10 dolog, amire a mai fiataloknak eszükbe sem jut költeni
2017-re az Y generáció többet tud vásárolni, mint bármely felmenőjük valaha, de mégsem költik úgy a pénzüket, mint a szüleik. A fiatalokat sok kritika éri, hogy nem értenek igazán a pénzhez, mégis úgy tűnik, hogy egy valami jól megy nekik: a spórolás.
A gazdasági válság ideje alatt felnövő generáció tagjai szeretnének minél több pénzt a zsebükben tartani, hiszen a mai fiatalok már korábban gondolnak arra, hogy mi lesz velük idős korukban, amikor nyugdíjba mennek. Mások a vásárlási szokásaik, és kutatások szerint van 10 dolog, amire már egyáltalán nem úgy költenek, mint a szüleik.

1. Televízió
Az átlagos amerikai médiafogyasztásának még ma is a televízió teszi ki a 71 százalékát, de a fiataloknál ez a szám csupán 46 százalák. A tévé helyett a tartalmak nagy részét a telefonon, tableten vagy számítógépen nézik.
Sokuk egyáltalán nem is vásárol már magának tévét. De úgy tűnik, nem csak a fiatalok szakítanak a tévével, mivel 2013-ban 4 év után először az amerikai tévénézés ideje csökkenni kezdett.

2. Befektetések
Azoknak a fiataloknak, akik csak most lépnek be a munkaerőpiacra, nagyon sok idejük van még a nyugdíjig, ezért pénzüket részvényekbe is fektethetnék. Ám a válságot gyermekként átélők inkább a perselyükbe teszik a pénzüket, mintsem tőzsdére vigyék.
A Wells Fargo 22 és 32 év közötti fiatalokat kérdezett meg, összesen 1500 személyt. A válaszadók több mint fele nem találja jó döntésnek, hogy a tőzsdén fektesse be vagyonát. Csupán 32 százalékuk gondolta, hogy a spórolt pénzét részvényekbe teszi. (De ugyanennyien mondták, hogy fogalmuk sincsen mibe fektetnének be, ezért remélhetőleg a tanácsadóik jó munkát fognak végezni az érdekükben. )
3. A nagy hírű, klasszikus, mainstream sörök
Amikor a szülők isznak, a kedvelt márkákat választják. És a fiatalok? A cikk szerint náluk a kevésbé ismert márkék a nyerők. Egy friss kutatás szerint a megkérdezettek 43 százaléka gondolja úgy, hogy a kézműves sörök jobb ízűek, mint a hagyományosak. (Az idősebb generációnak csupán 32%-a vélekedett hasonlóan.) Az amerikaiak 35 százaléka ivott már kézműves sört, de a fiatal generáció tagjainak már a fele.
Mi a helyzet Magyarországon? Elég csak körülnézni Budapesten, mennyi kézműves sört kínáló hely nyílt a városban az utóbbi néhány évben...

4. Autók
A hatvanas években rengeteg autós dal született. De mára a nagy amerikai autós kultúraa cikk szerint hanyatlófélben van. A Yahoo Finance felmérése szerint a 16 és 24 év közöttiek 1997 óta egyre kevesebb jogosítványt szereznek, és ma már 70% alatt van a gépkocsit vezető fiatalok száma. A 21 és 34 év közöttiek alig egyharmadát képezték a 2010-es autópiacnak, míg ugyanez a korcsoport a 1985-ben még a kocsik 38%-át vásárolta meg.

5. Házak
Nem arról van szó, hogy az Y generáció ne akarna saját otthont (10-ből 9 személy vágyik rá), hanem, hogy nincs rá pénzük. Egy harvardi felmérés szerint 2006 és 2011 között 12%-kal csökkent a 35 év alatti lakástulajdonosok száma, és 2 millióval többen éltek még mindig a szüleikkel.
Ez Magyarországon sem ritka; egyre gyakoribb, hogy a huszonévesek vagy harmincasok még mindig a szüleikkel élnek, mert nem tudnak sem önállóan, sem másokkal társulva albérletet fizetni. Önálló lakásról pedig sokan már nem is álmondnak. 2016 szeptemberében mi is írtunk arról, hogy szinte vérre menő harc megy a jó albérletekért, az árak pedig kiborítóak.
Az elhúzódó válság és a lakáshitelek szigorítása miatt egy kis idő el fog telni, mire a fiatalok újra képesek lesznek lakást vásárolni.
6. Nagybevásárlás
A fiatalok többségnek sem autója, sem háza nincsen, ezért szüleikkel ellentétben már nincsen lehetőségük arra, hogy a csomagtartót megpakolva végezzék ela nagybevásárlást. Az Egyesült Államokban a Costco például a Google segítségével próbál elérni a fiatalokhoz.
Itthon, Magyarországon többek között a Tescónál lehet online rendelést leadni, de terjed a kisebb webshopok használata is. Egyre többen látják a fantáziát a házhozszállításban.

7. Esküvők
Régen a mai viszinyokhoz képest korán házasodtak az emberek, egyfajta társadalmi elvárás is volt a fiatalon megkötött házasság. Az idősebbek több mint fele 18 és 32 éves kora között kötelezte el magát. Azóta azonban a fejlett országokban egyre jobban kitolódik a házasságkötés ideje. Ez Magyaroszágon is így van: 2014-ben a férfiak átlagéletkora 32,5 év volt az első házasságkötéskor, a nőké 29,7. 1990-ben ez a férfiak esetében még csak 24,7, a nőknél pedig 22 év volt.
Nem arról van szó, hogy a mai fiatalok utálnák az esküvőket, sőt! A Pew felmérése alapján 69 százalékuk megszeretne házasodni a jövőben, de várnak a döntéssel addig, amíg anyagilag kiegyensúlyozottabb életet élnek.

8. Gyerekek
Nehéz is rájuk költeni, ha nincsenek. A fiatalok kevesebb gyeremeket vállalnak. Egy 2012-es kutatásban a megkérdezett fiatalok 42%-a vallotta, hogy gyerekeket szeretne, pedig 20 évvel ezelőtt ez az arány még 78% volt.
A fiatalok a válság hatásai miatt félnek az anyagi kötöttségektől. A legtöbben azt remélik, hogy egy nap családot alapíthatnak, de félnek, hogy pénzügyi helyzetük miatt erre nem lesz lehetőségük.

9. Egészség
Az Obamacare előtt a 18 és 34 évesek közül került ki az egészségügyi biztosítás nélkül élők 40%-a az USA-ban. Miért nem költenek a fiatalok szívesen az egészségükre? Mert nem betegednek meg gyakran. A népességnek ez a része annyira egészséges, hogy az amerikai biztosítók már csak a legyőzhetetleneknek hívják őket. Amióta megszületett az Affordable Care Act, vagyis az elérhető biztosítás, egyre több fiatal él a lehetőséggel, így a 8 millió újonnan biztosítást kötők 28%-a volt 18-34 év közötti mikor az Obamacare életbe lépett. De ez még mindig jóval kevesebb, mint a tervezett 40%, aminek segítésével az idősebbeknek is járó olcsó egészségügyi biztosítást fedezni tudnák.

10. Bármi, amit meg akarnál vetetni velük
Amikor az amerikaiak vásárolnak, az idősebbek általában az ismerőseik által ajánlott termékeket preferálják. Az 1950-es években születettek 66% vallja, hogy a vásárlásait jobban befolyásolja mit mondanak körülöttük az emberek a termékekről, mint egy idegen értékelése az interneten. A fiatalok ezzel már nem így vannak: 51 %-uk mondja, hogy kifejezetten jobban szeretik számukra ismeretlen emberek ajánlásait olvasni, mint megfogadni hozzátartozóik vagy barátaik tanácsát.
Forrás: time.com
Ha érdekes volt, oszd meg másokkal is!