Bukik az összeesküvés-elmélet: a Facebook nem hallgat le, nincs rá szüksége
A Wired egy érdekes cikket közölt, melynek szerzője Antonio Garcia Martinez, aki valaha hirdetés targetálással foglalkozott a Facebooknál, és azt az összeesküvés-elméletet próbálja cáfolni, hogy a Facebook lehallgatja a beszélgetéseinket.
Mint elmondta, az ilyen helyzetekre egy háromkérdéses szűrőrendszert alakított ki: Lehetséges? Hozzáférhető? Működik?
Megvalósíthatóság, elérhetőség, hatékonyság. Ezen a szűrőn általában minden facebookos összeesküvés elmélet fennakad.
Az egyik legfrissebb "elmélet" szerint a Facebook rákapcsolódik az okostelefon mikrofonjára. Mint minden hasonló esetben, épp csak annyi bizonyíték áll rendelkezésre, hogy köré lehessen szőni valami történetet.
Martinez csatolt is a cikkéhez egy felhasználói videót, amiben egy férfi azt mutatja meg, hogy a feleségével a macskaeledelről beszélget a telefonon, és két napra rá a Facebook-oldalukon megjelenik egy macskaeledelt népszerűsítő hirdetés. A szerző szerint azonban ez butaság.
VIDEÓ: Egy felhasználó által készített kisfilm
Lehetséges?
Először is ahhoz, hogy ez működjön, a Facebooknak rögzítenie kéne minden beszédet, amíg be van kapcsolva a telefon. Naponta körülbelül 150 millió aktív felhasználó fordul meg a Facebookon. Ha mindegyikük beszédét rögzítenék, az naponta 20 petabyte adtamennyiséget jelentene.
Összehasonlításképp a Facebook összes tárolt adata 300 petabyte, és napi 600 terabyte adatot dolgoznak fel. Ráadásul egy ilyen tevékenységet könnyű lenne észrevenni, mivel feltűnő mennyiségű adat keletkezne a telefonodon.
Na persze ott az Amazon Echo hangvezérelt személyi asszisztense, amely egy kis hallgatozó készüléket helyez el a vásárlók otthonában, és ismer egy maréknyi kulcsszót, amire bekapcsol. De az Echo lényegében csak mikrofon, hangszóró, és egy kisteljesítményű számítógép, amely rendelkezik némi hangfelismerő technikával.
A Facebook viszont több millió kulcsszót tárol. Például a „golf”, „Tiger Woods” és más, golfhoz kapcsolódó kifejezések a „golf” targetáló szegmensbe sorolnak, és a telefonodnak képesnek kéne lenni mindegyiket felismerni. Miután nincs olyan speciális kulcsszó, amely a Facebookhoz kapcsolódik, a készüléknek figyelnie kéne minden egyes kulcsszóra. Arról nem is beszélve, hogy mennyire eltérőek a különböző okostelefonok képességei.

Hozzáférhető?
Meglepő, hogy a Facebook-felhasználók kommunikációjának milyen kis része tartalmaz a hirdetés targetálás szempontjából hasznos információt. Amikor Martinez a Facebookhoz került, tettek egy kísérletet, hogy a felhasználók minden elérhető információját bepasszírozták a targetáló programba. Hozzászólásokat, fotókat, adatokat. Az eredmény kiábrándító. A szerző hasonlata szerint, mintha egy egész legelőnyi jószágot betettek volna a húsdarálóba, hogy kapjanak egyetlen hot dogot. Az az információ, ami a hirdetőket érdekli, elsősorban nem a Facebookon szerepel, hanem az amazonos bevásárlókosarunkban, vagy a helyi boltban.
Működik?
De feltételezzük, hogy a Facebook megtette: valóban lehallgatta az összes beszélgetésedet. Mihez kezd vele? Hogy csak egy példát mondjunk, az emberi kommunikáció tele van szarkazmussal, viccekkel, kétértelműséggel és elhallgatással, amiket a mesterséges intelligencia nem képes kiszűrni.
Ezek ahhoz hasonló meggyőződések, mint hogy mindig akkor kezd esni, ha lemosod a kocsidat. Megnézed egy Facebook-felhasználó videóját, akivel furcsa véletlen történt, és megfeledkezel arról a több millióról, akivel nem történt semmi hasonló – a semmiről nyilván nehéz videót készíteni.
A Los Angeles Times riportere például arról számolt be, hogy az unokahúga feltöltött egy fotót a barátjáról, amiben a San Francisco 49ers amerikai futballcsapat mezét viseli, és a riporter most mindenütt 49ers hirdetéseket lát. Martinez azonban rámutat, hogy a magyarázat roppant egyszerű: amikor az eset történt, azon a hétvégén meccse volt a 49ers csapatának. Ez magyarázza, hogy valaki pont akkor vette fel a mezt, és a Facebook pont ekkorra időzítette a 49ers reklámkampányát.
Az igazság tehát az, hogy
a Facebooknak semmi szüksége lehallgatni téged, mivel ennél sokkal egyszerűbb és hatékonyabb módszerekkel is meg tudja szerezni azokat az információkat rólad, amelyekre szüksége van a hirdetések targetálásához.
Hogy ez megnyugtató, vagy épp ellenkezőleg, azt döntse el mindenki maga.
Forrás: Wired