KULT

A tavalyi év egy rossz vicc volt, amiből többet is ki lehetett volna hozni – Megnéztük a 2020: Legyen már vége című filmet

Valószínűleg több ez annál, mint hogy a fikció úgysem érheti utol a valóságot egy ilyen káoszos esztendőben. Kicsit több munka és eredetibb gondolatok nem ártottak volna a közepesen jónál jobb eredményhez.


- Miről akartok dumálni? Mire is kell ez?

- Ez egy visszatekintés az évre. Újraéljük a 2020-as eseményeket.

- És mégis mi a faszért akartok ilyesmit csinálni?!

Ez a párbeszéd a kamu-dokumentumfilm kamukészítői és Dash Bracket (Samuel L. Jakson), a New Yorkerly(!) Times újságírója között zajlik le a 2020: Legyen már vége (eredetiben: Death to 2020, azaz Halál 2020-ra) című netflixes ál-doku nyitójelenetében. Ezzel rögtön meg is kapjuk a film kulcsmondatát, amin mindjárt el is gondolkodhatunk: nem inkább elfelejteni akarnánk az ausztrál erdőtüzeket, az Amerikát felkavaró erőszakos tüntetéseket, majd a történelem két leginkompetensebb elnökjelöltjének küzdelmét – a mindent elsöprő és felforgató koronavírusról már nem is beszélve?

Ezek után csak akkor lenne érdemes nekimenni az egésznek, ha a készítők tényleg őszintén rá akarnának cáfolni karakterük felvetésére, és bebizonyítanák, hogy igenis van létjogosultsága egy szatirikus filmnek „minden idők legfurcsább évéről”. (Abba most ne menjünk bele, hogy ennek a mondatnak, a történelem ismeretében, mennyi a valóságalapja.) Azonban ahogy a klasszikus is mondja:

ebből a viccből többet is ki lehetett volna hozni.

A filmet a Black Mirror című méltán híres sorozat két brit alkotója, Charlie Brooker és Annabel Jones készítette, ami elvileg lehetne garancia a sikerre, de az alkotás kicsit olyan, mintha több ember amúgy jópofa kisfilmjeinek összevágása lenne - amit idő hiányában már nem tudtak egy koherens egésszé összecsiszolni. Ezért remek ötletek és félmondatok keverednek borzalmasan blőd poénokkal, hangosan röhögős képeket követnek többször ismételt, fásult beszólások.

Közhely, hogy a valóság manapság olyan kacifántokat produkál, hogy a Family Guy, a South Park, a Black Mirror vagy bármelyik random amerikai late night-show alkotói letehetnék a lantot. Így érdekes, hogy valaki épp most kezd bele egy valóságelemző áldokumentum-szatírába – és ha már belekezd, nem próbál meg különösebben egyedi látásmódot adni a történésekhez.

A 2020: Legyen már végé-ben keveredik a Monty Python és a Family Guy abszurditása Ricky Gervais némileg szelídített standup-stílusával, és sajnos netes mémek ezerszer lerágott csontjával.

Ezzel önmagával még nem is lenne akkora baj, de mint említettem (és még fogom), az összefésülés folyamatát sajnos megspórolták az alkotók.

Amiben nagyon erős az alkotás, az a szereplőválogatás: közhely, hogy Samuel L. Jackson nem tud hibázni (itt sem teszi), de minden más szereplő is remekül hozza a figurát, legyen szó fiatal, naiv tudósról, a világ tudományosan bizonyítottan legátlagosabb nőjéről, egy kőbuta, rasszista, összeesküvéselmélet-hívő amerikai futballistafeleségről (aki nyilván öndefiníció szerint nem is rasszista, és természetesen ő csak nyitott szemmel jár az internet világában...), a Z generáció megtestesítőjéről, a minden percben mindent streamelő és lereagáló youtuberről, vagy a saját, föld alatti bázisán élő millárdos tech-gururól.

Lisa Kudrow és Hugh Grant is remekül hozza figuráját: előbbi egy teljesen gátlástalanul opportunista politikai tanácsadó-félét, míg utóbbi egy öreg, konzervatív brit professzort alakít – a szerep kedvéért egyébként át is esett egy, Friderikusz Sándor időutazós műsorához hasonló öregítésen. A probléma azonban ott leledzik, hogy hiába zseniálisak a színészek, ha nem mindig jók, és pláne nem következetesek a karakterek.

Grant félhülye, elegánsan arrogáns professzoráról még elhisszük, hogy élő figura, de Kudrow percenként véleményt változtató, idegesítő női Havasi Bertalan-karaktere annyira karikírozott, hogy kilóg a filmből.

És itt újra elérkezünk (megpróbálom megígérni, hogy utoljára) a film összeszedetlenségéhez: a teljesen túltolt idiotizmus és a finom, szatirikus utalásokban élő fanyar humor is kiváló eszköze volna a 2020-as év görbe tükrének, de a kettő folyamatos, kissé koncepció nélküli váltogatása kényelmetlen érzést hagy a nézőben.

Az sem tesz jót a filmnek, hogy félútig meglehetősen bátran gázolnak bele a szereplőkbe és át minden határon, a Black Lives Matter-tüntetések bemutatásánál viszont nagyon hirtelen nyomnak satuféket a cinizmuson, és tekerik feljebb a pc-adagolót, nem tesznek komoly kísérletet arra, hogy akár az ízlésesség határán belül maradva bemutassák a mozgalom és a köré épülő események visszásságait. Cserébe viszont a színesbőrű, agresszív pszichológusnő karaktere meglehetősen sztereotipra sikerült, még ha kíméletlen őszinteségével valóban szórakoztató figura.

2020-ról tehát nem sikerült eget rengetően vicces szatírát csinálnia a netflixes készítőgárdának, és bár méltányolandó az igyekezet és a számos tényleg ütős poén, azért ne mentsük fel őket annyival, hogy az ilyen valóságot nehéz überelni a humor eszközével. Mert szembe találjuk magunkat egy közel tökéletes megoldással, ráadásul szintén a kamu-dokumentumfilm műfajából. Ez az év ugyanis a megszokottakhoz képest annyival bizarrabb volt, hogy valamivel korábban még Sacha Baron Cohen is úgy döntött, hogy fogadalmával ellentétben leporolja Borat-bajszát, és tükröt tart elénk.

Nagy különbség azonban, hogy míg a minden határt előszeretettel átlépő Cohennek világos és határozott elképzelése volt arról, hogyan lehet viccesen bemutatni az önmagában sokszor komikus valóságot, addig a 2020... készítőiben a lelkesedésen túl hiányzott valami.

Lebeszélni senkit nem fogunk a 2020: Legyen már vége megnézéséről, de „ha csak egy dolgot” a témában, az inkább legyen Borat visszatérése. Ezt az alkotást pedig tegyük el a korszak szülötteinek, mert arra kétségtelenül tökéletes, hogy megmutassa, milyen bizarr időket éltünk az évezred harmadik tíz évének kezdetén. (Legyen annyi elég, hogy kritikám azért csúszott néhány napot, mert hosszúra nyúlt ügyeletben kellett tájékoztatnom a becses olvasókat arról, hogy egy szarvval felszerelt vikingsisakos, szőrmekabátos, amúgy félmeztelen, kifestett férfi és számos, hasonszőrű társa verte szét a demokrácia egyik szimbólumának tekinthető washingtoni Capitolium épületét – a 2020-film egyik főszereplőjének biztatása mellett...)

És persze szurkoljunk a 20-as éveknek, hogy 2040-ben a film megtekintése mellett ne kelljen a „régenmindenjobbvolt” nosztalgiáját éreznünk.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk