Egy magyar tudós volt az első gépeltérítő - revolverrel kényszerítette a pilótát
Ha felkeressük a Guinness rekordok weboldalát, az első gépeltérítőt tárgyaló bejegyzésre kattintva egy néhány mondatos cikkhez lyukadunk ki. Ebben az áll, hogy a világon először a perui forradalmárok térítettek el repülőgépet 1931. február 21-én, amikor egy Byron Rickards nevű amerikai pilóta leszállását követően fegyveresekkel foglalták el a gépet. Ezzel csak két gond van: egyfelől bajosan nevezhetünk gépeltérítésnek egy olyan esetet, amikor a gép pilótáját csak a leszállás után fogtak el, másfelől pedig
tudunk legalább kettő, ennél korábbi magyar esetről is.
Az Index külön cikkben tárgyalta ifj. Nopcsa Ferenc életét, akit sokan az első igazi gépeltérítőnek tartanak. Nopcsa egy magyar báró volt, akinek az élete felér egy kalandregénnyel: polihisztor volt, kalandor, író, utazó és kém egy személyben. Volt honnan örökölnie kalandra éhes természetét: Jókai Mór nagyapjáról mintázta a Szegény gazdagok antagonistáját, Fatia Negrát.
Nopcsa pályafutása akkor kezdődött, amikor 1895-ben Szentpéterfalván, a családi birtokon 12 éves húga dinoszauruszmaradványokat talált, Nopcsát pedig teljesen elvarázsolták a leletek. Paleontológusi pályára lépett, végül ő azonosította a kövületeket,
amelyek a Magyarosaurus nevet kapták.
Emellett az utazás is érdekelte, tudományos kutatásai mellett bejárta egész Európát. Ekkor jutott el Albániába is, a török megszállók ellen harcoló albán felkelők pedig azonnal elnyerték szimpátiáját. Így történt, hogy a török uralom alóli felszabaduláskor, amikor az ország éppen uralkodót keresett magának, még a trónra is pályázott, sikertelenül.

Ifj. Nopcsa Ferenc
Ezen kívül Romániában kémként is dolgozott, illetve motorral bejárta egész Olaszországot. De még ez is mind semmi ahhoz képest, hogy
a Tanácsköztársaság idején eltérített egy repülőgépet Budapesten.
A beszámolók szerint a báró a Tanácsköztársaság kikiáltásakor el akarta hagyni az országot, így hamis papírokkal ült repülőre a fővárosban, majd revolverével arra kényszerítette a pilótát, hogy vigye el őt Bécsújhelyre.

Ifj. Nopcsa Ferenc
De a történelem második gépeltérítésének is van magyar vonatkozása: ezt nem kisebb személyiség, mint IV. Károly, az utolsó magyar király követte el, igaz itt vitatott, hogy gépeltérítésről, vagy géprablásról van szó.
Habsburg Ottó apja 1921-ben próbálta meg visszaragadni a hatalmat úgy, hogy néhány magyar katonatiszt segítségével sétarepülésre indultak egy svájci légitársaság, az Ad Astra Junkers F-13 típusú repülőgépével, majd eltérítették a gépet, hogy így jussanak el Magyarországra. Ez meg is történt, de a puccskísérlet - természetesen - sikertelen volt.
IV. Károly történetével kapcsolatban ugyanakkor az Index azt írja, valószínűleg mégsem gépeltérítésről volt szó, IV. Károly és társai egyszerűen kibérelték a repülőgépet. Az utolsó magyar király csak azzal sértett törvényt, hogy elhagyta Svájcot.

IV. Károly
• Magyar kalandor volt az első gépeltérítő (Index)
• A magyar, aki albán király akart lenni (Index)
• Fel vannak fegyverkezve, el fogják rabolni a gépet (Index)
• Nopcsa báró, a polihisztor (Nyugati jelen)
• Rejtélyes tűzeset és egy kalandor tudós élete (Múlt-kor)
• Nopcsa Ferenc, a született kalandor (Mercurius)
• Wikipédia
Képek: Wikipédia