10 fejlesztés, amivel már te is találkozhatsz a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren
Hazánkban a legtöbb utas a ferihegyi Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről száll fel vagy éppen száll le. A legtöbben már csak a mai, modern formáját, és a kettes terminál épületét ismerik a Ferihegy, majd Liszt Ferenc nevét viselő budapesti repülőtérnek, története azonban egészen a 20. század közepéig nyúlik vissza – 73 évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitotta meg kapuit.
Ez a díj azért is nagy szó, mert egy kizárólag az utasok visszajelzéseiből álló, független, nemzetközi felmérésen alapul és az egyik legrangosabb elismerés, amelyet repülőtér kaphat. Emellett a légikikötő zsinórban a 10. alkalommal is elnyerte a régió legjobb repülőterének járó Skytrax díjat, illetve a közelmúltban megszerezte a nemzetközi WELL Health-Safety Rating minősítést is, amely igazolja, hogy a Budapest Airport minden szükséges lépést megtesz annak érdekében, hogy az utasok és a személyzet biztonságát és egészségét garantálni tudja. A minősítési folyamat során független szakértők öt fókuszterületet vizsgáltak az utasterminálokon (tisztaság, vészhelyzeti készültség, egészségügy, levegő- és vízminőség, érdekelt felek bevonása). A minősítést korábban kizárólag amerikai és kanadai repülőterek érdemelték ki.
Összegyűjtöttünk pár olyan szeretni való újdonságot ami bizonyítja, hogy miért is érdemelhette ki ezeket a díjakat!

1. Könnyebb tájékozódás
A terminálinformációs munkatársak mellett most már információs totemek is segítik a repülőtéri tájékozódást, a látássérült utasok számára pedig nyár óta a földi oldalon is rendelkezésre állnak taktilis sávok, de a repülőtér nemcsak ezzel segít a vak és gyengén látó utasainak, hanem navigációs alkalmazással is. Az Android és iOS eszközökre is letölthető alkalmazást az ausztrál BindiMaps nevű cég hozta el Budapestre. A hangalapú vezérlés egyelőre angol nyelven működik: az utas a telefonján elérhető kisegítő szolgáltatás segítségével bediktálja az applikációba a kívánt úticélt, az alkalmazás pedig 2-4 cm pontossággal elnavigálja őt a kiválasztott helyszínre. A fejlesztés precizitását jól mutatja, hogy az alkalmazás a női és férfi mosdókat is megkülönbözteti. A Budapest Airport az alkalmazás népszerűségétől függően a jövőben magyar nyelven is elérhetővé teszi a programot.
2. Rövid várakozási idők
A covid óta elképesztő várakozási idők, eddig elképzelhetetlennek tűnő sorok nehezítették és még mindig nehezítik az utasok dolgát számos repülőtéren – de nem Budapesten. Itt szerencsére soha nincsenek a biztonsági ellenőrzéseknél nagyon hosszú sorok. A várakozási idő a nyári csúcsidőszakban sem haladta meg a tíz percet, köszönhetően többek között annak, hogy a kisebb műszaki eszközöket átvilágítás előtt már nem kell kivenni a kézipoggyászból. A gyors áthaladást és ellenőrzést segíti még a 12 automata útlevélkezelő kapu is.

3. Honlapon és kijelzőn is látható a várakozási idő
Gyakori a kérdés, hogy mennyivel előre kell a reptérre kimenni. Ez természetesen függ attól, hogy EU-n belül vagy azon túl utazunk, melyik légitársasággal, van-e feladott csomagunk. De egyvalamit nem kell találgatni: hogy a terminálra érkezve mennyi idő alatt juthatunk át az utasbiztonsági ellenőrzésen. Ez ugyanis megtalálható a Budapest Airport weblapján. Az épületben a pontos várakozási időt kijelző monitorok már tavaly óta jelzik ezt az információt, viszont már a repülőtérre érkezés előtt is megnézhetik az utasok.
4. Előre felcímkézhetők a bőröndök
A Budapest Airport nemrég vezette be az önkiszolgáló poggyászfeladást, így nem kell beállnia a check-in pultok előtti sorokba annak, aki a résztvevő légitársaságok valamelyikével utazik. A terminálépület bejáratánál vagy a check-in csarnokban található 26 db automata előnye, hogy egy erre szolgáló poggyászfeladó pultnál lehet lemérni a poggyász súlyát, majd a kinyomtatott vagy az elektronikus beszállókártyán feltüntetett vonalkódot beszkennelve már ki is nyomtatja a poggyászcímkét.
A biztonsági cetli lehúzását követően már csak fel kell ragasztani a bőröndre, majd odasétálni a futószalag mellett levő másik szerkezethez, ahol be kell olvasni egy kézi szkennerrel a poggyászcímke vonalkódját, és ha az rendben van (nem túlsúlyos a csomag), már indul is a szalagon a csomag az útjára. Ilyen szerkezetek már mindkét terminálon üzemelnek, sőt, poggyászcímkét akár a Kálvin téren is lehet nyomtatni a belvárosban.
A szolgáltatások és a résztvevő légitársaságok köre folyamatosan bővül; hamarosan poggyászfóliázásra és a csomagméret ellenőrzésre is lehetőség lesz az üzletben, hogy elkerülhető legyen a csúcsidőben megnövekedett repülőtéri várakozás. A helyszínen egyébként négy képernyőn közvetített oktatóvideó és a Budapest Airport terminál információs kollégái is segítenek, ha bárki elakadna.

5. Privát szféra és énidő
Az elmúlt hónapok egyik újítása az a négy darab, egyenként kétfős, hangszigetelt csendes fülke, amelyek nyugodt környezetet biztosítanak azoknak, akik koncentrált olvasással vagy megbeszélések lebonyolításával szeretnék tölteni a várakozási időt, vagy egyszerűen egy kis egyedüllétre vágynak.
Továbbá a lelkes olvasók külön olvasósarkot is kaptak az 1. mólóként és a B utasmólóként ismert indulási területeken, ahol kényelmes foteleket és a repülőtéren töltött időre Pocket autamatát is tettek, ami a Pier 1-en található.
A zenei beállítottságú utazók a B oldali utasmóló bejáratánál kihelyezett zongorán mutathatják meg tehetségüket, vagy élvezhetik utastársaik játékát.

6. Még több lehetőség az elektronikus eszközök töltésére a repülőtéren
Összesen 11 új töltőállomást helyeztek ki a repülőtér biztonsági ellenőrzés előtti (földi) oldalára. A töltőállomások mindegyike 6 db USB-C és 6 db USB-A, 3 db európai szabványnak megfelelő és 1 db Egyesült Királyságbeli szabványnak megfelelő, továbbá 4 db indukciós töltőegységgel rendelkezik, így mindenki megtalálhatja az eszközeinek megfelelő töltési lehetőséget.
Az újonnan telepített állomásokon felül a repülőtér tranzit területén belül továbbra is van lehetőség az eddig megszokott állomásokon az elektronikus egységek töltésére, mint például az A oldali utasmólón az összes utasülésnél, valamint az éttermek területén a bárpultokban is. Emellett az se mellékes, hogy van ingyenes wifi és megbízhatóan működik!

7. Esztétikus és komfortos az 1. utasmóló
Különösen lakályos lett a schengeni kapuk legtávolabbi része, amely a 17-es kapuknál kezdődik (a 2020-ban átadott 1. utasmóló). Itt abszolút skandináv stílusú design, stilizált fák fogadnak hazai őshonos madarakkal, különleges lámpatestek, és – ami a legszuperebb – egy csocsóasztal!
Itt lett kialakítva egy gyerekparadicsom is, ahol a lurkók egy mini-repülőtér világába csöppenhetnek, ahol maguk irányíthatják a forgalmat, repülőgépre szállhatnak, és birtokba vehetik azt a futópályát, amely a budapesti légikikötő 1-es pályájának kicsinyített mása. A gyermekjátszó biztonságos és örömteli várakozást kínál a legkisebbeknek, hogy a nyaralás élménye számukra is már a repülőtéren kezdetét vegye.

8. Új baba-mama szobák és babakocsi-tárolók a terminálon
Május végén újabb 4 baba-mama szobát adtak át a terminálépületekben, ahol a szülők privát módon, minden szükséges kényelmi szolgáltatást megkapva tudják ellátni kisgyermekeiket. Minden szoba rendelkezik fotellel, szekrénnyel és pelenkázóval, valamint mikrohullámú sütővel is azok számára, akik ételt szeretnének melegíteni gyermekeiknek.
Emellett ingyenes babakocsikat is elérhetővé tettek annak érdekében, hogy a kisgyermekkel érkező utasok komfortosan és könnyedén tudjanak mozogni a repülőtéren. Az ingyenesen elvehető babakocsikat a biztonsági ellenőrzést követően lehet használni, egészen a felszállásig. A terminálokon összesen 4 babakocsi-tároló és 12 darab babakocsi található, amelyet igény szerint bővítenek majd a jövőben.

9. Vény nélkül kapható gyógyszerek
A Spar mellett nyílt meg az Universal Airport HUB, ahol az eddigi termékkínálat (SIM-kártya, Budapest Card) mellett vény nélkül kapható gyógyszerek és gyógyhatású készítmények is kaphatóak. Az elérhető termékek köre folyamatosan bővül, de már jelenleg is közel ötvenféle készítményből lehet választani. Az üzlet éjjel-nappal nyitva tart.
10. Környezetbarát ivókutak
A mosdók kapacitása is 70 százalékkal bővült az elmúlt években, így már 28 mosdóblokk használható a terminálokon. Továbbá 13 új ivókút biztosítja a friss ivóvizet. Ez azért szuper, mert a biztonsági ellenőrzés után – ahová üres vizespalackkal kell érkeznünk – újratölthetjük a kulacsot, amit felvihetünk a repülőre. Mindezzel nemcsak pénzt spórolhatunk, hanem a környezetet is óvjuk azáltal, hogy elkerüljük a műanyagpalackok vásárlását.

A bevezetőben említett díjak és a fenti pozitív példák mellett számos olyan aspektusa van a Budapest Airport működésének, melyek nincsenek annyira szem előtt, de amelyeket ugyanolyan magas szinten ismernek el. Ilyen például az, hogy a Budapest Airport tagja annak a mindössze 34 reptérből álló csapatnak, melyek karbonsemlegesen működnek, kaptak már díjat kimagasló marketing és kommunikációs tevékenységükre, mint ahogy munkáltatóként is arany fokozatú minősítést szereztek.
Azt viszont mindenki láthatja, hogy a repülőtér nemcsak színvonalasan teljesít, hanem tényleg figyel ránk is. Ezt támasztja alá a számos kiállítás, melyet időnként az utasok vagy épp a spotterek fotóiból állítanak össze, a rendkívül népszerű Korda-örökzöld, a Reptér-klip újraforgatása és a reptéri Korda-koncert, vagy például a Runway Run rendezvénysorozat, amely a nevezési díjakból minden évben több millió forintnyi összeget gyűjt össze jótékony célokra.