10 város, ahol olyan fejlesztések vannak, mintha a jövőben járnál
Régen a különböző gyárak, vállalatok igyekeztek eltitkolni, min dolgoznak éppen laboratóriumaik zárt ajtói mögött. Ám az újfajta technikákat, például az önjáró autókat vagy a drónokkal történő szállítást a valós világban is le kell tesztelni, mielőtt szélesebb körben bevezetnék őket.
Szerte a világon számos város ad otthont a legelmésebb újításoknak, melyek egyszer talán a hétköznapi kultúra részévé válhatnak. Következzék tíz olyan város, melyek már ma a jövőt képviselik!
Pittsburgh
Az egykor acéliparáról ismert város napjainkra már az önjáró autók kutatásának központja. Az Uber, a Ford és az Aurora Pittsburghben helyi irodákkal rendelkezik, és az önkormányzat szerint további, önjáró autókat forgalmazó autógyárak is fontolgatják, hogy beköltöznek a városba.
Pittsburgh, változatos terepviszonyainak és a négy évszak váltakozásának köszönhetően ideális helyszín az önjáró járművek teszteléséhez. A város három folyóján több száz híd ível át, ami különösen nagy kihívás egy vezető nélküli autó számára. Az Uber már városszerte kínál önjáró autós próbautakat ügyfeleinek.
Pittsburghben található a Carnegie Mellon Egyetem, ahol már évtizedek óta úttörő munkát végeznek az önjáró autók kutatása terén. Hosszú ideje élen járnak a műszaki tudományok és a robotika területén is.
Red Whittakert, az egyetem Robotikai Intézetének professzorát gyakorta nevezik az önjáró autók atyjának. Korai projektjei közt szerepelt azoknak az önjáró robotoknak az építése is, melyeket az 1979-es Three Mile Island-i reaktorbaleset utáni romeltakarításhoz használtak.
Reykjavík
Az izlandi főváros ad otthont egy új, teljesen automatizált, drónokkal történő szállításra fókuszáló programnak. Valójában Reykjavík az egyetlen olyan hely a földön, ahol drónok segítségével kaphatjuk meg a nekünk szóló küldeményeket.
Egy izraeli vállalat, a FlyTrex társult az Aha elnevezésű online piactérrel, hogy székhelyükről drónt küldhessenek egy, onnan három kilométerre található leszállási zónába, ahol aztán az Aha egyik alkalmazottja majd felveszi a csomagot, és teljesíti a kézbesítést.
A FlyTrex azt tervezi, hogy a jövőben a drónok közvetlenül a címzett udvarában helyezik majd le a küldeményeket.
A drónok alkalmazása egyéb régiókban is egyre terjed. Az észak-afrikai Ruandában jelenleg drónokat használnak egészségügyi ellátmány kézbesítésére, a szomszédos Tanzániában pedig azt tervezik, hogy 2018 elején indítanak hasonló programot.
Időközben az Amazon már kézbesített csomagot Cambridge-ben, a Google pedig nemrég drónokkal küldött a Virginiai Műszaki Egyetem hallgatóinak Chipotle burritót.
Moszkva
Oroszország fővárosa 146 ezer térfigyelő kamerából álló hálózattal rendelkezik. A kamerák pásztázzák a város utcáit, és gondoskodnak a lakosok és az idelátogatók biztonságáról, illetve a vállalkozások megfelelő működéséről.
A kamerákat arra használják, hogy ellenőrizzék, vajon mindenki felszedi-e maga után szemetet, monitorozzák a hóeltakarítást, gondoskodnak az utcai hirdetések törvényes elhelyezéséről, illetve a gyorshajtás és a piros lámpán történő áthajtást ellenőrzik.
A kormány jelenleg a kamerák intelligenciájának korszerűsítésén dolgozik, melynek célja a felvételek jobb elemezhetősége. A kamerák egy napon például majd képesek lesznek azonosítani azt a személyt, aki nem szedte fel kutyája után az ürüléket. Ha egy kutya ürüléke ott marad az utcán, a gazda e-mailen keresztül kap majd büntetőcédulát.

Chicago
Chicago már szinte tökélyre fejlesztette a forgalmi viszonyok szenzoros nyomkövetését. A chicagói Array of Things projekt keretein belül érzékelőket helyeznek el a város útkereszteződéseiben, melyek segítségével figyelik a levegő minőségét és a forgalom alakulását.
A projekt korai példa arra, hogy a városok miként tudnának több adathoz jutni, hogy még jobban szolgálhassák a lakosságot.

Mindenközben Michigan állam kormánya a Detroitot is érintő Interstate 75-ös autópályán olyan okostáblákat és érzékelőket tesztel, melyek képesek önjáró autókkal kommunikálni. Ohio középső térségében a kormány tizenötmillió dollárt invesztál be hasonló technikákra.
San Francisco
A Szilícium-völgy a digitális forradalom epicentruma. Ezért is igaz a városra William Gibson mondása:
A városban sétálva biztosan találkozunk villanyautókkal és küldeményeket kézbesítő, kerekes robotokkal. Városszerte láthatunk önjáró autókat is, többek közt a GM tesztautóit.
Ám a régió nem mindig volt a modern technika központja. Az Egyesült Államok Nemzetvédelmi Minisztériuma támogatásának volt köszönhető, hogy az öböl menti települések a huszadik század folyamán technikai súlyponttá emelkedhettek. Például Hewlett-Packard is velük szerződött le a második világháborúban.
Egy bimbózó vállalkozás számára ma talán San Francisco a legideálisabb úti cél.
Szingapúr
Szingapúr az egyik olyan hely a világon, ahol az itt lakók már hívhatnak önjáró taxit. Jóllehet, egyelőre tesztsofőrrel, aki a biztonságot garantálja.
A törpe városállam, az új technológiákra való nyitottságának köszönhetően, vonzó célpont futurisztikus víziókat dédelgető vállalatok számára. A NuTonomy, egy önjáró autókat forgalmazó, bostoni autógyár 2016 augusztusában kezdett próbautakat kínálni. Pittsburgh-höz hasonlóan egyelőre Szingapúrban is korlátozott forgalmú területeken, korlátozott számú önjáró taxi elérhető.
A NuTonomy 2018-ban a kereskedelmi szolgáltatást is szeretné beindítani Szingapúrban.
Washington, D.C.
Az Egyesül Államok fővárosa a hatkerekű robotok fellegvára, melyeket városszerte alkalmaznak ételszállításra. A Starship Technologies és a Postmates futárszolgálat jóvoltából robotok teszik le a megrendelt ételeket az emberek ajtaja elé.
Az ügyfél kap egy üzenetet, amikor a robot odaér az ajtó elé, és csak kényelmesen kiveszi az ételt a robot csomagteréből.
Habár a robotok teljes automatizálása a cél, folyamatosan monitorozzák őket a közelből. Ez megakadályozza, hogy nagyobb baj legyen: nehogy a robot valaminek nekiütközzön, vagy belerohanjon egy járókelőbe. A kezelőszemélyzet ráadásul meg tudja válaszolni a kíváncsi járókelők kérdéseit is.
A kísérlet még gyerekcipőben jár, ám tervek vannak a végső bővítésre.
Seattle
Az Amazon városának lakói gyakorta elsőként tapasztalják meg a technika óriásának legfrissebb újítását.
Az AmazonFresh Pickup segítségével lehet online élelmiszert rendelni, majd az általuk küldött autóból kipakolni a rendelést. A sofőrnek ki sem kell szállni a járműből. Az Amazon a Gyakori Kérdések oldalán elárulja, hogy a program kameratechnológiát használ a megrendelő autója rendszámának azonosítására, hogy tudják, hova kell szállítani az árut.
Seattle-ben erőteljesen megnövekedett a közbringák száma is. Három vállalat, a Limebike, az Ofo és a Spin idén nyáron indította be gyűjtőállomás nélküli közbringa szolgáltatását. A modellnek a helyi lakosság körében már nagy sikere van. A kerékpárokkal bárhova le lehet parkolni, feltéve, hogy nem akadályozzák a gyalogos vagy a közúti közlekedést.
Dubaj
A dubaji rendőrség különleges munkaerőt vett állományba: egy robotot.
Arca egy emberére hasonlít, szemei helyén két kamerával. Fején rendőrsapkát visel, és két keze van. A mellkasára szerelt érintőképernyő segítségével a járókelők bejelenthetik, ha a környéken bűncselekményt észleltek, illetve kifizethetik a parkolás árát is.
A rendőrség azt reméli, hogy 2030-ra tisztjei huszonöt százaléka robotzsaru lesz.
A robot nem tart magánál fegyvert, és nem tartóztat le senkit.
Más városok is alkalmaznak biztonsági robotokat, de azok megjelenése nem annyira emberi, mint a dubaji robotoké.
A Knightscope, egy Szilícium-völgybeli vállalat már árusítja saját fejlesztésű biztonsági robotját, ami túlméretezett R2D2-nak látszik. A robot videofelvételt készít a környezetéről, és hőképet tud alkotni a potenciális bűnelkövetőről.
Oslo
Norvégia fővárosa a közlekedési újítások fellegvára. Oslo belvárosában már szinte egyáltalán nem parkolnak autók, így aztán virágzik a kerékpáros közlekedés.
2018-ban számos utcát terveznek gyalogosok számára kijelölt zónává átminősíteni, ahova csak korlátozott számú motoros járművet engednek majd be.
Állítólag 2019-ben még szigorúbb rendelkezéseket készülnek bevezetni: szinte az összes autót ki akarják tiltani a városközpontból.
Más városok, többek közt Mexikó City és Párizs is korlátozzák bizonyos napokon az autóhasználatot, hogy csökkentsék a légszennyezést és a forgalmat.
Forrás: CNN