KULT

10 emlékezetes film az amerikai bevándorlásról

Íme néhány alkotás, amely a migráció élményét, a jelenség körüli konfliktusokat dolgozza fel.


Múlt csütörtök óta a magyar vásznakon is látható John Crowley ábrándos bevándorló-meséje, a Brooklyn. Még ha nem is a mezőny legérdekfeszítőbb darabja, három Oscar-jelölése és lelkes fogadtatása mindenesetre ékes bizonyítéka annak, hogy a ki- és bevándorlás témája még egy ilyen régimódi köntösben is számíthat a nézők figyelmére – pláne, ha az Egyesült Államok a lehetőségek hazájának romantikus szerepében tetszeleghet.

Az alábbiakban felsorolt 10 film a bevándorlás élményét vagy a jelenség körüli konfliktusokat dolgozza fel.

1. A bevándorló (Charles Chaplin, 1917)

Chaplin az 1910-es évek második felében azzal vált világszerte elismertté, hogy megalkotta a börleszk olyan sajátos elegyét, amelyben éppúgy szerephez jutottak a fenékbe billentős poénok, mint az érzelmek és a szociális érzékenység. Az 1917-es A bevándorló is ezen recept alapján készült, és korai rövidfilmjeinek ez az egyik legidőtállóbb és legkedveltebb darabja. Chaplin itt egy Amerikába érkező bevándorlót alakít, aki a hajón beleszeret egy fiatal lányba. Köztudott, Chaplin maga is bevándorlóként érkezett Angliából, ám később a McCarthy-éra „boszorkányüldözései” során Amerika-ellenesnek bélyegezték, és 1952-ben egy külföldi premier után már nem engedték vissza az országba. Chaplin Svájcban telepedett le, és itt is élt élete végéig.

2. A keresztapa II. (Francis Ford Coppola, 1974)

A Keresztapa-sorozatról talán nem a bevándorlók jutnak eszünkbe elsőként, ebben a legendás folytatásban azonban – mely sokak szerint túlszárnyalja az eredetit – az egyik cselekményszál éppen azt meséli el, hogyan lesz egy New Yorkba érkező gyámoltalan, kilencéves olasz kisgyerekből rettegett maffiavezér. A történet Szicíliában kezdődik, ahonnan a fiatal Vito Corleone, a későbbi Keresztapa a helyi maffia bosszúja elől menekül Amerikába. Az Ellis Island-et és a Kis Itáliát ábrázoló jelenetek a film legemlékezetesebb képsorai közé tartoznak, a harmadik generációs bevándorló Coppola kiemelkedő érzékenységgel ábrázolta a századeleji olasz közösséget.

3. A sebhelyesarcú (Brian De Palma, 1983)

Howard Hawks eredetijének 1983-as remake-jében olasz helyett kubai bűnözési hullám tombol, miután Fidel Castro az amerikai rokonokhoz tartó menekültekkel együtt visszaeső bűnözőket is Floridába telepít. Közöttük érkezik Amerikába Tony Montana, minden idők egyik legambíciózusabb gengsztere is, aki azonnal nekilát, hogy drogbáróként új életet kezdjen a lehetőségek hazájában. A sebhelyesarcú a feje tetejére állítja az amerikai álmot, egyben a kokainfűtött nyolcvanas évek turbókapitalizmusának kritikáját is nyújtja. A hollywoodi gengszterfilmek alkotói már a húszas-harmincas évek korai darabjaiban összefüggésbe hozták a bevándorló népcsoportokat a szervezett bűnözéssel, de ritkán tették ezt ennyire látványosan, mint A sebhelyesarcú esetében.

4. Florida, a paradicsom (Jim Jarmusch, 1984)

Jim Jarmusch számos művében vizsgálta már a különböző nemzetek és kultúrák találkozásait. A Florida, a paradicsom számunkra azért lehet érdekesebb, mert kivándorló magyarokról szól. A történet szerint Éva Amerikába utazik, és egy rövid időre kénytelen unokatestvérénél, Bélánál megszállni. Béla azonban már csak a Willie névre hallgat, és egy szót sem hajlandó magyarul beszélni. Jarmusch minimalista vígjátékában Amerika véletlenül sem paradicsomként jelenik meg: New York, Cleveland és Florida egyformán kiábrándító és sivár. A fanyar humor azonban végig jelen van a filmben, például abban a – magyarok számára biztosan felejthetetlen – jelenetben, amelyben Lotte néni minden angolul feltett kérdésre magyarul, vagy az angol és magyar sajátos keverékével válaszol.

5. Zöld kártya (Peter Weir, 1990)

„Az ellentétek vonzzák egymást” -típusú klasszikus vígjáték, amelyben egy amerikai nő, Brontë (Andy MacDowell) hozzámegy egy francia bevándorlóhoz, Georges-hoz (Gérard Depardieu). Persze csak papíron: Georges-nak a zöld kártya kell, Brontë pedig hozzájuthat élete lakásához. A bonyodalmak akkor kezdődnek, amikor a bevándorlásügyi hivatal kiszagolja a csalást, és meghallgatásra hívja a „házaspárt”. Georges-nak és Brontë-nek csak néhány napja van, hogy kívül-belül megismerjék egymást. Peter Weir az ausztrál újhullám egyik markáns alkotójaként vált elismertté, a Zöld kártya a könnyedebb alkotásai közé tartozik. 1991-ben a filmet a legjobb forgatókönyv Oscar-díjára jelölték.

6. Lone Star – Ahol a legendák születnek (John Sayles, 1996)

John Sayles filmje egy texasi seriffről szól, aki képtelen felnőni apja hírnevéhez. Amikor azonban a rendőrség egy negyvenéves csontvázra bukkan a sivatagban, a seriff gyanítani kezdi, hogy az apja (Matthew McConaughey) sem volt makulátlan. A Lone Star – Ahol a legendák születnek ugyanúgy kiváló, ha kortárs westernként, krimiként vagy szerelmi történetként tekintünk rá, de Texas és Mexikó viszonyának érzékeny ábrázolásával vált igazán emlékezetessé. Természetesen az illegális bevándorlás kérdése is felmerül, jobban mondva kulcsfontosságú lesz a rejtély megoldásában.

7. A látogató (Thomas McCarthy, 2007)

Walter Vale New York-ba utazik egy konferenciára, régi lakására érkezve azonban kellemetlen meglepetés éri: távolléte alatt beköltözött egy fiatal pár, akikről ráadásul az is kiderül, hogy illegális bevándorlók. Water szíve megesik a szerelmeseken, és megengedi, hogy maradjanak. Thomas McCarthy filmje modern tündérmese, amely a 9/11-et követő általános bizalmatlanság idején készült, mégis végtelenül humánusan, szívet melengető módon szól a témához. A főszerepért Richard Jenkins-t Oscar-díjra is jelölték, amelyet sajnos nem nyert meg, pedig visszafogott, mégis rendkívül érzelmes alakítása a film tartópillére.

8. Gran Torino (Clint Eastwood, 2008)

Clint Eastwood ezzel a filmmel akart visszavonulni a színészi pályáról – később ugyan meggondolta magát, pedig tökéletes búcsú lett volna a legendás színész keménykötésű szerepeitől. A történet szerint Walt Kowalski (Eastwood) egy idősödő, meglehetősen rasszista háborús veterán, aki szomorúan tapasztalja, hogy a szomszédságot már csaknem teljes mértékben távol-keleti bevándorlók lakják, ráadásul egyikük, egy fiatal fiú megpróbálja ellopni féltve őrzött autóját. Mikor azonban kiderül, hogy egy helyi banda kényszerítette erre, Kowalski összebarátkozik a sráccal. Eastwood filmje meglehetősen konzervatív, de szentimentális megközelítése a témának: nem ez a legmélyebb film a bevándorlók kérdéséről, de biztosan az egyik legszórakoztatóbb.

9. Sin Nombre (Cary Fukunaga, 2009)

Cary Fukunaga nálunk elsősorban a True Detective (első évadának) rendezőjeként ismert, de már 2009-ben felhívta magára a figyelmet ezzel a thriller és románc határán táncoló bevándorlótörténettel. A Sin Nombre egy hondurasi lányról szól, aki New Jersey-be szeretne eljutni, és egy mexikói bandatagról, aki a biztos halál elől menekülne északra. Akárcsak a közelmúltban a Sicario, a Sin Nombre is a mexikói anti-imázsfilmek sorát gyarapítja, vagyis garantáltan elmegy majd tőle a kedvünk, hogy Dél-Amerikának akár csak a közelébe utazzunk. A menekültlány és a bandatag szerelmét mégis sokan megkapónak fogják találni.

10. Brooklyn (John Crowley, 2015)

John Crowley legújabb filmje látszólag egy aktuális kérdéseket is feszegető kosztümös szerelmi dráma, sajnos azonban bevándorlófilmként és románcként is éppoly bátortalan, mint sodródó hősnője. A Brooklyn főszereplője Eilis, egy fiatal ír lány, aki Amerikába költözik egy jobb élet reményében. A kezdeti honvágyat legyőzi a szerelem, hamarosan azonban kényszerű döntéshelyzetbe kerül, és választania kell régi és új hazája között. A film a menjek-vagy-maradjak kérdés izgalmas kifejtését ígéri, ám végül az egész konfliktust ráhúzza egy felszínes szerelmi háromszögre. Így lett a Brooklyn a 2016-os Oscar-gála legjobb film jelöltjeinek talán legkevésbé jelentős darabja.

Ha érdekes volt a cikk, oszd meg másokkal is!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk