KULT

A legkisebb fiú, aki meghódította Hollywoodot: John Travolta 69 éves

Összegyűjtöttünk néhány kevésbé ismert tényt a népszerű színészről.


Február 18-án ünnepli születésnapját John Travolta. Az idén 69 éves sztár még mindig tud meglepetést okozni. Nemrég egy reklámfilmben tűnt fel, amelyben a Dokik sitcomból ismert Zach Braff és Donald Fasion oldalán parodizálták ki a Grease egyik leghíresebb betétdalát.

Hamar eldőlt, milyen pályára megy

Travoltának öt testvére van, ő a legfiatalabb gyerek a családban. Édesanyja, Helen ír, édesapja, Salvatore olasz származású. Fiatalon kiderült a tehetsége, 16 évesen otthagyta az iskolát, hogy New Yorkba költözzön, ahol kisebb reklámokban szerepelt. Kisebb hollywoodi kitérő után – ahol tévésorozatokban kapott kisebb szerepeket – 18 évesen beválogatták a Broadwayen a Grease-be.

Horrorfilmekben kezdte a pályafutását

A fiatal John Travoltáról általában az ugrik be, ahogy hátrazselézett hajjal táncol és énekel. Pedig pályafutása elején jóval ijesztőbb filmekben szerepelt. Az ördög esője (The Devil’s Rain) című filmben még viszonylag kis szerepe volt. Egy sátánista szekta egyik tagját játszotta.

Első jelentősebb moziszerepét pedig a Brian de Palma által rendezett, Stephen King regényéből készült 1976-os Carrie-ben játszotta, mint Billy Nolan, az egyik negatív hős.

Richar Gere és Tom Hanks is sokat köszönhet neki

Travolta karrierje során négy olyan szerepet is visszautasított, amelyben végül Gere arathatott sikert. Ezek a Mennyei napok, az Amerikai dzsigoló, a Garni-zóna és a Chicago.

Tom Hanks a Csobbanás, az Apollo 13 és a Forrest Gump főszerepét köszönheti neki.

További fontos szerepek, amiket elutasított: Melvin Udall a Lesz ez még így se! című vígjátékban (Jack Nicholson örülhetett) és Lester Burnham az Amerikai szépségben – ezért a szerepért Kevin Spacey végül Oscar-díjat kapott, akárcsak az előbbiért Nicholson. Sőt, állítólag a Jézus Krisztus Szupersztár főszerepére is őt kérték fel először.

Természetesen olyan is volt, amikor Travolta járt jól. Azért kaphatta meg a Ponyvaregényben Vincent Vega szerepét, mert az eredetileg kiszemelt Michael Madsen nem ért rá.

Nem is jöhetett volna jobbkor a szerep, mivel a karrierje épp hullámvölgyben volt, a Tarantino filmben nyújtott alakításával azonban egészen új oldalát láthattuk, és komolyabb, drámai szerepek egész sorát kapta utána.

A testvérei is színészek

Joey, Ellen, Ann, Sam és Margaret Travolta ugyancsak sikeres színészek. Bár egyikük sem lett akkora sztár, mint John, rendszeresen láthatjuk őket kisebb-nagyobb filmes és tévés szerepekben. Híres fivérük több filmjében is feltűntek.

Édesanyja, Helen Travolta is színésznő és táncosnő volt, aki egy kisebb szereben feltűnt a Szombat esti láz című filmben fia oldalán.

A Youtube-on találtam egy kis összeállítást az egész családról:

Tragédiák a magánéletben

1976-ban, a The Boy in the Plastic Bubble (A fiú a műanyag buborékban) című tévéfilm forgatásán szeretett bele a nála 18 évvel idősebb Diana Hylandbe. Kapcsolatuk sajnos nem lehetett hosszú, Hyland 1977-ben Travolta karjaiban halt meg, mellrákban.

Évtizedekkel később, 2020-ban Travolta felesége, Kelly Preston is mellrákban vesztette életét 59 évesen.

Prestonnal a Zűrös páros forgatásán ismerkedtek meg, három gyermekük született. A színésznő nálunk talán az Ikrek című filmből a legismertebb, melyben Arnold Swarchenegger oldalán játszott, de láthattuk például a Joey című Jóbarátok-spinoffban vagy a Maroon 5 She will be Loved című videoklipjében.

További érdekesség, hogy férjéhez hasonlóan ő is szerepelt egy Stephen King-filmben, a Christine-ben.

Sajnos a házaspár 2009-ben elveszítette legidősebb gyermekét. Az autizmussal diagnosztizált Jeff Travolta 16 évesen halt meg. A család a Bahamákon nyaralt, ahol a fiú beütötte a fejét a kádba, és rohamot kapott.

Képzett pilóta

Travolta 15 évesen kezdett repülésleckéket venni, 22 éves korában szerzett pilótaengedélyt. Összesen 11 repülőtípus vezetésére van engedélye.

2007-ben Németországból tartott New Yorkba saját Boeing 707-esén, amikor kényszerleszállásra kényszerült műszaki meghibásodás miatt. A sztár nem esett kétségbe, mivel épp Írország fölött járt, letette a gépet a Nyugat-Írországban található Shannon reptéren.

Amikor nővé változott

Travolta különösen a 90-es évektől kezdve számtalanszor bebizonyította, hogy nemcsak jó pasi és remek énekes/táncos, de színészként is megállja a helyét.

Az egyik legemlékezetesebb átalakulása kétségtelenül a Hajlakk című filmben látható, amikor nőnek kellett öltöznie.

Travolta és a szcientológia

Első filmje, Az ördög esője forgatása alatt csatlakozott a szcientológusokhoz Joan Prather színésznő hatására.

Travolta egyszer azt mondta, a szektának köszönheti, hogy nem jutott hasonló tragikus sorsra, mint Elvis Presley vagy Marilyn Monroe.

Érdekesség, hogy ha lehet hinni a pletykáknak, a szcientológia-világ szinten legismertebb két arca, John Travolta és Tom Cruise finoman szólva nem kedvelik egymást.

Travolta és Preston hatására csatlakozott a szektához Kirstie Alley színésznő is, aki a Nicsak, ki beszél sorozatban játszotta Travolta partnerét.

Diana hercegnő felkérte táncolni

1985-ben Diana hercegnő megkérte Travoltát, hogy legyen a táncpartnere egy bálon a Fehér Házban.

Travolta később így beszélt erről:

„Volt valami bájosan kislányos benne, úgy éreztem, hogy visszarepítettem őt a gyerekkorába, amikor alighanem nézte a Grease-t, és egy pillanatra én voltam számára a mesebeli herceg.”

Travolta kedvenc rendezője

John Travolta olyan neves rendezőkkel dolgozhatott pályafutása során, mint Brian De Palma, Oliver Stone, Quentin Tarantino.

Mégis, amikor megkérdezték egy interjúban, melyik rendezővel szeretett leginkább dolgozni, nagy meglepetésre Fred Durst, a Limp Bizkit frontembere nevét mondta.

A zenészből rendezővé avanzsált Dursttal a 2019-es The Fanatic című filmben dolgoztak együtt, és Travolta szerint soha egy rendezővel sem élvezte ennyire a munkát. A filmben egy fanatikus rajongót, Moose-t játssza, aki kedvenc filmsztárja életére tör. Travolta állítása szerint Moose volt a pályafutása kedvenc karaktere.

Reklámok

Mint a beveztőben már említettük, nemrég egy a Super Bowlhoz készült T-Mobil reklámban tűnt fel az idősödő sztár.

Travolta azonban nem először jelent meg reklámban. Néhány évvel ezelőtt Télapóként szerepelt a Capital One hirdetésében Ponyvaregényes játszótársa, Samuel L. Jackson társaságában, ugyancsak a Super Bowl alkalmából.

Travolta kedvenc dala a Grease-ből

Amikor megkérdezték Travoltát, melyik a kedvenc dala a legendás musicalből, azt felelte, a You're the One That I Want", mivel ez volt az egyetlen dal a filmben, amit ténylegesen duettként énekeltek Olivia Newton-Johnnal, ráadásul ez új dal volt, amit kifejezetten a filmhez komponáltak, a színpadi változatban még nem szerepelt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk