KULT

Így próbálták eladni Hollywoodnak Az ember tragédiáját

A '40-es években Zilahy Lajos és Királyhegyi Pál megpróbálta eladni Hollywoodban Madách Imre tragédiáját. Azt gondolták, ennél jobb forgatókönyv nem is létezik. Vajon az amerikai filmproducer is így gondolta?


A Múltmentő blogon a szerző örökölt régi tárgyainak történetéről, felújításáról, használatáról olvashattok. Bolhapiaci szerzeményekről és azok felhasználásáról találtok izgalmas beszámolókat. Kirándulásokról, műemlék jellegű épületekről és szakrális emlékekről pedig érdekes történeteket.

Mindezzel a blogger célja nem más, mint "megmenteni a múltat" és mindezt megmutatni a jelennek, megőrizni a jövőnek.

Könyvet rendeltem a neten. Mentem átvenni a könyvet, és az alábbi párbeszéd zajlott le közöttem és az eladó között.

"G. József névre rendeltem könyvet." – mondtam az eladónak. Ő elkezdte keresni a G betűs polcon.

"Az első kétszáz éve lesz?" – Kérdezett vissza miközben tartotta könyvet.

"Igen, az lesz az" – Mondtam.

"Ezerötszáz forint lesz" – mondta, és beütötte a pénztárgépbe. Én fizettem, és mentem volna el a könyvvel, de még az eladó hölgy megjegyezte:

- Legközelebb, ha jön a második kétszáz évéért, az nem lesz ilyen olcsó!

ember_tragediaja1

Így jutottam a következő könyvhöz, amelynek szerzőjének emléktáblájáról írtam. Most néhány Kaján Tibor illusztrációt hozok a könyvből, és egy kis részletet. Hogyan próbálták eladni Hollywoodban az Ember tragédiáját.

Madách tragédiája Hollywoodban

Körülbelül tíz esztendeje annak, hogy Zilahy Lajost szerződtették Hollywoodba szcenáriumírónak. Én az elsők között voltam, aki találkoztam vele Hollywoodon, sőt, neki köszönhetem azt is, hogy heti fizetéses állást kaptam a Paramount Stúdióban. Zilahy természetimádó, és Hollywoodon aztán könnyű imádni a természetet, mert Kalifornia a föld legszebb része, és Hollywood még Kaliforniában is a leggyönyörűbb.

Minden van ott, amit az Isten jókedvében csak kitalálhatott: virággal leöntött hegyoldalak, tenger, tó, völgy, soha nem látott növények, mimózafák, és főleg ott van a narancsvirág is, amelynek olyan földöntúlian jó illata van, hogy nem is lehet elhinni.

Zilahy szenvedélyes halász, és Hollywoodon istenien lehet halászni is.

A filmgyártás akkoriban még nem volt olyan fejlett Amerikában, és különösen fejletlen volt Mike Levy, a Paramount Stúdió akkori főnöke, aki azóta elkallódott és ügynök lett belőle.

Ez a Mike, a főnök, feltűnően buta ember volt, az agilis buták fajtájából, akik tesznek-vesznek, rohannak, telefonálnak, intézkednek, hogy vérfagyasztó butaságukról ideig-óráig eltereljék a figyelmet.

Mike büszkén mesélte önmagáról, hogy soha életében még egyetlen könyvet el nem olvasott, mert "Szerencsére mindig olyan helyzetben voltam, hogy voltak embereim erre a célra."

ember_tragediaja2

Zilahyval sokat beszélgettünk róla.

– Látja, itt van ez a Mike – mondta egy nap Zilahy –, ellensége is láthatja rajta, hogy buta ember. Mégis főnök. És az ilyen emberek ellenére is az a helyzet, hogy Amerikában csinálják a legjobb filmeket, és például Charles Chaplin csak Amerikában lehetett a színészek királya. Miért? Mert Chaplin zseni, és az a titka, hogy az egyetemi tanárnak is éppen úgy tetszik, mint a legigénytelenebb embernek. Persze más tetszik Chaplinben az egyetemi tanárnak, és mást lát meg benne a nép legegyszerűbb gyermeke, de a zseni közös nevezőre tudja hozni mindkettőjüket.

– No, mármost – folytatta Zilahy –, én arra gondoltam, hogy meg kellene csinálni angolul és Amerikában Az ember tragédiáját. Azt hiszem, ha elmondanám jól és értelmesen ennek a Mike-nak, ennek az ökörcsordának Madách remekművét, ő nem tudná, hogy remekmű, csak azt érezné, hogy itt van valami, hogy ez tetszik neki; megvenné és megcsinálná a filmet.

Zilahy lelkesedése magával ragadott. Megbeszéltük, hogy majd én fogom elmondani a darab tartalmát a főnöknek, mert jobban tudok angolul és főleg, mert jobban tudok hollywoodul, ami külön nyelv, és Mike csak ezen a nyelven értett igazán.

Példányt nem lehetett szerezni Az ember tragédiájából, ezért Zilahy elmondatta velem a darabot magyarul, segített, javított, ahol zökkenők voltak, szabályos próbát csináltunk, aztán főpróbát, végül Zilahy kijelentette, hogy most már jól tudom a leckét, kihallgatást kérhetünk Mike-től, a siker biztos.

ember_tragediaja3

Felhívtuk a stúdióból a főnök titkárnőjét, délután négy órára rendelt be minket. Keveset beszéltünk addig, lámpalázunk volt mind a kettőnknek, sokszor néztük az órát, végül elérkezett a négy óra, és mi bevonultunk a főnök hatalmas irodájába.

A főnök asztalán millió telefon hevert a legnagyobb rendben, és a telefonok fölött volt egy „hangos telefonja”, amelyhez nem járt hallgató, csak egy gombot kellett megnyomni, és karosszékében kényelmesen hátradőlve beszélhetett, a hangerősítőn keresztül pedig hallotta a vonal másik végén levő beszélőt is.

A telefon másodpercenként csilingelt, a főnök nagyon elfoglalt ember volt, ami kicsit idegesített bennünket, de most már nem lehetett visszavonulni.

Belekezdtem.

– Van egy isteni story, Madách Imre írta, és nagyon jó lenne filmre. Szeretném elmondani.

Megcserdült a telefon, és Mike ezt mondta:

– Százezer dollár a végső ár. Többet nem lehet adni – és megnyomta a gombot, hogy a vitát elkerülje.

Rágyújtott, figyelt.

Én belekezdtem Az ember tragédiájába, közben a telefon folyton csilingelt, néha három telefonon beszélt a főnök egyszerre, de látva idegességünket, legyintett.

– Csak folytassa. Én négyfelé is könnyen tudok figyelni.

Folytattam. Ha a sok telefon miatt belesültem, Zilahy súgott. Egyre nagyobb lendülettel meséltem a darabot, voltak pillanatok, amikor már hiába szólt a telefon, Mike kikapcsolta, figyelt, ámuldozott, és én a sikertől felbátorodva, egyre lelkesebben folytattam. Végre elérkeztem odáig, hogy Ádám öngyilkos akar lenni, de Éva közli vele, hogy anyának érzi magát, és az utolsó pillanatban megszólal az Úr hangja: "Mondottam ember, küzdj és bízva bízzál!"

ember_tragediaja7

Megálltam, vártam.

Mike idegesen sürgetett.

– Na és?

– Vége – mondtam. – Ez a darab vége.

Mike vészjóslóan nézett minket, aztán kis szünet után megszólalt, nem törődve a telefonnal.

– Mondjátok, fiúk – szólt egyszerűen –, ez a Medocs, ez itt dolgozik nálunk?

Hallgattunk. De Mike félremagyarázta megdöbbenésünket.

– Nézzétek, gyerekek, teljesen felesleges itt megvédeni a kollégátokat, én percek alatt úgyis kinyomozom, és azonnal kirúgom innen. Ilyen ember nem dolgozhat nálunk! – mondta olyan hangon. hogy nem szerettem volna e pillanatban Madách bőrében lenni.

Nézett minket, válaszra várt. Lehajtottam a fejem.

– Madách Imre nem dogozik a stúdióban. Meghalt.

Mike fellélegzett.

– Nem csoda. Ilyet írni! Megáll az ember esze! Ír egy mesét, amelyből kiderül, hogy a tudóst megcsalja a felesége, ami nem is igaz, mert nincs rá bizonyíték, aztán azt írja, hogy a hadvezérség sem fizetődik ki, az orgia sem jó, szóval ennek a Medocsnak semmi sem jó, csak idegesíti szegény Ádámot és a feleségét. Amikor aztán megmutatja, hogy minden rossz, hogy nem ér az élet semmit, akkor Ádám öngyilkos akar lenni, de úgy akarja kiforszírozni a happy endet, hogy Éva kisbabát vár. Ez egy happy end?

ember_tragediaja5

Hát miből fogja eltartani a gyereket és a feleségét? No, most erre jön az Úr szava, hogy csak szenvedjen tovább, bár ennek semmi értelme nem lesz.

Ahelyett, hogy valami állást, vagy pénzt szerezne neki. Borzalmas! Még egyszer szépen kérlek benneteket, mondjátok meg, itt dolgozik-e ez a szerencsétlen szcenáriumíró nálunk, elvégre én nem ismerhetek minden alkalmazottat.

Zilahy az eset után szerződése felbontását kérte, és két hónappal a szerződés lejárta előtt otthagyta Hollywoodot, a virágos hegyeket, a kitűnő halászterületet, és rohant haza, Pestre.

Ennek a kis történetnek az ad aktualitást, hogy levelet kaptam Amerikából, mely szerint az egyik stúdió meg akarja csinálni filmre Az ember tragédiáját.

Szegény Mike! Béke poraira!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk