Volvo V90 Cross Country - ha terepre vinne a hobbid
Szerintem nem én vagyok az egyetlen, akinek évekbe került elfogadni, vagy inkább megszeretni a kombi autókat, a fordulópont sokaknál vélhetően egy gyerek, miatta ugyanis többen felismerik, hogy igenis szükség van a rakodóhelyre, mert, amikor a család nyaralni indul, be kell férnie a műanyag fürdőkádnak, a mobil ágynak, az etetőszéknek, esetleg a porszívónak - ha bármikor orrot kéne szippantani. Egy limuzin ilyen esetben megbukik a teszten, az SUV-k már eséllyel szállnak harcba, a kombik pedig egyértelműen viszik a prímet.

Én és a kombik kapcsolata még a gyermekvállalás előtt rendeződött, de ehhez kellett egy olyan modell, amely megszeretette velem ezt a világot. Škoda Octavia Scout. Ez a műanyagbetétes, magasabb hasmagasságú, terepesített kombi volt az a példány, - ne kérdezzétek miért -, aminek köszönhetően megbarátkoztam még húszas éveim első felében a kombikkal. Ha jobban belegondolok, a speciális kialakítás nyert meg igazán, no meg, hogy egy 170 lóerős, összkerekes példányban ülhettem. Ez így összességében könnyen vásárolt meg. Azóta szeretem a kombikat, gyakorló apukaként pedig imádom, amikor nem kell bepakolás előtt komplett logisztikai tervvel érkeznem.

De kanyarodjunk a tesztautónk felé. Ezúttal a V90 Cross Coutry járt nálunk, amely az alap V90-től annyiban tér el, hogy a Scouthoz, az Allroad Audihoz, a Country Tourer Insigniához hasonlóan műanyag betéteket kapott, ami a karosszérián körbefutva védi az autót a karcoktól, sérülésektől, tehát akkor sem kell megijednünk, ha az aszfalt útról letérve például a sárkányrepülő klub füves placcára autóznánk. Továbbá a V90 CC 3 milliméterrel hosszabb az alapváltozatnál, de ez nem is annyira meghatározó, jóval inkább a 6,8 centis hasmagasság emelkedés, ami jelentős eltérés az alapmodellhez képest. De ez még nem lenne elég ahhoz, hogy látványos legyen a gép, sokat dob a kocsin a 20 colos felni, a kipufogók krómkerete valamint az első és hátsó lökhárítón futó fémbetétek.

Az utastér viszont semmiben sem más a V90-hez képest, de ezt talán senki sem bánja, ugyanis rendkívül elegáns a beltér, ízléses anyagokkal dolgoztak a mérnökök, finom fa és bőrborítás fed minden elemet. Így az összkép sokkal otthonosabb például az Audi és a BMW nyers, sportos stílusához képest. Szintén dekoratív, s egyedi megoldás a 22,9 colos iPad-szerű érintőképernyős egység, amin a kocsi fő funkcióit állíthatjuk, így a hűtést/fűtést, a hangrendszert, az üléseket, a rugózást, de még a tempomat funkcióit is, no és persze a konnektivitást is ez a felület biztosítja számunkra. Emellett pedig a digitális műszerfal grafikája is eltalált.

Az első üléseket, - különösképp a vezető ülést -, apró részleteiben szabhatjuk magunkra, amik éppen ezért kifejezetten kényelmesek. A helykínálatra hátul sincs panasz, három felnőtt gond nélkül tud utazni mögöttünk. A csomagtartó bődületesen nagy, alapesetben 560 literes, ami 1500 liter fölé bővíthető.

A V90 CC két benzin és két dízelmotorral választható, előbbiek 250 és 310, utóbbiak 190 és 235 lóerős változatban. A tesztautónkban a D5 jelzésű, erősebbik dízel dolgozott, mely 480 Nm-es nyomatékának köszönhetően igencsak agilisan viselkedett. A két tonnás testet 7,2 másodperc alatt gyorsítja százra az erőforrás, amihez egyébként egy nyolcfokozatú automata váltó kapcsolódott. Az üzemmód választóval a menetdinamikát is meghatározhatjuk: Comfort, Eco, Dynamic, Off-Road és egyéni beállításokkal autózhatunk. A nehezebb terepszakaszokon lejtmenet-vezérlés és összkerékhajtás is segíti a haladásunkat.

A V90 12 millió fölött érhető el, a CC változatért bő 3 millióval kell többet fizetnünk. A nagy dízellel 17,5-ről indul a kocsi ára, s itt már csak rajtunk múlik, hogy hány extrával, s jól látható százezrekkel drágítjuk a négykerekűt.
Egy videó az autóról:
Adatok
Hengerűrtartalom: 1969 cm3
Teljesítmény: 173 kW (235 LE)/4000
Nyomaték: 480 Nm
Széndioxid kibocsátás: 149 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,2 s
Végsebesség: 240 km/h
Tesztfogyasztás: 8,7 l/100 km
Modell alapára: 15.708.000 Ft