KULT

Két koszos tekercs egy szekrény mélyén – Vaszary rejtett kincseiből nyílt kiállítás a Nemzeti Galériában

Nézd meg velünk a nemrég felbukkant festményeket, és az is kiderül, honnan kerültek elő a „lappangó” alkotások.
Orosz Emese cikke - szmo.hu
2022. szeptember 14.



Vaszary János teljesen ismeretlen műveiből nyílt kiállítást a Magyar Nemzeti Galériában. A Vaszary - Az ismeretlen ismerős című tárlaton mintegy hetven műből 24-et eddig nem csak a közönség, de a szakma sem ismerhetett.

Nem titok, hogy Vaszary-rajongó vagyok. Akárhányszor meglátom egy-egy színes, dinamikus festményét, egyszerűen mindig az az érzés jár át, hogy ott akarok lenni: benne a festményben. Szinte hallom a zene ritmusát, érzem a nap simogatását, és átélem a metropolisz lüktetését. Nagy izgalommal vártam a Galéria tárlatát, hiszen ez alkalommal olyan alkotásokban gyönyörködhetünk, amik több évtizeden keresztül elfeledve porosodtak a raktárok mélyén.

Nézd meg velünk a nemrég felbukkant kincseket, és elárulom azt is, honnan kerültek elő a lappangónak hitt alkotások!

Vaszary János (1867–1939) a 20. századi magyar művészet egyik legsokszínűbb alakja. (Nem csak átvitt értelemben, hanem szó szerint is.) Az 1890-es évek végén a szecesszió egyik első hazai képviselője volt, később az impresszionizmus, az expresszionizmus, majd az art deco stílusában is alkotott. Képeinek színessége, a formálás magabiztossága és ereje kora egyik legnagyobb hatású mesterévé tette őt művészként és tanárként is.

A kiállított festmények a teljes életmű szinte minden korszakát képviselik a korai impresszionisztikus időszaktól az expresszív kompozíciókig, a párizsi art deco stílustól a Duna-korzó képeiig és a mediterrán hangulatú tengerparti jelenetekig.

De honnan kerültek elő a lappangónak hitt alkotások?

Két koszos tekercs egy szekrény mélyén

2012-ben a Liget Budapest Projekt keretében elindult egy új, korszerű múzeumépület és restaurálási, raktározási központ megvalósításának előkészítése. Ennek folyamán elkezdődött a Galériában őrzött teljes műtárgyanyag számbavétele. A munkálatok során 2016-ban az egyik raktár polcsora mögött egy falnak fordított, alacsony szekrényre bukkantak. A szekrényben két szennyezett vászontekercset találtak, amelyek pecséttel lezárt spárgával voltak átkötve, és a vásznakon halvány, kézzel írt "Vaszary" felirat állt.

A tekercsekből egyenként 20-20 Vaszary-olajfestmény került elő. A múzeum gyűjteményében lappangó művek teljesen ismeretlenek voltak, a művészettörténészek soha nem találkoztak velük korábban. Sehol sem reprodukálták őket, még Vaszary életében sem, így közvetlenül a művész műterméből, illetve hagyatékából kerülhettek a közgyűjteménybe.

A Galéria dolgozói tüzetesen átvizsgálták a rengeteg átvételi dokumentumot, melyek között egy kézzel írt, összesített listában végül megtalálták a keresett két tételt. A tekercseket tehát annak idején átvették, de valamilyen okból a többi hagyatéki képtől külön kezelték. Valószínűleg ki sem bontották a tekercseket, máshol raktározták őket, és mivel elkerültek a Vaszary-hagyaték többi darabjától, nem sorolták őket a törzsleltárba sem.

A Nemzeti Galéria 1975-ös költözésekor történhetett, hogy a két tekercs a szekrénybe került, és ott bújt meg elfeledve évtizedekig.

A Galéria új kamarakiállítása a megtalált képek közül a 24 legszebbet mutatja be Vaszary más, ritkán látható festményei mellett.

A kiállítótérbe lépve először Vaszary korai munkáiból láthattunk egy válogatást. A szekcióban szereplő képek közül új felfedezés a Tanulmány az esztergomi Szent Péter és Szent Pál-templom főoltárához, aminek nőalakja a mellette kiállított festményén is visszaköszön.

Vaszaryt minden bizonnyal megérintették modern francia képzőművészeti áramlatok. Erről tanúskodik a Kávéházi jelenet impressziószerű, könnyed formaalakítása.

Ez a festménye különösen meglepte a szakmát, mert nem ismernek a korszakból hasonlóan festett jelenetet.

Az első világháború megrázkódtatásai után Vaszary expresszív képeket festett. Ezeken úgynevezett fekete alapos technikát alkalmazott. Az újonnan felfedezett Fekvő női akt színei is szinte kivilágítanak a vastagon felvitt sötét alapozásról.

A kiállításon a személyes kedvencem a modern nőket ábrázoló szekció volt. A 20-as évek a modern nő színre lépésének és felszabadulásának kora volt: a tabuk ledőltek, szabad lett az erotika. Vaszary belemerült az éjszakai élet örömeibe, érdeklődéssel festette a lokálok, mulatók közkedvelt szereplőit. Festészetében megjelentek a meztelenségükben feltárulkozó, csábító női aktok.

A bibliai Salome történetét megidéző revüműsorok is többször megihlették. Ezek közül új felfedezés a Színpadi jelenet című festmény, amelyen merész, félig feketére festett kompozíciójával mutatja be a századforduló tipikus femme fatale karakterét.

Vaszary Magaslaton című festményének párdarabjaként is tekinthetünk arra az újonnan felfedezett olajfestményre, amin szintén egy pihenő női akt és szintén egy nagy méretű fekete váza szerepel. Erre is illene a "Magaslaton" cím, hiszen az emeleti lakás ablakából kitekintve modern, lapos tetejű épületek felső szintjei látszanak.

A Vaszary házaspár tavasztól őszig a Toroczkai Wigand Ede által tervezett tatai villában lakott, ahol a kertre nyíló teraszajtókat többnyire kitárták a virágos park felé. A most felfedezett festmények közül több is bepillantást enged a műteremház art deco stílusú enteriőrjébe. A csíkos huzatok, mintás függönyök, és a többi divatos berendezésitárgy harsány színei életörömöt és derűt sugároznak, akárcsak a művész virágcsendéletei.

Vaszary a tatai villa kertjében meztelenül napfürdőző fiatal nőket is megörökített. Alakjai nem törődnek a konvenciókkal, élvezik a nyári nap simogatását.

A felvilágosult szemléletű festő hihetetlen természetességgel és ízléssel ábrázolta az önfeledt meztelenséget, a női öntudat felszabadultságát.

A Duna-korzós képek is nagy kedvenceim Vaszarytól. Mintha képeslapokat nézegetnék: panoráma a budai hegyekkel, a királyi várral, Halászbástyával, hidakkal és a Parlamenttel. A Budapest kálváriája című képsorozat viszont elég mellbevágó, ha jobban szemügyre vesszük. A tekercsekből előkerült változaton a Duna-korzó divatos közössége békésen sétálgat, az emberek arcát alig látni, háttal ülnek vagy elfordulnak, egymásra sem nagyon figyelnek. Abszurd módon még azt sem veszik észre, hogy köztük jár a kereszt alatt görnyedő Megváltó.

Az éjszakai fények a párizsi világkiállításon is egy különleges felfedezés.

A szakértők tudták, hogy van egy ilyen című kép, de a tekercsek megtalálása előtt se fotójával, se reprodukciójával nem találkoztak.

A vászontekercsekben számos tengerparti témájú képet is felfedeztek. Vaszary rajongott a tengeri utazásokért. Hangulatteremtő képessége ezeken a képein is remekül tetten érhető. Ránézek a képre, és mintha ott lennénk a Tengerparti hotelszobában és érezném a sós levegő illatát.

Ebben a korszakában Vaszary festéstechnikája egyre letisztultabbá vált. A Csónakosok a tengerparton képén a partszakaszokat és a fürdőzőket már csak színes pöttyökkel és vonalakkal, dülöngélő hasábokkal jelezte.

A kiállítás lépcsős falmegoldása számomra kicsit zavaró volt. A szekciók címei így csak bizonyos szögekből látszanak, és elsőre nem egyértelmű, hol kezdődnek az egyes korszakokhoz tartozó festmények.

Pozitívum viszont, hogy az újonnan felfedezett festmények fekete képcédulákat és egyforma ezüst kereteket kaptak a könnyebb felismerhetőség jegyében, így ha kifejezetten azok miatt látogatsz el a kiállításra, egyszerűen beazonosíthatod őket.

A kiállítást 2023. január 15-ig nézheted meg a Magyar Nemzeti Galériában. Részletek a Galéria honlapján.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Alain Delon
A francia színészlegenda 88 éves volt. 2019-es agyvérzése óta folyamatosan egészségügyi problémákkal küzdött.


Elhunyt Alain Delon francia színművész, írja a France24. A színész 88 éves volt.

2019-ben agyvérzést kapott, azóta mi is többször beszámoltunk egészségügyi problémáiról.

A színész „békésen halt meg Douchy-i otthonában, három gyermeke és családja által körülvéve” – írja az AFP Hírügynökség.

Alain Delon 1935. november 8-án született a Párizshoz közeli Sceaux-ban. Nehéz gyerekkora utána a francia haditengerészetnél szolgált. 1957-ben szerepelt először a filmvásznon, és előnyös külseje miatt szinte azonnal a rendezők kedvence lett. Pályafutása során összesen 107 filmben szerepelt, köztük olyan klasszikusokban, mint a Rocco és fivérei, a Napfogyatkozás, A fekete tulipán, A szamuráj vagy az Egy zsaru bőréért. 1998-ban a Két apának mennyi a fele? című alkotásban együtt szerepelt korának másik francia legendájával, a 2021-ben elhunyt Jean-Paul Belmondóval.

Élete nem volt botrányoktól mentes. Az 1960-as és 70-es években három testőre is rejtélyes módon halt meg: az esetekben máig nem tisztázott, hogy öngyilkosságok vagy gyilkosságok történtek, illetve ehhez mennyi köze lehetett magának Delonnak. A fegyverekkel nemrégiben is meggyűlt a baja: idén év elején mintegy hetvenkét lőfegyvert és több mint 3 ezer lőszert foglaltak le otthonában, amikre nem volt engedélye.

1984-ben az európai parlamenti választásokon nyíltan kiállt a francia szélsőjobboldali politikus, Jean-Marie Le Pen mellett, ami miatt sokan kritizálták, egy ideig tömegek bojkottálták a filmjeit is. 2013-ban ismét támogatásáról biztosította a Nemzeti Front radikális jobboldali pártot. Élete utolsó évtizedében számos alkalommal kritizálta a francia belpolitikát és a társadalmat.

Élete leghíresebb szerelme Romy Schneider volt, de gyakran reppentek fel pletykák állítólagos homoszexualitásával kapcsolatban. 2023 májusában meghalt a rá kísértetiesen hasonlító Ari Boulogne, aki Delon eltitkolt fiának vallotta magát, habár a színész sosem ismerte el az apaságot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Pár óra alatt elkelt az összes jegy Azahriah koncertjére a Budapest Parkban
A három teltházas arénakoncert után ez nem túl nagy meglepetés. A jegyárakra viszont többen is panaszkodtak.


Azahriah szeptemberi koncertjére mindössze négy és fél óra alatt elfogyott az összes jegy a Budapest Parkban, írj a 24.hu.

Kedd délelőtt 10 órakor indult a jegyértékesítés Azahriah szeptember 5-i Budapest Parkos koncertjére, és alig négy és fél óra alatt az összes jegy elkelt.

A hatalmas érdeklődés miatt még délután is körülbelül nyolcezren várakoztak a virtuális sorban, hogy jegyhez jussanak, de délután kettő körül a Park honlapja már teltházas állapotot mutatott.

Sokan panaszkodtak a hosszú várakozási idő és a jegyárak miatt is.

A legolcsóbb, küzdőtéri jegyek 14 499 forintba kerültek, míg a drágább kategóriás belépők ára 22 990 forint volt.

A hatalmas érdeklődés nem volt meglepetés, hiszen Azahriah idén májusban három egymást követő napon is teltházas koncertet adott a Puskás Arénában.

Az eredetileg egyetlen koncertre hirdetett eseményre pillanatok alatt elfogytak a jegyek, ezért először még egy, majd

végül összesen három koncertet is tartott, amelyekre szintén gyorsan elfogytak a jegyek.

A Budapest Park telítettsége és a viszonylag közeli időpont miatt most nem valószínű, hogy hasonló ismétlésre kerülhet sor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Igazi pesti csibész volt” – Demszky Gábor elárulta Garas Dezső titkát
Nosztalgikus bejegyzésben emlékezik az egykori főpolgármester Garasra. Hogyan kerül a kerékbilincs az asztalra?
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. augusztus 15.



Garas Dezső, a Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, a Nemzet Színésze, és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, 2011. december 30-án, 77 éves korában hunyt el, hosszan tartó betegség után. Az ikonikus művész életútja és tehetsége előtt tisztelegve Demszky Gábor, Budapest egykori főpolgármestere, egy megható és humoros történetet osztott meg a közösségi oldalán, ami eddig nem került nyilvánosságra.

Demszky, aki húsz évig volt Budapest főpolgármestere, és 1998-ban díszpolgári címet adományozott Garas Dezsőnek, egy közös emlékét idézte fel a színészlegendával kapcsolatban. Egy régi fotó kíséretében elmesélte, hogyan játszotta ki Garas a parkolóőröket egy zseniális trükkel.

„Egyszer, valamikor 1998 körül, beállított Rajk Lacihoz, kezében egy kerékbilinccsel. ‘Tudod, ezt mindig felteszem a kocsira, amikor tilosban parkolok, a közterület-felügyelők így békén hagynak, mert azt gondolják, rólam már gondoskodott valamelyik haverjuk’” – írta bejegyzésében Demszky Gábor, hozzátéve: „Igazi pesti csibész volt és remek színész.”

Garas Dezső nemcsak a színpadon, de az életben is olyan karakter volt, akinek humora és leleményessége emlékezetes maradt mindazok számára, akik ismerték és szerették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Brutális, látványos és izzasztóan izgalmas – Az Alien: Romulus a legjobb Alien-film 1997 óta
Ennyi arctámadót még biztosan nem láttunk! A Magyarországon forgatott újabb xenomorph-őrület a franchise legjobb darabjait idézi meg, és nem ismer kegyelmet.


Idén 45 éves az Alien-franchise, 1979 májusában mutatták be az USA-ban először A nyolcadik utas: a halált, azóta pedig sci-fi és a horror műfajainak leghíresebb keresztezéseként trónol a zsáner nagyjaiból álló lista csúcsán. Ridley Scott a mindössze második filmjével nagyon elkapott valamit anno, az idegentől való elemi rettegést (amely épp belőlünk, emberekből kel életre) hívta elő közönségéből, amely azóta is kíváncsian várja a filmtörténet talán legkultikusabb űrszörnyének újabb acsarkodásait.

Majd jöttek a folytatások… James Cameron az 1986-os A bolygó neve: Halállal mesterien ékelte a sci-fi és a horror közé az akciót is; véleményem szerint David Fincher sokak által lenézett (ő maga sem szereti) 1992-es A végső megoldás: halálja sem mondott csődöt, sőt; Jean-Pierre Jeunet 1997-es Feltámad a halálja pedig egészen abszurd irányba vitte a sztorit, és meglepően működött benne a humor is. Szóval odáig egészen pazar volt a franchise, ám a 20th Century Fox a kétezres években úgy döntött, összeereszti a xenomorph-okat a yautjákkal, avagy, ahogy a legtöbben ismerik: a Predatorokkal.

A 2004-es Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen és még inkább annak 2007-es, egészen nézhetetlen folytatása sajnos eléggé leamortizálták kedvenc rémeink ázsióját.

Az eredeti alkotónak, Ridley Scottnak kellett tehát a kezébe vennie újra a gyeplőt (bár sokan Neill Blomkamp víziójának szavaztak volna bizalmat, aki figyelmen kívül hagyva a többi epizódot, direkt folytatást készített volna A bolygó neve: Halálhoz). Ő pedig megpróbált valami újat és teljesen mást kihozni az egészből. A Prometheus (2012) így egy filozofálgató eredetsztori lett, amit sokak gyomra nem vett be, és xenomorph-ot sem lehetett benne látni, mégis üdítő volt egy másik, jóval összetettebb szegmensből szemlélni ezt a világot. A 2017-es Alien: Covenantra azonban sajnos elfogyott az ötlettár, s így egy nem túl kreatív, többnyire lehangoló, kiszámítható, és csupán egyetlen ütős akciójelenetet (a fináléban) tartalmazó méretes csalódás lett az eredmény.

Innen kellett tehát újra felvenni a fonalat, Scott pedig ezúttal átpasszolta a direktori stafétát, méghozzá a Gonosz halott-remake (2013), a Vaksötét (2016) és az Ami nem öl meg (2018) író-rendezőjének, az uruguayi Fede Alvareznek, aki próbált elszakadni a Prometheus és a Covenant frissebb örökségétől, s inkább A nyolcadik utas: a halál és A bolygó neve: Halál atmoszféráját igyekezett rekonstruálni.

Sőt, ha jobban belegondolunk, az Alien: Romulusban egyfajta all star/best of Alien pörög, hiszen majd’ minden korábbi epizódból kapunk valami megidézést a sztori egyes elemeiben.

Az első két filmre szóló párhuzam azonban adott, hiszen ezúttal is egy izolált létesítményben vagyunk (egy űrállomáson), és mindössze hat szereplőnk van, akik szűk folyosókon rohangálnak. Ám nekik nem csupán egyetlen szörnnyel kell szembenézniük, facehuggerek és xenomorph-ok egész garmadája les rájuk (sőt, még valami más is…). A sztori időben is az első két film között játszódik, amikor is a Weyland-Yutani cég egyik sötét és barátságtalan bányászkolóniájából próbálna elmenekülni öt fiatal, valamint az egyikük, Rain (Cailee Spaeny) Andy nevű androidja (David Jonsson). Ehhez pedig azt fundálják ki, hogy megpróbálják a vállalat egy a bolygó felett sodrodó elhagyatott űrhajójából elcsenni a kriokapszulákat, amelyekben játszva átszundiznák azt a kilenc évet, amely célállomásuk, egy idilli bolygó eléréséhez szükséges. Az űrhajóról azonban kiderül, hogy egy űrállomás, ahol a cég emberei furcsa kísérleteket végeztek egy idegen életformán, amely természetesen az újabb emberi behatásnak köszönhetően ismét elaszabadul…

Szóval ezúttal is egy túlélősztorit kapunk, amelyben jóval kevesebb a filozofálgatás, ami pedig van, az maximum megint a szintetikus léthez kapcsolódik, ezúttal Andy révén, akivel Rain testvéri kapcsolatot épített ki, ám egy új program megváltoztatja a személyiségét.

Persze nem is ez a lényeg, Fede Alvarez inkább az alapvető ösztöneinket szerette volna stimulálni, így az akciókra, a látványra, a vérengzésre és leginkább a feszültségre helyezte a hangsúlyt.

Épp ezért az Alien: Romulus megállás nélkül pörög, újabb és újabb kilátástalan szitukba kergetve az egyre fogyatkozó szereplőket, akik egyébként nem sok meglepetéssel kecsegetetnek, gyorsan be lehet őket kategorizálni. Van itt szimpatikus főhősnő (a Tűzgyűrű: Lázadásból, az Easttowni rejtélyekből, a Priscillából és a Polgárháborúból ismert Cailee Spaeny pedig már van annyira rutinos, hogy simán elviszi a hátán a filmet, vagyis méltó utódja Sigourney Weavernek, akit nem egy jelenetben idéz meg természetesen), kiismerhetetlen android, szimpatikus jóképű alfahím (Archie Renaux), nem túl szimpatikus, nagypofájú, lázadó srác (Spike Fearn), egy fiús, kemény és laza pilótalány (Aileen Wu), valamint egy kedves és terhes naiva (Isabela Merced). Közülük Spaeny mellett természetesen a leghálásabb szerepet, vagyis a kissé értelmi fogyatékosra hangszerelt android Andyt alakító David Jonsson (Ipar, Rye Lane) tud igazán csillogni, a többieket Alvarez és írótársa, Rodo Sayagues már nem igazán kényeztették el emlékezetes karakterekkel.

A nézőket azonban kifejezetten elkényeztették a látványvilággal, ami több mint kézzelfogható. A tavaly tavasszal teljes egészében a budapesti Origo Filmstúdióban rögzített Alien: Romulusban ugyanis csodás díszletek és szemet gyönyörködtető praktikus effektek közepette zajlanak az öldöklések és a menekülések, a magyar szakemberek pedig az Oscar-díjas berendező, Sipos Zsuzsanna (Szárnyas fejvadász 2049, Dűne, Borderlands) vezetésével ismét fantasztikus munkát végeztek: a Romulus és Remus űrállomás valósággal életre kel, nekünk magyaroknak pedig csodás összemosolygás-indok, hogy az alkotók még az egyik mozgólépcsős metrólejáratot is felhasználták helyszínként egy pillanatra.

Az Alien: Romulus azonban nem mentes a hibáktól sem. Már az alapsztori is felvet néhány figyelmen kívül hagyott kérdést (pl. a cég miért hagyja, hogy egy ilyen fontos objektum elhagyatottan keringjen egy köpésre az egyik telepüktől?), a „best of”-jelleg miatt sok mindent újra átélhetünk, de igazán eredeti dolgot nem láthatunk, a legerősebb fan service-pillanatot feleslegesen túlhúzzák, a végső nagy extremitást pedig más formában, de végül is már láttuk korábban.

Szerencsére ezek megbocsátható bűnök, mivel Fede Alvarez nem akar túl sokat markolni, így amit vállal, azt tisztességgel véghez is viszi.

Egy feszültségtől csatakos, jó ötletekkel is megpakolt (a facehuggerek melletti osonás és az antigravitációs sav pl. csillagos ötöst érdemelnek), kiváló atmoszférával rendelkező, látványos akció-horrort tett le az asztalra, amely ugyan nem ér az idoljai (vagyis az első és második rész) nyomába, Ridley Scott újabb darabjait azonban így is leiskolázza. Érdemes lesz tehát újra némán sikítani az űrben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk