Lollipop Manufactury: Disneylandben is hódítanak a magyar nyalókák
A Cápák között első évadának egyik legnagyobb sikersztorija volt a minőségi, egyedi és kézzel készített, kézműves nyalókákat és cukorkákat gyártó The Lollipop Manufactury bemutatkozása. Az akkor még Nauty Lollipop néven futó vállalkozásba három cápa: Moldován András, Balogh Levente és Fehér Gyula is beszállt, a cég 30 százalékáért 50 millió Ft-ot adtak. Moldován András dolgozott a legtöbbet a csapattal. Azóta sok minden történt, ma már egyik cápa sincs a tulajdonosok között, a sikertörténet azonban folytatódott. A Lollipop Manufactury már számos európai országban van jelen, és megrendelői közé tartozik a párizsi Disneyland is.
Olyan innovatív megoldásokkal is előálltak, mint a cukormentes vagy épp az egyedi nyalókák, amiknél a formát, a színt és az ízt is a megrendelő egyedi igényeire szabják. Préselt nyalókáikra pedig a mai napig kézzel festik fel a mintákat. A cég vezetőjével, Foltin Andrással beszélgettünk.
– Miért éppen nyalóka? Ennyire meghatározó volt gyermekkorában ez az édesség?
– Szerettem a nyalókát, de prózaibb ok vezetett idáig. Édesapámnak volt egy élelmiszerimport-cége, amit 1989-ben alapított. Családi vállalkozásként működtünk. Elvégeztem az egyetemet, és én is beálltam a sorba. Akkor fogalmazodott meg bennem, hogy nemcsak élelmiszer-kereskedelemmel kellene foglakoznunk, hanem gyártással is. Kapóra jött, hogy volt egy eladó nyalókagyár. Ekkor 2014-et írtunk, megvásároltuk, és én lettem ennek a projektnek a felelőse. A generációváltással a családon belül volt egy kis nézeteltérésünk, ami miatt kiváltam a családi vállalkozásból. Ez 2018-ban történt. Ekkor jelentkeztünk a Cápák között című műsorba, onnan jöttek a befektetők, és akkor lettünk ismertebbek az országban.

– Miben más az önök koncpeciója, mint a konkurenseké?
– Azt már a kezdetekkor láttuk, hogy a hazai piac nagyon kicsi és szűk. Rájöttünk, hogy egy komplett üzemet ez a piac nem tud eltartani. Emiatt az exportot állítottuk fókuszba.
éppen ezért nagyon sok kiállításra jártunk a kontinensen belül. Szép lassan haladtunk, és fokról fokra jöttek össze a külföldi szerződések, de lassú folyamat volt. Tőkeigényes céget hoztunk létre.
– Számtalan különleges terméket gyártanak. Van például egyedi a nyalókájuk is, az miben más, mint a többi?
– Van egy egyedi technológiánk. A nyalókákra bármelyik cég logóját rá tudjuk nyomtatni. A formázásban is rugalmasak vagyunk. Az egyediség miatt még nagyobb lesz a hozzáadott érték. Nem egy FMCG termékként tekintettünk a nyalókákra, tehát nem az volt a célunk, hogy minél olcsóbban, minél nagyobb tömeget szólítsunk meg, hanem
Nagyon sok tervezéssel, ötleteléssel, kreatív energiával vágtunk és vágunk bele a munkába. Itt számít, hogy a piacon kinek vannak jobb munkatársai. A külföldi konkurensekkel szemben csak úgy maradhatunk versenyben, ha nem a tömeggyártásra, hanem a minőségre törekszünk.

– Melyek a legkelendőbb nyalókák?
– Attól függ. Kettéválasztanám a dolgot. Az egyik cél az élmény megteremtése. Hol találkozhatunk nyalókákkal? Búcsúban, vidám- és élményparkokban, ahol nagyon szép ajándék lehet a termék.
A másik típus a maximum 30 grammos nyalóka, amelyeket az áruházakban, a kasszapultoknál lehet megvásárolni. Ebben az esetben sokkal inkább a fogyasztáson van a hangsúly.
– Ha már élményt említette, többek között Párizsban, a Disneylandben is megvásárolhatók az önök nyalókái. Nehéz volt bekerülni?
– A kulcs az általam sokat emlegetett magas hozzáadott értékű termék. Ebből a szempontból Magyarország nincs nehéz helyzetben, mert ehhez nem feltétlen kell tőke, csak kreativitás. Meg kellett találni az exportpartnereket, és azt a piaci rést, amire a partnereknek szükségük van. Időigényes, de beérett a kitartásunk gyümölcse.
– Van kedvence?
– Azt le kell szögeznem, hogy a szépséget és az ötletességet adja el az ember. Azzal mindenki tisztában van, ez egy kemény cukorka, dehogy egy ilyen egyszerű termékből hogyan lehet nívósabbat, szebbet előállítani, az kihívás. Nem feltétlen élelmiszerként tekintünk rá. De hogy ne kerüljem ki a kérdést,
Az ötlet az egyik munkatársam fejéből pattant ki. A kézműves készítés során elkezdte körbe-körbe tekerni az alapanyagot. Rájött, hogy ez mennyire jópofa, és a végén csodaszép rózsaformája lett. Mindannyiunknak nagyon tetszett, be is emeltük a gyártásba, és napjainkban egyre több fogy belőle.
– Nagyon tudatosak, ahol az egészségre is figyelnek, hiszen ha az önök nyalókáiról beszélünk, akkor nem a '70-es, '80-as évek jutnak eszünkbe, amikor szüleink azon izgultak, hogy vajon hány szuvas fogunk lesz a pálcikás édesség miatt. Mit jelent az, hogy egészséges nyalóka?
– Első hallásra fura, de vannak nagyon jó cukorpótló anyagok, mint például az izomolt, amellyel dolgozunk.
Nagyon jól formázható, kiváló tulajdonságai vannak. A cukormentes nyalókák iránt is egyre nagyobb a kereslet. Évről-évre többet adunk el belőle, de azért a cukros nyalókák hasítják ki a legnagyobb részt a forgalomból.
– Hova lehet tovább fejlődni?
– Jelen pillanatban arra törekszünk, hogy legyenek saját brandjeink. Ezekbe fektetünk be. Disneylandet tekintve, ott bérgyártást végzünk. Most vettünk licenszjogokat például a Universaltól. Ezeket a termékeket pár hónap múlva dobjuk piacra, amelyeknél az élményérték növelésre törekszünk. Számtalan ötletünk van, ez az, ami jellemző a cégünkre.
– Mindenki véleménye számít?
– Én remélem, hogy igen. Nagyon jó összeszokott társaságunk van. Ez elengedhetetlen egy ilyen üzemben, ahol kézműves gyártás zajlik. A legfontosabb, hogy a munkatársak mennyire tudnak összedolgozni. Nálunk nem gépek vannak, az egyik ember besegít a másiknak, ha ő az adott napon épp nincs formában. A jó munkaközösség a siker kulcsa.
– Vannak gyermekei?
– Van három fiam.
- És szeretik a nyalókát?
– Természetesen szeretik.
– Őket is bevonja a tesztelésbe?
– Hogyne! Viszont nem arra fókuszálunk, hogy a gyerekeket "megvegyük". Nekünk a szülőt kell meggyőznünk, hogy a termékünk prémium minőségű, nem tartalmaz mesterséges összetevőket, és ennek köszönhetően minket válasszanak.
Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!