30 kiló plusszal teszik egyensúlyba a fiúkkal – Vogel Adrienn, az év női autóversenyzője
Az év utolsó rali versenye a Kanári-szigeteken nagyon megdolgoztatta Vogel Adriennt és navigátorát, Notheisz Ivettet.
„Kaotikus volt az időjárás, lent a parton 22, a hegyekben meg 4 fok volt. Nedves, vizes úton csúsztunk sokat. Ráadásul mindkét első kereket cserélnünk kellett” – mesélte Adri első rali Európa-bajnokságának évadzárójáról. A nehézségek ellenére hiba nélkül mentek, de az autó az egyik kanyarban megállt, a komputer megadta magát. Így kiestek. Összetettben hetedikként végeztek az EB-n, harminc indulóból.
Három évnyi versenyzésük alatt még nem történt olyan, hogy nem tudták befejezni a versenyt. A koronavírus miatt is nehéz évet mégis úgy zárták, hogy ez azért jó kezdés volt Európában. Ezt már csak erősítette, hogy az Autósport és Formula Magazin az év autóversenyzőjének választotta Adrit.

Majd amikor a töltött káposztát és a húslevest csinálta karácsonyra, meglepték egy újabb ajándékkal.
„A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség hívott, hogy az év raliversenyzőjének választottak Ivettel. Erre abszolút nem számítottam. Köszönöm a partnereimnek, a csapatomnak és a szurkolóknak, nélkülük nem sikerült volna.”
A Roger Racing Team tulajdonos csapatfőnöke, Jobbágy Ákos biztos abban, hogy jövőre még jobbak lesznek a lányok.

Adri a fejlődésért az idén is megdolgozott. Az év elején a sarkkörhöz közel, extrém körülmények között tanult fékezési, gyorsulási technikát és az alul -vagy túlkormányozottság kezelését. Armin Schwarz akadémiáján is bizonyított.
”Az itt futott időm a szezon legjobb eredménye lett. Volt egy párharc is párhuzamos oválpályán, ezt is megnyertem.”

Adri szerint ma Magyarországon nagyjából tíz nő versenyzik, de nem mindenki aktív egész évben. Ehhez a sporthoz elvileg jobb a kis termet. Minden szériának megvan a határa, Adri jóval kisebb ennél.
„Az én autómba 30 kiló pluszt be kellett tenni, hogy egálban legyek a fiúkkal.” – árulja el, hogy lesznek egyensúlyban a férfi versenyzőkkel.

Amikor tesztelhetett egy dakaros Tátrát Csehországban, akkor is voltak méretkülönbségek. „Meglepett, hogy rábízták az ezer lóerős járgányt egy 52 kilós kislányra."
„Nem az a kérdés, hogy a kocsi kibirja-e, hanem a sofőr.” – mesélte egyik legérdekesebb kalandját.
Az apró női sofőr úgy kibírta, hogy azonnal meghívták egy kínai kamionos versenyre. 18 indulóból a 11. lett. Ketten voltak lányok, és Adri az évek óta kamionozó versenytársát is legyőzte.
Büszkén emlékszik arra, hogy tavaly Monzában utolsó helyről indulva küzdötte fel magát a dobogóra a Kia Platinum Cup évadzáróján. Az első versenyen kitört a futóműve, így utolsóként indult a következőn. „A mezőny végéről rajtolva, hatalmasakat csatázva lettem második.”

Adri már 13 éve nagy rajongója volt a ralinak, de csak 3 éve lett szerelmese versenyzőként. Még előtte pályaversenyeken kezdett 29 évesen. Nem bánja, hogy nem vágott neki korábban.
„Nyilván könnyebb fiatalon indulni, amikor még vakmerő és könnyen formálható vagy. Mivel én évekig egy motorsport csapatnak dolgoztam kommunikációsként, elméletben rengeteget kaptam. Már csak át kellett ültetni mindent a gyakorlatba.”
Az első versenyen rettenetesen izgult, de megérte:
„A Hungaroringen volt egy lányos széria, a Lotus Ladies Cup. Stresszes volt, pláne, hogy élő kamera volt az autóban. Tíz indulóból a 4. lettem, ami első megmérettetésnek nem rossz. Három olyan versenyem volt, amin kizárólag lányokkal küzdöttem. Az első után két évig fiúk között tanultam, úgyhogy innen a csak lányok közötti harcban már nagy volt az előnyöm.”

Ő nem hiszi, hogy a vezetés minőségét a nem határozná meg. Azt mondja, elsősorban attól függ, hogy ki milyen felkészítést kapott. Szerinte a tanuláson múlik minden. Adrienn a határozottságát tartja legfőbb erényének.
És hogy a pálya vagy a rali a nehezebb?
„Pályaversenyzésben az adja a nyomást, hogy 17-en indulunk egyszerre és egymás ellen, test-test ellen küzdünk. A rali egy hosszú folyamat, az egész napra leterheli a versenyzőt. A legalább 6, de akár 27 kilométeres versenyen 10 gyorsasági szakasz is lehet. Ez azt jelenti, hogy hajnali kelés után este 10-re végeznek a versenyzők.
Raliban az egész napos terhelés mellett a változó körülmények is tesztelik az agyat, mint az eső vagy felhordások a kanyarban. Ilyenkor semmi más nem fér a fejbe. „Ahogy beülsz az autóba, bármilyen gondod is lehet előtte, ahogy elrajtolsz, kizársz mindent. Olyankor csak a verseny létezik.”
Nem szokványos karrierje szerinte azt mutatja, mindent lehet, csak akarni kell. "Nem szabad feladni az álmokat. Sok ütköző, gödör lehet, de ha van kitartás, akkor folyamatos lesz a fejlődés."

„Szeretek nő lenni, de itt senki nem kíváncsi a kényeskedésre, hogy például tisztább vécét akartam volna. Van, hogy magamnak kell elmondanom, nyugi, ez csak hiszti, többet kell tűrnöm.” - magyarázza, hogy
Családot is szeretne, de mivel nem találta még meg az örök társát, nem gondolkodik azon, hogyan lehetne jó anya és jó versenyző is egyszerre. Biztos abban, hogy lesz megoldása, ha kell.