KULT

Gyerekként szükséges rossz, felnőttként kedves emlék: 4 felejthetetlen kötelező olvasmány

Az alábbiakban olyan kötelező olvasmányokat mutatunk be, melyeket gyerekként talán nem szerettünk, mára azonban remélhetőleg felismertük: igenis sokat adtak nekünk.


A kötelező olvasmányok sok diák visszatérő rémálmát jelentették az iskolai években. Ennek természetesen nem az az oka, hogy ezek a könyvek rosszak: ellenkezőleg, a magyar és a világirodalom klasszikusai tartoznak ide, melyeket mindenkinek érdemes legalább egyszer elolvasnia. Az ellenkezés oka az, hogy ezen művek elolvasása – nevéből adódóan – kötelező volt, egy tinédzsert pedig ennél a szónál semmivel nem tudjuk jobban elijeszteni valamilyen feladat elvégzésétől. Az alábbiakban olyan kötelező olvasmányokat mutatunk be, melyeket gyerekként talán nem szerettünk, mára azonban remélhetőleg felismertük: igenis sokat adtak nekünk.

1. Márai Sándor: A gyertyák csonkig égnek

Márai klasszikusában két öreg barát hosszú évek után újra találkozik, melynek során felelevenítik a múlt titkait és sérelmeit. Ez egy igen súlyos téma, ezért könnyen lehet, hogy gyerekként nem egyszerű megérteni a regény mondanivalóját.

Henrik, az idős tábornok megtudja, hogy több mint 40 éve nem látott régi barátja, Konrád a közelben tartózkodik, ezért meghívja magához, a kastélyába vacsorára. A találkozót megelőzően Henrik felidézi fiatalkorát, megismerkedésüket, majd megérkezik a vendég, a régi barátok pedig végre tisztázhatják évtizedes konfliktusuk okait.

A könyv ettől kezdve tulajdonképpen a tábornok monológja, melyet időnként megszakít a beszélgetőpartner rövid válasza. Kiderül, hogy Konrád és Krisztina, Henrik felesége szeretők voltak, a kapcsolatról pedig a tábornok is tudott. Arra is fény derül, hogy 40 évvel korábban Konrád megpróbálta megölni barátját egy vadászaton, ahogy azt is megtudhatjuk, hogy Krisztina a halálos ágyán mégis férjét szólította. Előkerül végül az asszony naplója, melyből minden kérdésre választ kaphatnának, de ennyi év után valóban szükség van még az igazságra?

2. Kosztolányi Dezső: Édes Anna

Kosztolányi kemény társadalomkritikát fogalmaz meg regényében, mely gyerekként jó eséllyel kevésbé köt le minket, felnőttként azonban az Édes Anna mindenki számára tanulságos olvasmány. Anna cselédnek szegődik a Vizy-családhoz, ahol aztán engedelmesen, csendben dolgozik. Feladatait tisztességesen végzi, úgy tűnik, minden rendben van, egészen addig, amíg Vizy Kornél egy fogadást nem ad minisztériumi kinevezése alkalmából. Miután ugyanis a vendégek hazamentek, Anna, aki korábban soha senkinek nem szegült ellen, Vizyné hálószobájába megy, megöli az asszonyt és annak férjét, majd lefekszik és reggelig alszik. Ekkor ráébred tettének súlyára, és megvárja a rendőröket.

De miért ölte meg Anna Vizyéket? A regény a kérdésre nem ad választ, a munkaadóktól kapott rideg szavak, bántó megjegyzések és lenéző pillantások ezt látszólag nem indokolják. A miértre tehát nem kapunk választ: azokat saját magunknak kell megkeresnünk.

3. Örkény István: Tóték

Örkényt sokan elsősorban egyperceseiről ismerik, ennek a sokszor abszurditásba hajló történetnek azonban mindenképp érdemes egy esélyt adni. A szatirikus hangvétel iskolás korban nem érthető mindenki számára, felnőttként azonban biztosan megértjük már annak mélyebb üzenetét is.

A történet a második világháború idején egy észak-magyarországi faluban, Mátraszentannán játszódik. A köztiszteletben álló Tót család fia, Gyula az orosz fronton szolgál, és levélben értesíti szüleit, hogy parancsnoka, Varró őrnagy betegszabadságát a családnál tölti el. Tóték egy idealizált alakot képzelnek maguk elé, akit mindenáron le kell nyűgözni fiuk érdekében – csak éppen azt nem tudják, hogy a félkegyelmű postás, aki szeretne inkább jó híreket közölni, megsemmisítette a Gyula halálhírét tudató sürgönyt.

A Tót család és az őrnagy nehezen találja meg a közös hangot, utóbbi viszont egyszer csak rákap a dobozolásra, melyben – hiszen nem akarnak ellentmondani – Tóték is kénytelenek részt venni. A család egyre feszültebb, az őrnagy az utolsó idegszálakon táncol, két hét után azonban végre hazaindul. A megkönnyebbülés nem tart sokáig, mert megérkezik a hír Gyula haláláról, a vendég pedig bejelenti: még három napig nem járnak a vonatok…

4. Harper Lee: Ne bántsátok a feketerigót

Ez a regény kakukktojásnak számít a kötelező olvasmányok között, hiszen általában csak az ajánlott könyvek listáján szerepel. Érdemes azonban említést tenni róla, hiszen – bár egy gyermek szemszögéből íródott – nem biztos, hogy iskolás korban teljesen megértjük a mondanivalóját.

Szigorúan véve ez az írónő egyetlen regénye – néhány éve kiadták a Menj, állíts őrt! című művét is, ez azonban tulajdonképpen a Feketerigó első változata, és Lee nem szerette volna megjelentetni – mely Pulitzer-díjat kapott. A történet a rasszizmus és az igazságtalanság elleni harcról szólt, melyet egy gyermek szemén keresztül ismerünk meg.

Scout fiús kislány, aki szabadidejét bátyjával és egy jó barátjukkal hármasban tölti. Az alabamai kisvárosban a 30-as években dúl a fajgyűlölet, amikor pedig egy fehér lányt megerőszakolnak, a vád alá helyezett fekete férfi védelmét egyedül Scout édesapja, az ügyvédként dolgozó Atticus vállalja. A népharag hamar utoléri a családot, az erős igazságérzettel rendelkező gyerekek pedig mit sem értenek ebből az álságos, kirekesztő világból. Az írónő Atticus személyében egy olyan idealisztikus apát teremtett, melyhez hasonlót nehezen találhatnánk a világirodalomban, őt tehát mindenkinek érdemes megismernie.

Adjunk egy újabb esélyt a kötelezőknek

Érthető, ha gyerekként nem szívesen tesszük azt, amire utasítanak minket. Persze kötelességtudatból elolvassuk ezeket a regényeket, ha azonban alapvetően ellenségesen állunk hozzájuk, esélyünk sem lesz igazán élvezni őket. A kötelező olvasmányok nem véletlenül kerültek fel erre a listára: valamennyi regény, novella érdemes az elolvasásra, ezt azonban sokszor csak felnőttként ismerjük fel. Ha tehát fiatalabb korunkban szükséges rosszként tekintettünk ezekre a könyvekre, most adjunk nekik még egy esélyt: nem fogunk csalódni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk