The New York Times: a Hableány tragédiája előtt figyelmeztették a magyar hatóságokat, hogy veszélyhelyzet lehet a Dunán
A Magyar Turisztikai Ügynökség ugyanakkor közölte, hogy az ország betartotta a vízi utakra vonatkozó nemzetközi szabályokat, beleértve a nagy hajók biztonságos hajózására vonatkozó előírásokat is, és hogy több jel is utal rá: emberi mulasztás történt.
A nagyobb szállodahajók, mint amilyen a Viking, kénytelenek a továbbhaladásért küszködni a Dunán, amivel az olyan kisebb városnéző hajókat veszélyeztethetik, mint a Hableány. A The New York Times szerint a budapesti lakosok szerint meglepő a hatalmas forgalommal járó zajártalom és érezhető a hajók általi légszennyezettség mértékének megnövekedése is.

"A kormány és a kormányközeli oligarchák folyamatosan keresik az új forrásokat, és ebben az üzletágban új forrásokra bukkantak" - nyilatkozta Demszky, aki a lap szerint azt is mondta, hogy Tarlós István főpolgármestert, Orbán Viktor szövetségesét a kormány támogatta, és ilyenformán a lépéseiben nem igazán szabad.
A The New York Times szerint Orbán és a Fidesz szinte teljes kontroll alatt tartja az államot, és egyre nagyobb befolyása van a magángazdaságra, beleértve a turizmust, amely az egyik legjövedelmezőbb szektor.
"A hatóságoknak meg kell vizsgálniuk, hogy az üzleti megfontolások indokolatlanul felülírták-e a szakértői véleményeket, olyannyira, hogy a budapesti Duna-part emelkedett szállodai hajóforgalma súlyos baleseteket okozhat" - mondta Ligeti Miklós, a Transparency International Magyarország jogi igazgatója.
Varga Zsolt, a Személyhajósok Szövetségének elnöke elmondta, nem hiszi, hogy a közelmúlt tragédiája túlzsúfoltság miatt volt. "Ha csak ez a két hajó lett egyedül a Dunán abban az időben, ez akkor is megtörténhetett volna - mondta.