SIKERSZTORIK
A Rovatból

Lenyűgöző Michael Jackson-feldolgozásokkal tarol a 25 éves magyar zongoraművész

Péter Bence elsősorban zeneszerzőnek tartja magát, mégis videói révén szerez egyre nagyobb ismertséget. A Facebookon már 160 ezer rajongója van.


A 25 éves Péter Bence feldolgozásai nálunk is hatalmas sikert aratnak. Szó szerint tarolnak a videói. A Human Nature több mint egymilliós, a Bad majd' hárommilliós, a Black or White több mint 200 ezres megtekintést produkált a YouTube-on.

A Facebookon több mint 160 ezer követője van, külföldön is ismerik és hallgatják, a koncertjeire sokan elmennek. Kíváncsiak voltunk, hogyan érte el a sikereit Péter Bence.

- Számít, hányan kattintanak egy-egy videódra? Vagy a koncertélmény a fontos?

- Mindkettő fontos. Amikor elkezdtük a videókat készíteni, az motivált, hogy minél nagyobb közönséghez jussak el – ez nyilván nézettségben és lájkokban mérhető. De mivel erre soha nincsen biztos recept, sokáig misztikum volt számomra. Senki nem tudja, miért terjed el valami vírusszerűen, miért mozgat meg annyi embert egy-egy videó.

Éppen ezért volt hihetetlen élmény, amikor például a Bad nézettsége naponta több ezer kattintással nőtt. Mostanra pedig több millióan látták.

Hatalmas elismerés és fantasztikus érzés, hogy az a sok munkával töltött év megtérül, és az is, hogy végre lehetőségem van megmutatni ezt a világnak.

Ráadásul minden videó feltöltése izgalmas. Olyan, mintha színpadra lépnék.

Ugyanakkor mégis más a kettő. A koncert varázsát az adja, hogy a közönségnek élőben adhatom vissza a zenei élményt. Valóságosabb, megfoghatóbb.

pb
Péter Bence magyar zongorista és zeneszerző. Nagyszüleinél volt zongora, így 2-3 évesen már hallás után pötyögte a dallamokat. Zeneiskolába 5 éves korában íratták a szülei. Első darabját 7 évesen szerezte. Itthon a legtöbben talán a Michael Jackson-feldolgozásai és a Justin Timberlake & Johann Sebastian Bach-átirata révén ismerik.

VIDEÓ: Michael Jackson - Bad (Piano Cover) - Peter Bence

- Úgy tűnik, szívesen dolgozod fel Michael Jackson dalait.

- Soha nem láttam még ennyire sokrétű, sokoldalú tehetséget egy pontban koncentrálódva, akiben minden ennyire egyben van, aki ennyire egyedi és utánozhatatlan. A számai is remekül meg vannak írva, rengeteget hallgatom őket, nagy hatással vannak rám. Olyan elemi ritmus és zeneiség jellemzi a számait, amely azonnal megfogott, és vissza akartam adni ezt az élményt zongorán. Azóta is szívesen játszom.

Michael Jackson zenéjének ritmusával és a tánccal jól tudok azonosulni zongorán, mivel erre a hangszerre mindig is ütősként tekintettem. Számomra a kiteljesedést jelenti, hogy akár meg is csaphatom, és ott lesz a groove.

- A klasszikusok közül ki a kedvenced?

- Sokáig klasszikus zenét tanultam, gyermekként Mozart és Chopin volt a kedvencem, de ha most kellene megneveznem valakit, talán Bachot mondanám. Amit ő alkotott, az valami nem is emberi, hanem szinte megérinthetetlen kategória, ami örökre benne marad a zenetörténelemben.

- Bach miért más, mint a többiek?

- Ez jó kérdés, majdnem megmagyarázhatatlan. A komplexitása annyira megkérdőjelezhetetlen, hogy amikor elemezzük a zenéjét, az emberben az a kérdés merül fel, hogy vajon másik bolygóról jött-e ez a zeneszerző.

VIDEÓ: Justin Timberlake - Cry Me a River - Peter Bence [Timberlake Meets Bach]

- A te generációd érez-e markáns különbséget a klasszikus és a popzene között? Vagy mára jobban elmosódtak a határok?

- Az a baj, hogy én érzem: tényleg léteznek ezek a határok mindkét oldalról. A klasszikus zene rajongói közül sokan szinte csak klasszikus zenét fogyasztanak, van, aki a lehetőségét is kizárja annak, hogy meghallgasson egy-egy igényesebb popszámot. Ugyanez az elhatárolódás létezik a mai fiatalok, a saját generációm részéről is: sokaknak megvannak a kedvenc mai előadói, és eszükbe sem jut, hogy klasszikus zene is mekkora élményt nyújthat.

Úgy érzem, a misszióm, hogy ezeket a határokat valamilyen szinten elbontsam. Ezért készítettem a Timberlake Meets Bach videót.

A közönség remekül fogadta, sok pozitív üzenetet kaptam mindkét oldalról. Egy Justin Timberlake rajongó azt írta, nem is tudta, hogy Bach ilyen jó. Pontosan ez volt a célom, hogy a két tábor ismerje meg egymást.

Mert igazából nem kellene, hogy a zenében ilyen éles határok legyenek, nem úgy kellene tekintenünk a zenére, hogy klasszikus, pop vagy jazz. Hanem úgy, hogy melyik jó zene, és kész.

VIDEÓ: Szentpéteri Csilla és Péter Bence:

- A rengeteg gyakorlás, koncert, felvétel között mennyi időd van arra, hogy figyeld, mit írnak a közösségi oldalakon a posztok alá? 160 ezer rajongó a Facebookon elég sok.

- Amikor nem érünk rá munka, koncert miatt, nem sok idő van rá. A szabad időmben mindig szánok erre pár órát, hogy lássam, mi történik, mi a helyzet, bár nem tudok mindig, mindenre válaszolni. Próbálok tanulni abból, amit a közönség ír, például szívesen olvasom a javaslataikat. Sokszor találok szakmai jellegű kommenteket is, ezeket örömmel fogadom, mivel arra törekszem, hogy egyre jobb és jobb legyek. Nem öncélúan, magamnak zenélek, hanem a közönségnek.

Péter Bence Guinness-rekordot is felállított 2012 januárjában: 765 hangot szólaltatott meg zongorán 60 másodperc alatt.

Még gyermekkorában kezdődött az egész, 6-7 évesen már gyorsan játszott, a tanárai a zeneiskolában mindig azt mondták, játsszon lassabban. Bencét az édesapja viszont arra biztatta, játsszon gyorsabban, mint Kocsis Zoltán.

Havasi Balázs rekordkísérlete adta az ötletet ahhoz, hogy felállítsa a saját világcsúcsát. Bence Debrecenben lépett fel, és arra gondolt, mekkora poén lenne lenne éjfélkor megdönteni a rekordot.

Azzal tisztában van, hogy a rekord művészi értéket nem képvisel, csupán arra való, mint a Guinness rekordok többsége, hogy az emberi határokat feszegesse.

VIDEÓ: A világrekord:

- Nem érzed a veszélyét, hogy a népszerűséged miatt kritika ér, hogy elcsúszol a mainstream irányba?

- A Guinness-rekord idején találkoztam ehhez hasonló véleményekkel. Főleg klasszikus zenei irányból érkeztek csúnya kommentek. Amikor a Timberlake-et megcsináltuk a Ki Mit Tube versenyre, valaki azt írta egy hozzászólásban, hogy ezt azért a Zeneakadémián ne nagyon mutogassam. Furcsamód mostanában már leszűkült a negatív kommentelők köre.

- Mindig is zenével akartál foglalkozni?

- Ó, voltak azért más irányú fellángolások is! Mint más normális gyerek, csillagász akartam lenni vagy orvos. De mindig a zongora volt a biztos pont. Ha viszont most kérdeznéd meg tőlem, mi akarok lenni, lehet, hogy azt válaszolnám, hogy filmrendező. Vagy inkább szakács.

- Szakács? Hogyhogy?

- Nincs olyan nap, hogy ne főznék valamit. Hasonlóan gondolkodom a főzésről, mint a zenéről, gyakran párhuzamot is vonok köztük.

- Miért, alkotótevékenységként tekintesz rájuk?

- A zenével is úgy vagyok, hogy mostanában már szinte nem is veszek elő kottát, és nem tanulok meg műveket, mert én írom át, vagy új számokat szerzek. Ahhoz nem kell kotta, tudom, mit akarok.

Ugyanezt érzem főzés közben is: nem lapozok fel szakácskönyvet, hogy megnézzem, miből hány gramm kell. Csak érzésből készítem az ételeket. Kitalálom, mit szeretnék, mit kívánok, milyen hozzávalók legyenek benne, és improvizálok.

Valószínűleg ugyanúgy kezeli az agyam ezt a két dolgot, a zenét és a főzést. Ugyanazokat a mintákat látom mindkét tevékenységben.

Bence nem tartja magát klasszikus zenei előadónak, úgy érzi, vannak nála sokkal jobbak. A zenész talán jobban kifejezi azt, amit csinál, de nem csupán zongorázik; sok zenét ír, egyre több saját szerzeménye van.

A zeneszerzés nála erősebb vonal, viszont a zongorán keresztül jut el a közönséghez.

13417555_10154514469798268_5654597569539803671_n

- Hogyan készülsz az előadásokra, hogyan építitek fel a műsorodat?

- Az általános műsorképlet most az, hogy vannak popfeldolgozások, mint Michael Jackson vagy Justin Timberlake - készül pár új is -, filmzenei feldolgozásokat is előadok, és a saját szerzeményeimet is játszom.

Az is számít, hol lépek fel. Külföldön kiválasztok egy jellegzetes népdalt, vagy egy olyan helyi zenét, amelyet felismernek. Hamarosan Grúziában lesz koncertem, egy grúz dalt építek bele az egyik saját szerzeményembe, így egy kicsit közönségre szabott lesz a műsor.

- Nyáron Dél-Franciaországban léptél fel. Más az ottani és a magyar közönség előtt játszani?

- Úgy tapasztaltam, a különböző országok közönsége különbözőképpen reagál a zenére. Léteznek zárkózottabb és nyitottabb kultúrák. Franciaországban a közönség a dél-amerikaihoz hasonlít: picit forróbb vérűek és jobban átszellemülnek egy koncert alatt. És megőrülnek. Ha tetszik nekik egy futam, ujjonganak. Volt, aki a darabba belekiabált.

Itt, Kelet-Európában szerintem egy kicsit visszafogottabbak az emberek; kulturáltan tapsolnak, de ugyanúgy élvezik az előadást, mint a szenvedélyesebb franciák.

Amikor viszont először játszottam Oroszországban, az megdöbbentő élményt jelentett számomra, mivel ott még a magyaroknál is sokkal visszafogottabban tapsoltak. Kérdeztük a szervezőket, hogy esetleg valami probléma akadt-e, vagy esetleg nem tetszett nekik az előadás? Azt felelték, örüljünk, hogy tapsolnak, ez a legnagyobb elismerés, mivel ha nem tetszik nekik az előadás, előfordul, hogy csendben ülnek tovább, miután vége a darabnak.

Nyilván más a kettő, de mint előadó mind a kettőnek megvan a szépsége, és hazai közönségnek kicsit más játszani. Mindig olyan, mintha hazajönnék, és az egész előadás családiasabb, meg kedvesebb.

- "Rocksztáros" élményeid vannak? Hogyan kezeled a sikert?

- Előfordul, hogy a koncertjeimen egy-egy néző sikoltozik. De én nem érzem magamat sztárnak és nem akarok sztárkultuszt kreálni magam köré, mert az egy idő után nagyon idegesítő lehet. Ezt az egészet, a népszerűséget, természetes dologként kezelem. Készségesen, mindenkivel szoktam fotózni, nem menekülök el a helyszínről.

pbhongkong

- 10-15 év múlva hol látod magad?

- Azt könnyebben meg tudom mondani, hol leszek 2-3 év múlva. Annak ellenére, hogy szeretek előre tervezni, szeretek az eseményekkel sodródni is. Ha valami máshogy alakul, mint terveztem, nem ellenkezem.

Most mondhatnám, hogy koncertturnén veszek majd részt a világ körül, koncertet adok az Arénában, rengeteg saját szerzeményem lesz, sok saját albumot adok ki. De ezek általános célok, amelyek mozgatnak, viszont nincsenek elvárásaim, hogy ebből mi az, amit muszáj elérnem tíz év múlva. És a célok nem jelentik azt, hogy boldogtalan leszek, ha nem a várakozásoknak megfelelően alakulnak a dolgok. Ahogy történik, úgy lesz jó.

- Sokan külföldön próbálnak érvényesülni. Nálad is szóba került ilyesmi?

- Mindenhol jól érzem magam. A saját döntésünk, hogy hol a bázis. Most ez Magyarországon van, és ez nagyon kényelmes. Egy időre szívesen visszaköltöznék Amerikába, mivel Bostonban tanultam három évig.

De amit csinálok, ahhoz nem kell feltétlenül külföldre menni.

Stúdió itt is van, zongora itt is van, koncertekhez úgyis repülőre kell ülni, és elutazni oda. Igaz, hogy nem zárkózunk el semmilyen lehetőség elől, de imádok itthon lenni. Biztos, hogy mindig visszajönnék.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Legnépszerűbb

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Oroszlánokkal alszik a magyar Maugli, aki már gyerekként rögtön egy anakondát vett magának
Flaskay Dániel jelenleg egy zanzibári vadállatmentő központ állatgondozási igazgatója, és napi rutinjai között szerepel az elefánt-pedikűr és a majompelenkázás is. Nemrég megtámadta egy oroszlán, és végül egy gepárd nyalogatása mentette meg a lábát.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. június 16.



A csillogó szemű, kisportolt testű fiatal srác régen nem gondolta volna, hogy végül a világ számos országában ismert állatszakértő lesz, aki tigriseket nevel és gepárdokat ment. Flaskay Dániel, azaz a magyar Maugli 9 évesen már tudta, hogy állatokkal fog foglalkozni, de mivel hiperaktív gyerek volt, szülei beíratták vízilabdára – ami ugyan jól ment neki, de érezte, hogy valami hiányzik.

Aztán 12 évesen megvette első állatát, amely nem a szokásos aranyhörcsög volt, hanem konkrétan egy 3 méteres anakonda. Egy magazin apróhirdetésében látta meg az eladó óriáskígyót, és a szüleinek csak annyit mondott, hogy kimegy a kanálishoz a gyáli otthonuk közelében. Ott találkozott az eladóval, aki egy zsákban adta oda neki az anakondát. Dani izgalmában meg sem nézte az állatot, csak hazaszaladt vele, és az apjának annyit mondott, hogy fogott egy vízisiklót – de persze az apját nem tudta becsapni. Az újdonsült szerzemény ráadásul nem sokat teketóriázott, rögtön két helyen is megharapta a kisfiút, és bár az anakonda nem mérgeskígyó, Dani tudta, hogy az állat nem maradhat nála. Elvitte hát egy állatkeresekedésbe, ahol az eladó nézett nagyokat, de felajánlotta, hogy becseréli neki egy bébi tigrispitonra és egy vörösfarkú boára. Ezt követően már átgondoltabban viszonyult az állatokhoz, kígyótenyésztő vált belőle, és egyre inkább érezte, hogy ez az ő útja.

17 évesen kijutott New Yorkba, egy speciális zoológia képzésre, de mielőtt elkezdte volna a tanulmányait, meg akart tanulni rendesen angolul. Összekötötte a kellemeset a hasznossal, ezért eleinte egy állatkertben önkénteskedett, ahol magabiztos nyelvtudásra tett szert. A kint töltött évek alatt beteljesítette a saját amerikai álmát, és saját állatkereskedést nyitott a spórolt pénzén New Jersey-ben. Csupa szokatlan jószágot, például kígyókat, büdösborzot (amely állítása szerint nem is büdös, viszont jófej) és cukormókust árult, de hét év után eladta az addigra felkapott kereskedést, mivel erős honvágya lett. Amikor hazajött, eléggé depressziós lett, nem tudott magával mit kezdeni, míg végül a felsőlajosi magán ZOO-ban találta meg a boldogságot, ahol olyan szerencséje volt, hogy egy nemrég született fehér tigriskölyköt nevelhetett fel. Nem zavarta a kevés fizetség, hiszen úgy érezte, hogy végre hazatalált.

Onnan a debreceni állatkertbe ment dolgozni, kizárólag a szakmai előrelépés miatt, hogy új fajokkal, például zsiráfokkal és vízilovakkal dolgozhasson. Dani elmondása szerint az utóbbi állat ugyan évi ötezer ember halálát okozza Afrikában, de ugyanannyi idegvégződése van, mint az embernek, és az egyik idős víziló egyenesen imádta, ha a nyelvét vakarta. Flaskay Dániel fontos vezérelve, hogy olyan kapcsolatot alakítson ki a rábízott állatokkal, hogy azok ne féljenek az embertől, hiszen a stressznek sok negatív hatása van – például ezért bújnak el gyakran az állatok az állatkertekben a látogatók elől. Amikor arról kérdezem, hogy mi a titka annak, hogy „állatokkal suttogó” lett, azt feleli, hogy „én őszintén azt gondolom, hogy ez egy velem született tehetség, hogy engem ilyen jól megértenek az állatok, és közel engednek magukhoz, ezt nem lehet megtanulni könyvekből. Természetesen rengeteg türelem és kitartás kell, mire egy állatnak teljesen elnyerem a bizalmát. Hiszem, hogy ha egy állat közel áll a gondozójához, és nem csak a takarmányt dobják be neki, az neki is sokkal jobb!

A következő állomás Görögország volt, ahová az igazgató kiküldte egy konferenciára, mivel annyira bevált az ottaniaknak, hogy maradásra bírták. A tréning egyébként arról szólt, hogy hogyan lehet altatás nélküli vizsgálatra trénelni állatokat: például ha egy vadmacskának meg kell vizsgálni a lábát, akkor ahhoz ne kelljen kockázatos altatást végrehajtani rajta. Az motiválta arra, hogy Görögországban maradjon egy helyi állatkertben, hogy újabb sokféle fajt ismerhet meg alaposabban, a pingvintől a gibbonon át az orrszarvúig és az elefántig. Utóbbiról tudni kell, hogy alapból rengeteget sétálnak a természetben, ezért fogságban muszáj a körmeiket ápolni. Dani megtanította arra az elefántokat, hogy feltegyék a lábukat, és zokszó nélkül tűrjék, hogy reszelik és flexelik a lábkörmeiket. Az itt töltött 3 és fél év után azonban betört a Covid, de ez sem jelentette a pályája végét.

A magyar Maugli – már eleve hihetetlen – karrierje akkor lépett egy új szintre, amikor kapott egy levelet egy Zanzibáron működő menhelytől, hogy pont ilyen tapasztalatú embert keresnek igazgatónak. Először nem vette komolyan a felkérést, de a vadállatmentő központ kitartóan ostromolta őt, és két hónap tárgyalás után Dani végül Zanzibáron találta magát, ahol zsiráfok, elefántok és leopárdok között folytathatta kalandos életét. Teljesen más kultúrához és körülményekhez kellett szoknia ott, infrastruktúra nélkül, de megérte, mert élete legszebb pillanatait ott élhette át.

Pont akkor született ott is két fehér oroszlán, amiket ő nevelhetett fel – mivel az anyjuk elpusztult –, és teljesen egyedül nevelhette fel az ő kis „tündérét”, Zafirát is, a pumakölyköt. Mivel ez a faj is a kipusztulás szélén van, végül őt visszaengedték a vadonba, amitől Dani szabályosan lelkibeteg lett, és máig könnyekig hatódik, ha a közös fotóikat nézi.

Amikor arról kérdezik, hogy mit csinál pontosan Zanzibáron, elmondja, hogy gyakorlatilag egy edukációs túrát vezet az állatok megismerésével és megérintésével, de etikus módon, azaz nála nincsenek begyógyszerezett meg kikötözött állatok. Olyan állatokkal is foglalkozik, amelyek kizárólag Zanzibáron élnek – ilyen a vörös kolobusz majom, amelyet babaként még pelenkázik is –, és olyanokkal is, amelyeket gazdag arab sejkek „selejteznek le” hozzájuk, amikor rájönnek, hogy gepárd nem eléggé domesztikálható cicus.

Egyszer egy elefánt két méterrel odébb repítette a vízbe az agyarával, olyan ereje van, úgyhogy Dániel előszeretettel emlékezteti több százezres rajongótáborát arra, hogy ezek a csodálatos lények mindig vadállatok maradnak – és sajnos egy pár hónappal ezelőtti oroszlántámadás őt is élénken emlékeztette erre. Az történt ugyanis, hogy amikor Dani bement a fehér oroszlánokhoz, csak a nősténnyel foglalkozott, a hím pedig féltékenységből ráugrott hátulról, és belefúrta a karmait, valamint a lábát is elkapta. Ahogy gondozója nem tudott megmozdulni, és megérezte a kétméteres állat erejét, elfogta a rémület, de aztán látta az állat testbeszédén, hogy nem akarja megölni, ezért szép lassan kihátrált a ketrecből.

Az igazán abszurd történet azonban csak ezután kezdődött, mivel Dani félt, hogy elfertőződnek a sebei, a zanzibári kórház felé vette az irányt, amely egy ablak és tető nélküli, rozoga épület volt, az állítólag orvos pedig egy konyhai sütőben fertőtlenített tűvel és cérnával, érzéstelenítés nélkül varrta össze őt öt helyen. A borzalmasan fájdalmas beavatkozás végén az „orvos” adott neki 20 tablettát bármiféle instrukció nélkül, hogy vegye be, de Dani inkább a józan eszére hallgatott, és szerzett antibiotikumot. Attól a háta ugyan helyrejött, de a lába sajnos a gyógyszer ellenére elfertőződött, amitől a legjobban tartott. Ekkor jött neki az a mentő gondolat, hogy a gepárdok nyála sebgyógyításra alkalmas lehet, és bement megnyalogattatni a sebes lábát a gepárdokhoz (amely egyébként állítólag kifejezetten kellemetlen érzés, mert rendkívül érdes a nyelvük felülete). A blöff működött, a lába pedig egy héttel később valóban meg is gyógyult. Utána visszament az oroszlánokhoz, akik ugyanúgy fogadták, mint azelőtt, és az életük visszaállt a régi kerékvágásba.

Arra a kérdésre pedig, hogy ennyi extrém élmény és különféle egzotikus faj gondozása után milyen céljai vannak még, azaz mi van még a bakancslistáján, a magyar Maugli így reagált: „Ez egy olyan szakma, ahol mindig van hova fejlődni, tehát mindig azon leszek, hogy fejlesszem magam, és még többet tudjak segíteni az állatoknak. És nekem is van egy nagy álmom, amivel minden nap nyugovóra hajtom a fejem: egy saját vadállatmenhelyet létrehozni, ahol a világ egész területéről menteni fogjuk az állatokat, és ha lehetséges, vissza is fogjuk őket vadítani, hogy visszakerülhessenek a vadonba! Természetesen lesz olyan állat is, akivel ezt nem lehet majd megtenni, számukra mi leszünk az Utolsó Menedék, ahol stresszmentesen, nélkülözés nélkül élhetik le az életüket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SIKERSZTORIK
A Rovatból
Richárd egy balesetben elveszítette a lábát, teste 70 százaléka megégett – az orvosok már lemondtak róla, ő viszont világbajnokságra készül
Egy tragikus, kis híján végzetes nap az egész életét megváltoztatta, annak ellenére, hogy a sport már korábban is az élete része volt.


Egészen hihetetlen történet Fejes Richárdé, a tizenöt éves fiúé, aki egy brutális balesetet élt túl.

Richárd motoron ütközött egy autóval, mindkét jármű kigyulladt, a benzin pedig ráfolyt a ruhájára, ami miatt teste hetven százaléka megégett. Az orvosok alig láttak esélyt a túlélésére, de valami csodával határos módon mégis felépült – idézi vissza a balesetet a Blikk.

Fejes Richárd, aki egyik lábát elvesztette és testét máig hegek borítják, mégis próbál pozitívan gondolkodni és élvezni az életét. A sportban találta meg a vigaszt, amit a tragédia után sem hagyott abba.

„A barátaimmal fürödtünk egy tóban, és hazafelé tartottam, amikor a növényzettől nem vettem észre egy táblát, és a kereszteződésben egy kilencven kilométer/órás sebességgel közlekedő autó elütött. Harminc métert repültem, a motor pedig kilencven méterre állt meg onnan” – mesélte Richárd a drámai pillanatokat.

„Felkeltem az árokban, tudtam, hogy nagy baj van, de fájdalmat nem éreztem. Még a szüleim telefonszámát is le tudtam diktálni. A tűzoltók kiérkezése után ájultam el, és csak három héttel később ébredtem fel.”

Richárd édesapja, Fejes István éppen akkor ért a helyszínre, amikor fiát ásványvizekkel oltották el. A kocsiban ülő nő, a sofőr felesége locsolta le.

Az aggódó apuka elmondta, hogy fia sarka leszakadt, a sípcsontja, a combcsontja, a keresztcsontja és a szeméremcsontja eltörött, a csuklója pedig megrepedt. Az orvosok szerint az égési sérülések az élettel összeegyeztethetetlenek voltak.

Richárdot először a kecskeméti kórházba vitték, majd négy órával később már Budapesten, a Honvédkórházban volt.

Tízórás műtét során eltávolították a megégett bőrt, amputálták a lábát, és vasakat tettek az ép végtagjába.

Nyolc hétig életveszélyben volt, összesen tizennégyszer operálták meg. Az elviselhetetlen fájdalmak miatt három hétig mesterséges kómában tartották, és csak felébredése után szembesült azzal, hogy elvesztette a lábát.

„Gyorsan elfogadtam, a lényeg az volt, hogy túléljem, nem a lábam számított” – mondta a fiatalember, aki ötévesen kezdett el küzdősportolni, és tizenhárom éves koráig versenyzett. Brazil jiu-jitsuban hat bajnoki címet, diákolimpián első helyezést ért el, és összesen hetvenkét érmet szerzett.

A tragédia óta Richárd felvette a kapcsolatot az őt elgázoló autóssal, akire egyáltalán nem haragszik. Inkább a jövőre koncentrál. Az édesapjával kezdte meg a rehabilitációt és a kemény edzéseket. Majdnem egy évet Kanadában éltek, ahol elkészítettek számára egy méregdrága, speciális protézist.

Azóta több mint negyven kilót szedett magára és kiváló parasportolóvá vált. Fekvenyomásban tavaly megnyerte az Európa-bajnokságot, Grúziában négy aranyérmet szerzett, most pedig már a világbajnokságra készül.

„Több mint százötven kilót ki tudok nyomni, és minden második nap edzek. Nyilván nem kell mindenkinek versenyeznie, de engem a tréningek segítettek átlendülni a mélypontokon”

– tette hozzá.

Nemcsak magára gondol azonban, amikor edz: „Szeretnék erőt adni azoknak, akik hasonló helyzetbe kerültek” – fogalmazta meg másik célját Fejes Richárd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Tanárnak nézték az osztálytársai az ország legidősebb, 71 éves frissdiplomását
Szegedi Dezsőt 68 évesen vették fel a Miskolci Egyetemre. A színművész határozottan emlékszik az első napjára is.


Szegedi Dezső, az ország legidősebb egyetemistája az iskolai élményeiről számolt be az RTL-nek.

A 71 éves Szegedi arról is mesélt a tévécsatornának, hogy milyenek voltak az egyetemi évek, amit ráadásul nappali tagozaton végzett el.

Szegedit 68 évesen vették fel a Miskolci Egyetemre. A színművész határozottan emlékszik az első napjára.

"Első szemeszter, első óra. Mentem a folyosón végig, és fiatalok nézték, hogy ki ez az öreg és következő: jónapot tanár úr, azt hitték, hogy tanár vagyok"

- emlékezett vissza a színművész, aki azt is elmondta: volt, amikor éjszaka kettőig írt beadandót munka mellett.

Szegedi egy ma már nem létező miskolci városrészről, Gordonról írta a szakdolgozatát. Ezzel a kutatómunkával nemcsak emléket szeretetett volna állítani a miskolci roma muzsikosoknak, hanem meg szerette volna azt is mutatni a fiataloknak, hogy tanulni sohasem késő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Megvan a következő magyar űrhajós, az autóiparból emelkedik a csillagok közé Kapu Tibor
44 évvel Farkas Bertalan után megvan a következő magyar űrhajós. Nemsokára a NASA-nál fejezi be kiképzését Kapu Tibor és a tartalékos Cserényi Gyula.


Megvan a végleges döntés a következő magyar űrhajósról – derül ki a külgazdasági és külügyminisztérium közleményéből. A szakértői bizottság végleges döntése alapján Kapu Tibor lehet az az ember, akit Magyarország hosszú évtizedek után ismét a világűrbe küld, míg a tartalék űrhajós Cserényi Gyula lesz, ők fogják elvégezni a kiképzés utolsó fázisát.

A kiválasztott Kapu Tibor 32 éves gépészmérnök, aki eddig leginkább az autóiparban dolgozott, és főleg akkumulátor-fejlesztéssel foglalkozott.

Vele azonos kiképzést kap a 35 éves villamosmérnök, Cserényi Gyula, aki szükség esetén helyettesíti őt, máskülönben a Földről segíti majd a küldetését.

240-en jelentkeztek a küldetésre, akik közül a szakértők végül kiválasztottak négy jelöltet. Ők mindannyian komoly kiképzésen estek át az űrdinamikától kezdve a könnyű repülőgépes pilótakiképzésen át a különböző fizikai tesztekig és tudományos munkákig. Végül közülük választották ki Kaput és Cserényit. Ők ketten hamarosan az Egyesült Államokba utaznak, ahol az amerikai űrkutatási hivatal (NASA), illetve egy szerződés alapján az Axiom Space nevű vállalat fogja biztosítani a kiképzésük utolsó fázisát.

Farkas Bertalan 44 évvel ezelőtt vált az első magyar űrhajóssá, és most küszöbön áll a következő magyar küldetés – magyarázta a bejelentés apropóján Szijjártó Péter miniszter –, a kormányzat ugyanis a tudományos és ipari fejlesztések, vívmányok tökéletesítése érdekében nemzeti kutatóűrhajós programot indított. A magyar űripar a fejlett nemzeti iparágak közé tartozik Szijjártó szerint, a tesztek pedig nagymértékben segíteni fogják a magas hozzáadott értékű, high-tech szektorok, például az egészségtudomány fejlődését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk