Vitézy Dávid: 30 percet késik az InterCity, a légkondi se működik, sosem látott krízis van kialakulóban a vasúton
A BKK volt vezérigazgatója a legfrissebb Facebook-posztjában akadt ki a MÁV-ra, és egy hosszú bejegyzésben ment neki Lázár János közlekedési miniszternek.
– kezdte bejegyzését Vitézy.
„A válasz világos: látványosan romlik a helyzet. 2024 júniusában a magyar InterCity-k 42,9%-a volt “pontos”, azaz késett kevesebbet, mint 5 perc - tehát a távolsági vonatok 57,1%-a ennél többet. Ez az adatok gyűjtése óta mért legrosszabb érték, ilyen pontatlan évtizedek óta nem volt a MÁV”
– tette hozzá a volt közlekedési államtitkár.
Szerinte az elmúlt két év döntései azonban jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy sosem látott krízis van kialakulóban a vasúton.
A szakember ezek után összeszedte 5 pontban, hogy mi az, ami ebből a jelenlegi közlekedési miniszter felelőssége.
„1. Leállt minden érdemi vasúti nagyberuházás, megszűntek az ezzel foglalkozó állami cégek, rohamosan romlanak a pályaállapotok - miközben kétséges értelmű autópályák és gyorsforgalmi utak fejlesztésére továbbra is százmilliárdokat költenek.
2. Leállítottak minden járműbeszerzést, visszamondták az új mozdonyokat, lemondták az új motorvonat- és IC-beszerzéseket, ráadásul egy új, központosított beszerzési rendszer miatt a régi járművek karbantartása is kritikussá vált.
3. Az olcsó vármegye- és országbérletek hatására jelentős bevétel tűnt el a rendszerből.
4. Az országos közlekedésszervező létrehozását lelőtték, semmilyen megrendelői kontroll nincs az állami monopóliumként működő MÁV fölött, lényegében egy államszocialista modellben működik a rendszer Európában egyedüliként.
5. A folyamatos átszervezések, költöztetések, miniszteri ugráltatások hatására a MÁV-csoport rosszabb szervezeti és morális állapotban van, mint a rendszerváltás óta bármikor.”
Ezek után így zárt sorait: