KULT

13 könyv, amely meghatározó volt a 80-as években

Időutazásra és mesélésre hívjuk mindazokat, akik a 70-es, 80-as években voltak gyerekek és mindenkit, aki szeret olvasni.
Petra cikke a B O U V E T blogon - szmo.hu
2016. február 15.



A BOUVET blog szerzője gyerekkora kedvenc mesekönyveit mutatja meg, remélhetőleg sokaknak kellemes emlékeket felidézve. Ha valami kimaradt, írjátok meg kommentben!

Repüljünk vissza a nyolcvanas évek elejére! Képzelj el egy veretes bútorokkal berendezett szobát, amiben ott állt egy vaskos ágy, két fotel, olvasóasztalka, a ház asszonyának míves tükör, előtte kis asztallal, rajta púderral és hullámcsatokkal. Két nagy, sötétbarna szekrénnyel, aminek az ajtaja itt-ott már karcos. Zöld csempével kirakott cserépkályha a szoba sarkán. Ez a szoba volt "a szoba", amit egész évben használtak, mert a másikat télen nem fűtötték – az volt a "hideg szoba".

Nagyszüleim házában járok a képzeletemben ismét. Látom az ágy felett az óriási könyvespolc rendszert, ami roskadozott a könyvektől. Itt-ott faragott váza dobta fel a könyvek monotonságát. A nagyapám olvasószemüvege mellett az ágyon hevert az aznapi Népszabadság, a sarokban kis asztalon álló tévé tetején az RTV magazin mindig az aznapi rádió- és televízió műsornál volt kinyitva. Nagyanyám fésülködőasztalán ott hevert a Nők Lapja, amiben gyerekként mindig elolvastam a heti mesét.

nl

Ebben a miliőben mi mást tehetett az unoka, mint ő is olvasgatott. Ez a bejegyzés arról szól, mit is olvastunk mi, a nyolcvanas évek gyermekei. Amikor még nagyon picik voltunk, voltak kihajtogatós könyveink. Imádtuk, mert az óriási kép mellett a szöveg rövid volt, a könyvnek pedig lehetett rágni a szélét, mert olyan vastag, kartonpapír szerű lapra nyomtatták – egészen addig, amíg rám nem förmedt a nagyapám, hogy vigyázzak rá. A szülők is szerették, a felolvasható mese nem volt hosszú, ám a gyerek elidőzött a képeket nézegetve.

1. Neked is megvolt a Tücsök meg a hangyák?

tucsokhangya

2. Vidám mesék

Nagymama esténként egy nagyon viseltes gyerekkönyvből olvasott fel esti mesét. Már anyámnak is abból olvasott, vigyázott is rá rendesen, de látszódott, hogy több generációt kísért végig a könyv. Vlagyimir Szutyejev Vidám mesék volt a könyv címe. Tudom, biztos vagyok abban, hogy ez a könyv nálatok is megvolt. (Feljegyzés a jövő hétre: antikváriumba menni, megvenni a könyvet!)

vidammesek

Kispipi és kisréce – ez volt a kedvenc mesém. Emlékszel? Nézzük meg együtt:

vidammesek1

3. Újabb könyv, ami nagy kedvenc volt: Varga Katalin, Mosó Masa Mosodája

Valld be, amikor már neked lettek gyerekeid és először kimostad a kedvenc plüssállataikat, neked is eszedbe jutott ebből a könyvből a lajhár, akit kimosott Mosó Masa. Milyen boldog gyerekkor is volt az, amikor megtudtuk, hogy ki lopta el az almát, de rögtön rájöttünk a bűnös kilétére, ugye? Vagy amikor megnézhettük, hogyan jár szolfézsra a kis sárkány.

mosomasa1

mosomasa2

mosomasa3

4. Volt a polcon Gőgös Gúnár Gedeonunk is, szintén Varga Katalin tollából.

gogosgunar

5. Dörmögő Dömötör

Óvodásként mi is kaptunk újságot az újságosbódéból. Igaz, nem járt hozzá ajándék kisvasút, világítós toll, vagy falra ragadó pókember, ráadásul ez az egyféle volt kapható: Dörmögő Dömötörnek hívták.

dormogo

6. vackor

Amikor iskolások lettünk, ismét lett pár új kedvencünk. Ezek minden családnál megvoltak és minden gyerek olvasta. Előbb azért még el kellett búcsúznunk Vackortól az óvodából, hogy aztán elkísérjük őt az Első bébe. Kormos István meséjét te is szeretted, ugye?

vackor

7. Ablak-zsiráf képes gyereklexikon

És vállalom, az égvilágon mindent az Ablak-Zsiráfból tudtam meg. Például azt is, kicsoda a tanuló, mert amúgy honnan tudtuk volna.

ablakzsiraf

8. Az ABC-t pedig egyenesen Móra Ferenc tollából tanultuk

zengoabc

9. Janikovszky Éva: Velem mindig történik valami

Amikor már folyékonyan tudtam olvasni, anyámtól sorozatban kaptam könyveket, Janikovszky Évával nem lehetett mellétrafálnia. Rongyossá olvastam ezt a könyvét, mert velük mindig történt valami, én meg úgy éreztem gyerekként, hogy velem meg soha semmi:

janikovszky

10. Micimackó

A. A. Milne Micimackója is ott volt a könyvespolcunkon, de azt annyira nem szerettük, mert valljuk be, béna volt a borítója:

micimacko

11. Hahota

És titokban vettem a Hahota magazint, mert anyám – aki tanár volt, most nyugdíjas – a világ egyik legnagyobb főbűnének tartotta az ilyesmi badarságokra pénzt kiadni. De szerintem a mai napig idézek vicceket a Hahota magazinból. Neked megvolt valamelyik?

hahota

12. Sehányéves kislány

Tízéves voltam, amikor anyámtól megkaptam az első és egyetlen felvilágosító könyvet. Ez a mai napig megvan, a volt szobám őrzi a könyvet anyám lakásában. A Sehány éves kislány. Istenem, micsoda izgalmat okozott lapozgatni és elolvasni ezt a könyvet. Újra és újra.

sehanyeves

adrian

13. Adrian Mole

Tizenhárom és háromnegyed évesen pedig megkaptam én is Sue Townsend klasszikusát, amiben annyira, de annyira drukkoltam Adrian Molenak, hogy végre összejöjjön Pandorával:

Remélem tetszett ez a kis időutazás és felhozott egy csomó emléket benned is. Ha így érzed, oszd meg nyugodtan a bejegyzést!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk