Meddig lehet hazudni? - Oscar Isaac és a Taxisofőr írója megmutatják a Svindlerben
Oscar Isaac jutalomjátéka a Taxisofőr forgatókönyvírójának rendezésében nem egyszerű hommage, azaz főhajtás a kaszinófilmek, a klasszikus bűnfilmek vagy Scorsese munkássága előtt, ugyanakkor mindez egyszerre. Sokkal több: egy titokzatos férfi útkeresése a saját sors-útvesztőjében, fordulatos krimi és stiláris bravúr, ami egy pillanatig nem ereszt nyomasztó hangulatával és fokozatosan emelkedő tétjeivel.
Paul Schrader, a rendező a Taxisofőr című Scorsese-remekmű forgatókönyvírója. 2022-ben több mozi után végre megmutatta, milyen az, amikor a legmagasabb fokon űzi azt, amihez szintén ért. Scorsese a Svindler elkészítésében Schrader mentoraként és producerként vállalt részt, ami elképzelhetjük, mekkora biztonságérzetet jelenthetett a rendező számára.
A történet egyszerűen indul, szuggesztív zenékkel, átgondoltan sötét, már-már noiros látványvilággal. William Tell (Oscar Isaac), az első képsorok alatt voice overben, azaz narrációban elmeséli, miért nem volt baja a börtönnel. Exkatonaként került be, elfogadta a rendet, a rendszert, megszerette az olvasást (utólag értjük, hogy azért, mert a totális káoszból érkezett). Flashback-képekben értesülünk erről.

Aztán látjuk, hogy kártyázásból él a jelenben. A hotelszobájában fehér lepedőkkel fed le, sőt, kötöz le mindent, talán az ingerelvonás miatt, gyaníthatjuk. Minden csupa titok körülötte. Isaac filmes vizuális megjelenése maga egy markáns rendezői döntés, rengeteg emlékezetes beállításban szerepet játszik a szigorú ezüstősz csíkokkal vibráló, élesen lesimított haja. Valami nagyon nincs vele rendben, érezhetjük, és már húsz perc eltelt a filmből, de még mindig nem rakta fel a rendező, mi lesz irány, mágis akkora a feszültség, ami a karakterből árad, hogy tudjuk, itt komoly dolgok fognak történni.
És tényleg: megjelenik egy nő és egy fiú szinte egyszerre a főhős életében, akik kirángatják az addig tetszhalott állapotából. A nő vágyat kelt benne és pókerversenyeket akar vele nyeretni, a fiú pedig a saját, Tellhez hasonló múlttal terhelt apja halálát akarja megbosszulni. Hogy kin?
Willem Dafoe figuráján, aki egyébként a Krisztus utolsó megkísértése című Scorsese-film főszereplője is volt, melyet Schrader írt anno, akárcsak a Dühöngő bikát. Dafoe az antagonista a filmben. Nem akarunk túl sok spoilert lelőni, mert a Svindlert amúgy úgy érdemes megnézni, ha kábé semmit nem tudunk róla - a lényeg, hogy
Ez a fajta minimalizmus jellemzi a filmet végig, a kevesebb több jegyében: elég egy mondat, elég egy kép, egy szuggesztívan megvilágított pókerasztalnál üvöltő figura, egy rövid, de velős párbeszéd ahhoz, hogy előrehaladjunk.
És hogy a főhős is előrehaladjon önjelölt végzete felé. Izgalmas a póker világa, Oscar Isaac Oscar-gyanús alakítást nyújt, erős az itt mozgó arcok ábrázolása, de mindennek a legmélyén ott húzódik a fehér lepedőkkel elfedett trauma, amin Tell - aki példaértékű PTSD-sként (poszttraumás stressz-szindróma) a saját fekáliájukban vonszolt rabokkal álmodik - mivel érző ember, nem tud túllépni. Mert tudja, hogy a saját morális határait lépte túl, ezért bünteti magát így vagy úgy.

Megint megtudtunk valamit az önkéntes és nem önkéntes bűnösségről, a katonai börtönbázisok lélektorzító erejéről és Amerikáról (ennek több egyértelmű szimbolikája is megjelenik, például a nyerésmániás, amerikai zászlóba öltözött, USA-t skandáló epizodista képében).
de a Svindler magában is megállja a helyét, ez nem kérdés. Egyre többet tudunk a PTSD-ről, a bántalmazásnak az elkövetőre is ható pszichés hatásairól, és egyáltalán, egyre többet tudunk a 2001 utáni, háborús és posztháborús borzalmakról ahhoz, hogy megértsük, erről beszélni kell, akár a művészet nyelvén is.
A póker amúgy szimbolika is: mit enged láttatni magából Tell, mit látnak mások, mit mi, és vajon magának hazudik-e. Amikor veszít, elveszíti a saját hazugsága feletti kontrollt, ami a játék lényege. Miért ott és akkor tárulkozik fel arról, mi fáj neki és mit tett, amikor, és miért épp az útjába sodort nőnek és fiúnak? Mindenre következetes a film válasza.
A film megtekinthető a mozikban és az HBO Max kínálatában is.