BALATON

Egyre népszerűbbek az elektromos hajók a Balatonon

Megnéztük, milyen jogosítvány kell hozzájuk, milyen gyorsan merülnek le, és mennyire környezetbarát a működésük.


A világon a kedvtelésből tartott hajók 80%-át motor hajtja, nem pedig vitorla. Ennek fő oka, hogy ezeket kényelmesebb vezetni. A Balatonon azonban ez épp fordítva van, a hajóállomány több mint a 80%-a vitorlás, és mindösszesen a hajók 10-20%-át hajtja elektromos motor. Ez az arány nem meglepő, hiszen a vitorlások sok évtizedes múltra tekintenek vissza a magyar tengeren, de meglehet, hogy ez a jövőben változni fog.

"A kedvelési célú hajózás összetétele nálunk is eltolódhat az 50-50% felé a vitorlások és az elektromos hajtású motoros hajók között. Az, hogy itt ilyen sok a vitorlás, annak a sajátos helyzetnek volt betudható, hogy itt, Európa majdnem legnagyobb taván sokáig semmilyen más módon nem lehetett hajózni, csak vitorlással." - magyarázza Viszkei András, a WIA Elektromos Yachtok alapítója.

Vitorlást kezelni kétségkívül nehezebb, mint egy elektromos hajót, így a vitorlázás Viszkei András szerint sokkal inkább tekinthető sportnak, mint kikapcsolódásnak.

"Vitorlást vezetni, pláne magas szinten, az jószerével művészet, de mindenképpen nagyon komoly szakmai tudást igényel. Nem elég egy tanfolyamon megtanulni, hogyan állítsuk a vitorlákat, vagy használjuk ki a szeleket, hosszú évek munkájával és tapasztalatával kell tökéletesíteni a tudásunkat" - mondja.

De akik csak belekóstolnának a hajózásba, azok számára az elektromos hajók a könnyebb út lehetőségét kínálják.

"Motoros hajót vezetni mindig könnyebb. Könnyebben elsajátítható. Ez nem azt jelenti, hogy nem kell hozzá tapasztalat, de mindenképpen könnyebb egy kezdőnek. Ez egy sokkal kényelmesebb fedélzeti terep, mert az elsődleges funkciója, hogy jókedvűen töltsük el az időt a családdal vagy a barátainkkal."

Az elektromos hajózás 10-15 éve jelent meg, és Viszkei András szerint ma már egyre többen cserélik le vitorlásukat elektromos hajóra, az aktív pihenést kényelmes, passzív kikapcsolódással váltva fel.

Az, hogy szükség van-e bármilyen vezetői engedélyre vitorlás vagy elektromos hajó vezetéséhez, a hajó méretétől függ.

A jelenleg hatályos jogszabályok szerint, ha egy hajónak a hossza meghaladja a hét métert, vagy a motorja a 7.5 kW-ot ( ez körülbelül 10 lóerőnek felel meg), abban az esetben már úgynevezett kisgéphajó vezetői igazolvány kell vezetéséhez. Az ennél rövidebb vagy kisebb motorteljesítményű elektromos hajókhoz nem kell hajóvezetői igazolvány.

Az engedélyre azért van szükség, mert egy ilyen nagy hajón akár 10-12 ember is tartózkodhat a fedélzeten. "Mindenkire figyelni kell, tudni kell, hogy az utasok hogyan ugorjanak vízbe, hogyan ússzanak a hajó körül, hogy a szembejövő hajókkal vagy a kikötőben hogyan viselkedjünk. Egy egyhetes tanfolyam mindenképp indokolt" - véli Viszkei András.

Bizonyos dolgokat a hét méternél kisebb, vagyis a csónak kategóriába tartozó hajók vezetőinek is érdemes megtanulniuk, hiszen a vízen sokszor akár fél óra alatt is hatalmas változás állhat be az időjárásban.

"A Balaton, - mint minden más víz - nagyon kiszámíthatatlan tud lenni, és akár nagyon veszélyes is. A gyönyörű napsütéses időből fél óra alatt olyan idő lehet, amikor jég zuhog az égből és száz kilométeres szél fúj. A jogosítvány nélkül vezethető hajókra is úgy praktikus felülni, hogy tudatában vagyunk a felelősségünknek. Nem véletlenül hívják a vezetőt kapitánynak. Saját magunkért és a velünk lévő emberekért is felelünk a vízen" - mondja Viszkei András.

A vitorlás hajó - mármint, amikor a hajót csak a vitorlával használják, - a legkörnyezetbarátabb módja egy jármű hajtásának, hiszen teljes egészében megújuló energiával hajtják: széllel. Amikor azonban nem fúj a szél, akkor ezek a hajók is belső égésű motort használnak a helyváltoztatásra. Viszkei András szerint ebben a pillanatban válik az elektromos hajó környezetbarátabbá.

Az akkumulátor az egyedüli, ami gátat szabhat utazásunknak. Az időjárás, az akkumulátortelepek nagysága, valamint a hajó testformája is befolyásolja azt, hogy a töltöttség mennyi ideig elég. Ami azonban különösen fontos az elektromos hajók esetében, az a sebesség, amit választunk a haladáshoz. Sebességkorlátozás jelenleg a Balatonon nincs, csakhogy minél gyorsabban akarunk haladni, annál több energiára van szükségünk.

"Akár 8-10 órán át haladhatunk vele folyamatosan, átszelhetjük a Balatont teljes hosszában, ehhez azonban az kell, hogy a sebességünk ne haladja meg a 8-9 km/órát, ami gyakorlatilag egy kényelmes vitorláshajó sebessége. Ha sokkal gyorsabbak szeretnénk lenni, akkor olyan sok energiára van szükségünk, hogy egyes hajók akár egy óra alatt is el tudják használni az akksi az energiáját" - mondja Viszkei András.

Fontos szempont lehet a jogszabályi háttér is, aminek megalkotását környezetvédelmi elvek vezérelték. Hosszú évtizedek óta ugyanis tilos robbanómotoros, vagyis belső égésű vízi járműveket használni a Balatonon. Még a vitorláshajók segédmotorjait is csak nagyon szigorú feltételek mellett lenne szabad haszálni. Az elektromos hajó viszont működőképes alternatíva.

2012 óta egyébként már elektromos hajóknak is tartanak versenyt a Balatonon, a Zöld Szalagot.

Az első évben ugyan csak három versenyzővel rajtolt el, de tavaly már több mint ötvenen indultak. "Évről évre nő a szám, ahogy egyre több és több elektromos hajó van a Balatonon, és ahogy egyre népszerűbb lesz ez a fajta időtöltés, egyre többen neveznek."


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BALATON
A Rovatból
„Inkább szomjan, meg éhen döglök, de én ezt nem csinálom” - megkérdeztük, mennyit költenek idén egy nap a Balaton Soundon
Van, aki napi 70 ezret költ, más megpróbál 10 ezerből kijönni, megint mások inkább kimennek alkoholért a fesztiválon kívülre.


A héten elindult a Balaton Sound, a fesztiválon mindig fontos kérdés, hogy mi mennyibe kerül, a borsos jegyárak mellett mennyit kell/lehet költeni a fiataloknak egy nap. Megkérdeztünk a Siófok mellett fesztiválozók közül néhány magyart és külföldit is, hogy szerintük hogy mennyiből lehet kijönni egy nap.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
BALATON
A Rovatból
Hihetetlen: már 1800 Ft egy lángos a Balatonnál, van, ahol 50%-kal többet kérnek a belépőért, mint tavaly
Tavaly 23,8%-kal drágultak a vendéglők és a szállások Magyarországon, majdnem háromszorosával az uniós átlagnak. Idén ez még durvább lesz.


Idén nyáron már 1800 forintot kérnek egy lángosért a népszerű üdülőhelyeken. Azt mondják, a béremelések miatt.

Tavaly 23,8%-kal drágultak a vendéglők és a szállások Magyarországon, majdnem háromszorosával az uniós átlagnak, idén ez még durvább lesz.

Legkevesebb 15 ezer forintjába kerülhet egyetlen strandon töltött nap a családoknak. Nagyjából tizedével többe, mint tavaly.

Van olyan balatoni település, ahol 50%-kal többet kérnek a belépőért. Budapesten 8-11%-kal drágulnak a fürdők, amelyek héten nyitnak.

Az RTL riportja a hatalmas drágulásról.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BALATON
A Rovatból
Videó: 2500 forintért is találtunk lángost - megnéztük, mennyire drága egy lángos idén a Balatonon
Ilyen árakra lehet számítani a Balatonon 2024 nyarán. Nem olcsó, fel kell készülni.
Fotó: TikTok - szmo.hu
2024. június 20.



Lementünk a Balatonra, és megnéztük, mennyire drága egy lángos idén nyáron.

Elérkezett a kánikula ideje, nincs is jobb dolgunk, mint megnézzünk 2-3 helyet is, hogy mennyibe kerül egy lángos.

Az első helyen egy sima lángos 1000 Ft-ba került. A második helyen már 2500 Ft volt a sonkás lángos.

Ezek után elmentünk Balatonlellére, ahol óriáslángost is találtunk 3500-4000 Ft között.

Az új trükk a vendéglátósoktól, hogy kiírják azt, hogy milyen ételeket lehet kapni a helyen, de az árakat nem tüntetik fel.

Itt a videó.

@szeretlekmagyarorszag.hu #balaton ♬ Upbeat LoFi Hip Hop - sviridpavlov


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BALATON
Fantasztikus Badacsony tavasszal: opálos kék víz, harsogó zöldek, illatozó vadvirágok, romantikus hegyi utak
A híres 437 méter magas tanúhegy remek kirándulóhely. A lábánál a tópart, a csúcs felé a hegyi utacska, és a tetejéről elénk táruló látvány... mindezekért is érdemes ellátogatni hozzá.
Fotó: Matus László - szmo.hu
2024. május 12.



A Balaton egyik csodahelye a Badacsony. Messziről nézni az impozáns tömbjét, élvezni a látványt - már ezért is érdemes a magyar tenger partját bejárni. Ám a hegyet megmászni is jó kikapcsolódás, remek program. Főleg tavasszal, amikor minden üde zöld, a víz opálosan csillan, a virágok illatoznak a lábad körül.

Ne hagyd ki te sem! Egy kis ízelítő a látványból:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk