Napokig, sőt akár hetekig is eltarthat, mire felszabadul a Szuezi-csatorna
Már harmadik napja áll keresztben a világ egyik legnagyobb teherhajója a Szuezi-csatornában, ezzel teljesen eltorlaszolva az utat a hajóforgalom elől. Ami azért óriási probléma, mert
Csakhogy érzékeltessük, miért olyan fontos ez a Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő mesterséges csatorna a globális kereskedelemben: csak tavaly 19 ezer hajó hajózott át rajta, 2019-ben pedig a kereskedelmi járatok 13 százaléka használta ezt az útvonalat. Miután 2015-ben kibővítették, már párhuzamos (egy déli és egy északi irányú) csatornákon is közlekedhetnek a hajók, ez a baleset viszont pont egy olyan helyen történt, ahol csak egy csatorna van.

Fotó: MTI/AP/Planet Labs Inc.
Az Ever Given tulajdonosa, az Evergreen Marine Corp. szerint egy hirtelen széllökés okozhatta a bajt. Nehéz elképzelni, hogy egy 220 ezer tonnás teherhajót hogy tud így elmozdítani a szél, de a csatornában jelenleg elég szeles az idő, akár 50 km/h-s széllökések is lehetnek. A hajó pedig 400 méteres hosszúságával hatalmas felületet ad a szélnek.
Természetesen rögtön megkezdték a munkálatokat, hogy irányba állítsák az Ever Givent, de egy ekkora hajót bizony nem egyszerű elmozdítani a helyéről. A mentésben részt vevő egyik vállalat elnöke azt mondta, a hajó olyan, mint egy hatalmas, partra vetett bálna, és mivel az elmozdítására tett erőfeszítések egyelőre nem vezettek eredményre, más megoldásokat kell keresniük. Szerinte több fronton is próbálkozni kell: szükség lesz a vontatóhajókra, ki kell kotorni a homokot a hajó útjából, és le kellene pakolni a rakományt, hogy csökkentsék a hajó tömegét. Ez az összetett folyamat viszont akár hetekig elhúzódhat.
A történtek miatt az olaj árfolyama rögtön elkezdett emelkedni, ami annak a jele, hogy a kereskedők attól tartanak, hogy a szállítások hosszabb ideig megakadhatnak.
Az, hogy milyen hatással lehet még a hajó beszorulása a globális kereskedelemre, nagyban függ attól, hogy mennyi időn belül sikerül helyreállítani a forgalmat. Persze vannak alternatív útvonalak is, például Afrika megkerülése, de ezek sokkal több időt vennének igénybe, ezért valószínűsíthető, hogy a hajók inkább kivárnak, bízva abban, hogy napokon belül folytathatják az útjukat.
Forrás: Guardian, New Scientist