KULT

15 dolog, amit nem tudtál az Oscarról

Tudtátok, hogy milyen az Oscar-menü? És hogy milyen gáláns ajándékcsomagot kapnak a jelöltek? Megmutatjuk.


1. Mi az Oscar-díj?

Hivatalos nevén Academy Award, amelyet az amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia ad ki számos kategóriában 1929 óta, általában február hónap utolsó vasárnapján. 2002 óta Hollywoodban rendezik a gálát, előtte Los Angelesben, néha New Yorkban tartották a rendezvényt. Az előző évben bemutatott filmek közül válogatnak. A legjobb film kategóriában 8 filmet, a fő kategóriákban (legjobb színész/nő, legjobb mellékszereplő, rendező) 5, a technikai kategóriákban 3 jelöltet indítanak, és az Akadémia tagjai szavazhatnak rájuk.

2. Hol tartják a gálát?

Hollywoodban a Dolby Színház (korábban Kodak Színház) ad otthont a rendezvénynek. A színház a Hollywood and Highland bevásárlóközpontban van a Hollywood Boulevard-on. A színházterembe 3332 néző fér be. A rendezvényre jegyet nem lehet vásárolni, csak meghívásos alapon lehet bejutni. Viszont akinek mázlija van, ismerőstől szerezhet úgynevezett “seat-filler” helyet. A magyar színházakban ezt vattázásnak nevezik: az el nem adott, be nem töltött helyekre ismerősöket ültetnek.

dolby2

3. Az idei év házigazdája: Neil Patrick Harris

A magyar televíziónézők leginkább az Így jártam anyátokkal című sorozatból ismerhetik az amerikai színész/író/producer/rendező/mágus/komikus/énekest, illetve az idén jelölt egyik filmben, a Holtodiglanban játszik Ben Affleck mellett. Rögtön az első poénja ütött: a roppant látványos megnyitó - amelyben Anna Kendrick is szerepelt - után megjegyezte, “Az egészet improvizáltuk.” Neil Patrick Harris-nek 13.7 millió követője van a Twitteren.

4. Mit ettek a sztárok a gála után?

A díjkiosztót követő legnépszerűbb parti Hollywoodban az éves Governors Ball, amelyre idén 1500 vendéget várnak. A konyhát, mint húsz éve mindig, ismét Wolfgang Puck mesterszakács vezényli, aki jól ismeri a sztárok ízlését.

Az idei menü:

Előétel:

Csípős tonhal tartár, szezámmagos miso tekercsben

Mini amerikai marhaburger érett cheddar sajttal és rémoulade-mártással

Füstölt lazacos Oscar-macesz

Pizza

Homáros szendvics szalonnával, paradicsommal, snidlinges aiolival briósban

Grillezett cheddar sajt sült paradicsommal

Füstölt puliszka pirítós avokádóval és zöld salsával

Ropogós articsóka, citromos-csilis gremolátával

Cékla rösti, kacsa pastrami és almamustár

Paszternák csipsz, padlizsán, kapribogyó

85th Academy Awards - Governors Ball Preview

Koktélfalatkák:

Perecke, pimento sajt

Öt éves érett gouda és parmezán sajt

Csípős garnélával töltött tojás

Rozmaringos, cayenne borsos, sós, barnacukros pirított magok

Ropi és laposkenyér

Szusi- és kagylópult:

Kaviárral töltött burgonya

Csirkés pite fekete szarvasgombával

Fehércsokis, körtés, rozmaringos, 24-karátos aranypelyhes paszternákleves

Sült sajtos tészta

Ropogós, füstölt lazacos és kaviáros burgonyapite

Wagyu marhaborda szalmán füstölt japán tökpürével

Zellergyökér agnolotti fekete téli szarvasgombával

Nyelvhal édesköménnyel, csilivel, és narancsos miso vinaigrette-tel

5. Az ajándékcsomag

Bár nem minden színész sétál ki a színházteremből a vágyott szoborral, megéri megjelenni a díjkiosztón. A rendezők ugyanis minden évben összeállítanak egy-egy "télapócsomagot" a fő kategóriák jelöltjeinek. A sztároknak adót kell fizetniük a csomag után. A Distinctive Assets nevű cég az idén rekordösszegű csomaggal állt elő: 168 ezer dollár értékben kapnak különböző felajánlásokat a megajándékozottak. A pakk tartalma (a teljesség igénye nélkül):

Éves Audi-bérlet a Silvercartól

Asztrológiai elemzés 20 ezer dollár értékben

800 dolláros desszertbüfé kupon

12.500 dolláros utazási utalvány a Terravelo Tourstól

Vonatút a Rocky Mountaineer-től

11.500 dolláros, kilenc éjszakás olaszországi út

4000 dollár értékű zsírleszívás

1200 dolláros Matrone kerékpár

L.E.D. fényterápia

1500 dollár értékben francia tengeri só

25 000 dolláros bútorutalvány

250 dolláros Afterglow lézervibrátor

Luxus óvszercsomag

Vicces tények a díjátadó(k)ról:

6. A legelső, 1929-es díjátadóra 5 dollár volt a belépő.

7. Oscar az Akadémia könyvtárosának, Margaret Herricknek a nagybátyja volt. Szerinte a szobor az öregre hasonlított.

8. A próbákon a jelöltek kapnak egy gipsz Oscart.

gipszoscar

9. Régen az Akadémia kiszivárogtatta a nyertesek nevét,

hogy a másnap reggeli lapokban már megjelenhessenek. Viszont 1940-ben a The Los Angeles Times a ceremónia előtt publikálta a nyerteseket. Azóta a borítékok tartalma titkos, az újságírók is csak a színpadról értesülhetnek a tartalmáról.

10. Amennyiben véletlenül rossz nevet mondanak,

a PriceWaterhouseCoopers cég (amely a voksokat számolja) néhány munkatársa felmehet a színpadra, és leállíthatja a műsort. A munkatársaknak be kell magolniuk a 24 kategória minden nyertesének nevét, hogy közbe tudjanak avatkozni. Szerencsére erre még nem volt szükség.

11. A szobor 4 kiló.

28Oscar

12. Ismét nincsen afro-amerikai jelölt

Az utóbbi húsz évben harmadszor fordult elő, hogy minden jelölt fehér bőrű.

13. Meki...

1992 óta a McDonald’s reklámfilmjei minden Oscar-díjkiosztón ott vannak.

14. A legjobb férfi színész kategóriában jelölt

Eddie Redmayne és Benedict Cumberbatch is játszották Stephen Hawkingot. Cumberbatch egy BBC tévéfilmben.

Oscars-MAIN

15. Hatalmas nézőszám

2014-ben 43.7 millóan nézték a gálát.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk