10-ből négyen minden hónapban túlköltekezünk vagy felesleges dolgokat veszünk - miért ne tegyük ezt?
Veled is előfordult már, hogy megvettél egy ruhadarabot, mert a leértékelésnél azon az áron képtelenség volt otthagyni, aztán mégis a szekrényed mélyére került? Vagy az, hogy elindultál a drogériába fogkrémet venni, de végül a kosárba került mondjuk néhány dekorkozmetikum is, mert hirtelen olyan jó ötletnek tűnt bővíteni a sminkkollekciót?
Nem vagy egyedül ezzel. Egy friss kutatásból kiderült, hogy a magyarok 42%-a havi szinten elköveti ezt a hibát. Így a mindenféle kuponnapok után, karácsonyi vásárlási láz előtt érdemes mélyebben is utánajárnunk, hogyan is állunk a túlfogyasztással, és mit tehetünk, hogy kikerüljük az ide vezető helyzeteket.
Az OTP Bank megbízásából a magyar internetező felnőttek körében készített kutatásból összegyűjtöttünk 5 meglepő tényt, amik egyben tanulságként is szolgálnak. És hogy valóban alakíthassunk is a szokásainkon, megkérdeztünk egy szakértőt is, mi lenne a teendő.
1. Évente legalább egyszer a magyarok 80%-a túlköltekezik
Vagyis bár tudja, hogy bizonyos dolgokat épp nem engedhetne meg magának, nem férnek bele a havi költségvetésbe, mégis költ rájuk. Vagy amikor vásárolni megy, hiába van nála bevásárlólista, esetleg csak szilárd elképzelés a fejben, hogy épp mire van szüksége, akkor is könnyedén választ valamilyen teljesen más terméket (is). Pláne, ha melléteszik az „akció” táblát.
Miért veszélyes ez? Mert így könnyedén felhalmozhatsz olyan dolgokat, amikre igazából nincs szükséged, feleslegesek, csak pillanatnyilag jó ötletnek tűnt beszerezni őket.
Ezzel rosszat teszel a pénztárcádnak is, de a környezetet is terheled – főleg, ha a legtöbb nem használt cucc a végén a szemétbe kerül.

2. Hideg élelmiszerből veszünk a leggyakrabban túl sokat
Ugye veled is előfordult már, hogy ki kellett dobnod valamit a hűtőből, mert már lejárt a szavatossága? Az élelmiszerpazarlás Magyarországon óriási méreteket ölt: évente 1,8 millió tonna (!) élelmiszert dobunk ki – csak 2000 tonna kerül belőle a rászorulóhoz. Ezt a hatalmas mennyiséget semmiképp sem lenne jó tovább gyarapítani, helyette érdemes tudatosan vásárolni.
Megfontoltabbnak kell lennünk a ruhák, cipók vásárlásakor is – ezek állnak a lista 2. helyén, ha arról van szó, miből veszünk rendszerint túl sokat. A harmadik helyre pedig a szépségápolási cikkek kerültek.
Az OTP Bank a kutatási eredményei kapcsán megkérdezte dr. Szondy Máté pszichológust, milyen tippeket adna a túlfogyasztás elkerüléséhez.
1. Ismerd a veszélyforrásokat!
Hol és mikor szoktál ellenállhatatlan vágyat érezni a vásárlásra? A kedvenc cipőboltodban, a műszaki osztályon vagy a különböző webshopokban? Munka után? Hétvégén? Az ünnepek előtt? Ha ismered a leggyakoribb kiváltó okokat, könnyebben tudod kezelni őket.
2. Tudd, milyen állapotban nagy a kísértés!
Vannak helyzetek, amikor különösen nehezen tudunk ellenállni a kísértéseknek – ilyenek az éhség, a düh, a magány és a fáradtság. Ne vásárolj sem pozitív, sem negatív intenzív érzelmi állapotban! Kerüld a boltokat, ha szakítottál, ha előléptettek, vagy ha felbosszantottak a munkahelyeden.
3. Leplezd le a boltokat!
Vegyél észre minél több módszert, amivel a boltok mindenképp megpróbálnak rábírni a vásárlásra. Tudatosítsd magadban, hogy az áruk elhelyezése, a napi akciókra figyelmeztető megoldások hogyan próbálják kikapcsolni a tudatos döntésekért felelős agyterületeket.
4. Kezeld a vészhelyzeteket!
Adj magadnak időt a tudatos döntésre. Mielőtt a kassza felé indulnál, tereld el a figyelmed valamilyen kellemes élménnyel – a kutatások szerint már 5 perc tetrisezés is drasztikusan csökkenti a sóvárgást. Még jobb, ha hosszabb gondolkodási időt adsz magadnak. Ha megkívánsz valamit, aludj rá egyet (vagy többet).
További hasznos tanácsokért és bővebb információért kattints ide!
3. Önjutalmazással indokoljuk leginkább, hogy túlköltekezünk
Mert megérdemlem. Ugye milyen könnyű megmagyarázni, hogy miért jár nekünk a harmadik féle parfüm vagy a negyedik pöttyös ruha is? De van még a tarsolyban az indokokból: leárazás volt a boltban, vagy jött egy hirtelen ötlet, esetleg csak másnak akartunk örömet szerezni, vagy a vásárlásba fojtottuk bánatunkat és ez az új szerzemény csak vigasztalás.
Bármelyik népszerű magyarázattal is takaróznál, a végeredmény ugyanaz: legtöbb esetben beszerzel egy olyan cuccot, amire igazából nincs szükséged, kár kiadnod rá a pénzt.
4. Minden második magyar vásárló megbánja a túlfogyasztást
Mármint utólag. Mikor már ki kellett dobni a hűtőből az olyan jó ötletnek tűnő beszerzéseket.
Vagy amikor a fiók mélyén lapul a leárazáson ereklyeként megszerzett ruhadarab. Sajnos ilyenkor már csak a kármentés marad – meg a tanulság, hogy legközelebb talán okosabban járhatunk el.

5. A nők szívesebben adományozzák oda nem használt dolgaikat, a fiatalabbak inkább eladják vagy elcserélik
Hogy egy pozitívabb fejleményt tartogassunk a végére: van megoldás arra is, ha valaki felismerte, egy-két bevásárolt dologra talán még sincs szüksége. Ha te is így járnál, tarthatsz például ruhabörzét vagy garázsvásárt a barátnőkkel, hogy elcseréld a megunt holmikat. De úgy is dönthetsz, hogy felajánlod a nem használt, de még jó állapotú dolgaidat egy jótékonysági szervezetnek . Ezt a mintát amúgy is leginkább a nők követik Magyarországon a felmérés tanúsága szerint. A fiatalok pedig inkább túladnak a nem használt cuccokon, vagy elcserélik őket valami másra.
A kutatás forrása: NRC Omnibusz kutatás, 2019. szeptember 13-24., n=1000 fő, 18+ éves internetezők. A felmérés az OTP Bank Nyrt. megbízásából készült.