KULT

A Kennedy-gyilkosságtól Nixon lebuktatásáig: a legjobb filmek a politikáról

Kényes témák, összeesküvés-elméletek, merényletek, manipuláció, erőfitogtatás: ha már végignézted a Kártyavárat és Az elnök emberei-sorozatot, mi is ajánlunk pár alapdarabot.
fotó: YouTube - szmo.hu
2019. május 28.



Az elnök emberei (1976)

Most nem az azonos című, szintén remek sorozatról van szó, hanem Alan J. Pakula 1976-os klasszikusáról, ami a Watergate-botrányt kirobbantó két amerikai újságíró, Carl Bernstein és Bob Woodward a Nixon lebuktatását előkészítő, állhatatos oknyomozásának történetét meséli el. A film annak ellenére végtelenül izgalmas, hogy rengeteget beszélnek, gépelnek és telefonálnak benne, ugyanis megmutatja, milyen az, amikor egy mindenre elszánt kisember - itt: két újságíró - az igazságérzetével felfegyverkezve megváltoztatja a történelmet. Ráadásul Redford és Hoffman játékát is öröm nézni.

A hullám (2008)

Egy autokrácia-kurzussal kezdődik minden, egy gimiben: egy tanár modellezni akarja a gyerekeknek az ilyen típusú államok működését, aztán törvényszerűen elszabadul a pokol. Ez az a film, amit minden középiskolásnak látnia kellene, ha ténylegesen közelebb szeretnénk hozni ehhez a generációhoz a tömegpszichózis és a diktatórikus rendszer működési mechanizmusát. A hullám hidegzuhanyként érhet, arcul csap, és ráébreszt: az emberiség nagy történelmi traumáit azért kell az alapoktól megérteni, mert az ember természeténél fogva képes lelkiismeret nélkül újra létrehozni a tragédiát.

A diktátor (1940)

Azért azt ismerjük el, Chaplin elég laza és vakmerő volt, hogy 1940-ben, a második világháború elején csinált egy filmes paródiát Hitlerről. Bizony, az áthallások nem túl visszafogottak, a párhuzamok pedig nem finomak és elkendőzhetők: főhőse egy zsidó borbély és egy megalomán diktátor, aki szíve szerint az egész Földet a magáénak tudná, ráadásul a neve Adenoid Hynkel. Hitler egyébként betiltotta a filmet egész Németországban, valamint minden nácik által elfoglalt országban, ugyanakkor annyira azért kíváncsi volt, hogy hozatott magának egy kópiát belőle. A történészek szerint kétszer is levetíttette magának, de azt nem tudni, hogy reagált rá. "Bármit megadnék, csak hogy tudjam, mit gondolt róla" - mondta erről Chaplin.

Dr. Strangelove, avagy rájöttem, hogy nem kell félni a bombától, meg is lehet szeretni (1964)

Stanley Kubrick a hidegháború idején készítette ezt a zseniális szatírát, vagyis akkor, amikor az emberiség először gondolkodott el az atomháború veszélyeiről. Az atombombától való paranoid nyugati rettegés szatírájában Peter Sellers mesterien csapong a különböző szerepek között - ráadásul fekete-fehérben. Egy amerikai légitámaszpont vezetője mániákus félelmében azt hiszi, hogy a kommunisták Amerika elpusztítására készülnek, ezért elindítja bombázóit a Szovjetunió ellen. És ez még csak a kezdete annak az őrült eseménysorozatnak, melybe Kubrick taszítja szereplőit.

Frost/Nixon (2007)

A Watergate-botránnyal és a Nixon-érával kapcsolatban rendszerint az evidens - és tényleg nagyszerű - filmeket szokás emlegetni, mint a Nixon vagy Az elnök emberei. Van ugyanakkor egy film, ami sokkal kisebb hűhóval került moziforgalmazásra, pedig fantasztikus rendezői, írói és színészi teljesítmény áll mögötte, amit többek között az is jelez, hogy 5 Oscar-jelölést is kapott. A direktort, Ron Howardot is inkább a Da Vinci-kód és a többi Dan Brown-adaptáció miatt ismeri a nagyközönség, pedig a drámának is nagy mestere. A film egy súlyos találkozás történetét meséli el: az exelnök Richard Nixon 1977-ben ült le egy kiválasztott újságíróval, David Frosttal, hogy kamerák előtt adjon interjút a három évvel azelőtti botrányról.

A Pentagon titkai (2017)

Az ilyen "pentagonos", igaz történeten alapuló filmek mindig megmozgatják az ember fantáziáját, különösen, ha egy bizonyos Steven Spielberg rendezte valamelyiket. A nagy mesélőmester két éve megint bebizonyította, hogy fantasztikusan ért az atmoszférateremtéshez, egy kor megidézéséhez és ahhoz, hogy a világ legnagyobb színészeiből is kihozza a maximumot. Esestünkben Tom Hanksből és Meryl Streepből, akik egy laptulajdonos (Streep) és egy főszerkesztő (Hanks) bőrébe bújtak, s figuráik 1971-ben a Legfelsőbb Bíróságig fordulnak, hogy nyilvánosságra kerülhessenek a háború értelmetlenségét leleplező Pentagon-iratok.

Jó estét, jó szerencsét!

Emlékszem, élőben néztem azt az Oscar-gálát, amiben George Clooney átvehette élete első aranyszobrát a Sirianában nyújtott alakításáért a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában. Azt mondta elegáns iróniával - ez volt az első mondata -, hogy akkor most majd biztos nem kap a rendezésért, és mint kiderült, helyesen jósolta. És noha a Siriana is itt állhatna a listán, mi mégis Clooney első rendezésére szavaztunk, ami meglepően szuggesztív mozi. Fekete-fehér, illik a korhoz, amit ábrázol: az ötvenes évek Amerikájához, ahol és amikor a televízió épp kezd családtag lenni az otthonokban, a McCarthy-éra kommunistaellenes, paranoid szele pedig kellemesen lengi be a nappalikat. Vannak azonban olyan újságírók - és közéjük tartozik a főszereplő Edward R. Murrow (David Strathairn), a CBS esti programjának műsorvezetője, akik bátran állnak ki az igazság és az ártatlanok mellett. Murrow nem hagy annyiban egy furcsa elbocsátási ügyet és élő adásban hozza kapcsolatba McCarthy boszorkányüldözásével.

Szerelem a Fehér Házban (1995)

Ha politika, akkor sok beszéd, ha sok beszéd - akkor Aaron Sorkin. Az amerikai film egyik legnagyszerűbb forgatókönyírójának tollából a kilencvenes években csak úgy ömlöttek az olyan virtuóz dialógok, melyekkel tele van ez a film. A Szerelem a Fehér házban egyébként azért is nagyon egyedi mozi, mert egy ritkaságszámba menő műfajban brillírozik, ami a politikai romantikus vígjáték. Az elnök (Michael Douglas) és a zöld aktivista (Annette Bening) kapcsolatának szárba szökkenése azért nem nyálas, hiába igazi tündérmesei sztori, mert a két színész remekel, a sztori fordulatos, a vígjátéki oldal pedig tűpontos. Az már csak hab a tortán, hogy könnyed, de őszinte véleményt is formál a film a politikai erőviszonyokról, döntésmechanizmusok hátteréről, és arról, hogy az elnök is ember, még ha tökéletesen vasalt rajta minden, akkor is.

JFK (1991)

Oliver Stone egy igazi vagány csávó, és különösen olyankor az, amikor az amerikai történelem olyan érzékeny és kriminális pillanatait dolgozta fel, mint ebben az esetben a Kennedy-gyilkosság, vagy a vietnami háború (A szakasz, Született július 4-én) vagy éppen a Watergate-botrány. Stone nem spórol a kőkemény összeesküvés-elméletekkel és nem fél rámutatni a lehetséges felelősökre és okokra. Nem véletlenül máig a JFK a legismertebb filmje, ami legjobb vágás és a legjobb fényképezés kategóriájában elnyerte az Oscar-díjat is.

A bukás - Hitler utolsó napjai (2004)

Idén februárban hunyt el Bruno Ganz, aki Hitler szerepében élete egyik legnagyobb alakítását nyújtotta ebben a döbbenetesen drámai és realista filmben. A bukás azt mutatja be, amire a címe utal: a diktátor és kártyavára összeomlását, a gépezet leállását. Nehéz végignézni ezt a filmet, nemcsak azért, mert nem nagyon van benne olyan főhős, akivel azonosulni tudnánk, hanem azért is, mert jól tudjuk, Hitler magával rántotta a környezetét is - a legutolsó pillanatban is. Óráról órára követi a film az eseményeket, mi pedig letaglózva nézzük, milyen mélységekig képes eljutni egy ember, és eljuttatni másokat.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk