KULT

Nagy pénzrablás és a modern Trónok harca – Ezek voltak a kedvenc sorozataink 2021-ben

Flanelingben nyomozó Kate Winslet, hawaii-i luxusszállodában unatkozó dúsgazdagok, gyilkos gyerekjátékok Dél-Koreából.


Az említettek mellett lelkes, de dilettáns fociedző és hippi fiatalokra vadászó sorozatgyilkos is jelen volt a vizuális lelkesedésünk látóterében – mind az idei kedvenceink között. Szerencsére ebben az évben sem volt hiány ütős sorozatokból, de kellett is a nagy mennyiségű minőségi tartalom, mert nagyjából megint minden a koronavírusról szólt. Az újabb tavaszi bezárkózást, a végtelenített home office-t, a várakozást az oltásra, a kötelező és önkéntes karanténokat pedig mi mással dobhattuk volna fel, mint azzal, hogy egymás után daráltuk a jobbnál jobb szériákat. A filmes listánk után jöjjenek a szerkesztőség kedvenc sorozatai, amik között vannak idén futott miniszériák, 2021-ben indult, még folyamatban lévő és most búcsúzó darabok is.

10. Lupin

Idén két évadra bontva érkezett a Netflixre az Assane Diop nevű mesterszélhámosról szóló sorozat. A franciák egyik kedvenc regényhőse, Arsène Lupin karaktere által ihletett széria januárban kilőtt első felvonása nagyot robbant, mi is imádtuk a feszes és fordulatos cselekményt, a könnyed és humoros hangvételt, a látványos megoldásokat, nem utolsósorban pedig Omar Sy-t a főszerepben, aki az Életrevalókkal szerzett világhírnevét az utóbbi években egyre cikibb alakításokra pazarolta. Júniusban már jött is a második évad, de a folytatásban kicsit leült a széria. Sokáig csend volt a folytatás körül, de nemrég bejelentették, hogy már forog a harmadik évad, úgyhogy 2022-ben tovább bonyolódik Diop és a milliárdos Pellegrini vetélkedése.

9. Jelenetek egy házasságból

Az egyik nagynéném kezét úgy kérte meg annak idején a későbbi férje, hogy mielőtt választ ad az ajánlatára, meg kell néznie a moziban egy filmet. És ha még azután is biztos a dolgában, akkor vágjanak bele. Ez volt Ingmar Bergman Jelenetek egy házasságból című remekműve, ami a családi legendárium része lett, és amiről egészen néhány hónappal ezelőttig nem tudtam elképzelni, hogy értékelhető módon újrahasznosítható. Aztán megnéztem az HBO hatrészes miniszériáját, és egészen lenyűgözött, amit láttam. A 2021-es Jelenetek egy házasságból Jessica Chastain-nel és Oscar Isaac-kel a főszerepben katartikusan gondolja újra Bergman klasszikusának cselekményét, közben pedig minden képkockája elegáns tisztelgés a svéd mester előtt. Receptre írnám fel mindenkinek házasság előtt, közben és után.

8. Wandavision

Wanda és Vízió épp most kezdik közös életüket friss házasokként az ötvenes évek Amerikájában. Fogalmuk sincs, hogy kerültek ide, nemcsak az új lakhelyükre, hanem ebbe a klasszikus fekete-fehér szituációs komédiába is, ugyanis mindketten szuperhősök. Ezzel a felütéssel indul a Wandavision, ami januárban érkezett a Disney+-ra. Az izgalmas, kísérletező sorozat, ami a Marvel-moziuniverzum negyedik fázisának első alkotása, a Bosszúállók: Végjáték után játszódik. A klasszikus amerikai sitcomokra tett utalásokkal teletűzdelt élőszereplős websorozat első évada kilenc félórás epizódot számlál, két főszereplője pedig Elizabeth Olsen és Paul Bettany.

7. Ted Lasso

Egy vicces NBC-s promóvideóból nőtte ki magát önálló sorozattá az Apple TV egyik zászlóshajója, aminek a második évadát láthattuk idén. A sztori szerint egy totál dilettáns, de annál lelkesebb edzőt szerződtet a londoni AFC Richmond focicsapat tulajdonosa, hogy gatyába rázza a fiúkat a következő idényre. Csakhogy az Amerikából érkező edzőnek lövése sincs az európai futballról, ami nyilvánvalóan hihetetlenül vicces szituációkat eredményez. Jason Sudeikis, a Saturday Night Live egyik sztárja nemcsak címszereplője, hanem írója is a szériának, ami tarolt az idei Emmy-gálán, és valószínűleg jövőre is az egyik kedvencünk lesz.

6. Utódlás

A Jesse Armstrong által jegyzett sorozat középpontjában az a kérdés áll, vajon melyik gyerekére hagyja a négy közül Logan Roy, az öregedő családfő a világ egyik legnagyobb médiabirodalmát. A modern Trónok harcaként is emlegetett széria, aminek az útját olyan húzónevek egyengetik executive producerként, mint Will Ferrell és Adam McKay, a tekintély, a politika, a pénz és a család témáját járja körül, és azt igyekszik sok nézőpontból feltárni, milyen veszélyeket rejt magában a hatalom. Az Utódlás december közepén búcsúzott a harmadik évaddal, de az HBO már berendelte a folytatást, úgyhogy jövőre jön a negyedik.

5. A kígyó

Vannak sorozatok, amiket csak kis adagokban vagyok képes elfogyasztani, mert egyszerűen megfekszik a gyomromat, mégsem bírom ki, hogy ne nézzem végig őket. Ilyen volt nekem ez a megtörtént eseményeket feldolgozó, Netflixes miniszéria is, ami ráadásul a tavaszi karantén kellős közepén telepedett rá az akkortájt amúgy is elég nyomasztó mindennapjaimra. A kígyó egy bizonyos Charles Sobhraj (Tahar Rahim) történetét meséli el, azét a férfiét, aki a hetvenes években jómódú nyugat-európai és amerikai fiatal turistákat tett el számolatlanul láb alól Dél-Kelet-Ázsiában útlevelekért és pénzért. A hatóságokat folyamatosan kicselező, magát valamiféle modernkori Robin Hoodként definiáló, nárcisztikus pszichopata sztorijából remek miniszéria készült, de képtelen lennék újranézni.

4. Nyerd meg az életed

Nem sokkal azután, hogy az Élősködők gyakorlatilag letarolta a világ összes filmfesztiválját, megérkezett a Netflixre szintén Dél-Koreából a Squid Game, ami pillanatok alatt megdöntött minden addigi nézettségi rekordot a streamingszolgáltatónál. A széria sikerének titka ugyanaz, mint az Élősködőké: mindkettő a kapitalista világrend válságát mutatja be egy nagyon ütős alapötletbe ágyazva. A világunkat mozgató arctalan, felső erők szenvtelensége, a társadalmi egyenlőtlenségek igazságtalansága, a pénz életünk feletti hatalma és önmagunk gyarló és kicsinyes volta egyszerre van jelen a szériában, ami már bemutatása évében tananyag, kulturális mérföldkő és hivatkozási alap lett. Le a kalappal megint a dél-koreaiak előtt.

3. A Fehér Lótusz

Turnusváltás van a White Lotus nevű hawaii-i luxusszállodában. Az érkező csapatban a legkülönfélébb emberek vannak, de egy dolog közös az alkoholista vénlányban, az elegáns nászutas párban és a házassági válságot átélő, kamaszgyerekes párban, hogy veszettül gazdagok. A másik oldalon az őket fogadó személyzet áll, az élen a mániákus szállodaigazgatóval, akik bár folyamatosan mosolyognak, valójában rühellik az őket csicskáztató gazdagokat. El lehet képzelni, mi sül ki ebből a felállásból az álomnyaralás egy hete alatt. Az HBO hatrészes minisorozata parádés társadalmi szatíra, az az egyik pillanatban szakadsz a röhögéstől, a másikban meg csavarnak egyet a szíveden fajta.

2. A nagy pénzrablás

Szintén dobogós helyet kapott nálunk a spanyoloktól 2017-ben érkezett bűnügyi drámasorozat, ami ennek az évnek a végén óriási csinnadrattával búcsúzott a rajongóitól az ötödik, utolsó évaddal. Az eredetileg két szezonos minisorozatnak tervezett széria, köszönhetően annak, hogy lecsapott rá a Netflix, időközben rendesen túlnőtt a kreátorok kezdeti elképzelésein, és elképesztő népszerűségre tett szert a fináléra. Ha még valaki nem látta volna, az első két évad sztorijának középpontjában egy a Spanyol Királyi Pénzverde ellen elkövetett túszejtős támadás áll, a folytatásban pedig Spanyolország központi bankját veszik célba az életben maradt bandatagok. Finom társadalomkritika, a bűnös pénzszerzés izgalma és szerelem – úgy tűnik, ez az európai sorozatgyártás fényes jövőjének receptje.

1. Easttown-i rejtélyek

Easttownban, egy világvégi pennsylvaniai kisvárosban holtan találnak egy fiatal lányanyát. Az ügyet a helyi nyomozó, Mare Sheehan (Kate Winslet) próbálja felgöngyölíteni, aki egy korábbi bűntény, egy másik lány eltűnésének megoldásával még adósa a közösségnek, emiatt többen kételkednek a képességeiben, beleértve saját magát is. Ahogy halad előre a nyomozás, úgy hullanak ki egymás után a csontvázak nem csak Mare, de a város többi lakójának a szekrényéből is, a múlt árnya pedig úgy telepszik rá a jelenre, mint a köd Easttownra. Az egészen sajátos hangulatú, okosan megírt és még okosabban megrendezett sorozat igazi jutalomjáték Winslet számára, nekünk pedig egyértelműen a kedvencünk a 2021-es évben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk