SPORT

Michelisz Norbert a túraautózás csúcsán - de hogy jutott el idáig?

A Hyundai pilótája megszerezte a magyar autósport első nagy nemzetközi címét és a világ 50 legjobb autóversenyzője közé is beválasztották. De milyen út vezette el idáig?


Michelisz Norbert, a Hyundai magyar pilótája nyerte a túraautó-világkupa (WTCR) idei szezonját, miután az idényzáró malajziai futamon összetettbeli riválisa műszaki hiba miatt nem szerzett pontot, a magyar versenyző pedig ötödik lett. Ezzel a 34 éves, hímesházai születésű Michelisz pályafutása legnagyobb sikerét érte el Sepangban a WTCR bajnoki címének megszerzésével, és ezzel együtt a magyar gyorsasági autósport első világszintű nemzetközi sikerét jelentette.

Michelisz ebben a szezonban 30 futamból ötöt nyert meg, és végül 370 ponttal, 21 pontos előnnyel lett világkupa-győztes.

Fotó: Florent Gooden / DPPI

A szimulátorversenyzőből lett autóversenyző tíz éve a SEAT León Európa-kupában nyerte első nemzetközi címét, később a túraautó-világbajnokságban két privát bajnoki címet és egy vb-ezüstöt is szerzett, ezek után jött a mostani óriási siker. A kétezres évek elején valószínűleg nem gondolt arra, hogy 35 évesen egy korábbi F1-es pilóta után ő lesz a túraautózás csúcskategóriájának győztese. Az út Himesházától Sepangig hosszú volt, de beérett végül a kemény munka gyümölcse.

Hogy mekkora utat járt be Michelisz Norbert a túraautó-világkupa (WTCR) 2019-es megnyeréséig, azt talán az jelzi a lehető legjobban, hogy 2005-ben, a WTCR elődjének nevezhető túraautó-világbajnokság feltámasztásának évében még csak szimulátoron ismerte közelről az autóversenyzést, versenyautóban pedig még sosem ült.

A szimulátorozás előtt rövid időre azért belekóstolt a versenyautók világába, nagybátyja, a ralis berkekben ismert Bajor Zoltán épített neki egy egyfajta terepgokartot, de a korai próbálkozást jó ideig nem követte valódi versenyzői lehetőség.

Fotó: Florent Gooden / DPPI

Michelisz 17 évesen költözött Pécsre, és ott kezdett el szimulátoros játékokkal próbálkozni. Hamar ráakadt a magyar szcénában rendkívül népszerű, Grand Prix Legendsre (GPL), és fejébe vette, hogy legyőzi az egyik legjobb magyar indulót, a GPL első világbajnokát: az akkoriban éppen a Zengő Motorsportnál túraautósként is szereplő, már F1-szakkommentátorként ismert Wéber Gábort.

Wéber gyorsan felismerte Michelisz nyers tehetségét, és meggyőzte Zengő Zoltánt, hogy valódi versenyautóval is adjon lehetőséget a feltörekvő fiatalnak: 2005-ben előbb egy 100 lóerős Opel Astrával, majd egy 180 lóerős Renault Clióval bizonyított, és ennyi elég is volt Zengőnek, hogy további közös munkában gondolkodjon.

2006-ban már a magyar Suzuki kupában indult, és egyből meg is nyerte a 25-27 fős mezőnyt jelentő sorozatot, így 2007-ben indokolttá vált a szintlépés. Következett a magyar Renault Clio-kupa, és az újabb bajnoki cím, ami után világos lett, hogy Magyarországon nem maradt több kihívás számára, így 2008-ban a SEAT León Európa-kupában folytathatta szereplést, ez volt az első nemzetközi idénye.

2009-ben már nem volt kérdés, remek eredményei után, a legkomolyabb szintre lépés is indokolttá vált - következett a túraautó-világbajnoki (WTCC) szereplés a Zengő Motorsporttal.

Fotó: Florent Gooden / DPPI

A WTCC-ben már az első szezonban sikerült meglepetést okoznia, amikor az idényzáró makaói versenyen a negyedik helyről indulva megszerezte első világbajnoki futamgyőzelmét. A következő nagy siker 2012-ben jött, előbb a Hungaroringen, hazai közönség előtt nyert, majd a szezon végi hatodik helye mellett megszerezte a privát pilóták bajnoki címét, a Yokohama-kupát is (amit 2015-ben újra megnyert).

A biztosabb hátteret 2015-ben a Mol szponzorációja jelentette, velük lett újra privát bajnok a 2015-ben, egy évvel később pedig már a túraautó-vb legjobbjai közé került: a Honda adott neki gyári szerződést, és esélyt arra, hogy a privát elsőség után az összetett bajnoki címért mehessen.

Első gyári szezonját egy futamgyőzelemmel és további hét dobogós hellyel az összetett 4. helyén zárta, egyetlen ponttal maradt le a bronzéremről. Egy évvel később ismét peches volt Katarban, 2017-ben a világbajnoki címre esélyesként, a bajnokság második helyén érkezett az idényzáróra, ám egy technikai probléma miatt már az időmérőn elszállt az esélye a győzelemre.

Michelisz érthető módon rendkívül csalódott volt a vb-cím elbukása után, 2018. pedig pont jó alkalom volt arra, hogy tiszta lappal kezdjen mindent. Az új szabályrendszer szerint épült autókra váltott, túraautó-vb-ből túraautó-világkupává (WTCR) váló sorozatban a Honda helyett már a Hyundai versenyzőjeként indult a WTCR-ben.

Fotó: Florent Gooden / DPPI

Az új sorozatban viszonylag későn jött meg az első siker, a 30 futamos idény 18. állomásán, Szlovákiában nyert, nem sokkal később viszont világos lett, nem neki, hanem a Hondától már ismert Gabriele Tarquininek van nagyobb esélye a bajnoki címre, így a szezon legvégén az olasz segítése lett a fő feladata.

2019-re 26 fősre duzzadó, minden idők legerősebb túraautós mezőnyét összehozó WTCR-ben gyorsan az esélyesek közé lépett elő, akit már májusban, elkezdett egyre jobb helyzetbe hozni a négy autót indító Hyundai.

A 2019-es végre Michelisz éve lett. A túraautózás topkategóriájában töltött pont 10. szezonja ugyan nem a legjobban indult számára - csak a hatodik futamon, a Hungaroringen állt először dobogón egy második hely után - a harmadik versenyhétvégétől kezdve viszont egyre magasabb fokozatba kapcsolt, és a malajziai szezonzáróra már úgy érkezett, hogy az idény vége előtt összehozta addigi legsikeresebb szezonját négy futamgyőzelemmel és öt további dobogóval, amit még tudott fokozni a legfontosabb pillanatban.

A szezonzáró hétvégén, kulcspillanatban kapcsolt rá, és végül drámai végjáték után nyerte meg a bajnoki címet és már az újabb címek megszerzésén dolgozik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SPORT
Iman Helif sminket, rúzst és rózsaszín fülbevalót viselve megmutatta nőies oldalát
Helif szerint nem a ruha teszi az embert, hiszen a ringben nincs szüksége az embernek kiegészítőkre: csupán stratégiára, ütőképességre és erőre. Ebben rejlik karakterének lényege.


Iman Helif nemi hovatartozásával kapcsolatos vita az olimpiai játékok egyik legmegosztóbb témájává vált, különösen a vasárnapi zárás előtt.

Helif a minap egy beautycég Instagram-videójában tűnt fel sminkben, rúzzsal és rózsaszín fülbevalókkal a fülében. Ahogy a videó leírásában olvasható:

„A külseje megváltoztatásával Iman nem arra törekedett, hogy beleilleszkedjen azokba a formákba, amelyekbe a világ be akar zárni minket. Az ő üzenete sokkal mélyebb: a ruha nem tesz szerzetessé, és a külső nem fedi fel az ember lényegét. Lehetsz nőies és elegáns, ha akarsz, de a ringben nincs szükséged díszítésekre vagy magas sarkú cipőkre. Csak stratégiára, erőre és ütőképességre van szüksége, ebben rejlik a karaktere lényege.”

A napokban a párizsi ügyészség nyomozást indított a 2024-es párizsi olimpiai játékok egyik olimpiai bajnoka, Iman Helif elleni internetes zaklatás ügyében. Helif, aki a negyeddöntőben legyőzte a magyar Hámori Lucát is, célpontja lett a támadásoknak. Az ismeretlen tettesek ellen tett feljelentésben két közismert milliárdos, Elon Musk, az X (korábban Twitter) tulajdonosa, és J. K. Rowling, a Harry Potter-könyvsorozat írója is meg lett említve, akik nyilvános platformjaikon éles kritikákat fogalmaztak meg Heliffel szemben.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SPORT
Tragikus hirtelenséggel elhunyt a friss olimpiai aranyérmes Márton Viviana nagypapája
A tekvandóbajnokot hétfőn még a reptéren várta boldogan nagyapja. Alig egy nappal később már a halálhíre terjedt a bokszvilágban.


Kedd este gyorsan elterjedt a hír a magyar bokszvilágban:

tragikus hirtelenséggel elhunyt Kiss Zoltán, akit mindenki csak Totóként ismert.

A Toto Box Promotion profi istálló tulajdonosa, a párizsi olimpián aranyérmet nyert 18 éves tekvandós,

Márton Viviana nagypapája, alig egy nappal unokája diadalmas hazatérése után hunyt el.

Hétfő délután még Totó is várta az aranygéppel Párizsból hazatérő hősöket, köztük az olimpiai bajnok unokáját, Márton Vivianát. A repülőtéren és a Puskás Aréna szoborparkjában is ott volt, ahol boldogan ünnepelték a hazatérő bajnokokat.

A jelenlévők szerint a 71 éves nagypapa boldogabb már nem is lehetett volna, szinte sugárzott az örömtől, és feszítette keblét a büszkeség.

Senki sem sejtette, hogy mindeközben Totó elkeseredett, megnyerhetetlen küzdelmet folytatott démonaival. Alig egy nappal azután, hogy együtt ünnepelhetett unokájával, a közösségi médiában már halálhírét kellett olvasnunk.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SPORT
A Rovatból
Ismét kórházba került Ónódi Henrietta – tavasszal már átesett egy infarktuson
Továbbra is sok pénzre lenne szüksége az olimpiai bajnok sportolónak, hogy megfelelő ellátást kapjon az Egyesült Államokban.


Ahogy arról korábban mi is írtunk, tavasszal infarktust kapott Ónódi Henrietta, rövid időre leállt a szíve, újra is kellett éleszteni.

Az olimpiai bajnok magyar tornásznő jelenleg az Egyesült Államokban él, családja gyűjtést szervezett a gyógyulása érdekében.

Ónodi állapota azóta is aggasztó, és most újra kórházba került a fellépő komplikációk miatt

– erről a testvére, Barbara adott tájékoztatást.

Az infarktus utáni rehabilitációja egyelőre nagyon bizonytalan, ráadásul az amerikai egészségügyi rendszerben ez jelentős pénzt is felemészt. A kezelés napi kétezer dollárba, azaz heti öt millió forintba kerül, így a család kénytelen volt segítséget kérni: a gofundme.com oldalon indítottak gyűjtést, ahol félmillió dollár, vagyis 180 millió forint a célösszeg. Eddig azonban csak 35 172 dollár jött össze, ami még messze van a szükségestől.

Az ügyet tovább bonyolítja, hogy Ónódi egyedül maradt a válása után, és csak a legidősebb gyermeke nagykorú, így az amerikai szabályozás szerint csak ő dönthet az édesanyja kezeléséről. A családra hatalmas teherként nehezedik Henrietta betegsége, ezért minden segítséget igyekeznek megszerezni. Barbara, Henrietta testvére, így zárta a posztját a gyűjtés oldalán:

„Mindenkit arra kérek, imádkozzon Henriettáért!”

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SPORT
Elkezdték elbontani a Hungaroring épületeit, rá sem lehet ismerni a versenypályára
Felújítják a pályát, ezért elbontják a főépületeket és a célegyenes lelátóit is.


Nagyszabású felújítási munkálatok kezdődtek a Hungaroringen, hogy korszerűsítsék a magyar Forma 1-es pályát.

A munka már az idei Magyar Nagydíj előtt elkezdődött, de a futam után igencsak felgyorsultak az események. Ugyanis

elkezdték elbontani a főépületeket és a célegyenes lelátóit is.

Köztük az igazán tehetősek számára fenntartott Super Gold lelátókat is.

A Hungaroring a Facebook-oldalán szerdán több fotót is megosztott, ami jól látszik, milyen jelentős átalakításon esik át a pálya:

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk