SIKERSZTORIK
A Rovatból

Aki a leghíresebb vándorcirkuszt irányítja

Eötvös Loránddal, az Eötvös Cirkusz igazgatójával beszélgettünk arról, mivel jár az állandó vándorlás és milyen szépségei vannak a cirkuszos létformának.


Milyen feladatai vannak egy cirkuszigazgatónak?

Szerencsére nem csak rám hárulnak a teendők, négyen látjuk el ezt a pozíciót a feleségemmel, a nővéremmel és a sógorommal, ezáltal könnyebb megosztani a feladatokat. Általában én felügyelem a reklámokat és a média-megjelenéseket, a nővérem vezeti a szervezést, a sógorom a műszaki részleget (tehát az építési és bontási munkálatokat), a feleségem pedig az artisztikai igazgató, aki az előadás fénytechnikájáért és hasonlókért felel. Ugyanakkor egy igazgatónak a fentieken túl is minden apró tevékenységen rajta kell tartania a szemét, az állatok élelmezésétől kezdve a villany és víz bekötésén át egészen az adóbevallásokig. A társulat bármelyik tagja fordulhat hozzánk ügyes-bajos dolgaival. Ehhez jön még, hogy egy-egy műsorszámban fellépőként is szerepelünk, de ez már tényleg szinte csak kikapcsolódás.

Milyen előnyei és hátrányai vannak a vándorcirkuszi létnek az egy helyben működő társulatokhoz képest?

Az előnye egyben a hátránya is. Állandóan utazunk, folyamatosan új emberekkel ismerkedünk meg, ami nagyon érdekessé teszi az életünket. Viszont mivel néhány napnál többet általában nem maradunk ugyanott, ezeknek az ismeretségeket a többségét hamar hátra kell hagynunk, mindenkivel lehetetlen lenne fenntartani. Aztán, ha a rákövetkező évben visszatérünk, gyakran újra találkozunk velük, majd pedig ismét elbúcsúzunk tőlük. Ez egy ilyen életforma, mindannyian hozzászoktunk már.

eotvoscirkusz4
Névjegy

Eötvös Loránd 1974. január 13-án született Budapesten. Az általános iskola után az Állami Artistaképző Intézetbe járt

magántanulóként. Miután több mindent kipróbált, a zsonglőrködésnél állapodott meg. 13 évesen lépett fel először

közönség előtt egy csoportos zsonglőr-produkcióban a szüleivel közösen. Később, mikor tudása elért egy bizonyos szintet, szólószámokba kezdett.

1994-ben részt vett a párizsi cirkuszfesztiválon, ahol egészen a döntőig menetelt és különdíjat nyert. 1998. március 15-én Hortobágyi Károly-díjjal tüntették ki. Az elkövetkező években Európa szinte valamennyi országában fellépett különböző neves cirkuszokban. 2004-ben részt vett az 5. Budapesti Nemzetközi Cirkuszfesztiválon, ahol a moszkvai Bolsoi nagycirkusz különdíját nyerte.

2006-ban megházasodott, felesége Wertheim Adrienn, szintén régi cirkuszdinasztia tagja. Két lányuk született: Lorienn 2009-ben és Larissza 2011-ben. 2010-ben a nővérével, Susyval karöltve vették át az Eötvös cirkusz vezetését, és soha nem látott sikereket értek el. 2012-ben a Maciva által alapított cirkuszművészeti tanács tagja lett. 2013-ban a Vitézi Rend is felvette tagjai közé, valamint felkérték a Hortobágyi Károly-díj három főből álló kuratóriumának tagságára.

Van olyan hely, amire az otthonotokként tekintetek?

Pesterzsébeten van egy családi házunk, a téli hónapokat gyakran ott töltjük. Amúgy viszont mindig ott az otthonunk, ahol éppen vagyunk. Ahogy a mondás is tartja: az otthon az, ahol a családod van. Nálunk pedig éppen ez a helyzet, az egész szűkebb család velünk utazik. Itt vannak a gyerekeim, a szüleim, a nagymamám, nővérem gyerekei, feleségem nagymamája, szóval tényleg szinte mindenki, aki számít.

Hogy választjátok ki a turné helyszíneit, saját szervezéssel, vagy meghívásos alapon?

Mindig saját szervezéssel megyünk, az évek tapasztalatai alapján már tudjuk, melyek azok a helyek, ahová érdemes előadást szervezni és melyek azok, ahová kevésbé. Az utóbbi időben nagyjából kialakult az a kör, ahová rendszeresen visszatérünk, legfeljebb az időpontok változhatnak. Budapestre például eddig szeptember-október környékén szoktunk jönni, most először próbáltuk ki a május-júniust, aztán majd meglátjuk, maradunk-e ennél, vagy visszatérünk az eredeti verzióhoz.

A fellépők egymástól tanulják el a szakma fortélyait, vagy létezik valamiféle iskola erre a célra?

A cirkuszos családok tagjai általában szüleiktől, nagyszüleiktől tanulnak. Ugyanakkor léteznek artistaképző iskolák (Budapesten például most már kettő is), ahová olyan gyerekek is beiratkozhatnak, akik nem cirkuszdinasztiába születtek, viszont arra vágynak, hogy ezzel foglalkozhassanak. Mellesleg néha a cirkuszos gyerekek is elvégzik ezeket az iskolákat, de nekik eleve megvan az előnyük, hogy otthon a családtól is elsajátíthatnak csomó dolgot. A külsősök ezen a téren hátrányból indulnak, ezzel együtt nagyon sok olyan kollégát ismerek, aki a rokonságától függetlenül került a szakmába, mégis rendkívül tehetséges artista lett belőle.

eotvoscirkusz3

A cirkuszos gyerekek felé egyébként elvárás, hogy folytassák szüleik szakmáját?

Nem elvárás, mindössze arról van szó, hogy mivel eleve ebbe a világba születnek bele, legtöbbször ezt veszik természetesnek, és fel sem merül bennük más lehetőség. Én nem tiltanám el őket semmilyen alternatívától, de ehhez mindkét életformát ki kellene próbálniuk, ami a mi helyzetünkben nem reális. Ugyanúgy, ahogy az orvoscsaládok gyerekeiből is túlnyomórészt orvos lesz, a cirkuszosok többségénél is magától értetődik a szakmaválasztás. Persze előfordulnak kivételek, de nagyjából 90 százalékuk marad a kaptafánál.

Mi a helyzet a rendes tanulmányaikkal?

Mostanában a gyerekek többsége magántanuló, ez a legújabb divat. Régebben más volt a helyzet, az egyik lehetőség szerint mindig annak a városnak az iskolájába íratták be őket, ahol éppen a cirkusz tartózkodott. Ez nem volt túl jó, hiszen minden iskolában más a tanmenet, így sokszor előfordult, hogy valahová megérkezve az aktuális tananyagot már éppen megtanulták az előző városban, vagy épp fordítva: lemaradásban voltak a többiekhez képest. Ráadásul az is nagy hátrány volt, hogy mivel egy-egy helyen alig pár napot töltöttek, sem a tanárok, sem a többi diák nem fordított rájuk túlzott figyelmet, mondván, ilyen kis időre minek? A másik lehetőség pedig az volt, hogy nem utaznak, hanem valamelyik rokonuknál töltik ezt az időszakot. Velem is így történt, gyerekkoromban a szüleim Németországban dolgoztak, én meg itthon voltam a nagymamámmal és jártam rendesen iskolába, mint a többi gyerek. Persze ennek is megvolt a hátránya: nagyon ritkán láthattam a szüleimet, évente legfeljebb egy vagy két alkalommal. Végül 16 évesen csatlakoztam hozzájuk.

eotvoscirkusz8

Fotó: Veres Patrik

eotvoscirkusz2

Hogy áll össze egy új előadás, hányan vesznek részt a megtervezésében?

Az alapokat mi négyen, igazgatók rakjuk össze, például már most is törjük a fejünket azon, mivel rukkolhatnánk elő jövőre. Az első lépés, hogy kitalálunk egy koncepciót, amire aztán az egész műsort felfűzzük. Ehhez kell megfelelő vendégfellépőket találnunk, akiket egész szezonra (márciustól októberig) leszerződtetünk. Az is előfordult már, hogy egy adott produkció annyira megtetszett, hogy a teljes előadást ahhoz igazítottuk, de általában inkább fordítva szokott lenni.

Hányan utaztok együtt összesen?

Körülbelül 48 fős a teljes tábor, ebből a közvetlen családtagok 10-12 főt tesznek ki. A külsős artistaművészek nagyjából ugyanennyien vannak, ők többnyire szintén a családjukkal jönnek. Plusz a műszaki személyzet, a szakácsok, sofőrök, állatápolók, és még jó néhányan.

eotvoscirkusz6

A Magyar Nemzeti Cirkusz ellen nemrég tartottak egy tüntetést, abból az apropóból, hogy a szervezők szerint természetellenes mutatványokra kényszerítik az állatokat, így tulajdonképpen kizsákmányolják őket. Mi a véleményed erről?

