„Kockázatos, de kísérletezni kell” – újranyitó éttermek karantén után
Amikor március közepén hetekre bezárkóztunk, és a korlátozások is egyre szigorodtak, az éttermek nehéz időszak elé néztek. Vendégeket nem fogadhattak, csak ha elvitelre kértek ételt, legfeljebb házhozszállítást felkínálva volt értelme 15.00 óra után is nyitva tartaniuk. Ha egyáltalán látták értelmét annak, hogy nyitva tartsanak. Bár a válsághelyzet egyszerre érte a teljes szektort arculcsapásként, nem egyforma megoldásokat találhatták rá a fővárosi vagy vidéki éttermek.
Padron
A budapesti Palotanegyedben található Padront már több gasztronómiai listán is a város legjobb tapasbárjaként jelölték meg, évek óta már csak asztalfoglalással van esély bejutni hozzájuk. A családi vállalkozásként indult Padronnak úgy sikerült szert tennie ilyen népszerűségre, hogy eredetileg nem is a vendéglátás volt a szakterületük. Az étteremben csak Madreként ismert Gabi légiutaskísérő volt a Malévnál bő 25 évig, így a család sokat utazott, ösztönösen kutatták a helyi ízeket. A Malév csődje után a család összeült, és arra jutottak, hogy régi álmukat valóra váltva egy éttermet nyitnak. Mivel Spanyolország volt a kedvenc úti céljuk és imádták a spanyol gasztronómiát, nem volt kérdés, hogy milyen profilú is legyen a saját vállalkozás. Hét évvel ezelőtt így született meg a Padron.

Első körben bezártak és felújítottak
A tapasbárok sajátossága, hogy egymással szoros közelségben ülnek az emberek – ez nem volt éppen kompatibilis az egyre súlyosbodó járványhelyzettel. Bezártak, mint ahogy sokan mások is, még a korlátozások kihirdetése előtt. „Az ezt követő heteket egyrészt az étterem felújításával, másrészt új receptek kidolgozásával töltöttük” – meséli Beck Márton, a Padron üzletvezetője. –
„Megfigyeltük a kiszállítós piacot, és arra jutottunk, hogy mivel óriási a zaj, nagyon sokan akarnak eladni egy szűk célcsoportnak, csak újszerű, magas minőséget biztosító koncepcióval érdemes belevágni.”
Házhosszállítás kicsit másképp
Semmiképp sem szerették volna, ha a házhozszállítás rontana a már megszokott magas minőségen, pedig ez a melegen kiszállított készételek esetében gyakran előfordul. Így hiába vannak az emberek kiéhezve kedvenc ízeikre, ha házhoz rendelik őket, esetleg nem pont azt kapják, amit reméltek. „A megoldást abban látjuk, hogy nagyon gyorsan és egyszerűen elkészíthető, 95 százalékban kész, napokon át minőségromlás nélkül tárolható, és a Padron ízvilágát képviselő ételeket kell készíteni. Hosszas kísérletezés után sikerült összerakunk 25 olyan autentikus spanyol ételt, amik megfelelnek ezeknek a követelményeknek, és 10 perc alatt, egy lábas, serpenyő használatával, vagy sütőben elkészíthetők” – összegzi Marci a saját megoldásuk lényegét. A siker érdekében még egy vákuumozó gépbe is beruháztak.
A házhozszállítást még csak néhány napja indították el, így még gyűjtik a tapasztalatokat, de nem zárják ki, hogy hosszabb távon is megmarad ez a koncepció. „Nagy lehetőséget látok benne, hiszen nemcsak a hétköznapokban lehet izgalmas, hanem akár akkor is, ha valaki vendégséget tart, ’házi koszttal’ szeretné meglepni a többieket, de nincs kedve órákon át főzni. Ráadásul annak köszönhetően, hogy a szállítástól minimum 4 napig változatlan marad a minősége az ételeknek, akár egy balatoni hétvégére is el lehet vinni. Valószínűbb azért, hogy ha újra megnyit az étterem, akkor elsősorban az ottani kiszolgálásra fókuszálunk, és a kiszállítási alkalmakat heti 1-2 napban rögzítjük.”
Most a nyitást várják már nagyon, június 2-ára tervezik. Ahogy Marci mondja, nekik már nagyon hiányoznak a vendégek, és a visszajelzések alapján úgy tűnik, hogy ők is a vendégeknek.

Új irányok, kockázatvállalás, türelem
Ami a jövőt illeti, sok jóra nem számítanak. Tisztában vannak vele, hogy még az ilyen erős törzsvendégkörrel rendelkező éttermeknek is, mint amilyen a Padron, alacsonyabb vendégszámra kell számítaniuk az újranyitás után. Marci úgy véli:
„Sokat kell kísérletezni, új irányokba nyitni, ami kockázatos, de remélhetőleg megéri.
És reméljük, hogy a járványhelyzet hamar megoldódik, és az újranyitás után nem kell sokáig maszkot és kesztyűt hordani a személyzetnek, mert ez eléggé rontja az éttermi élményt.”
Paletta Bisztró
A Paletta Bisztró tulajdonosa, Bezerics Dániel vidéken kezdte el gyűjteni a vendéglátós tapasztalatokat: 2013-ban Balatonbogláron nyitott éttermet. Már akkor arra fókuszáltak, hogy a helyi alapanyagokra építsenek, rengeteg helyi termelővel tartják most is a kapcsolatot. A közkedvelt hamburgert, bagelt, hot-dogot vagy nápolyi pizzát a saját élményanyagaikkal ötvözik, így született meg például a harcsahurkás hot-dog, vagy lett az egyik zászlóshajójuk a rántott nemesbüki korosajt. 2017 decembere óta a fővárosban is van egy egységük, a IX. kerületi Tompa utcában.
Előre látták, hogy fel kell készülni a legrosszabbra
A boglári étterem a szezonban tart nyitva, így a márciusban berobbanó járvány miatt tavasszal még nem kellett intézkedéseket tenni. Annál inkább szükség volt az újratervezésre a budapesti Palettában. „Március elején ültünk össze a kollégákkal és beszélgettünk arról, hogy mi is várható” – vázolja Dani, hogyan is láttak neki a válságkezelésnek.
„Globális gazdasági krízisre számítottunk, bizonytalan helyzetre. Abban sem voltunk biztosak, hogy egyáltalán az éttermek nyitva lehetnek-e a korlátozások mellett.
Jöttek a hírek Olaszországból, más országokból, és azt láttuk, hogy ez egy súlyos egészségügyi vészhelyzet, ami a mi életünkben is nagy változást jelenthet.”
Étteremből pékség - is
Első körben úgy számoltak, hogy csak az alapellátók üzemelhetnek majd, mint például a pékségek. Mivel eddig is sütöttek naponta kenyeret, sőt, a vendégek sokszor még haza is vittek a kovászos kenyerükből, logikus döntésnek tűnt pop-up pékséggé alakulniuk.
„A napi menüket is tovább készítettük. Próbáltuk beleélni magunkat a vendégeink helyzetébe, hogy ha otthon kellett maradnia egy négyfős családnak, és ugyanúgy dolgozniuk és tanulniuk kell, akkor hogyan tudunk nekik segíteni. Jó ízű, jó ár-érték arányú ebédmenüt kínáltunk családi csomagban, ami nagyon hamar népszerű lett. Ezzel a menüvel és a kenyérsütéssel sikerült egyelőre túlélnünk a járványhelyzetet” – meséli Dani.
Változás jön, de a Balatonnak ez jót is jelenthet
Készültek emellett tematikus napokkal is: szombatonként kovászos pizzát sütnek, amit rendelésre házhoz is visznek, a pénteki nap pedig a balatoni halaké lett, ilyenkor mindenféle halas fogást kínálnak elvitelre vagy szállítják házhoz a választott ételeket.
„A mi alapgondolatunk az volt, hogy az 1 km-es körzeten belül élők igényeit próbáljuk meg kielégíteni. Ez be is igazolódott, mert a vendégkörünk jelentős része úgy kérte a rendelését, hogy elsétált érte, és csak nagyon kis része igényelte a házhozszállítást.
Azért készültünk erre az eshetőségre is: a kijárási korlátozások bevezetése után kb. 2-3 héttel tudtunk felállni az egész várost lefedő kiszállítási rendszerrel.”
Dani úgy véli, hogy egészen biztos változni fog a vendéglátás. Kevesebb lesz a szolgáltató, kevesebb a munkahely, ami némileg meg is tisztítja a piacot és erősebbé teszi az éttermek és a közösségek közti kapcsolatot. „Egy olyan időszak jön, amikor felértékelődnek a helyi viszonyok. A Balatonnál most jöhet el az az idő, amikor valóban mind a négy évszakban igyekszünk majd kihasználni az ott kínálkozó lehetőségeket. Rá fogunk döbbenni arra, hogy ott is minden nap meg lehet találni a szépet, az értékeket” – mondja bizakodva a Balatonhoz szorosan kötődő vendéglátós. Hozzáteszi, hogy az egyáltalán nem baj, ha a higiéniára jobban kihegyeződött minden receptorunk. Azt gondolja, hogy ez az állapot mindaddig így is marad, amíg nem lesz a koronavírus ellen hatásos vakcina.
A járványhelyzet tapasztalatait így összegzi: „Nagyon büszke vagyok arra, hogy empátiával sikerült meglátni olyan pontokat, amikkel meg tudott maradni a kollégák munkahelye, és a közösségünk mindennapjaihoz hozzá tudtunk járulni.”
Kispiac - Hódmezővásárhely
A vidéki éttermek helyzete talán még egy fokkal rosszabb volt, mint a budapestieké, hiszen ők sokkal kevésbé számíthattak arra, hogy kiszállítással, alternatív megoldásokkal tudnak majd kísérletezni, és valamennyi nyereséget realizálni a kényszerű bezárás alatt. Egy olyan kisvárosban, mint Hódmezővásárhely, eleve lefedett volt a piac a kiszállítások terén, a város egyik legnépszerűbb étterme ezért nem is gondolhatott arra, hogy a szűk piacra be tudna törni, csak a bukás összegét növelték volna, és inkább úgy döntöttek, bezárnak március 18-án.
Bánfi István, az étterem vezetője azt mondja, nem volt más választása, mint rögtön elküldeni az alkalmazottait, hisz egyrészt minden egyes nap veszteséget termelt volna neki, másrészt ha valamilyen csökkentett bérezésben állapodtak volna meg, annál még a munkanélküli segély is több, ráadásul munka se nagyon lett volna, úgyhogy ez volt az optimális megoldás.
Abban bízott, hogy - bár erre semmilyen prognózis nem volt - nem tart soká a karantén és a járványveszély, hamarosan újranyithatnak, és visszaveheti az embereit. Erre május végén kerül sor, úgy döntött, még a pünkösdi hétvége előtt megnyitja a Kispiacot, amely továbbra is a vidéken meglehetősen ritka, jó minőségű alapanyagokból próbál kiváló konyhát vinni, de az új helyzet vélhetően változásokra is készteti őket.
- Valószínűleg étlapot váltunk a pénteki nyitásra, és terveink szerint egy kicsit elmozdulunk street-foodos irányba, és abban is gondolkodunk hogy mégis be kellene szállni a kiszállításos versenybe, csak ehhez több előkészület kellett, mint amennyire a záráskor időnk lett volna.
A Kispiac már tavaly is zárva volt egy hosszabb ideig, mert erőteljes felújításon esett át, és a vírus éppen a felívelő időszakban, egy elég jó december-februári időszak után kapta oldalba a céget. Ráadásul a felújítás miatt tartalékaik sem voltak, ezért sem volt sok mozgásterük kísérletezni márciusban, gyorsan kellett dönteni a bezárásról. Várták nagyon a szezont, amely így felemásra fog sikerülni, talán ha beindul júniustól, akkor megússzák kisebb veszteséggel, nullszaldóval.



Továbbra is sok tematikus hétvégével, szezonális étlappal fognak jelentkezni, Bánfi most optimista, bár az elején egyfajta világvége-forgatókönyv is átfutott a gondolatain.
- Racionálisan kell tervezni, kreatívnak lenni, és folyamatosan változásban lenni úgy, hogy megőrizzük a magas minőséget. A piaci és jogszabályi környezet amúgy is erre késztet minket, kicsik vagyunk, rugalmasnak kellett mindig lenni. Valamivel olcsóbbak leszünk, reméljük, visszatérnek a régi vendégeink, és újakat is várunk.