SIKERSZTORIK
A Rovatból

Akik sci-fibe illő helyről irányítják a repülőgépeket

Ellátogattunk a ferihegyi irányítótoronyba és a HungaroControl hipermodern munkatermébe is.


A légiforgalmi irányítás az egyik legkülönlegesebb szakma: megszámlálhatatlanul sok ember élete múlik rajta napi szinten, ugyanakkor a nagy többség egyáltalán nincs tisztában a részleteivel. Sőt, sokan valószínűleg még csak nem is sejtik, hogy a repülőgép személyzete mellett a földön, képernyők előtt ülve is mennyien munkálkodnak azért minden pillanatban, hogy az utasok biztonságban, a tervezett időpontban célba érjenek.

Pedig nem kevesen: a magyar légtérért felelős HungaroControlnál közel 200 irányító dolgozik. Persze nem mindannyian egy időben, és – ez újabb gyakori tévhit – egyáltalán nem csak a ferihegyi reptér jellegzetes tornyában. Onnan ugyanis kizárólag a fel- és leszállásokat, illetve a futópályán történő mozgásokat ellenőrzik.

IMG_2916k

IMG_3109k

A munka legnagyobb része a repülőtér területén kívül, a cég Igló utcai székházában zajlik. Innen irányítják a Magyarország feletti magaslégtérben áthaladó összes repülőgépet, valamint itt történik a Budapest Liszt Ferenc repülőtérről induló gépek kivezetése az útvonalra, illetve az érkező gépek bevezetése a futópályák úgynevezett végső megközelítési egyeneseire. Mi is itt kezdtük a túránkat.

Munka a központban: nem videojáték

A jelenlegi munkatermet 2013 februárja óta használják, technikájával és felszereltségével a legkorszerűbbek közé tartozik Európában. Egészen szürreális élmény rápillantani a monitorokra: a miniatűr, mozgó pontokkal leginkább olyan az egész, mint egy videojáték.

Persze a valóságban szó sincs erről – akik ezt a hivatást választják, egy percig sem szabad elfelejteniük, mekkora felelősség van a kezükben. Más kérdés, hogy

ennek negatív irányban sem szabad befolyásolnia őket. Mindig észnél kell lenni, de a legjobb, ha a fokozott nyomás inkább adrenalinként csapódik le.

Az irányítók 12 órás műszakokban dolgoznak, felváltva nappal és éjjel. Ez azt jelenti, hogy egyik nap reggel 7-től este 7-ig vannak, majd 24 óra szabadidőt követően fordítva, az éjszakás szolgálat után pedig 72 óra szünet következik. Persze a bent töltött 12 órában nem végig a képernyők előtt ülnek: fő szabály szerint 90 percenként jár nekik egy minimum háromnegyed órás pihenő, minden harmadik órában pedig egy hosszabb is.

IMG_2299k

IMG_2298k

Azt, hogy éppen hányan vannak az adott szolgálatban, évekre visszamenő statisztikák alapján határozzák meg. A forgalomban nemcsak évszakok szerint, de még a hét egyes napjain is komoly ingadozások fordulnak elő. A nyári forgalom akár két és félszerese is lehet a télinek, illetve hétvégenként is mindig magasabb. Egy adott napon belül szintén vannak zsúfoltabb és csendesebb időszakok.

Ők segítik az irányítók munkáját

A légtérgazdálkodó feladata, hogy a honvédséggel és más, nem polgári szervekkel egyeztetve biztosítsa számukra a lehetőséget, ha lőgyakorlatot, vagy egyéb katonai tevékenységet szeretnének végezni valahol az országban. Ehhez igényelniük kell egy légtérrészt, amit a gazdálkodó pirossal megjelöl a radarképen. Ez a korlátozás az összes irányító monitorán megjelenik, akiknek ekkor ki kell küldeniük az utasszállító gépeket az adott területről.

Az áramlásszervező figyeli a tervezett forgalmat, és ez alapján javaslatot tehet rá, hogy bontsák további szektorokra a légteret. Ezekből alapesetben kettő van, keleti és nyugati (nagyjából a Duna vonalánál elválasztva), de szükség esetén függőlegesen akár négy-öt részre is fel lehet osztani.

Az egész azért van, hogy egyetlen irányító se legyen túlterhelve, hiszen az adott szektorban minden géppel neki kell tartania a kapcsolatot. Könnyen előfordulhat, hogy egyik pillanatban még csak tíz gépe van, pár perccel később viszont már dupla annyi. Ilyenkor behívnak valakit a munkaterembe az aznap szolgálatban levők közül, és onnantól a gépek egy részéért ő felel.

A supervisor, aki gyakorlatilag a magyar légtér ura, a légtérgazdálkodóval és az áramlásszervezővel együtt a terem közepén, egy külön blokkban foglal helyet.

IMG_2341k

IMG_3106k

Mi a feladata egy irányítónak? Ha egyetlen szóval akarunk válaszolni, akkor az elkülönítés. Tehát, hogy

két tetszőleges repülőgép között mindig legyen meg a kötelező minimális távolság. Ez jelenleg vízszintesen 9 kilométer, függőlegesen pedig 300 méter.

Egyszerűnek tűnhet a feladat, de ha hozzávesszük, hogy egy forgalmasabb pillanatban akár 15-20 gép is tartózkodhat ugyanabban a szektorban, és velük mind ugyanannak a személynek kell kommunikálnia egyetlen rádiófrekvencián, már mindjárt kevésbé az.

Bár a fentebb említett további szektorokra bontással enyhíthetik a nyomást, sokszor (főleg a nyári időszakban) még így is az ideálisan kezelhetőnél több gép jut egy irányítóra. Egyébként minden szektorban ketten dolgoznak, a végrehajtó irányító a pilótákkal tartja a kapcsolatot, a tervező irányító pedig a szomszédos szektorokkal egyeztetve figyeli a várható forgalmat. A kommunikáció nyelve szigorúan angol, annak is egy világszerte elfogadott verziója, hogy bármilyen nemzetiségű pilóta megértse.

2014 áprilisa óta az egész világon egyedülálló módon ebből teremből irányítják a tőlünk 700 kilométerre lévő Koszovó feletti magas légtér forgalmát is – ugyanazzal a technikával, mint a magyar légtér esetében. A felkérést Magyarország és a HungaroControl a NATO-tól kapta.

IMG_2385k

IMG_3179k

Eddig az úgynevezett ACC (Area Control Centre) irányítókról volt szó, akik a magas légtér forgalmáért felelősek. Ők lényegében „kézről kézre” adják a gépeket egymásnak, búcsúzóul mindig közlik a pilótákkal, melyik szomszédos ország irányító szolgálatával vegyék fel a kapcsolatot.

Ha viszont egy gép nem csak áthalad az ország légterén, de le is akar szállni, vagy innen indul, akkor a közelkörzeti irányítókkal (angolul Approach) is dolga lesz. Ők 6000 méter magasságig felügyelik a légteret, a reptér 70-80 kilométeres körzetében, tehát nagyjából Pest megye területén.

Feladatuk, hogy az érkező gépeket a futópálya irányába navigálják, majd átadják őket a tornyos irányítónak, a felszállókat pedig rátereljék a magas légtéri útvonalukra. Az Approach és az ACC terület között nincs átjárási lehetősége az irányítóknak, külön szakszolgálati engedély szükséges mindegyikhez (ahogy a toronyba is).

IMG_2366k

IMG_3085k

A fentieken kívül ebben a teremben működik a repüléstájékoztató szolgálat is, amely elsősorban a 3000 méter alatti, nem ellenőrzött légtérben repülő, főleg kisgépes forgalom biztonságáért felelős. Nekik nem kell elkülönítést biztosítaniuk két repülőgép között, viszont olyan információkat kell megadniuk a pilótáknak, amellyel biztosítható a repülés biztonsága. Természetesen felhívják a pilóták figyelmét, ha vészesen közel kerülnek egy másik géphez, de kötelező utasításokat nem adnak nekik.

Munka a toronyban: legyen mindenhol szemed

Az ikonikus, kétlábú irányítótornyot, tetején a hatalmas "golflabdával" alighanem mindenki maga elé tudja képzelni, aki akár egyszer is járt Ferihegyen. Ha a munkaterembe szürreális érzés volt belépni, itt ez hatványozottan igaz.

"
Amikor majd felmentek a kabinba, ti is rögtön meglátjátok, miért ez a világ legjobb munkahelye

– fogad bennünket Gergely Csaba, a repülőtéri irányító központ vezetője. Egészséges rivalizálás jellemzi a tornyosok és a munkatermesek viszonyát, de mint mondja, rokon szakmáknál valahol ez természetes is. Amúgy kölcsönösen tisztelik és elismerik egymás munkáját.

Annyi biztos, hogy a toronyban jóval kötöttebbek a feladatok. Míg egy ACC-s irányítót ellenőrzött légterek vesznek körül és a meteorológiai jelenségek is korlátozottabban hatnak a munkájára, addig a toronyban dolgozók munkája sokkal természetközelibb, erősen függ a széltől, esőtől, hótól.

IMG_2985k

IMG_3044k

Emellett az is jelentős eltérés, hogy míg a magyar magaslégtérben idén februárban eltörölték az útvonalakat (tehát a fix be- és kilépési pontok között a légitársaságok maguk tervezhetik meg a számukra legoptimálisabb útvonalat, amit természetesen az irányítónak kell engedélyeznie), addig a futópályák helye adott, azokhoz kell igazodni. Egy tornyos irányítónak mindenütt kell, hogy legyen szeme, számukra különösen fontos a tökéletes térérzet.

A műszakok a toronyban ugyanúgy 12 órásak, de az éjszakásoknak könnyebbséget jelent az ACC-hez képest, hogy éjféltől hajnalig alapesetben nincs forgalom a reptéren. A zajvédelmi szabályzat egész pontosan úgy szól, hogy maximum öt mozgás (akár fel-, akár leszállás) lehet ebben az időszakban. De persze bármikor jöhet egy váratlan kényszerleszállás, vagy más vészhelyzet, így folyamatos készültségben kell lenni. Az ő feladatuk a mentők és a tűzoltók riasztása is, ha arra kerülne a sor.

IMG_2416ktszt

Eltörölt útvonalak a magyar magaslégtérben

IMG_3074k

Mi történik, ha baj van?

Bár a HungaroControl eddigi történetében igazán komoly vészhelyzetre még soha nem került sor, természetesen minden irányítót felkészítenek arra a képzésük során, mi a teendő ezekben az esetekben.

Hogy mi számít komolynak, persze nézőpont kérdése.

Az, hogy két gép összeütközzön a levegőben, gyakorlatilag teljesen ki van zárva. Ehhez olyan események egész láncolatának kellene bekövetkeznie, aminek már az első láncszeme sem történhet meg.

Hiszen ahogy kicsit is sérül az elkülönítési távolság, az irányító azonnal intézkedik. Ha pedig bármilyen okból nem reagálna időben, ott a szektorban dolgozó másik személy, aki szintén folyamatosan figyel.

A leggyakoribb váratlan események azok, amikor például valaki rosszul lesz a fedélzeten, és a gép emiatt kényszerleszállást hajt végre. Ilyenkor mindent átszervezve azonnal ki kell „takarítani” alatta a légteret. Ehhez elengedhetetlen a villámgyors döntéshozatal, ami szintén az irányítók alapkészségei közé tartozik.

IMG_2896k

IMG_3102k

Az irányítótornyot 1984-ben adták át, akkor rendkívül modernnek számított, de mára eljárt felette az idő. Az utóbbi években többször is korlátozni kellett a reptér forgalmát itt történt műszaki meghibásodások miatt – a legsúlyosabb 2012 decemberében volt, amikor egy eltört hővezeték fél napos teljes leállást okozott.

A sokasodó problémák miatt egyre égetőbbé válik egy átfogó felújítás, de ez a napi munka fenntartása mellett lehetetlen. Tehát erre az időszakra (nagyjából fél évre) biztosan ki kellene költöztetni a reptéri irányítást máshova. Új torony építéséről ott helyben viszont szó sem lehet, akkora összeget emésztene fel.

A probléma megoldását a világban egyre inkább terjedő Remote Tower, azaz virtuális torony koncepció jelentheti. Ennek lényege, hogy az igazi, helyszíni ablakokat teljes egészében kamerák képeivel helyettesítik, amelyek ugyanolyan valósághű képet adnak a kilátásról.

IMG_2934k

IMG_3137k

A projekt megvalósulása esetén a tornyos irányítók is az Igló utcába költöznének, először csak ideiglenesen, de ha a dolog beválik, akár végleg is. A terem már épül, 2016-ban a tervek szerint az első próbairányításokra is sor kerülhet onnan.

Hogy aztán tényleg ez lesz-e a jövő, vagy a felújítást követően megmarad vésztartaléknak, majd az idő és a tapasztalatok eldöntik. Mindenesetre miután felmentünk a kabinba és a teraszra, a fantasztikus panorámát látva nem csodálkoznánk, ha az itt dolgozók nem szívesen válnának meg tőle. Lehet egy kamerakép bármilyen valósághű, ezt az érzést biztosan nem pótolja.

Hogyan lehet valakiből irányító?

Ha a fentieket olvasva kedvet kaptatok ehhez a nem mindennapi hivatáshoz, jó hírünk van: folyamatosan várják fiatalok jelentkezését, jövőre két tanfolyamot is indítanak. Az egyik májusban kezdődik, és tornyos irányítókat képeznek rajta, a másik pedig ősszel, velük az ACC és az Approach létszámát fogják növelni.

Persze az egész közel sem annyira egyszerű, mint egy hagyományos állásinterjú.

Igazi elit csapatról van szó, ahová bekerülni csak többkörös, szigorú kiválasztási folyamatot követően lehet.

Toborzó kisfilmek a HungaroControltól:

Az első lépés az úgynevezett FEAST teszt teljesítése, ami sokaknak nem sikerül. Erre a feladatsorra nem lehet készülni, mivel lexikális tudás helyett olyan készségeket, képességeket (koncentráció, figyelemmegosztás, számmemória stb.) mér, amelyek nem, vagy csak nagyon nehezen fejleszthetőek. További nehézség, hogy mindenki csak egyszer próbálhatja meg: ha nem megy át elsőre, a jelenlegi szabályrendszer szerint örökre búcsút inthet az irányítói pályának.

Aki megfelelt a teszten, annak a következő állomás a pszichológiai, illetve a hatósági orvosi alkalmassági vizsgálat. A legjobban teljesítő jelölteknek pedig részt kell venniük egy Assessment Centeren (AC). Itt szociális kompetenciákat (úgy mint együttműködés, csapatmunka) és egyéb készségeket (például stressztűrés) vizsgálnak, mérnek. Egy AC 4 fő jelölt, valamint 8 fő értékelő részvételével zajlik és körülbelül 4-5 órán át tart.

IMG_2870k

Tanfolyamuk elején járó leendő irányítók toronyszimulátorral gyakorolnak

IMG_2884k

Az Assessment Centert követően pedig a felvételi döntésért felelős bizottság dönt arról, hogy kik azok a szerencsések, akik megkezdhetik a kétéves képzést. Ebből a procedúrából is jól látható, milyen nagy fába vágja a fejszéjét, aki irányító szeretne lenni. Ugyanakkor

ha a jelentkező tényleg túljut minden akadályon, és sikeresen elvégzi a tanfolyamot is, többnyire nyugdíjig tartó munkája lesz, a felelősséggel arányos, kiemelkedő fizetéssel.

Vesztenivaló tehát biztosan nincs. A jelentkezés alsó korhatára húsz év, további elvárás a minimum középfokú végzettség (érettségi), és az államilag elismert angol középfokú komplex nyelvvizsga, vagy azzal egyenértékű bizonyítvány megléte. A jelentkezés és a kiválasztás menetéről további információt IDE KATTINTVA olvashattok.

(A cikkhez nyújtott információkért köszönet Bakos József légiforgalmi főosztályvezetőnek, Orbán Miklós oktatónak és Gergely Csabának, a repülőtéri irányító központ vezetőjének, a szervezésért pedig Ábrahám Erikának.)

Ha érdekes volt, oszd meg ismerőseiddel!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Oroszlánokkal alszik a magyar Maugli, aki már gyerekként rögtön egy anakondát vett magának
Flaskay Dániel jelenleg egy zanzibári vadállatmentő központ állatgondozási igazgatója, és napi rutinjai között szerepel az elefánt-pedikűr és a majompelenkázás is. Nemrég megtámadta egy oroszlán, és végül egy gepárd nyalogatása mentette meg a lábát.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. június 16.



A csillogó szemű, kisportolt testű fiatal srác régen nem gondolta volna, hogy végül a világ számos országában ismert állatszakértő lesz, aki tigriseket nevel és gepárdokat ment. Flaskay Dániel, azaz a magyar Maugli 9 évesen már tudta, hogy állatokkal fog foglalkozni, de mivel hiperaktív gyerek volt, szülei beíratták vízilabdára – ami ugyan jól ment neki, de érezte, hogy valami hiányzik.

Aztán 12 évesen megvette első állatát, amely nem a szokásos aranyhörcsög volt, hanem konkrétan egy 3 méteres anakonda. Egy magazin apróhirdetésében látta meg az eladó óriáskígyót, és a szüleinek csak annyit mondott, hogy kimegy a kanálishoz a gyáli otthonuk közelében. Ott találkozott az eladóval, aki egy zsákban adta oda neki az anakondát. Dani izgalmában meg sem nézte az állatot, csak hazaszaladt vele, és az apjának annyit mondott, hogy fogott egy vízisiklót – de persze az apját nem tudta becsapni. Az újdonsült szerzemény ráadásul nem sokat teketóriázott, rögtön két helyen is megharapta a kisfiút, és bár az anakonda nem mérgeskígyó, Dani tudta, hogy az állat nem maradhat nála. Elvitte hát egy állatkeresekedésbe, ahol az eladó nézett nagyokat, de felajánlotta, hogy becseréli neki egy bébi tigrispitonra és egy vörösfarkú boára. Ezt követően már átgondoltabban viszonyult az állatokhoz, kígyótenyésztő vált belőle, és egyre inkább érezte, hogy ez az ő útja.

17 évesen kijutott New Yorkba, egy speciális zoológia képzésre, de mielőtt elkezdte volna a tanulmányait, meg akart tanulni rendesen angolul. Összekötötte a kellemeset a hasznossal, ezért eleinte egy állatkertben önkénteskedett, ahol magabiztos nyelvtudásra tett szert. A kint töltött évek alatt beteljesítette a saját amerikai álmát, és saját állatkereskedést nyitott a spórolt pénzén New Jersey-ben. Csupa szokatlan jószágot, például kígyókat, büdösborzot (amely állítása szerint nem is büdös, viszont jófej) és cukormókust árult, de hét év után eladta az addigra felkapott kereskedést, mivel erős honvágya lett. Amikor hazajött, eléggé depressziós lett, nem tudott magával mit kezdeni, míg végül a felsőlajosi magán ZOO-ban találta meg a boldogságot, ahol olyan szerencséje volt, hogy egy nemrég született fehér tigriskölyköt nevelhetett fel. Nem zavarta a kevés fizetség, hiszen úgy érezte, hogy végre hazatalált.

Onnan a debreceni állatkertbe ment dolgozni, kizárólag a szakmai előrelépés miatt, hogy új fajokkal, például zsiráfokkal és vízilovakkal dolgozhasson. Dani elmondása szerint az utóbbi állat ugyan évi ötezer ember halálát okozza Afrikában, de ugyanannyi idegvégződése van, mint az embernek, és az egyik idős víziló egyenesen imádta, ha a nyelvét vakarta. Flaskay Dániel fontos vezérelve, hogy olyan kapcsolatot alakítson ki a rábízott állatokkal, hogy azok ne féljenek az embertől, hiszen a stressznek sok negatív hatása van – például ezért bújnak el gyakran az állatok az állatkertekben a látogatók elől. Amikor arról kérdezem, hogy mi a titka annak, hogy „állatokkal suttogó” lett, azt feleli, hogy „én őszintén azt gondolom, hogy ez egy velem született tehetség, hogy engem ilyen jól megértenek az állatok, és közel engednek magukhoz, ezt nem lehet megtanulni könyvekből. Természetesen rengeteg türelem és kitartás kell, mire egy állatnak teljesen elnyerem a bizalmát. Hiszem, hogy ha egy állat közel áll a gondozójához, és nem csak a takarmányt dobják be neki, az neki is sokkal jobb!

A következő állomás Görögország volt, ahová az igazgató kiküldte egy konferenciára, mivel annyira bevált az ottaniaknak, hogy maradásra bírták. A tréning egyébként arról szólt, hogy hogyan lehet altatás nélküli vizsgálatra trénelni állatokat: például ha egy vadmacskának meg kell vizsgálni a lábát, akkor ahhoz ne kelljen kockázatos altatást végrehajtani rajta. Az motiválta arra, hogy Görögországban maradjon egy helyi állatkertben, hogy újabb sokféle fajt ismerhet meg alaposabban, a pingvintől a gibbonon át az orrszarvúig és az elefántig. Utóbbiról tudni kell, hogy alapból rengeteget sétálnak a természetben, ezért fogságban muszáj a körmeiket ápolni. Dani megtanította arra az elefántokat, hogy feltegyék a lábukat, és zokszó nélkül tűrjék, hogy reszelik és flexelik a lábkörmeiket. Az itt töltött 3 és fél év után azonban betört a Covid, de ez sem jelentette a pályája végét.

A magyar Maugli – már eleve hihetetlen – karrierje akkor lépett egy új szintre, amikor kapott egy levelet egy Zanzibáron működő menhelytől, hogy pont ilyen tapasztalatú embert keresnek igazgatónak. Először nem vette komolyan a felkérést, de a vadállatmentő központ kitartóan ostromolta őt, és két hónap tárgyalás után Dani végül Zanzibáron találta magát, ahol zsiráfok, elefántok és leopárdok között folytathatta kalandos életét. Teljesen más kultúrához és körülményekhez kellett szoknia ott, infrastruktúra nélkül, de megérte, mert élete legszebb pillanatait ott élhette át.

Pont akkor született ott is két fehér oroszlán, amiket ő nevelhetett fel – mivel az anyjuk elpusztult –, és teljesen egyedül nevelhette fel az ő kis „tündérét”, Zafirát is, a pumakölyköt. Mivel ez a faj is a kipusztulás szélén van, végül őt visszaengedték a vadonba, amitől Dani szabályosan lelkibeteg lett, és máig könnyekig hatódik, ha a közös fotóikat nézi.

Amikor arról kérdezik, hogy mit csinál pontosan Zanzibáron, elmondja, hogy gyakorlatilag egy edukációs túrát vezet az állatok megismerésével és megérintésével, de etikus módon, azaz nála nincsenek begyógyszerezett meg kikötözött állatok. Olyan állatokkal is foglalkozik, amelyek kizárólag Zanzibáron élnek – ilyen a vörös kolobusz majom, amelyet babaként még pelenkázik is –, és olyanokkal is, amelyeket gazdag arab sejkek „selejteznek le” hozzájuk, amikor rájönnek, hogy gepárd nem eléggé domesztikálható cicus.

Egyszer egy elefánt két méterrel odébb repítette a vízbe az agyarával, olyan ereje van, úgyhogy Dániel előszeretettel emlékezteti több százezres rajongótáborát arra, hogy ezek a csodálatos lények mindig vadállatok maradnak – és sajnos egy pár hónappal ezelőtti oroszlántámadás őt is élénken emlékeztette erre. Az történt ugyanis, hogy amikor Dani bement a fehér oroszlánokhoz, csak a nősténnyel foglalkozott, a hím pedig féltékenységből ráugrott hátulról, és belefúrta a karmait, valamint a lábát is elkapta. Ahogy gondozója nem tudott megmozdulni, és megérezte a kétméteres állat erejét, elfogta a rémület, de aztán látta az állat testbeszédén, hogy nem akarja megölni, ezért szép lassan kihátrált a ketrecből.

Az igazán abszurd történet azonban csak ezután kezdődött, mivel Dani félt, hogy elfertőződnek a sebei, a zanzibári kórház felé vette az irányt, amely egy ablak és tető nélküli, rozoga épület volt, az állítólag orvos pedig egy konyhai sütőben fertőtlenített tűvel és cérnával, érzéstelenítés nélkül varrta össze őt öt helyen. A borzalmasan fájdalmas beavatkozás végén az „orvos” adott neki 20 tablettát bármiféle instrukció nélkül, hogy vegye be, de Dani inkább a józan eszére hallgatott, és szerzett antibiotikumot. Attól a háta ugyan helyrejött, de a lába sajnos a gyógyszer ellenére elfertőződött, amitől a legjobban tartott. Ekkor jött neki az a mentő gondolat, hogy a gepárdok nyála sebgyógyításra alkalmas lehet, és bement megnyalogattatni a sebes lábát a gepárdokhoz (amely egyébként állítólag kifejezetten kellemetlen érzés, mert rendkívül érdes a nyelvük felülete). A blöff működött, a lába pedig egy héttel később valóban meg is gyógyult. Utána visszament az oroszlánokhoz, akik ugyanúgy fogadták, mint azelőtt, és az életük visszaállt a régi kerékvágásba.

Arra a kérdésre pedig, hogy ennyi extrém élmény és különféle egzotikus faj gondozása után milyen céljai vannak még, azaz mi van még a bakancslistáján, a magyar Maugli így reagált: „Ez egy olyan szakma, ahol mindig van hova fejlődni, tehát mindig azon leszek, hogy fejlesszem magam, és még többet tudjak segíteni az állatoknak. És nekem is van egy nagy álmom, amivel minden nap nyugovóra hajtom a fejem: egy saját vadállatmenhelyet létrehozni, ahol a világ egész területéről menteni fogjuk az állatokat, és ha lehetséges, vissza is fogjuk őket vadítani, hogy visszakerülhessenek a vadonba! Természetesen lesz olyan állat is, akivel ezt nem lehet majd megtenni, számukra mi leszünk az Utolsó Menedék, ahol stresszmentesen, nélkülözés nélkül élhetik le az életüket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SIKERSZTORIK
A Rovatból
Richárd egy balesetben elveszítette a lábát, teste 70 százaléka megégett – az orvosok már lemondtak róla, ő viszont világbajnokságra készül
Egy tragikus, kis híján végzetes nap az egész életét megváltoztatta, annak ellenére, hogy a sport már korábban is az élete része volt.


Egészen hihetetlen történet Fejes Richárdé, a tizenöt éves fiúé, aki egy brutális balesetet élt túl.

Richárd motoron ütközött egy autóval, mindkét jármű kigyulladt, a benzin pedig ráfolyt a ruhájára, ami miatt teste hetven százaléka megégett. Az orvosok alig láttak esélyt a túlélésére, de valami csodával határos módon mégis felépült – idézi vissza a balesetet a Blikk.

Fejes Richárd, aki egyik lábát elvesztette és testét máig hegek borítják, mégis próbál pozitívan gondolkodni és élvezni az életét. A sportban találta meg a vigaszt, amit a tragédia után sem hagyott abba.

„A barátaimmal fürödtünk egy tóban, és hazafelé tartottam, amikor a növényzettől nem vettem észre egy táblát, és a kereszteződésben egy kilencven kilométer/órás sebességgel közlekedő autó elütött. Harminc métert repültem, a motor pedig kilencven méterre állt meg onnan” – mesélte Richárd a drámai pillanatokat.

„Felkeltem az árokban, tudtam, hogy nagy baj van, de fájdalmat nem éreztem. Még a szüleim telefonszámát is le tudtam diktálni. A tűzoltók kiérkezése után ájultam el, és csak három héttel később ébredtem fel.”

Richárd édesapja, Fejes István éppen akkor ért a helyszínre, amikor fiát ásványvizekkel oltották el. A kocsiban ülő nő, a sofőr felesége locsolta le.

Az aggódó apuka elmondta, hogy fia sarka leszakadt, a sípcsontja, a combcsontja, a keresztcsontja és a szeméremcsontja eltörött, a csuklója pedig megrepedt. Az orvosok szerint az égési sérülések az élettel összeegyeztethetetlenek voltak.

Richárdot először a kecskeméti kórházba vitték, majd négy órával később már Budapesten, a Honvédkórházban volt.

Tízórás műtét során eltávolították a megégett bőrt, amputálták a lábát, és vasakat tettek az ép végtagjába.

Nyolc hétig életveszélyben volt, összesen tizennégyszer operálták meg. Az elviselhetetlen fájdalmak miatt három hétig mesterséges kómában tartották, és csak felébredése után szembesült azzal, hogy elvesztette a lábát.

„Gyorsan elfogadtam, a lényeg az volt, hogy túléljem, nem a lábam számított” – mondta a fiatalember, aki ötévesen kezdett el küzdősportolni, és tizenhárom éves koráig versenyzett. Brazil jiu-jitsuban hat bajnoki címet, diákolimpián első helyezést ért el, és összesen hetvenkét érmet szerzett.

A tragédia óta Richárd felvette a kapcsolatot az őt elgázoló autóssal, akire egyáltalán nem haragszik. Inkább a jövőre koncentrál. Az édesapjával kezdte meg a rehabilitációt és a kemény edzéseket. Majdnem egy évet Kanadában éltek, ahol elkészítettek számára egy méregdrága, speciális protézist.

Azóta több mint negyven kilót szedett magára és kiváló parasportolóvá vált. Fekvenyomásban tavaly megnyerte az Európa-bajnokságot, Grúziában négy aranyérmet szerzett, most pedig már a világbajnokságra készül.

„Több mint százötven kilót ki tudok nyomni, és minden második nap edzek. Nyilván nem kell mindenkinek versenyeznie, de engem a tréningek segítettek átlendülni a mélypontokon”

– tette hozzá.

Nemcsak magára gondol azonban, amikor edz: „Szeretnék erőt adni azoknak, akik hasonló helyzetbe kerültek” – fogalmazta meg másik célját Fejes Richárd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Tanárnak nézték az osztálytársai az ország legidősebb, 71 éves frissdiplomását
Szegedi Dezsőt 68 évesen vették fel a Miskolci Egyetemre. A színművész határozottan emlékszik az első napjára is.


Szegedi Dezső, az ország legidősebb egyetemistája az iskolai élményeiről számolt be az RTL-nek.

A 71 éves Szegedi arról is mesélt a tévécsatornának, hogy milyenek voltak az egyetemi évek, amit ráadásul nappali tagozaton végzett el.

Szegedit 68 évesen vették fel a Miskolci Egyetemre. A színművész határozottan emlékszik az első napjára.

"Első szemeszter, első óra. Mentem a folyosón végig, és fiatalok nézték, hogy ki ez az öreg és következő: jónapot tanár úr, azt hitték, hogy tanár vagyok"

- emlékezett vissza a színművész, aki azt is elmondta: volt, amikor éjszaka kettőig írt beadandót munka mellett.

Szegedi egy ma már nem létező miskolci városrészről, Gordonról írta a szakdolgozatát. Ezzel a kutatómunkával nemcsak emléket szeretetett volna állítani a miskolci roma muzsikosoknak, hanem meg szerette volna azt is mutatni a fiataloknak, hogy tanulni sohasem késő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Megvan a következő magyar űrhajós, az autóiparból emelkedik a csillagok közé Kapu Tibor
44 évvel Farkas Bertalan után megvan a következő magyar űrhajós. Nemsokára a NASA-nál fejezi be kiképzését Kapu Tibor és a tartalékos Cserényi Gyula.


Megvan a végleges döntés a következő magyar űrhajósról – derül ki a külgazdasági és külügyminisztérium közleményéből. A szakértői bizottság végleges döntése alapján Kapu Tibor lehet az az ember, akit Magyarország hosszú évtizedek után ismét a világűrbe küld, míg a tartalék űrhajós Cserényi Gyula lesz, ők fogják elvégezni a kiképzés utolsó fázisát.

A kiválasztott Kapu Tibor 32 éves gépészmérnök, aki eddig leginkább az autóiparban dolgozott, és főleg akkumulátor-fejlesztéssel foglalkozott.

Vele azonos kiképzést kap a 35 éves villamosmérnök, Cserényi Gyula, aki szükség esetén helyettesíti őt, máskülönben a Földről segíti majd a küldetését.

240-en jelentkeztek a küldetésre, akik közül a szakértők végül kiválasztottak négy jelöltet. Ők mindannyian komoly kiképzésen estek át az űrdinamikától kezdve a könnyű repülőgépes pilótakiképzésen át a különböző fizikai tesztekig és tudományos munkákig. Végül közülük választották ki Kaput és Cserényit. Ők ketten hamarosan az Egyesült Államokba utaznak, ahol az amerikai űrkutatási hivatal (NASA), illetve egy szerződés alapján az Axiom Space nevű vállalat fogja biztosítani a kiképzésük utolsó fázisát.

Farkas Bertalan 44 évvel ezelőtt vált az első magyar űrhajóssá, és most küszöbön áll a következő magyar küldetés – magyarázta a bejelentés apropóján Szijjártó Péter miniszter –, a kormányzat ugyanis a tudományos és ipari fejlesztések, vívmányok tökéletesítése érdekében nemzeti kutatóűrhajós programot indított. A magyar űripar a fejlett nemzeti iparágak közé tartozik Szijjártó szerint, a tesztek pedig nagymértékben segíteni fogják a magas hozzáadott értékű, high-tech szektorok, például az egészségtudomány fejlődését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk