Túlélőtúra Budapesten: utánajártunk, miért kell csúszkálnia az egész városnak
Ónos eső, hó, latyak, jég, vagy ezek tetszőleges keveréke – nagyjából ez jellemzi az útviszonyokat jelenleg a fővárosban. A főútvonalakon nagyjából már jó a helyzet, azonban úgy tűnik, a járókelők nem ilyen szerencsések.
Bármerre is próbálkoztunk szúrópróbaszerűen, nem találtunk olyan csomópontot, ahol teljesen biztonságos lett volna a gyalogos közlekedés, a járművekre való fel- és leszállás.
– mondja egy idős néni a Fény utcai piac mellett.

Nem mindenki úszta meg ennyivel: Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője a Szeretlek Magyarországnak elmondta, a mentők feladatszáma jelentősen, mintegy 20 százalékkal emelkedett a csúszós utak miatt.
Az elmúlt 24 órában országosan mintegy 3500, a fővárosban pedig több mint 1000 esetet láttak el, melyek között több száz, elesésből származó lábtörés, kartörés, fejsérülés volt.
A tegnap délutáni órákban a főváros területéről szinte percenként érkeztek a segélyhívások, szabadnapos dolgozók behívásával, tartalék kocsik beállításával erősítették meg a szolgálatot. A mai napra némileg csökkent az esetszámuk, de továbbra is sok sérült gyalogoshoz riasztják a mentőket. "A figyelmeztetések továbbra is érvényesek: mindenki közlekedjen nagyon óvatosan, aki teheti halassza el programjait az útviszonyok javulásáig" – tette hozzá a szóvivő.
Mellettem babakocsis anyuka siet a buszhoz, vagy legalábbis próbál. Már megbánta, hogy nem gyerekhordozóval indult útnak: igazi kálvária így közlekedni, még jég se kell hozzá, a göröngyös-latyakos járdán ugyanúgy. "Szerencsére mindjárt otthon vagyok, és ma már ki se mozdulok többet, az egészen biztos" – fakad ki.

Még kritikusabb a helyzet a Népfürdő utcánál, ahol az 1-es villamos megállóját vastag, jeges hóréteg borítja. Az aluljáróba vezető lépcső szó szerint életveszélyes, még a fiatalabbak is csak a szélére húzódva, a korlátba kapaszkodva mernek lefelé araszolni rajta.
Egy lány pont a szemem láttára esik hatalmasat.
"Undorító. Fizetem a 10 ezer forintos bérletet, cserébe joggal szeretnék eljutni a-ból b-be, de úgy tűnik, ez megoldhatatlan akadály. És kocsival se jobb a helyzet, akkor meg állhatok a dugóban" – csattan fel, miután egy kiadós káromkodást követően feltápászkodik és próbálja lesöpörni a kabátjáról a jeges havat.
Szinte mindenki hasonló véleményen van:
"Tőlünk elvárják, hogy a házunk előtt takarítsuk el a havat, de ezt hetek óta nem képesek megoldani. Se sózás, se semmi. Szánalmas, tényleg" – teszi hozzá egy középkorú férfi.
Egy ránézésre huszonéves srác pedig azt meséli, a Határ úti villamosmegállót szó szerint tükörjég borította ma reggel. "Vadidegen emberek összekapaszkodva mentek, hogy ne essenek el, valahol megindító volt látni ezt az összefogást" – fogalmaz, bár a helyzet mégis inkább szürreális.


De kinek a feladata lenne az utak, járdák és megállók takarítása? Rövid nyomozás után úgy tűnik,
legalább három szerv pingpongozik egymás között a hatáskörökkel, és előszeretettel mutogatnak a többiekre, ha bárki számon kéri rajtuk, miért nem tesznek a balesetveszély ellen.
Először nyilván a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. felelőssége merül fel. A cég szóvivője, Dorogi Gabriella kérdésemre azt feleli, múlt éjszaka 75, jelenleg 66 autójuk szórja az utakat, de szigorúan be kell tartaniuk egy sorrendet. A legfontosabbak a hidak-felüljárók, majd a reptérre vezető út, az autópályák bevezető szakaszai, a kórházakhoz-iskolákhoz vezető utak, a tömegközlekedési útvonalak és a hegyvidéki mellékutak, a sík mellékutakra csak mindezek után, legvégül kerülhet sor.
És ha folyamatosan jön az utánpótlás fentről, nem tudnak mit tenni, ugyanúgy tartaniuk kell a prioritásokat. Ezért fordulhat elő, hogy egyszerűen nem tudnak eljutni a mellékutakig. Mindazonáltal
szerdán délelőtt 400 ideiglenes munkás dolgozott az utak hó- és jégmentesítésén, a délutáni műszakra pedig ugyanekkora nagyságrendben terveznek jelentkezőket felvenni.
Ők 8 órányi munkáért nettó 4200 forintot kapnak.

A járdák tisztán tartása viszont néhány esettől eltekintve – úgy mint a hidak és felüljárók gyalogosjárdái, vagy a fővárosi tulajdonú közterek – nem az ő feladatuk. Mindig az adott ingatlan tulajdonosáé, akihez a szakasz tartozik. Tehát ha egy bolt, étterem vagy szórakozóhely előtt korcsolyapálya fogad, a legjobb, ha bemész és jelzed az üzemeltetőnek.
Ami pedig a megállókat illeti: ez teljesen a BKV hatásköre. A cég sajtóosztályától kérdésemre azt felelték, a velük szerződéses kapcsolatban álló vállalkozók kedd délután 14 órától folyamatosan végzik a BKV több mint 5000 megállóhelyének és csomópontjának hó- és síkosságmentesítését.
A gyakorlatilag megszakítás nélkül folyamatosan hulló ónos eső, hó és havas eső azonban rendkívüli mértékben megnehezíti a munkát, mivel a már megtisztított megállók is folyamatosan visszahavazódnak vagy újrajegesednek.
– fogalmaz a közleményük. De hogy a helyzet még tovább bonyolódjon: a fentebb említett Népfürdő utcai megálló takarításában állításuk szerint ők nem illetékesek, az érintett szakasz tisztán tartása ugyanis a Budapest Közút feladata. Megkerestem őket is, írásban későbbre ígértek választ.
A végére egy jó hír: ha minden igaz, a hétvégén szinte már tavasz lesz, úgyhogy nem sokáig kell már kibírni. Persze akkor meg a frontérzékenyeknek fájhat majd a feje – szó szerint.
Ha ismerőseidnek is ajánlanád a cikket, kattints a megosztásra!