JÖVŐ
A Rovatból

Szél Bernadett: Paks 2-t és a Fertő-tavi beruházást is leállítaná az új kormány, az épületek szigetelése az egyik legfontosabb cél

Az ellenzék klímapolitikai felelőse szerint már nem azt kell nézni, mennyibe kerül nekünk, ha zöldek vagyunk, hanem azt, hogy mennyibe kerül, ha nem vagyunk azok. Interjú.
Láng Dávid - szmo.hu
2022. március 25.



Zöld szempontból teljes csőd az elmúlt 12 év, Orbánt egyáltalán nem érdekli ez a téma, miközben okos fejlesztésekkel akár kifejezetten nyereségesen is ki lehetne jönni belőle – mondja Szél Bernadett, akire az Egységben Magyarországért, vagyis az ellenzéki pártok közös kampányában a klíma- és közlekedéspolitika képviseletét bízták.

A független képviselőt arról kérdeztük, mire elég ezen a területen egy négyéves ciklus, hogyan lehetne a szegénységben élőket is érdekeltté tenni a környezetbarát életmódban, és reálisnak tartja-e, hogy hamarosan klímamenekültek tömegei érkeznek majd Európába.

A szakpolitikai vezetők közül korábban Hadházy Ákossal (korrupció elleni küzdelem, elszámoltatás), Inkei Péterrel (kultúra) és Polyák Gáborral (média) is beszélgettünk.

– Amikor Karácsony Gergely visszalépett Márki-Zay Péter javára, sokan aggódtak, hogy nem lesznek megfelelően képviselve a zöld elvek a programban. Őn szerint jobb lett volna ebből a szempontból, ha a főpolgármester nyer?

– A történelemben és a politikában a „mi lett volna, ha” ritkán vezet eredményre. Ugyanakkor örömmel látom, hogy az ellenzéki oldalon nincs olyan politikai erő, amely a zöld szempontok fontosságát bármilyen szinten megkérdőjelezné, sőt inkább kiemelt prioritásként tartja számon mindenki. Nagyon konstruktív programalkotás zajlott az elmúlt hónapokban ezen a területen is, én azt éreztem, hogy minden párt részéről az együtt gondolkodás és a helyzet komolyan vétele dominál.

Orbán azért is múlt századi politikus, mert ő mindig azt a kérdést teszi fel, mi az ára annak, ha egy adott lépést megteszünk. Viszont soha nem nézi, mivel jár, ha nem tesszük meg. Egyáltalán nem gondolkodik abban, milyen következményei lehetnek egy intézkedés elmaradásának, pedig ilyen téren igazi paradigmaváltás zajlott le a világban az utóbbi időben.

Már nem azt kell nézni, mennyibe kerül, ha zöldek vagyunk, hanem azt, hogy mennyibe kerül, ha nem vagyunk azok. Őt viszont nem érdekli, hogyan lehet okosan zöld fejlesztéseket csinálni az országban, pedig ebből kifejezetten nyereségesen is ki lehetne jönni.

A modern zöldpolitika leginkább ilyen megoldásokat kínál mindenki számára, csak élni kellene vele.

– Milyennek látja a kormány jelenlegi klímapolitikáját? Mekkora hangsúlyt fektetnek rá a jelentőségéhez képest?

– Semmifajta klímapolitikát nem látunk a kormány részéről, de jelenleg egyébként kormányzás se nagyon történik. Orbán Viktor egyszemélyes döntései határozzák meg az ország sorsát, a legtöbb miniszter inkább szóvivő-kategória. Zöldügyi miniszter pedig egyáltalán nincs is, az egyik első intézkedés volt 2010-ben, hogy megszüntették a környezetvédelmi tárcát, majd szétverték a kontrollfunkciókat biztosító hatóságot. Kikapcsolták azokat a mechanizmusokat, amelyek segítségével a beruházásoknál érvényesíteni lehetett a zöld szempontokat, vagy garantálni a helyiek beleszólását. Itt valószínűleg az volt a logika, hogy az oligarcháik profitorientált beruházásai minél gyorsabban megvalósulhassanak. Zöld szempontból teljes csőd az elmúlt 12 év.

Valószínűleg meglepetésként érte Orbánt, hogy a világ közben abba az irányba fordult, amit mi, zöldpolitikusok már jó ideje jeleztünk. Amint a klímaválság ránk rúgta az ajtót, a kormány is próbált bevezetni néhány intézkedést, de ezek egyáltalán nem voltak hatékonyak, inkább imázsépítés lehetett a céljuk.

– A köztársasági elnöki posztról leköszönő Áder János jó ideje harcos klímapolitikusként igyekszik pozicionálni magát. Ön hogyan értékelné a tevékenységét ezen a területen?

– Én azt látom, hogy nála ez alapvetően PR-tevékenység volt, egy alapvetően tétlen közjogi méltóságról beszélünk. Sokszor szólalt ugyan meg a témában, de ezen túlmenően valódi tettek nem igazán köthetőek hozzá.

– Az ellenzék zöld programjában szerepel, hogy 2050-ig elérnék a klímasemlegességet. Mit lehet ezért tenni egy négyéves ciklus alatt?

– Ezt a problémakört alaposan felforgatta Putyin háborúja. Itt és most nagyon fontos intézkedéseket kell megtennünk, amelyek egyszerre segítenek az országnak szuverénnek sé zöldnek lenni. Nézzük például a földgáz-kitettségünket: a jelenlegi helyzetben rendkívül jól látszik, mennyire sérülékennyé tesz ez bennünket Oroszországgal szemben. És mivel elmaradt a lakóingatlanok szigetelése (hiába szerepelt a 2010-es kormányprogramban), gyakorlatilag az utcákat fűtjük orosz gázzal.

A forint látványos beszakadása is azt mutatja, hogy ha rosszak a gazdasági kilátások, egyszerűen nagyobb lesz a bizalmatlanság az országgal szemben. És mivel Orbán nem tette meg azokat a kijelentéseket, hogy más nyugati országokhoz hasonlóan mindent megtesz a függőség csökkentéséért, a kvázi piacok kvázi elkönyveltek bennünket kockázatos országnak, amit a nemzeti valutánk azonnal megérzett. Ha szigetelünk és az energiafüggetlenséget választjuk, nemcsak a klímasemlegességhez kerülünk közelebb, de válságállóbbá is válik az ország. Mindent meg kell tennünk ezért, amihez épület-energetikai beruházásokra van szükség.

Az a vállalásunk, hogy 2030-ra legalább 15 százalékkal csökkentjük az energiafelhasználást az országban, ennek az egyik fontos lába, hogy a lakóingatlanokon spóroljunk. Kedvezményes hitelek helyett vissza nem térítendő támogatásokra van szükség uniós forrásból, mivel a háztartások többségének semmilyen megtakarítása nincs erre a célra.

– Mi a terv Paks 2-vel, reális forgatókönyv-e a beruházás leállítása? Ha igen, milyen következményekkel járna ez?

– Paks 2 rengeteg időt elvitt tőlünk: az elmúlt 8 évben, amióta aláírták róla a szerződést, egyáltalán nem ezzel kellett volna foglalkoznunk, sokkal inkább azzal, hogy alternatív energiaforrásokat építsünk ki. A szélerőmű-farmokat kvázi ellehetetlenítették, a napelemeket megadóztatták, tehát gyakorlatilag bezártak minden más kaput az atomenergián kívül. Ezzel készítették az elő a terepet Paks 2-nek, hogy meglegyen a helye a rendszerben. De látni kell, hogy ez valójában soha nem energetikai, hanem sokkal inkább korrupciós projekt volt. A mai napig aktív pereim vannak a kormánnyal például azért, hogy megtudjam, milyen kockázatbecslések készítették elő ennek a nagyon fontos szerződésnek az aláírását. A magyar energiarendszernek ez sosem volt reális alternatíva, Putyinnak viszont presztízsberuházás, hogy atomerőművet építhet az EU-ban.

A mostani háborús helyzetben nem lehet egy ilyen projektet továbbvinni. Az a Roszatom, amivel leszerződött az Orbán-kormány, mellékesen atomfegyvereket is gyárt, ez a kapcsolat pedig egyszerűen vállalhatatlanná vált. A programunk első verziójában még a szerződés felülvizsgálata szerepelt, de a háború felülírta ezt a forgatókönyvet. Fel kell állni az asztaltól, ehelyett a szigetelésre, illetve alternatív energiák csatasorba állítására kell koncentrálnunk.

Voltak és vannak is zöld alternatívák, ezeket kell elővenni és nagyon gyorsan elkezdeni a megvalósításukat. Rengeteg időt vesztettünk, de még nem késő újra a nyugati kapcsolatrendszerre helyezni a fókuszt.

– A szegénységben élőknek sokszor kisebb gondjuk is nagyobb annál, hogy figyelni tudjanak a környezetbarát életmódra. Hogyan lehetne őket is segíteni, érdekeltté tenni ebben?

– Erős szociális és béremelési programmal is készülünk a választások utánra, hiszen gyakorlatilag az Európai Unió egyik legszegényebb országa lettünk. A zöld gondolkodás mindig a társadalom egybentartásáról szól, fel kell zárkóztatnunk a leszakadott rétegeket. Kimondott célunk, hogy az emberek jobban keressenek, és zöld munkahelyeket is szeretnénk létrehozni, amelyek többsége nem a sok iskolával rendelkezőknek kínál majd megélhetést, hanem inkább a kétkezi munkásoknak. Ezáltal is segítjük, hogy gazdaságilag megerősödjön ez a réteg.

– A fővárosban állandó vitatéma 2019 óta, hogy az autósokat vagy a bicikliseket részesítsék előnyben. Az új kormány hogyan állna ehhez a kérdéshez, mi az ideális egyensúly?

– A kulcs az, hogy minden változtatást megfelelő egyeztetések előzzenek meg a szakmai szervezetekkel és a lakossággal.

Budapesten annyira rossz a levegő minősége, hogy évekkel korábban halnak meg az itt élők, tehát lényegében az életünk múlik azon, hogy zöldítsünk. Ugyanakkor fontos, hogy nem sokkterápiára készülünk, semmi olyasmire nem kell számítani, hogy egyik napról a másikra mindenkit kötelezünk, hogy szálljon ki az autójából és üljön át vonatra vagy buszra. Inkább szeretnénk annyira korszerűvé tenni a közösségi közlekedést, hogy önszántából is megérje mindenkinek amellett dönteni.

A sikeres zöldpolitikához el kell nyerni az emberek együttműködését. Karácsony Gergely elindította az Egységben Magyarország szívéért programot, aminek fontos eleme, hogy ne zárjuk le Budapest közigazgatási határainál a fővárost, sorsára hagyva az agglomerációt. Itt 3 millió ember él együtt, a határokon átnyúló problémáinkat muszáj közösen megoldanunk.

– A benzines autók lecserélését támogatnák?

– Idővel szeretnénk áttérni környezetbarát megoldásokra, de alapvetően itt sem az azonnali sokkterápia a cél. A következő időszakra reálisan inkább a legszennyezőbb autók lecserélését lehet kitűzni, valamint minél több embert átcsábítani a közösségi közlekedésre. Településfejlesztési programunk része a „15 perces város” koncepció, aminek lényege, hogy mindent, amire az embereknek szükségük lehet, el tudjanak érni negyed órán belül. A car sharing programok is jó megoldást jelentenek, ha ezeket egyidejűleg elkezdjük működtetni, az érezhető könnyebbséget hozhat,

– Megadóztatnák-e a légitársaságokat, cél-e a vasút előtérbe helyezése?

– A vasútfejlesztés cél, adóztatást viszont nem tervezünk. A magyar viszonyok rendezésével kell kezdeni, nagyon fontos lenne egy országos, integrált, ütemes menetrend.

Bevezetnénk a klímabérletet, amivel kedvező áron lehetne igénybe venni a környezetbarát közösségi közlekedési eszközöket. A cafeteria rendszerben is szeretnénk előtérbe helyezni a közösségi közlekedést, a vasútnál pedig felújítani és versenyképessé a meglévő infrastruktúrát. A Budapest-Belgrád vonalra rengeteg pénzt elkölt a kormány, ezt sokkal okosabban is fel lehetne használni.

– A Fertő-tavi beruházást leállítanák?

– Természetesen. Sőt, a Balaton, a Fertő-tó, a tatai Öreg-tó és a Velencei tó parti sávjában építési moratóriumot vezetnénk be, inkább minél több szabadstrandra van szükség, a természetes partszakaszok megőrzésével. A vízkincsünk védelméért is kiemelt erőfeszítéseket kell tennünk, ennek a századnak ez a terület az egyik központi kérdése.

– Mennyire tartja reálisnak, hogy belátható időn belül klímamenekültek tömegei érkeznek majd Európába, például Afrikából?

– Minden létező tudományos evidencia arra utal, hogy nagyon felgyorsultak ezek a folyamatok. Az új kormány 2030-ig legalább 60 százalékkal csökkentené az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest, ezzel 2050-re elérhető a klímasemlegesség. Nagyon fontos, hogy az Unió erős maradjon, mivel ez a közösség gyakorlatilag példaként funkcionál Kína, az Egyesült Államok és a többi jelentős kibocsátóval szemben. Amíg az EU klímacéljai erősek, húzzuk magunkkal a világ többi részét, és lassítjuk az olyan katasztrofális folyamatokat, mint amire a kérdés utalt. A válságot teljesen megállítani már nem tudjuk, de az ellen tehetünk, hogy egy kiégett sárgolyót hagyjunk magunk után.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Forradalmi akkumulátorok: 1,6 millió kilométeren át működő elektromos kocsi, egy perc alatt feltöltött mobil
Az energiatárolás óriási fejlődésen esik át: az új technológiák messzebbre viszik az elektromos autókat és növelik az elektronikai cikkek akkumulátorkapacitását. Ráadásul megdőlt a fizika egyik törvénye, amivel lehetségessé válik az egyperces telefontöltés is.


Az akkumulátorok megállíthatatlanul és egyre gyorsuló tempóban fejlődnek. Már ma léteznek olyan technológiák, amelyekkel az elektromos autók futásteljesítménye felveszi a versenyt a legtartósabb belső égésű motorokkal, illetve vannak új akkumulátorok, amelyek sokszorosára növelhetik a kisebb eszközök (pl. okosórák, Bluetooth fülhallgatók) kapacitását és élettartamát. Ezeket az új vívmányokat még különlegesebbé teheti egy közel 180 éve felállított fizikai törvény megdöntése, amivel elérhető közelségbe került az egyperces telefontöltés, illetve a tízperces elektromos autó-feltöltés.

Szélsőséges hőmérsékleten is biztonságos, szupertartós akkumulátor

Az egyik legfontosabb újítás, ami az energiatárolás területén az utóbbi időben nyilvánosságra került, a Farasis Energy nevéhez kötődik. Ez a cég már 27 éve jelen van piacon, így eleve köztiszteletben áll, de amivel a júniusban rendezett ASEAN Automotive Ellátási Lánc Konferencián előállt, attól az egész szakmának leesett az álla. A legújabb fejlesztéseket a cég képviseletében Jack Peng (lenti képünkön) mutatta be. A szakértő szerint a Farasis által kifejlesztett új akkumulátortípus különösen jól alkalmazkodik a szélsőséges hőmérsékleti viszonyokhoz, de ennél szó szerint jóval messzebbre mutatnak az előnyei.

Fotó: Farasis Energy

„Az általunk kifejlesztett akkumulátorok -30 és 65 Celsius fok között is képesek normálisan működni. 25 fokos környezetben egyetlen cella 2500 ciklust bír ki, miközben 45 fokos hőmérsékleten is 1500 ciklust ér el, és az állapota még ezek után is meghaladja a 70 százalékot” – magyarázta Peng a technológiáról, amelyhez képest a mai eszközök, kis túlzással, kanyarban sincsenek.

A Farasis új akkumulátorai nemcsak az autóiparban, hanem olyan új alkalmazási területeken is megjelenhetnek, mint az eVTOL-ok (függőlegesen fel- és leszálló elektromos járművek), de az elektromos motorkerékpárok piacára szintén sikeresen bevezethetők. Az új, fél-szilárd akkumulátortechnológia révén a cellák stabilitása és élettartama jelentősen növelhető – állítja a vállalat, amelynek laboratóriumi tesztjei alapján ezek az új akkumulátorok több mint 5000 ciklust is kibírnak. Ez 1,6 millió kilométernyi megtett távolságot jelent egy elektromos autó számára, ami még a belső égésű motorral rendelkező társaitól is ritkaságszámba megy.

Százszoros energiasűrűségű szilárdtest akkumulátorok a kisebb kütyükbe

Miközben a Farasis az elektromos járművek akkumulátor-ellátását forradalmasíthatja, az egyik legnagyobb Apple-beszállító TDK Corporation ugyancsak jelentős áttörést ért el a szilárdtest akkumulátorok terén. A tokiói vállalat kifejlesztette a CeraCharge nevű új akkumulátort, ami 1000 Wh/L energiasűrűséget produkál.

Ez 100-szor annyi, mint a TDK hagyományos szilárdtest akkumulátorainak energiasűrűsége.

A fejlesztést elsősorban viselhető eszközökbe, például vezeték nélküli fülhallgatókba, hallókészülékekbe és okosórákba szánják. Utóbbiak piacán és különösen az Apple-nél ennek nagyon nagy jelentősége lehet – annak tudatában pláne, hogy még a legújabb iWatch akkumulátora sem bírja tovább 18-36 óránál egy feltöltéssel.

A CeraCharge apró akkumulátor, mégis százszoros energiasűrűséggel bír. Fotó: TDK

„Az oxid alapú szilárd elektrolit alkalmazása rendkívül biztonságossá teszi az akkumulátorokat,” áll a TDK közleményében, amivel nemcsak arra utal, hogy növelhető a biztonság (az akkumulátorokban lévő lítium meglehetősen gyúlékony), hanem arra is, hogy a CeraCharge lehetővé teszi kisebb méretű, de közben jóval nagyobb kapacitású eszközök gyártását. Az új technológia révén a gyártó nagyobb élettartamot, jelentősen több töltési ciklust, gyorsabb feltöltést és hosszabb állásidőt is remélhet az akkumulátoraitól.

Az Apple-rendszerekre specializálódott 9to5Mac azt írja, az amerikai gyártó partnereként a TDK új terméke idővel olyan Apple-eszközök töltési kapacitását és tartósságát növelheti, mint a MacBook, az iPhone vagy az iWatch, de egyelőre nem bizonyos, hogy ez megtörténik-e, és ha igen, mikor. Az oldal szakértője szerint a legvalószínűbb az, hogy először az eldobható elemeket használó AirTag nyomkövetők kapják meg a CeraCharge akkumulátort. Ennek fő oka, hogy

az Európai Unió egyre vehemensebben követeli a műszaki cikkek gyártóitól az egyszerhasználatos elemek kivezetését.

A TDK-nak egyébként feltett szándéka, hogy továbbfejlessze a jelenlegi akkumulátorai cella- és csomagstruktúráját, és növelje például a kapacitást (többrétegű laminálási megoldással), valamint kibővítse a működési hőmérséklet tartományát. Ehhez minden lehetőség a rendelkezésére áll, hiszen autóipari, fogyasztói elektronikai, valamint információs és kommunikációs technológiai piacokat megcélzó, százezernél is több embert foglalkoztató vállalatként világszerte rendelkezik tervező és gyártó helyszínekkel. A pénzügyi források pedig aligha jelentenek majd akadályt: a TDK a 2024-es pénzügyi évben 14,6 milliárd dollár (5329 milliárd forint) árbevételt ért el, amiből bőven futná neki Magyarország tavalyi költségvetési hiányára (4593 milliárd forint) és 7-8 új Duna-hídra is (a legutóbb átadott, Kalocsa-Paks Duna-híd a becslések szerint 92 milliárd forintból épült).

Az akkumulátorok jövője a gyorsabb töltéstől is függ

Amíg a fentebb írt két vezető technológiai vállalat áttörő megoldásokkal rukkolt elő, a tudomány sem pihenhet, hiszen nem csak a nagyobb teljesítmény és biztonság, vagy a minél fenntarthatóbb felhasználás fontos a piacképes új akkumulátorok létrehozásához, hanem a töltés gyorsasága is. A Farasis Energy és a TDK Corporation technológiai innovációi új helyzetet teremthetnek mind az autóipar, mind pedig a viselhető eszközök és számos más alkalmazási terület számára.

A sikeres energiaátmenet viszont csak akkor lehetséges, ha az új akkumulátorok akár percek alatt feltölthetők. Igen, az elektromos autók is.

A Colorado Boulder Egyetem tudósainak új eredménye olyan jövőt vetít előre, amiben ez már egyáltalán nem lehetetlen.

Az amerikai kutatók lényegében megdöntöttek a fizika egyik, majdnem 180 éve kőbe vésett törvényét,

amikor rájöttek, hogy az ionok bizonyos körülmények között máshogy mozognak, mint ahogy azt Kirchhoff 1845-ben leírta. Az áram elektromos áramkörökben történő áramlásáról szóló tankönyvi anyag szerint „a csomópontba befolyó áramok összege megegyezik az onnan elfolyó áramok összegével”.

Nos, nem feltétlenül – állítja a meg Proceedings of the National Academy of Science folyóiratban megjelent tanulmány. Ennek vezető szerzője, Ankur Gupta közleményben azt írja, „a szuperkondenzátorok elsődleges vonzereje a sebességükben rejlik, de hogyan tehetjük gyorsabbá az energia töltését és felszabadítását? Nos, az ionok hatékonyabb mozgásával”.

A szuperkondenzátorok előnyei

A tudós és csapata laboratóriumi kísérletekkel kutatta, hogy hogyan mozognak az ionok egy apró pórusokból álló, bonyolult hálózatban. Megállapították, hogy az elektronokkal ellentétben elektromos mezők és a diffúzió hatására mozgó ionok másképpen viselkednek a pórusok kereszteződéseiben lévő csomópontokban, mint ahogy azt Kirchhoff gondolta. Az amerikai egyetem tanulmánya előtt az ionok mozgását csak egyenes pórusban írta le a szakirodalom, de az új felfedezés révén kiderült, hogy a folyamat több ezer összekapcsolt pórus bonyolult hálózatában is jól szimulálható és előre jelezhető, nagyon rövid idő alatt. A kutatás nyomán lehetségessé válik olyan szuperkondenzátorok építése, amelyekkel

a laptop- vagy telefontöltés egyetlen perc alatt megoldható, de még egy elektromos autóra sem kell majd 10 percnél többet várni a töltőállomás mellett.

Guptáék felfedezése nemcsak az elektromos kocsikban és a mindennapi elektronikai cikkekben lévő akkumulátorok energiatárolása, hanem az elektromos hálózatok miatt is jelentős, hiszen az ingadozó energia-felhasználás egyre hatékonyabb tároló megoldásokat igényel, hogy kisebb kereslet esetén csökkenjen a pazarlás, míg magasabb kereslet idején biztosított legyen a gyors kiszolgálás.

Az új szuperkondenzátorok – amelyek az ionok felhalmozódására támaszkodnak – rövid töltési idővel és nagyobb élettartammal rendelkeznek majd, mint a ma ismert hagyományos akkumulátorok. És éppen ilyen eszközök gyártása vált lehetségessé az amerikai egyetem felfedezése által.

A – nem is annyira távoli – jövő összességében jóval hatékonyabb, biztonságosabb, fenntarthatóbb és villámgyorsan feltölthető akkumulátorok felé mutat. Már csak az kell, hogy az innovatív vállalatok legújabb termékei és a következő generációt segíteni akaró tudósok eredményei kikövezett utat kapjanak a piacra lépés felé. És éppen ez az egyik legnehezebb kérdés, mert egyszerre kell rá nyitottá válnia felhasználónak, gyártónak és törvényalkotónak. Nagyon drukkolunk, hogy így legyen!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Segít a kémia: már 15 perc alatt újra lehet hasznosítani a kidobásra szánt ruhákat – szakértők szerint ez lehet a végső megoldás
Új technológia áttörést hozhat a textilhulladék újrahasznosításában, és egy lépéssel közelebb hozhatja a fenntartható jövőt.


A divatipar évente több millió tonna textilhulladékot termel, amely óriási terhet ró bolygónkra. A ruhák nagy része, amely nem kerül tudatos újrahasznosításra vagy a használtruhaüzletek polcaira, egyszerűen a szemétbe vagy égetőkbe jut, ami hosszú távon egyre súlyosabb problémát jelent. Ezt a krízist most egy ígéretes technológiai fejlesztés enyhítheti, amelyet az amerikai Delaware-i Egyetem kutatói dolgoztak ki - írja a hvg.hu.

A kutatócsoport eredményeiről a Science Advances című tudományos folyóiratban számoltak be, ahol egy új kémiai eljárás részleteit ismertették.

A módszer képes a szövetekben lévő különböző anyagokat – például műszálat és pamutot – újrafelhasználható molekulákká bontani.

Dionisios Vlachos, a tanulmány társszerzője szerint, ha ezt a folyamatot sikerül ipari méretekben is alkalmazni, az radikálisan csökkentheti a divatipar hulladéktermelését.

A probléma mértékét jól szemlélteti, hogy a textíliák mindössze kevesebb mint 1 százalékát hasznosítják újra világszerte. A többi a szeméttelepeken vagy égetőkben végzi, és jelentős része mikroműanyag formájában az óceánokba jut. A szakértők szerint a Delaware-i Egyetem fejlesztése

az újrahasznosítás utolsó mentsvára lehet, és egyúttal rendkívül hasznos eszköz az ipar számára.

A hagyományos mechanikus újrahasznosítási technológiák nehezen birkóznak meg a kevert anyagokkal, így az újrahasznosított anyagok minősége is gyakran elmarad az eredetitől. Ezt a problémát hivatott megoldani a kutatók által alkalmazott mikrohullámmal gerjesztett glikolízis nevű kémiai reakció, amely a nagy molekulaláncokat, vagyis polimereket bontja le kisebb egységekre hő és katalizátor segítségével.

A technológiát különböző anyagokon tesztelték, többek között 100 százalékban műszálas, valamint 50-50 százalékban műszálas és pamut keverékű ruhákon. Az eredmények ígéretesek: a 100 százalékban műszálas ruhák esetében a poliészter 90 százalékát sikerült olyan molekulává alakítani, amely újra felhasználható textíliák előállításához. A vegyes anyagú ruháknál pedig a pamut érintetlen maradt, így mindkét anyagot újra lehetett hasznosítani.

A kutatók ráadásul sikeresen optimalizálták a reakció körülményeit, így

a teljes folyamat mindössze 15 percet vesz igénybe, szemben a hagyományos módszerekkel, amelyek napokat igényelnek.

Ez hatalmas előrelépést jelenthet a textilhulladék kezelésében.

Ugyanakkor a módszer nem minden esetben bizonyult hatékonynak: a festett textíliák, valamint a tűz- és UV-álló anyagok esetében kisebb hatásfokkal működött. Mindezek ellenére a kutatók optimisták: becsléseik szerint a technológia alkalmazásával a világ textilhulladékának akár 88 százalékát is újra lehetne hasznosítani.

Ez az új fejlesztés lehet a válasz a divatipar égető környezeti problémáira, és egy lépéssel közelebb hozhatja a fenntartható jövőt.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Döbbenetesen pontosan pusztító lézerfegyverek jelentek meg, amik sokkal olcsóbbak a hagyományos lövedékeknél
A modern hadseregek egy kilométerről is tűpontos, hang nélküli és láthatatlan lövésekre képes fegyverekkel készülnek a jövő fenyegetéseire, például a drónok ellen vívott háborúkra. Dél-Korea sokatmondóan úgy hívja saját fejlesztését: Star Wars projekt.


A jövő fegyvereit már élesben tesztelik a világ több pontján. Az eszközök tulajdonságait biztonsági okokra hivatkozva általában féltve őrzik a fejlesztő országok, de ha friss eredmény születik, és kipróbálnak egyet-egyet, annak a híre hamar bejárja a nemzetközi sajtót.

Az utóbbi hetekben két jövőbe mutató lézerfegyver tesztelése zárult sikerrel: az egyik itt, Európában, a másik pedig Ázsiában. Jelenleg ez a két technológia az, amire érdemes figyelni, mert szinte biztos, hogy hamarosan megjelennek a bevethető eszközök között – az egyiknek konkrétan idén meg is kezdik a tömeggyártását.

A brit lézerfegyver csendes, láthatatlan gyilkos

Az Egyesült Királyság Védelmi Tudományos és Technológiai Laboratóriuma (Dstl) több hazai és nemzetközi ipari szereplő együttműködésével sütött el egy vadonatúj, nagy teljesítményű lézerfegyvert, amit a brit hadsereg egyik harci járművére szereltek. A júliusban végrehajtott kísérletre ellenőrzött körülmények között, egy tesztpályáján, Porton Downban került sor, és a Dstl közleménye szerint máris képesek voltak vele ártalmatlanítani egy 1 kilométerre lévő célpontokat.

Az új fegyver a nyilvánosságra került információk alapján könnyű, hordozható és költséghatékony, amit például ellenséges drónok ellen terveznek bevetni. Az egyelőre név nélküli eszközt (bár korábban DragonFire néven emlegette a védelmi minisztérium) egy rendkívül mozgékony, jól rejtőzködő Wolfhound páncélozott felderítő járműre szerelték, de a Dstl azt állítja, más rendszerekbe és járművekbe is fennakadás nélkül integrálható, vagyis különböző hadműveleti igényeket kielégít.

„A nagy teljesítményű lézerfegyver sikeres tesztelése fordulópontot jelent a brit hadsereg jövőbeli képességeinek fejlesztésében. Ez a technológia pontos, erős és költséghatékony eszköze a légi fenyegetések legyőzésnek, és nagyobb védelmet biztosít a haderőnek” – érvelt a lézerfegyver mellett Matt Cork, a Dstl programvezetője.

Harcra kész és fillérekből tüzel

Brit felségjelű szárazföldi járművön most használták először, de nem brit fejlesztés, hanem amerikai, hiszen a Raytheon gyártja.

A cég Angliában működő részlegének vezérigazgatója, James Gray szerint „azzal, hogy az Egyesült Királyságban sikeresen elsütötték az első lézerfegyvert, amit szárazföldi járműre szereltek, a Dstl bebizonyította, hogy a Raytheon nagy energiájú lézerfegyvere képes követni, eltalálni és legyőzni a megjelölt célpontokat”.

A vállalatvezető most arra számít, hogy a laboratórium tudósai után a brit hadsereg is kipróbálja és meggyőződik róla, hogy „harctéri bevetésre kész” technológia került a kezükbe, így hamar hadrendbe kerül.

Így működik a korábban bemutatott DragonFire

A brit Védelmi Minisztérium berkein belül a SkyNews szerint azt mondják, „a lézerfegyver egyetlen lövése kevesebbe kerül, mint egy csésze tea”.

Ha a hadsereg jóváhagyja a használatát, sokkal költséghatékonyabb és olcsóbb módja lesz a fenyegetések elhárításának, mint a rakéták vagy más lőszerek. A szigetország hadserege ettől függetlenül nem bízza magát csak erre az egy jelenleg is fejlesztés alatt álló lézerfegyverre. John Healey védelmi miniszter nemrég bejelentette, hogy a szigetország kormánya tízéves, 6,5 milliárd font (3000 milliárd forint) értékű szerződést írt alá a brit-francia MBDA fegyvergyártó vállalattal, új, kifinomult rakéták beszerzésére.

Dél-Korea „Star Wars” projektje

A távolkeleti ország találóan nevezte el a klasszikus sci-firől a lézerfegyver programját, amit július elején jelentett be. A céljuk az, hogy lézerekkel, hangtalanul és láthatatlan módon szedjék le az égből az ellenséges drónokat. A projektért a Védelmi Beszerzési Program Ügynökség (DAPA) felel – írja a The Register, amely szerint

a távolkeleti nemzet hadserege megkezdte a felkészülést az új, hamarosan tömeggyártásba kerülő lézerfegyver bevetésére.

„Ez a lézeres légvédelmi fegyver egy új koncepciójú rendszer, ami közvetlenül egy fényforrás lézerével semlegesíti a célpontokat, és képes pontosan eltalálni a kis, pilóta nélküli légi járműveket, illetve multikoptereket” – magyarázta a DAPA.

Az ügynökség hozzátette: az ő lézerük is láthatatlan és csendes, a működéséhez pedig nincs szükség lőszerre, csak elektromos áramra. Bár jelenleg csak egy prototípus létezik belőle, már aláírtak egy szerződést a gyártóval, a Hanwha Aerospace-szel arról, hogy induljon meg az eszköz tömeggyártása. A fegyverről eddig elég kevés információt és csupán egy homályos képet osztottak meg:

A dél-koreai hadseregnek már 2024 végén leszállítják a lézerfegyver első példányait, és az ellátás folyamatos lesz – nyilatkozta a DAPA irányított fegyverek részlegének vezetője. Lee Dong-seok úgy fogalmazott, a rendszer erősíteni fogja az ország katonai válaszát Észak-Korea jövőbeli „drónprovokációira.”

Észak- és Dél-Korea között feszült és ellenséges viszony áll fenn. Az 1950-1953-as koreai háború után a két ország fegyverszüneti megállapodást kötött, de hivatalos békeszerződés sosem született, így technikailag még mindig háborúban állnak.

Demilitarizált övezet választja el őket, ami a világ egyik legszigorúbban őrzött határvonala. Időnként előfordulnak diplomáciai próbálkozások és találkozók, de a viszonyuk továbbra is bizonytalan. Ezen a helyzeten csak tovább ront, hogy Észak-Korea számos katonai drónt fejleszt és birtokol, felderítési és támadó céllal.

Ezek közé tartoznak a kisebb felderítő drónok, amelyek képesek fotókat és videókat készíteni, valamint a nagyobb, akár fegyvereket is hordozni képes drónok. Az évek során Észak-Korea többször is megsértette a dél-koreai légteret. Ezek az incidensek növelik a feszültséget a két ország között és Szöul szerint komoly biztonsági kockázatot jelentenek.

Nagyon olcsón harcoló lézerfegyver született

A dél-koreaiak tömeggyártás előtt álló drónelhárító lézerfegyverének egyetlen lövése (áramköltség formájában) csupán 2000 wonba (520 forintba), vagyis nagyjából annyiba - ha nem kevesebbe - kerül, mint elsütni egy egyszerű pisztolyt, ráadásul tényleg csak villamosenergiát igényel. Az persze nem teljesen világos, hogy hány lövés szükséges egy drón leszedéséhez, de a precizitását ismerve akár egy is elég lehet, hiszen a DAPA szerint a lézerfegyver a valós lövészeti tesztek során 100 százalékos pontosságot ért el.

A fegyver állítólag a drón motorját vagy más elektromos berendezését veszi célba a fénysugarakkal, amelyeket 10-20 másodpercig tart a megfelelő irányban, hogy felgyújtsa az objektum kritikus alkatrészeit. Simán elképzelhető, hogy egy drón ártalmatlanításához ennyi bőven elég.

Bár a működése olcsó, a megépítésére 87,1 milliárd wont (kb. 22,7 milliárd forintot) költöttek a program 2019-es rajtja óta. És ez még nem a számla vége, hiszen a DAPA szeretné, ha a lézerfegyver további fejlesztéseken esne át és a jövőben képes lenne ártalmatlanítani repülőgépeket és ballisztikus rakétákat is. Ehhez várhatóan jelentősen meg kell növelni a lézeroszcillátor teljesítményét, és az elsütését sem lehet majd megúszni egy tejeskávé árából.

Az, hogy Szöul komoly összegeket fektet modern katonai eszközök kifejlesztésébe, egyáltalán nem meglepő, hiszen Észak-Korea évtizedek óta változó intenzitással, de folyamatosan fenyegeti déli szomszédját. Ezt nem csak ballisztikus rakétatesztek formájában teszi, hanem határsértő drónokkal is, amelyeket hírszerzési céllal vet be.

A „Star Wars projekt” ugyan a DAPA programja, de az egész régió – minden bizonnyal a sokszor provokált Japán is – azt várja tőle, hogy erősíteni fogja az észak-koreai fenyegetések ellen felállt légvédelmet és serkenti a technológiai fejlődést.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Nyolc napra indultak, de már ötven napja a Föld körül keringenek a NASA űrhajósai
A mérnökök a sivatagban dolgoznak az elromlott hajtóműveken. Közben a két űrhajós lassan két hónapja tartózkodik a Nemzetközi Űrállomáson.


Butch Wilmore és Suni Williams, a NASA űrhajósai még június 5-én indultak nyolcnapos expedícióra a Nemzetközi Űrállomásra (ISS). Az út során azonban sorozatos meghibásodások léptek fel, melyek miatt immár 50 napja az űrben rekedtek, írja a Unilad.

Az űrhajósokat a Boeing új Starliner kapszulája juttatta az űrbe, ám a hajtóművek váratlan meghibásodása és héliumszivárgás miatt a NASA kénytelen volt a két űrhajóst tovább az ISS-en tartani. A kapszula öt manőverező hajtóműve hibásodott meg, és a héliumszivárgások mellett egy hajtóanyagszelep sem záródott be teljesen a dokkolás előtt.

A NASA legutóbbi tájékoztatása szerint az űrhajósok visszatérésének időpontja még nincs kitűzve. Steve Stich, a NASA kereskedelmi legénységi programjának vezetője elmondta, hogy a mérnökök jelenleg dolgoznak a problémák megoldásán, és csak akkor hoznak döntést a visszatérésről, ha teljes biztonsággal megoldották a hibákat. Stich hozzátette, hogy több alternatív lehetőséget is vizsgálnak, például a SpaceX Dragon kapszuláját, amely szintén képes űrhajósokat szállítani az űrállomásra és vissza.

A mérnökök jelenleg az új-mexikói sivatagban tesztelik a tartalék hajtóműveket, hogy rájöjjenek, mi okozta a Starliner meghibásodását. Az eredeti tervek szerint a Starliner 45 napig dokkolhatott volna az ISS-en, de szükség esetén ezt 72 napra is meghosszabbíthatják.

Annak ellenére, hogy a Starliner legénységgel végzett első tesztrepülése során ilyen komoly hibák jöttek ki, a NASA bízik abban, hogy Wilmore és Williams biztonságban haza tud térni. Az amerikai űrügynökségnek mindig vannak vészhelyzeti tervei, és minden erőforrást bevetnek, hogy a két űrhajós épségben visszatérjen a Földre.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk