Így teszteld a szakit, mielőtt rábízod a munkát
Az internet szabadságának köszönhetően nem kell vaktában lövöldöznünk, ha megfelelő szakértőt keresünk, hiszen például véleményeket találunk róluk, ami alapján dönthetünk, mielőtt a lakásunkra hívjuk. Nem mindegy azonban, hogyan olvassuk ezeket a véleményeket, ahogy az is sokat elárul egy szakemberről, hogy mikorra tud időpontot adni. Ezeken kívül is sok minden van, ami segíthet dönteni.
Amikor szakembert keresel, majd megbízod az adott feladattal, akkor a lakáskulccsal -de már az ajtónyitással is-, az előlegen kívül a bizalmadat adod neki. Fontos, hogy ezt kétségek nélkül megtehesd, hiszen beengeded az otthonodba. Mutatjuk, mire figyelj és mit tehetsz, ha a legjobb szakit akarod magadnak!
Bombázd kérdésekkel!
Tegyél fel neki pár kérdést, hogy lásd, mennyire nyitott a közös munkára. Nem feltétlen van adott kérdésnél jó vagy rossz válasz és nem is ez alapján kell, hogy dönts, de elárul a szakiról ezt-azt.
* Mióta dolgozik a szakmájában?
* Tud referenciát felmutatni?
* Vállal garanciát a munkájára?
* Milyen hibák léphetnek fel a munka során?
* Saját maga dolgozik vagy alkalmazottakkal/alvállalkozókkal?
* Hányszor kérhetsz a munkára módosítást?
* Nem lesz gond, ha néha ránézel? (Nyilván ezt egyik szaki sem fogja szeretni -én sem szeretném-, de ha biztos magában és tudja, hogy jól végzi a munkáját, el fogja fogadni, hogy neked ez fontos. És amikor fél óra alatt látod, hogy "wow, ez a szaki tényleg odafigyel és nem maszatos kézzel kapaszkodik a függönybe, stb.", akkor te sem fogsz tovább mögötte állni. Ugye?)
Menj biztosra és a legegyértelműbb, legostobább(nak tűnő) kérdéseket is tedd fel! Pl. van náluk fólia, amivel körbecsomagolják a bútort? Eltakarítanak maguk után? Hidd el, egy jó mesterember még örül is, hogy sok-sok igennel válaszolhat!
Gondolj előre olyanra is pl. hogy egy szobafestőnek mekkora színskálája van és kérdezd meg, nézz utána! Tuti kikeverhető majd pont az a szín, amit te akarsz?
Előleg és nem előre fizetés
Soha ne fizesd ki a teljes munkát, annak teljes elvégzése előtt. Ha tudsz válogatni, olyan mestert válassz, akinek nem kell előre kifizetni, csak maximum az ár 30%-át. Ez bizalmat sugároz és arra utal, hogy
* nem hagy cserben,
* van miből megvennie az anyagot,
* és komolyan vesz.
Jogod van változtatást kérni!
Szükség lehet módosításra, mert lehet, hogy fejben még magad előtt láttad a végeredményt, de amikor készen látod, már mégsem vagy elégedett, nem tetszik igazán. Ezt természetesen kifizeted vagy előre megegyeztek, milyen, mennyi plusz módosítás fér bele. Jó ezt előre megbeszélni, hogy a módosítás ne egy "új kör" legyen, amire majd kérhetsz új időpontot, új árajánlatot.
Tanulj meg véleményt olvasni!
Nem elég átfutni a szavakat ("elégedett vagyok", "elkésett", "minden ok volt", "szar melót végzett", stb.), egyben kell látni, értelmezni az olvasottakat. Sokszor kiderül egy-egy fikázásról, hogy bizony a megrendelőnek is volt vaj a füle mögött: mondjuk a szaki megmondta előre, hogy az adott minőségű cuccal valami nem fog menni, de az elégedetlen megrendelő úgy várt csodát, hogy nem hallgatott rá és hát "olcsó húsnak...".
Ugyanez fordítva is igaz. Ha csak annyit olvasol pozitív értékelésként, hogy "Minden rendben volt, ajánlom!", szerintem azt ne is nagyon vedd figyelembe, vagy mondjuk 5 ilyet tekints egynek. A lényeg, hogy ne csak a csillagok számát nézd, láss a sorok mögé!

Sokat jelent, ha a szaki válaszol, azokat külön érdemes értelmezni és értékelni! Mindenki hibázhat, de az sokat elárul a munkájáról és magáról az emberről is, ha becsületesen reagál és pl. utólag javítja a hibát.
A specializáció jó! Menekülj az ezermesterektől!
Nem az a te embered, aki egyszerre víz, -gáz és -villanyszerelő. Csak a legritkább esetben. Én az irodai gépekben sem szeretem a multifunkcionális, "mindent tud" nyomtató-fax-mosogató típusúakat, de ha szakemberről van szó, akkor semmiképp!
Azért hívják szakembernek, mert a szakmájában jó! Legyen színes egyéniség, mert az menő, de ne akarjon mindenhez érteni, mert úgysem tud. Te sem! Én sem! Nem mondom, hogy nem szuper, ha a villanyszereléshez is ért az asztalos, de amikor a több százezres gardróbomat csináltatom, akkor már nem azon fogok spórolni, hogy profi szakit hívjak a rám szabott világítástechnika kialakításához.
Egyébként is, jobb esetben ritkán van egyszerre több szereltetni, javíttatni való dolog, úgyhogy minden érv amellett szól, hogy olyan szakembert válassz, aki abban a legjobb, ami neked épp most kell! Ha több mindennel foglalkozó céget választasz, akkor is olyan mellett dönts, akinek külön szakembere van a különböző munkafázisokra.
Kérj referenciát!
Ne érezd magad kellemetlenül és ne gondold, hogy ez ciki! A világ legtermészetesebb dolgának kellene lennie, hogy egy (bármilyen) szakember magától bemutatja az eddigi munkáit, amivel bizalmat tud kelteni a leendő megrendelőben.
A legtöbb mesterembernek van is felmutatható munkája, csak talán még nem megszokott, hogy elénk tolja. Kérjük hát, hogy lássuk, mire képes és ő is elbüszkélkedhessen azzal, amit tud. Ha tud. Csak Mekk Elek titkolná a munkáit.
Garancia
A mai versenyhelyzetben az egyik legerősebb meggyőző erő lehet és ezt egy kiváló szakember jól tudja. Az, hogy ad egy nyugtát és azt mondja, hogy félévig hívhatod, mert annyi a gari... az nem garancia. Garancia, ha írásban rögzítve van, mire vonatkozik, mennyi ideig él, milyen határidővel vállalja az esetleges javításokat, hogyan fog kinézni a garanciális javítás (és persze arra újraindul a garancia), stb.
"Ez nincs benne az árban!"
Legyen! Az mindenképp, hogy mi nincs benne. Tehát, ha a szaki munkája során felmerülhet olyan dolog, ami pluszköltséget jelent, akkor arra hívja fel a figyelmemet előre. És nem arra gondolok, hogy mi van, ha kerti tó építése közben vulkánkitörés teszi tönkre a munkáját és újra kell csinálni, de mondja el, milyen kapcsolódó költségek keletkezhetnek és arra is mondjon valami árat (legalább -tól-ig).
Az igazi szakértő figyel
Nem szemkötőben jön be a lakásodba, akkor sem, ha vakon el tudja végezni a munkát. Körülnéz, figyel és felhívja a figyelmedet olyan dolgokra, amik neki a kisujjában vannak, te viszont nem valószínű, hogy gondolsz rá. Szól, ha semmi értelme egy adott helyre rakni egy konnektort vagy elmondja, miért nem ajánlja a csillámos fugát, stb.

Naprakész a tudása?
Nekem az önfejlesztés, tanulás a mániám és hiszem, hogy nem lehet elég jó szakember az, aki nem követi a változásokat a szakmájában napról napra és nem tanul folyamatosan. Kérdezd hát meg, hogy képzi-e saját magát és/vagy az embereit. Azért az sokat elárul. (Most volt pl. nemrég a Villanyszerelő konferencia. Tudtad, hogy ilyenek is vannak Magyarországon is? Bizony! És ez jó dolog.)
Intő jelek
* Ha nincs semmilyen kérdése
* Például egy költöztető meg sem kérdezi, hogy mit kell szállítani (pl. nagyon törékeny cuccot vagy zongorát nem mindenki tud szállítani).
* Ha nem hajlandó belemenni a részletekbe
* Ez vonatkozik az előzetes árajánlatkérésnél a plusz költségekre, de ugyanígy igaz arra, ha a garanciáról nem akar beszélni vagy nem tartja fontosnak a feltett laikus -számára pitiáner- kérdéseidet.
* Csak hablatyol
* Fogj gyanút, ha nem akar a szaki semmit leírni és mindenre az a válasz, hogy "Az attól függ..."!
Tehát:
nem az a baj, hogy nincs elég szaki és nincs elég jó szaki, hanem hogy sok embernek nincs bizalma a szakik iránt. Ez azonnal megváltozik, ha jól választasz szakit és megismered az érzést, hogy milyen az, amikor teljes biztonsággal adhatod ki a munkát, minden félelem nélkül. Hajrá, szakik!