Szerintem az állatvédők kissé eltúlozzák ezt a dolgot, elsősorban nem a cirkuszoknál kéne keresgélniük, hanem elmenni mondjuk Indiába vagy Afrikába, ahol tömegével ölik le az állatokat. Úgy gondolom, hogy sokkal jobb helyen vannak egy cirkusznál, ahol rendesen törődünk velük és vigyázunk rájuk. Lehet, hogy például az állatkertekhez képest kicsivel szűkebb helyen vannak tartva, de az európai uniós szabványoknak természetesen megfelelnek a körülmények. Emellett az Eötvös Cirkusznak van egy kezdeményezése egy úgynevezett „állat-nyugdíjas otthonról”, ahová azok az állatok kerülhetnének, akiken látszik, hogy kezdenek kiöregedni a szakmából. Bár az elefántok például már 60 év felé járnak és még egész jól bírják, de ettől függetlenül szerintem lenne létjogosultsága. Még kell egy-két támogató hozzá, de remélhetőleg pár éven belül megvalósulhat.

Nektek hány állatotok van?

Pár kutyát leszámítva egy saját sincs. A vendégartistákhoz hasonlóan az állatos produkciókat is mindig egy-egy szezonra szerződtetjük. Ez egyrészt amiatt praktikusabb, mert nem könnyű őket télen fenntartani, de még inkább azért, mert így minden évben meg tudunk újulni. Ha saját állataink lennének, folyamatosan rájuk kéne építenünk, így sokkal kevésbé lennének változatosabbak az előadásaink.

Milyen az állatok viszonya a fellépésekhez? Mindig lelkesek és bírják az iramot?

Persze, mindannyian megszokták a szereplést már kiskoruk óta, szóval nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy élvezik a dolgot. A porondon minden elvégzett mutatványért jutalomfalatot kapnak, így emiatt is érdekük, hogy jól teljesítsenek. Persze az emberekhez hasonlóan az ő teljesítményük sem mindig egyenletes – az idomár feladata, hogy előadások előtt felmérje, éppen milyen passzban van és mire képes az adott állat. Főleg vadállatok esetén fontos ez, hiszen a velük való munka veszélyes is lehet, ha épp olyanja van mondjuk egy tigrisnek vagy oroszlánnak.

eotvoscirkusz5

Fotó: Veres Patrik

Mi a helyzet veletek ezen a téren, a sokadik alkalommal már inkább rutinból nyomjátok le az előadásokat, vagy azért végig marad bennetek valamiféle izgalom?

Hazudnék, ha azt mondanám, hogy mindig izgulunk, de azért vannak különleges előadások. Például a premiereknek nyilván sokkal nagyobb a jelentőségük, főleg ha a szakma képviselői is jelen vannak, akik előtt különösen bizonyítanunk kell. Illetve a fiatalabb artistákra is igaz, hogy általánosságban nagyobb bennük a drukk a már több évtizedes tapasztalattal bíró társaikhoz képest. Utóbbiak esetén sokkal inkább jellemző, hogy rutinjukra építve teljesítik az előadásokat.

eotvoscirkusz7

Fotó: Veres Patrik

A turné alatt jut azért némi időtök pihenésre, például szétnézni az aktuális városban?

Nagyon kevés… Ha artista lennék, valószínűleg tudnék időt szakítani ilyesmire, hiszen nekik az fellépéseken és az ezekre való gyakorláson túl nincs más dolguk, viszont igazgatóként a rám háruló egyéb teendők már nem teszik lehetővé. De egyébként is nagyrészt ugyanazok a turnéhelyszíneink évek óta, úgyhogy annyira már egyik város sem jelent újdonságot. Esetleg majd a gyerekeimnek megmutatom őket, ha abba a korba lépnek, hogy elkezdenek érdeklődni irántuk.

Mit csináltok a turnék szünetében, októbertől márciusig?

Ha jön egy jó szerződés, amit megéri elfogadni, akkor külföldre megyünk vendégszerepelni. Ilyenkor más művészek nélkül, csak a szűkebb családdal. Ez egyfajta kikapcsolódás nekünk, amivel ráadásul még pénzt is keresünk. Ha viszont nem adódik semmilyen előnyös lehetőség, inkább itthon maradunk arra a pár hónapra, legkésőbb januártól már úgyis mindig elkezdjük kidolgozni az új turné részleteit, legyártatni a szórólapokat és a többi hasonló dolgot.

A többi vándorcirkuszos társulatra konkurenciaként tekintetek, vagy van valamiféle együttműködés köztetek?

Természetesen mindenki konkurencia, aki hozzánk hasonlóan járja az országot egy előadással, ugyanakkor bizonyos kérdésekben együtt is működünk velük. Például nem keresztezzük egymás útját, mert az egyikünknek sem lenne előnyös. Főleg a nagyobb cirkuszok tartanak össze ezen a téren, ilyen társulatból nagyjából 4-5 működik idehaza. A kisebbek pedig hozzánk alkalmazkodnak, hiszen ránk sokkal többen kíváncsiak, szóval ha közülünk valaki fellépett egy városban, nekik közvetlenül utána nincs értelme ellátogatni ugyanoda. Persze a kis cirkuszoknak is megvannak a maguk előnyei: egy miénkhez hasonló társulatot jóval költségesebb fenntartani, több a járulékos kiadás, míg ha például egyetlen család végzi el az összes feladatot, a bevétel is teljes egészében az övéké. De tulajdonképpen nincs is nagyon értelme egymáshoz hasonlítani a kettőt, teljesen más dimenzióról van szó.

Alapjában véve akkor mondhatjuk, hogy jó viszonyt ápoltok a többiekkel a szakmán belül?

Persze, sőt nagyon sok cirkuszigazgatóval rokonságban is állunk, hiszen ezek a dinasztiák annak idején azért elég sokat keveredtek egymással, aminek köszönhetően szinte mindenki szegről-végről rokona a másiknak. Ez egyébként a párkapcsolatok kialakítását is jócskán megnehezíti, így kerülnek mostanában egyre inkább külsősök a képbe, hogy ne legyen beltenyészet… (mosolyog)

Az Eötvös Cirkuszról

Az Eötvös család története öt generációval ezelőtt fonódott össze a cirkuszos életformával, aminek varázsától azóta sem tudnak szabadulni. 1894 tavaszán a cseh Winiczky család Magyarországra utazott vándorcirkuszával. Volt köztük egy gyönyörű lány, Johanna, aki műlovarnőként kápráztatta el a közönséget. Az egyik előadás alkalmával egy nemesi családból származó ifjú látogatott el a cirkuszba, Báró Eötvös Ferencz. Az ifjú nemes és a cirkuszos lány egymásba szerettek, összeházasodtak és Ferencz a Winiczky cirkusszal tartott. Házasságukból egy gyermek született 1894-ben, Eötvös Nándor Aladár. Ő 1920-ban megalapította saját cirkuszát, az Eötvös Cirkuszt, mely egészen 1964-ig aktívan működött. 12 gyermeke született, 5 fiú és 7 lány.

A legidősebb és a leghíresebb közülük Eötvös Gábor, a világhírű zenebohóc, Jászai-díjas Érdemes művész, a Magyar Köztársaság csillagrend kitüntetettje volt, aki az immár szállóigévé vált "Van mááásik" című produkciójával szórakoztatta több generáció gyerekeit. Tehetségét a világ legnagyobb nevettetője, Charlie Chaplin is elismerte. Kisebbik fia, Tibor a lányával, Chilyvel 1993-ban újraalapította az Eötvös Cirkuszt, mely éveken keresztül nagyon sikeres volt. Nándor hatodik gyereke, Eötvös József lánytestvéreivel a világ számos nagy cirkuszában szerepelt. 1979-ben a Vatikánban is alkalmuk nyílt fellépni, amihez II. János Pál pápa személyesen gratulált nekik.

1997-ben gyermekeivel megalapította a Fantázia Cirkuszt, mely évekig ugyancsak sikeresen működött. Az Eötvös család tagjai bejárták a Földet, megtelepedtek számos országban, mindenütt sikert és elismerést szerezve. Ám ahogy az ősök a múlt könyvébe írták be nevüket, az ifjabbak már a jövőébe akarják, ezért József gyermekei, Susy és Loránd az alapítás 90. évfordulóján házastársaikkal ismét újraalapították az Eötvös Cirkuszt. Az ifjabbik generáció vezetése alatt és az idősebbek tanácsainak köszönhetően olyan műsort hoztak létre, mely ötvözi a hagyományos cirkuszt a modern, fantáziadús koreográfiákkal. Azóta minden évben új előadással járják az országot márciustól októberig, hirdetve mottójukat: a cirkusz varázsa örök!

eotvoscirkusz9

Mennyi idő szétkapni egy ilyen táborban mindent, és aztán a következő helyszínen újra felépíteni?

A bontás nagyon gyorsan megy, ha például délután 5 órára vége az utolsó előadásnak, 9-re készen vagyunk mindennel. Az építés már időigényesebb, minimum egy napot vesz igénybe, ha sietünk vele, vagy inkább kettőt, ha ráérősebbre vesszük. Utóbbi esetben az első nap elmegy azzal, hogy megérkezünk, kimérjük a területet, bekötjük a villanyt és vizet, felszereljük a kerítéseket. Ezekkel általában délutánra végzünk, utána jöhet egy kis pihenés. Másnap pedig felhúzzuk a sátrat és a berendezést. Ebben az artisták is segítenek, ez egy íratlan szabály, egyébként viszont csak az igazgatóság, illetve a külön műszaki személyzet végzi a munkálatokat.

Meddig lehet ezt a szakmát folytatni? Létezik olyan, hogy valaki a kora előrehaladtával kiszáll?

Hogyne, egy artista mindig érzi magáról, hogy meddig színpadképes. Ha elkezd öregedni, nyugodtan dönthet úgy, hogy többet nem lép fel előadásokon. De ekkor sem feltétlenül kerül ki a körforgásból, hiszen kereshet magának valamilyen másik pozíciót a cirkuszon belül. Édesanyám például jelenleg a büfét üzemelteti, megint más a kisvasutat, szóval bőven akad teendő a porondon kívül is.

Ha tetszett az interjú, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Oroszlánokkal alszik a magyar Maugli, aki már gyerekként rögtön egy anakondát vett magának
Flaskay Dániel jelenleg egy zanzibári vadállatmentő központ állatgondozási igazgatója, és napi rutinjai között szerepel az elefánt-pedikűr és a majompelenkázás is. Nemrég megtámadta egy oroszlán, és végül egy gepárd nyalogatása mentette meg a lábát.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. június 16.



A csillogó szemű, kisportolt testű fiatal srác régen nem gondolta volna, hogy végül a világ számos országában ismert állatszakértő lesz, aki tigriseket nevel és gepárdokat ment. Flaskay Dániel, azaz a magyar Maugli 9 évesen már tudta, hogy állatokkal fog foglalkozni, de mivel hiperaktív gyerek volt, szülei beíratták vízilabdára – ami ugyan jól ment neki, de érezte, hogy valami hiányzik.

Aztán 12 évesen megvette első állatát, amely nem a szokásos aranyhörcsög volt, hanem konkrétan egy 3 méteres anakonda. Egy magazin apróhirdetésében látta meg az eladó óriáskígyót, és a szüleinek csak annyit mondott, hogy kimegy a kanálishoz a gyáli otthonuk közelében. Ott találkozott az eladóval, aki egy zsákban adta oda neki az anakondát. Dani izgalmában meg sem nézte az állatot, csak hazaszaladt vele, és az apjának annyit mondott, hogy fogott egy vízisiklót – de persze az apját nem tudta becsapni. Az újdonsült szerzemény ráadásul nem sokat teketóriázott, rögtön két helyen is megharapta a kisfiút, és bár az anakonda nem mérgeskígyó, Dani tudta, hogy az állat nem maradhat nála. Elvitte hát egy állatkeresekedésbe, ahol az eladó nézett nagyokat, de felajánlotta, hogy becseréli neki egy bébi tigrispitonra és egy vörösfarkú boára. Ezt követően már átgondoltabban viszonyult az állatokhoz, kígyótenyésztő vált belőle, és egyre inkább érezte, hogy ez az ő útja.

17 évesen kijutott New Yorkba, egy speciális zoológia képzésre, de mielőtt elkezdte volna a tanulmányait, meg akart tanulni rendesen angolul. Összekötötte a kellemeset a hasznossal, ezért eleinte egy állatkertben önkénteskedett, ahol magabiztos nyelvtudásra tett szert. A kint töltött évek alatt beteljesítette a saját amerikai álmát, és saját állatkereskedést nyitott a spórolt pénzén New Jersey-ben. Csupa szokatlan jószágot, például kígyókat, büdösborzot (amely állítása szerint nem is büdös, viszont jófej) és cukormókust árult, de hét év után eladta az addigra felkapott kereskedést, mivel erős honvágya lett. Amikor hazajött, eléggé depressziós lett, nem tudott magával mit kezdeni, míg végül a felsőlajosi magán ZOO-ban találta meg a boldogságot, ahol olyan szerencséje volt, hogy egy nemrég született fehér tigriskölyköt nevelhetett fel. Nem zavarta a kevés fizetség, hiszen úgy érezte, hogy végre hazatalált.

Onnan a debreceni állatkertbe ment dolgozni, kizárólag a szakmai előrelépés miatt, hogy új fajokkal, például zsiráfokkal és vízilovakkal dolgozhasson. Dani elmondása szerint az utóbbi állat ugyan évi ötezer ember halálát okozza Afrikában, de ugyanannyi idegvégződése van, mint az embernek, és az egyik idős víziló egyenesen imádta, ha a nyelvét vakarta. Flaskay Dániel fontos vezérelve, hogy olyan kapcsolatot alakítson ki a rábízott állatokkal, hogy azok ne féljenek az embertől, hiszen a stressznek sok negatív hatása van – például ezért bújnak el gyakran az állatok az állatkertekben a látogatók elől. Amikor arról kérdezem, hogy mi a titka annak, hogy „állatokkal suttogó” lett, azt feleli, hogy „én őszintén azt gondolom, hogy ez egy velem született tehetség, hogy engem ilyen jól megértenek az állatok, és közel engednek magukhoz, ezt nem lehet megtanulni könyvekből. Természetesen rengeteg türelem és kitartás kell, mire egy állatnak teljesen elnyerem a bizalmát. Hiszem, hogy ha egy állat közel áll a gondozójához, és nem csak a takarmányt dobják be neki, az neki is sokkal jobb!

A következő állomás Görögország volt, ahová az igazgató kiküldte egy konferenciára, mivel annyira bevált az ottaniaknak, hogy maradásra bírták. A tréning egyébként arról szólt, hogy hogyan lehet altatás nélküli vizsgálatra trénelni állatokat: például ha egy vadmacskának meg kell vizsgálni a lábát, akkor ahhoz ne kelljen kockázatos altatást végrehajtani rajta. Az motiválta arra, hogy Görögországban maradjon egy helyi állatkertben, hogy újabb sokféle fajt ismerhet meg alaposabban, a pingvintől a gibbonon át az orrszarvúig és az elefántig. Utóbbiról tudni kell, hogy alapból rengeteget sétálnak a természetben, ezért fogságban muszáj a körmeiket ápolni. Dani megtanította arra az elefántokat, hogy feltegyék a lábukat, és zokszó nélkül tűrjék, hogy reszelik és flexelik a lábkörmeiket. Az itt töltött 3 és fél év után azonban betört a Covid, de ez sem jelentette a pályája végét.

A magyar Maugli – már eleve hihetetlen – karrierje akkor lépett egy új szintre, amikor kapott egy levelet egy Zanzibáron működő menhelytől, hogy pont ilyen tapasztalatú embert keresnek igazgatónak. Először nem vette komolyan a felkérést, de a vadállatmentő központ kitartóan ostromolta őt, és két hónap tárgyalás után Dani végül Zanzibáron találta magát, ahol zsiráfok, elefántok és leopárdok között folytathatta kalandos életét. Teljesen más kultúrához és körülményekhez kellett szoknia ott, infrastruktúra nélkül, de megérte, mert élete legszebb pillanatait ott élhette át.

Pont akkor született ott is két fehér oroszlán, amiket ő nevelhetett fel – mivel az anyjuk elpusztult –, és teljesen egyedül nevelhette fel az ő kis „tündérét”, Zafirát is, a pumakölyköt. Mivel ez a faj is a kipusztulás szélén van, végül őt visszaengedték a vadonba, amitől Dani szabályosan lelkibeteg lett, és máig könnyekig hatódik, ha a közös fotóikat nézi.

Amikor arról kérdezik, hogy mit csinál pontosan Zanzibáron, elmondja, hogy gyakorlatilag egy edukációs túrát vezet az állatok megismerésével és megérintésével, de etikus módon, azaz nála nincsenek begyógyszerezett meg kikötözött állatok. Olyan állatokkal is foglalkozik, amelyek kizárólag Zanzibáron élnek – ilyen a vörös kolobusz majom, amelyet babaként még pelenkázik is –, és olyanokkal is, amelyeket gazdag arab sejkek „selejteznek le” hozzájuk, amikor rájönnek, hogy gepárd nem eléggé domesztikálható cicus.

Egyszer egy elefánt két méterrel odébb repítette a vízbe az agyarával, olyan ereje van, úgyhogy Dániel előszeretettel emlékezteti több százezres rajongótáborát arra, hogy ezek a csodálatos lények mindig vadállatok maradnak – és sajnos egy pár hónappal ezelőtti oroszlántámadás őt is élénken emlékeztette erre. Az történt ugyanis, hogy amikor Dani bement a fehér oroszlánokhoz, csak a nősténnyel foglalkozott, a hím pedig féltékenységből ráugrott hátulról, és belefúrta a karmait, valamint a lábát is elkapta. Ahogy gondozója nem tudott megmozdulni, és megérezte a kétméteres állat erejét, elfogta a rémület, de aztán látta az állat testbeszédén, hogy nem akarja megölni, ezért szép lassan kihátrált a ketrecből.

Az igazán abszurd történet azonban csak ezután kezdődött, mivel Dani félt, hogy elfertőződnek a sebei, a zanzibári kórház felé vette az irányt, amely egy ablak és tető nélküli, rozoga épület volt, az állítólag orvos pedig egy konyhai sütőben fertőtlenített tűvel és cérnával, érzéstelenítés nélkül varrta össze őt öt helyen. A borzalmasan fájdalmas beavatkozás végén az „orvos” adott neki 20 tablettát bármiféle instrukció nélkül, hogy vegye be, de Dani inkább a józan eszére hallgatott, és szerzett antibiotikumot. Attól a háta ugyan helyrejött, de a lába sajnos a gyógyszer ellenére elfertőződött, amitől a legjobban tartott. Ekkor jött neki az a mentő gondolat, hogy a gepárdok nyála sebgyógyításra alkalmas lehet, és bement megnyalogattatni a sebes lábát a gepárdokhoz (amely egyébként állítólag kifejezetten kellemetlen érzés, mert rendkívül érdes a nyelvük felülete). A blöff működött, a lába pedig egy héttel később valóban meg is gyógyult. Utána visszament az oroszlánokhoz, akik ugyanúgy fogadták, mint azelőtt, és az életük visszaállt a régi kerékvágásba.

Arra a kérdésre pedig, hogy ennyi extrém élmény és különféle egzotikus faj gondozása után milyen céljai vannak még, azaz mi van még a bakancslistáján, a magyar Maugli így reagált: „Ez egy olyan szakma, ahol mindig van hova fejlődni, tehát mindig azon leszek, hogy fejlesszem magam, és még többet tudjak segíteni az állatoknak. És nekem is van egy nagy álmom, amivel minden nap nyugovóra hajtom a fejem: egy saját vadállatmenhelyet létrehozni, ahol a világ egész területéről menteni fogjuk az állatokat, és ha lehetséges, vissza is fogjuk őket vadítani, hogy visszakerülhessenek a vadonba! Természetesen lesz olyan állat is, akivel ezt nem lehet majd megtenni, számukra mi leszünk az Utolsó Menedék, ahol stresszmentesen, nélkülözés nélkül élhetik le az életüket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SIKERSZTORIK
A Rovatból
Richárd egy balesetben elveszítette a lábát, teste 70 százaléka megégett – az orvosok már lemondtak róla, ő viszont világbajnokságra készül
Egy tragikus, kis híján végzetes nap az egész életét megváltoztatta, annak ellenére, hogy a sport már korábban is az élete része volt.


Egészen hihetetlen történet Fejes Richárdé, a tizenöt éves fiúé, aki egy brutális balesetet élt túl.

Richárd motoron ütközött egy autóval, mindkét jármű kigyulladt, a benzin pedig ráfolyt a ruhájára, ami miatt teste hetven százaléka megégett. Az orvosok alig láttak esélyt a túlélésére, de valami csodával határos módon mégis felépült – idézi vissza a balesetet a Blikk.

Fejes Richárd, aki egyik lábát elvesztette és testét máig hegek borítják, mégis próbál pozitívan gondolkodni és élvezni az életét. A sportban találta meg a vigaszt, amit a tragédia után sem hagyott abba.

„A barátaimmal fürödtünk egy tóban, és hazafelé tartottam, amikor a növényzettől nem vettem észre egy táblát, és a kereszteződésben egy kilencven kilométer/órás sebességgel közlekedő autó elütött. Harminc métert repültem, a motor pedig kilencven méterre állt meg onnan” – mesélte Richárd a drámai pillanatokat.

„Felkeltem az árokban, tudtam, hogy nagy baj van, de fájdalmat nem éreztem. Még a szüleim telefonszámát is le tudtam diktálni. A tűzoltók kiérkezése után ájultam el, és csak három héttel később ébredtem fel.”

Richárd édesapja, Fejes István éppen akkor ért a helyszínre, amikor fiát ásványvizekkel oltották el. A kocsiban ülő nő, a sofőr felesége locsolta le.

Az aggódó apuka elmondta, hogy fia sarka leszakadt, a sípcsontja, a combcsontja, a keresztcsontja és a szeméremcsontja eltörött, a csuklója pedig megrepedt. Az orvosok szerint az égési sérülések az élettel összeegyeztethetetlenek voltak.

Richárdot először a kecskeméti kórházba vitték, majd négy órával később már Budapesten, a Honvédkórházban volt.

Tízórás műtét során eltávolították a megégett bőrt, amputálták a lábát, és vasakat tettek az ép végtagjába.

Nyolc hétig életveszélyben volt, összesen tizennégyszer operálták meg. Az elviselhetetlen fájdalmak miatt három hétig mesterséges kómában tartották, és csak felébredése után szembesült azzal, hogy elvesztette a lábát.

„Gyorsan elfogadtam, a lényeg az volt, hogy túléljem, nem a lábam számított” – mondta a fiatalember, aki ötévesen kezdett el küzdősportolni, és tizenhárom éves koráig versenyzett. Brazil jiu-jitsuban hat bajnoki címet, diákolimpián első helyezést ért el, és összesen hetvenkét érmet szerzett.

A tragédia óta Richárd felvette a kapcsolatot az őt elgázoló autóssal, akire egyáltalán nem haragszik. Inkább a jövőre koncentrál. Az édesapjával kezdte meg a rehabilitációt és a kemény edzéseket. Majdnem egy évet Kanadában éltek, ahol elkészítettek számára egy méregdrága, speciális protézist.

Azóta több mint negyven kilót szedett magára és kiváló parasportolóvá vált. Fekvenyomásban tavaly megnyerte az Európa-bajnokságot, Grúziában négy aranyérmet szerzett, most pedig már a világbajnokságra készül.

„Több mint százötven kilót ki tudok nyomni, és minden második nap edzek. Nyilván nem kell mindenkinek versenyeznie, de engem a tréningek segítettek átlendülni a mélypontokon”

– tette hozzá.

Nemcsak magára gondol azonban, amikor edz: „Szeretnék erőt adni azoknak, akik hasonló helyzetbe kerültek” – fogalmazta meg másik célját Fejes Richárd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Tanárnak nézték az osztálytársai az ország legidősebb, 71 éves frissdiplomását
Szegedi Dezsőt 68 évesen vették fel a Miskolci Egyetemre. A színművész határozottan emlékszik az első napjára is.


Szegedi Dezső, az ország legidősebb egyetemistája az iskolai élményeiről számolt be az RTL-nek.

A 71 éves Szegedi arról is mesélt a tévécsatornának, hogy milyenek voltak az egyetemi évek, amit ráadásul nappali tagozaton végzett el.

Szegedit 68 évesen vették fel a Miskolci Egyetemre. A színművész határozottan emlékszik az első napjára.

"Első szemeszter, első óra. Mentem a folyosón végig, és fiatalok nézték, hogy ki ez az öreg és következő: jónapot tanár úr, azt hitték, hogy tanár vagyok"

- emlékezett vissza a színművész, aki azt is elmondta: volt, amikor éjszaka kettőig írt beadandót munka mellett.

Szegedi egy ma már nem létező miskolci városrészről, Gordonról írta a szakdolgozatát. Ezzel a kutatómunkával nemcsak emléket szeretetett volna állítani a miskolci roma muzsikosoknak, hanem meg szerette volna azt is mutatni a fiataloknak, hogy tanulni sohasem késő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Megvan a következő magyar űrhajós, az autóiparból emelkedik a csillagok közé Kapu Tibor
44 évvel Farkas Bertalan után megvan a következő magyar űrhajós. Nemsokára a NASA-nál fejezi be kiképzését Kapu Tibor és a tartalékos Cserényi Gyula.


Megvan a végleges döntés a következő magyar űrhajósról – derül ki a külgazdasági és külügyminisztérium közleményéből. A szakértői bizottság végleges döntése alapján Kapu Tibor lehet az az ember, akit Magyarország hosszú évtizedek után ismét a világűrbe küld, míg a tartalék űrhajós Cserényi Gyula lesz, ők fogják elvégezni a kiképzés utolsó fázisát.

A kiválasztott Kapu Tibor 32 éves gépészmérnök, aki eddig leginkább az autóiparban dolgozott, és főleg akkumulátor-fejlesztéssel foglalkozott.

Vele azonos kiképzést kap a 35 éves villamosmérnök, Cserényi Gyula, aki szükség esetén helyettesíti őt, máskülönben a Földről segíti majd a küldetését.

240-en jelentkeztek a küldetésre, akik közül a szakértők végül kiválasztottak négy jelöltet. Ők mindannyian komoly kiképzésen estek át az űrdinamikától kezdve a könnyű repülőgépes pilótakiképzésen át a különböző fizikai tesztekig és tudományos munkákig. Végül közülük választották ki Kaput és Cserényit. Ők ketten hamarosan az Egyesült Államokba utaznak, ahol az amerikai űrkutatási hivatal (NASA), illetve egy szerződés alapján az Axiom Space nevű vállalat fogja biztosítani a kiképzésük utolsó fázisát.

Farkas Bertalan 44 évvel ezelőtt vált az első magyar űrhajóssá, és most küszöbön áll a következő magyar küldetés – magyarázta a bejelentés apropóján Szijjártó Péter miniszter –, a kormányzat ugyanis a tudományos és ipari fejlesztések, vívmányok tökéletesítése érdekében nemzeti kutatóűrhajós programot indított. A magyar űripar a fejlett nemzeti iparágak közé tartozik Szijjártó szerint, a tesztek pedig nagymértékben segíteni fogják a magas hozzáadott értékű, high-tech szektorok, például az egészségtudomány fejlődését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk