valamint a Fehérvári út és a Tétényi út között az Etele út mindkét oldalán tervezett lakóépületek között is. Azokat a fákat, amelyek esetében ez megoldható, a kerületen belül más helyre átültetik. Figyelembe véve a megújuló zöldterületek nagyságát, a pálya füvesítését, illetve azt, hogy a villamossal jelentősen javul a környéken a levegő tisztasága, összességében nem szenvednek hátrányt környezeti szempontból sem a térségben élők – summázza a közlemény.