Alaposan visszaeshet a légiforgalom a „repülésszégyen” miatt
Egyre inkább terjed a magyarul jobb híján repülésszégyennek nevezett klímatudatos utazás. Az eredetileg Svédországból indult mozgalmat flygskamnak nevezték el (ejtsd: flügszkám), tavaly a kifejezést a Svéd Nyelvi Tanács is jóváhagyta, így ma már hivatalos svéd szónak számít. Amit egy svájci bank felmérése szerint nemsokára minden repülésben érintett cég gyorsan megismer majd, írja a BBC.
A UBS kutatása során minden ötödik megkérdezett mondta azt, hogy a klímválság miatt kevesebbet repült tavaly.
A felmérés szerint ha ez így folytatódik, akkor az iparági növekedés akár a felére is csökkenhet.
A kutatásban kitérnek arra, hogy jelenleg a globális légi utazás évente 4 és 5 százalék közötti mértékben növekszik, vagyis az összesített utasszám 15 évente megduplázódik. A két legnagyobb repülőgépgyártó, az Airbus és a Boeing az előrejelzések alapján 2035-ig tartó iparági növekedéssel számol.
Ám ha a flygskam továbbra is hasonló ütemben terjed, az könnyen befolyásolhatja a gazdasági előrejelzéseket is. A UBS felmérése azt sugallja, hogy például a Greta Thunberg óceánon áthajózásához hasonló figyelemfelkeltő akciók komolyan befolyásolhatják az emberek utazási szokásait. A svéd klímaaktivista azért kelt át néhány hete vitorlással az Atlanti-óceánon, hogy az ENSZ New York-i ülésén szólaljon fel. Thunberg ezzel az utazással kívánta felhívni a figyelmet arra, hogy a környezetet terhelő repülésnél lényegesen fenntarthatóbb a vitorlázás.
A repülésszégyenről nem először készült felmérés.
Korábban a legnagyobb svédországi reptereket üzemeltető cég közölte, hogy feltehetően az egyre inkább terjedő tudatos utazás miatt csökken a belföldi és nemzetközi járatok utasszáma is. Ezzel szemben a svéd vasúttársaság tavaly 5, idén pedig már 8 százalékos emelkedést regisztrált az utasok számában.
Míg tavaly az ország lakóinak 20, idén már 37 százaléka mondta azt, hogy a környezetvédelmi szempontokat figyelembe véve vonatozik inkább, olvasható a Qubiten.
Nemcsak a svédeknél terjed a flygskam: a UBS felmérése szerint a brit válaszadók 16 százaléka mondta azt, hogy kevesebbet repül a jövőben, míg az amerikaiak közel negyede (24%) gondolkozik hasonlóképpen. A bank a 6000 ember megkérdezése után arra a következtetésre jutott, hogy az repülési szokások megváltoztatása jelentősen befolyásolhatja az iparági várakozásokat is: a UBS úgy számol, hogy a jövőben az Európai Unióban a járatok száma csak 1,5 százalékkal növekszik, ami épp a fele az Airbus várakozásainak. Az amerikai járatok növekedése pedig várhatóan 2,1 százalékról 1,3 százalékra eshet vissza. Ez pedig már hatással lehet a gépeket gyártó cégekre is.
Egy ilyen mértékű visszaeséssel évente mintegy 110 repülővel csökkenhet a leadott megrendelések száma az Airbus és a Boeing esetében. Ez csak az Airbus esetében évi 2,8 milliárd eurós bevételcsökkenést eredményezhet.
Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!