Rendkívüli bejelentés a kormánytól: Visszaszereztük, újra magyar kézben a reptér
Megvette a magyar kormány a repülőteret.
A rendszerváltás utáni időszak legnagyobb üzlete lett ez a visszavásárlás - írja az Index.
a hitelezői konzorciummal történt sikeres megállapodással pedig a korábbi tulajdonosok által felvett 1,44 milliárd eurónyi hitel került meghosszabbításra.
„Több mint egy éves intenzív tárgyalássorozatot követően 2024. június 6-án aláírásra került a Budapest Airport Zrt. adásvételi szerződése. Ezzel a tranzakció lezárult, így közel 20 év után újra nemzeti többségi tulajdonba került a reptér” – mondta Nagy Márton, majd hozzátette: „A Gyurcsány-kormány 2005-ben elkótyavetyélte ezt a nemzeti kincset, hiszen az állam számára rendkívül előnytelen vagyonkezelési szerződést kötött".
A Nemzetgazdasági Minisztérium kazt írja, hogy nem csak a személyszállítás és a turizmus, hanem az áruszállítás miatt is stratégiai jelentőséggel bír, a gazdasági vérkeringés egyik ütőere a reptér. Szerintük történelmi bűn volt privatizálni.
„A jelenlegi kormány ezzel szemben a mostani háborús idők közepette is képes volt arra, hogy kijavítsa ezt a megbocsáthatatlan hibát, és visszavásárolja a repteret” – írták.
A Budapest Airport Zrt. visszavásárlása a rendszerváltás utáni időszak legösszetettebb és legnagyobb értékű gazdasági tranzakciója. Közép-európai viszonylatban is rekordméretet képvisel. „A visszavásárlás rendkívül bonyolult feladat volt, hiszen míg a repteret eladni könnyű, addig visszavásárolni nehéz” – közölte a tárca.
A megállapodás szerint vételárarányosan a Magyar Állam 80 százalékos tulajdonrészt szerez a Budapest Airport Zrt.-ben, a francia társbefektető VINCI pedig 20 százalékot.
A minisztérium szerint: „Hosszas előkészületeket követően a megállapodás eredményeképpen az állam olyan rendkívüli szakértelemmel rendelkezdő partnerrel működik együtt, amely kontinenseken átívelően több mint 70 helyszínen működtet világszínvonalú reptereket.”
A portál emlékeztet rá, hogy Orbán Viktor a tavaly év végi Kormányinfón azt mondta: „A kormány nem akarja azt állítani magáról, hogy képes repülőteret működtetni, ezért megtalálták a megfelelő partnert, aki francia, és tudja üzemeltetni a létesítményt. A végén vannak már a folyamatnak, bármelyik nap történhet bejelentés”. Idén áprilisban pedig már azt mondta, hogy bármelyik pillanatban lezárulhat az ügylet.
A reptéren még folyamatban lévő beruházások elsősorban a Terminál 2 kapacitásnöveléséhez, a Terminál 1 újranyitásához és az új Terminál 3-hoz köthetők. Tavaly 77 millió euró értékben végeztek kapacitásbővítő és infrastrukturális fejlesztéseket. A társaság 43 millió euró osztalék kifizetésére tett javaslatot. Tavaly 14,7 millió utas fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, ami a covid előtti utasforgalom 91 százaléka. Idén pedig a forgalom megközelítheti a rekordnak számító, 2019-ben elért 17 milliót.
A közlemény szerint a magyar kormány és a francia társbefektető-üzemeltető most azon fog dolgozni, hogy a budapesti reptér ne csak a régió, hanem a világ egyik legkiválóbb repterévé válhasson. Azt remélik, hogy a turizmuson és a cargón keresztül tovább erősödik hazánk találkozásipont-jellege, ezzel a nyugati és keleti tőke és csúcstechnológia hazánkban történő összekapcsolása.